YAMAHA TRACER 900 topic deel V

Ik blijf het heel stom vinden. Rijdt je rond met een originele motor met Europese homologatie en je mag dan niet op alle Europese wegen... Dit hebben we onder andere te danken aan deze die met open uitlaten rondcrossen. Is niet meer van deze tijd, helaas. Afgelopen zondag een mooi treffen gereden. Wat met supermotards samen gereden, wat waren die klappen luid! Hoeft eigenlijk niet, en zo verpest je het voor iedereen. Ik word oud, zeker :)
Ik ben het met je eens (en ik heb zelf ook met open uitlaten gereden).. het is niet meer van deze tijd. Het is op gezette tijden erg druk, maar het is ook allemaal zo extreem met herriepijpen enzo..
 
Wat is er zo custom aan dan?
Heb bijna alle opties genomen inclusief aftermarket uitlaat en topkoffer van sw motech... Niet zo zeer custom maar eerder fully loaded dus. Met de huidige leveringsproblemen duurt het heel lang voor je weer kan genieten...
 
Ik heb een Tracer 900 2017. En ik ben 1m95. Geen valbeugels, wil ik niet. (Ik heb valblokken)
Voor langere ritten zou mijn bejaarde frame het fijn vinden soms de benen te kunnen strekken; "Highway pegs" zouden kunnen helpen.

De Tracer is niet erg geschikt voor montage van dit soort dingen, op de internetz zie ik oplossingen van mensen met draaibanken en lasapparaten.
Is er iets simpelers te bedenken?
 
Ik heb een Tracer 900 2017. En ik ben 1m95. Geen valbeugels, wil ik niet. (Ik heb valblokken)
Voor langere ritten zou mijn bejaarde frame het fijn vinden soms de benen te kunnen strekken; "Highway pegs" zouden kunnen helpen.

De Tracer is niet erg geschikt voor montage van dit soort dingen, op de internetz zie ik oplossingen van mensen met draaibanken en lasapparaten.
Is er iets simpelers te bedenken?
Benen strekken doe ik tussendoor ook wel maar nu veel minder met het verhoogde zadel (4cm)
Je zou daarnaast ook nog je voetsteunen kunnen verlagen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Tracer 900 2017. En ik ben 1m95. Geen valbeugels, wil ik niet. (Ik heb valblokken)
Voor langere ritten zou mijn bejaarde frame het fijn vinden soms de benen te kunnen strekken; "Highway pegs" zouden kunnen helpen.

De Tracer is niet erg geschikt voor montage van dit soort dingen, op de internetz zie ik oplossingen van mensen met draaibanken en lasapparaten.
Is er iets simpelers te bedenken?
Ik ben dan iets korter, maar vind het af en toe ook fijn om mijn benen te strekken,
ik heb de onderstaande valbeveiliging op de motor gezet, en laten daar nou net
heel mooi mijn benen op kunnen rusten....

slideprotection.jpg


IMG_0116a.jpg


IMG_0117a.jpg
 
Mannen,

Gister na een lekker ijsje terug gereden zonder oordoppen.
Hoorde aan de linkerkant van het blok toch duidelijk wat geratel. Bij gas geven en vast gas. Bij gas los gaat het weg.
Zal dit de nokkenasketting zijn en kan dit voor problemen zorgen?
 
Mannen,

Gister na een lekker ijsje terug gereden zonder oordoppen.
Hoorde aan de linkerkant van het blok toch duidelijk wat geratel. Bij gas geven en vast gas. Bij gas los gaat het weg.
Zal dit de nokkenasketting zijn en kan dit voor problemen zorgen?
De nokkenasketting zit aan de rechterkant van het blok. Aan de linkerkant zit wel je "gewone" ketting.
Misschien is het tijd om die wat te stellen?

Overigens: ik heb nog steeds moeite met de door Yamaha opgegeven speling voor de ketting (5 - 15mm). Gevoelsmatig staat de boel dan veel te strak, zeker als er ook nog eens iemand achterop gaat zitten...:?
 
De nokkenasketting zit aan de rechterkant van het blok. Aan de linkerkant zit wel je "gewone" ketting.
Misschien is het tijd om die wat te stellen?

Overigens: ik heb nog steeds moeite met de door Yamaha opgegeven speling voor de ketting (5 - 15mm). Gevoelsmatig staat de boel dan veel te strak, zeker als er ook nog eens iemand achterop gaat zitten...:?
Met de opgegeven spanning heb je binnen de kortste keren het lager van je uitgaande as gesloopt.. eerste keer spannen op de handboek waarde gezet: fluiten en gieren.. heel gauw weer meer ruimte gegeven
Hou nu meestal 40 mm aan, motor op de bok gemeten tussen ketting naar boven duwen en naar beneden trekken.

En als je het echt zeker zou willen weten wat het onder volle belasting doet:

Achterbrug met een goede spanband tot aan de stuit in de veer trekken, dan de ketting strak zetten, (strakker dan dat wordt het echt niet), spanband weer los en kijken wat de slack is onbelaste toestand.
Niet zelf geprobeerd, maar in theorie klopt het
 
Met de opgegeven spanning heb je binnen de kortste keren het lager van je uitgaande as gesloopt.. eerste keer spannen op de handboek waarde gezet: fluiten en gieren.. heel gauw weer meer ruimte gegeven
Hou nu meestal 40 mm aan, motor op de bok gemeten tussen ketting naar boven duwen en naar beneden trekken.

En als je het echt zeker zou willen weten wat het onder volle belasting doet:

Achterbrug met een goede spanband tot aan de stuit in de veer trekken, dan de ketting strak zetten (strakker dan dat wordt het echt niet), spanband weer los en kijken wat de slack is onbelaste toestand.
Niet zelf geprobeerd, maar in theorie klopt het

Vooral hier gaat het fout, na het loslaten komt je vering/ketting langs het strakste punt, wat dus bij deze manier veel te STRAK is/kan zijn.
 
Vooral hier gaat het fout, na het loslaten komt je vering/ketting langs het strakste punt, wat dus bij deze manier veel te STRAK is/kan zijn.
Dacht de anatomie van de tracer redelijk in beeld te hebben...

In de zin dat de achteras bij maximaal inveren niet voorbij de lijn over uitgaande as & draaipunt achterbrug kon komen

Maar goed... Spanband aantrekken tot uitgaande as, draaipunt van de achterbrug en de achteras in lijn staan dus
 
De nokkenasketting zit aan de rechterkant van het blok. Aan de linkerkant zit wel je "gewone" ketting.
Misschien is het tijd om die wat te stellen?

Overigens: ik heb nog steeds moeite met de door Yamaha opgegeven speling voor de ketting (5 - 15mm). Gevoelsmatig staat de boel dan veel te strak, zeker als er ook nog eens iemand achterop gaat zitten...:?
Dit kan enkel over de modellen voor 2018 gaan, vanaf 2018 is opgave van de kettingspeling serieus veranderd (35-45 mm uit mijn hoofd).

5-15 mm is inderdaad niet te stellen. Bij mijn MT-09 van 2014 hield ik meestal 25mm op het strakste punt aan. Ook ik heb wel eens gehad dat de ketting snaarstrak stond, zeker toen er ook nog een passagier op zat. Onderweg bij een motorzaak iets gelost. Ik had ook het idee dat de ketting bij inveren nog wel iets strakker komt te staan..
 
De nokkenasketting zit aan de rechterkant van het blok. Aan de linkerkant zit wel je "gewone" ketting.
Misschien is het tijd om die wat te stellen?

Overigens: ik heb nog steeds moeite met de door Yamaha opgegeven speling voor de ketting (5 - 15mm). Gevoelsmatig staat de boel dan veel te strak, zeker als er ook nog eens iemand achterop gaat zitten...:?
Heeft dit niet ooit in een handleiding verkeerd gedaan, waarna er een correctie op is geweest? Zoiets staat me wel bij, al weet ik de details niet.
 
De nokkenasketting zit aan de rechterkant van het blok. Aan de linkerkant zit wel je "gewone" ketting.
Misschien is het tijd om die wat te stellen?

Overigens: ik heb nog steeds moeite met de door Yamaha opgegeven speling voor de ketting (5 - 15mm). Gevoelsmatig staat de boel dan veel te strak, zeker als er ook nog eens iemand achterop gaat zitten...:?
:t
Ga ik proberen, kan misschien wel stukje strakker.
Hopelijk is het dan verdwenen
 
Overigens: ik heb nog steeds moeite met de door Yamaha opgegeven speling voor de ketting (5 - 15mm). Gevoelsmatig staat de boel dan veel te strak, zeker als er ook nog eens iemand achterop gaat zitten...:?
Mijn tracer is van 2018 en in de handleiding staat tussen de 35 mm en de 45 mm gemeten op zijn middenbok.
5 a 15 mm is echt veel te weinig
 
Mijn tracer is van 2018 en in de handleiding staat tussen de 35 mm en de 45 mm gemeten op zijn middenbok.
5 a 15 mm is echt veel te weinig
Mijn Tracer is van 2016 en zowel in de gebruikershandleiding als de Haynes service & repair manual staat een gewenste speling van 5 tot 15 mm met als grenswaarde 25 mm, uiteraard gemeten op het strakste punt van de ketting. Hierbij moet de motor op de middenbok staan.
 
Lastig dingetje dat ketting spannen, ik meende te zien dat door het vast draaien van de achteras de ketting nog weer wat strakker staat.
Vandaar dat ik meet als ik erop zit en daarna pas vast draai, of ben ik ook verkeerd bezig :X
 
Mijn tracer is van 2018 en in de handleiding staat tussen de 35 mm en de 45 mm gemeten op zijn middenbok.
5 a 15 mm is echt veel te weinig
Je haalt 2 dingen door elkaar. Het model van voor 2018 heeft een opgave van 5-15 mm (model 2017 weet ik niet zeker) en dat komt ook mede door de kortere achterbrug. Of andersom: vanaf model 2018 heeft de Tracer een 60mm langere achtervork.
 
Terug
Bovenaan Onderaan