YAMAHA TRACER 900 topic deel V

Dat verwacht je wel Bart, maar zo hebben veel motorrijders niet in de gaten dat het balhoofdlager versleten is. Dat gaat sluipenderwijs en vaak ongemerkt. Dit fenomeen (onopgemerkte slijtage balhoofdlager) zie je vaak terugkomen in het artikel de Marathon Motor. En als het stuurgedrag verdacht wordt, denkt men al gauw aan bandenslijtage.
 
Of een laser op een platvlak van je achtertandwiel zetten en straal richten naar voortandwiel...

Zoiets: mini uitlijn laser
Heb je wel eens goed gekeken hoe erg de kettingwieldrager (en daarmee het kettingwiel) zijdelings slingert? Zet 'm maar eens op de bok met draaiende motor, eerste versnelling (vingers weg), dan zie je het. Ooit heb ik ook zo'n laserding overwogen, maar dat heeft dus geen zin als je kettingwiel slingert.

Ik lijn mijn achterwiel op het oog uit door een koker met scherpe hoeken tegen de band aan te leggen, vlak onder de ketting. Als ik de ketting niet zie weglopen t.o.v. de koker, zit ik goed. Helemaal nul krijg je het nooit, en is waarschijnlijk ook niet nodig.
 
Kees ik weet niet wat je bedoelt met de kettingwieldrager. Bedoel je de flens van de achterwielnaaf? In ieder geval zal ik jouw tip uitproberen (in 1e versnelling op de middenbok het achterwiel laten draaien). Maar dat slingeren zou toch helemaal niet mogen om de boel niet onnodig te belasten?
En ja, de kettingvangring zal beletten om een laserapparaatje op het achtertandwiel te plaatsen. Daarom gaf ik in een later in mijn bericht aan me te realiseren dat het apparaatje langs de ketting op bovenkant tandwiel werd geplaatst.
 
Laatst bewerkt:
Denk er aan dat het achterwiel met de motor laten draaien op de middenbok, voor een storingsmelding op het dashboard kan zorgen.
Dan kun je naar de dealer om dat te laten resetten.
 
Denk er aan dat het achterwiel met de motor laten draaien op de middenbok, voor een storingsmelding op het dashboard kan zorgen.
Dan kun je naar de dealer om dat te laten resetten.
Oei, dat dan maar niet doen. Bij mij draait het achterwiel met de hand behoorlijk soepel. Kijken of ik met wat snel draaien met de hand een slingerend achtertandwiel kan ontdekken...
 
Denk er aan dat het achterwiel met de motor laten draaien op de middenbok, voor een storingsmelding op het dashboard kan zorgen.
Dan kun je naar de dealer om dat te laten resetten.
Nou ik heb dit meerdere keren gedaan omdat ik pas mijn ketting heb vervangen. Ik heb geen storingslampje ontdekt. Wel merk ik dat mijn wiel een beetje slingert naarmate deze steeds harder gaat draaien. Iemand een verklaring waardoor dit kan gebeuren?
 
Misschien dat als het achterwiel met een lage snelheid draait het ABS dit niet als storing aanziet. Zal het bij een specialist navragen.

UPDATE
Dit zegt mijn specialist: "Dan gaat het abs lampje branden, zodra je weer normaal gaat rijden gaat het weer uit en is de storing weg."
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat als het achterwiel met een lage snelheid draait het ABS dit niet als storing aanziet. Zal het bij een specialist navragen.

UPDATE
Dit zegt mijn specialist: "Dan gaat het abs lampje branden, zodra je weer normaal gaat rijden gaat het weer uit en is de storing weg."
Mijn tracer (2020 gt) bleef toen een foutmelding geven, kon alleen de dealer verwijderen of je moet zo’n OBD diag apparaatje hebben on de fout zelf te resetten (gelukkig had ik die) ik had dan wel het wiel in zn 2 laten spinnen op de bok 🙈
 
Na paar nacht ritten op de snelweg... Iemand een alternatief voor originele windscherm? Buffeting is wel erg heftig rond 130-140kmh
 
Na paar nacht ritten op de snelweg... Iemand een alternatief voor originele windscherm? Buffeting is wel erg heftig rond 130-140kmh
Ik kan het Madstad scherm enorm aanraden. Kost helaas wat, maar dan heb je ook wat. Ik ben 1.76m en heb de 22 inch versie, heb het scherm nu kwa hoogte op de helft ingesteld en kan er prima overheen kijken. Buffeting is compleet verdwenen, echt een verademing.
 
Na paar nacht ritten op de snelweg... Iemand een alternatief voor originele windscherm? Buffeting is wel erg heftig rond 130-140kmh
Je kan als eerste proberen om er een opzetruitje op te zetten. Daarna zou ik kijken naar eventuele vervangingsruiten. Ik heb zelf een origineel hoog windscherm en heb er geen last van. Ik ben 1.78 met een relatief kort bovenlichaam.
 
Ik kan het Madstad scherm enorm aanraden. Kost helaas wat, maar dan heb je ook wat. Ik ben 1.76m en heb de 22 inch versie, heb het scherm nu kwa hoogte op de helft ingesteld en kan er prima overheen kijken. Buffeting is compleet verdwenen, echt een verademing.
En hoe vind je het eruit zien? Past het qua design wel goed bij de tracer of is het raar. Ik zag de madstad inderdaad en ik zie dat hij dan ook een deflector lagerop krijgt. De prijs lijkt me het waard als het extra bescherming bied. Ik las wel dat je niet meer on the go je scherm kan verstellen, dus met 1 hand verlagen etc. Klopt dit?
 
Mijn tracer (2020 gt) bleef toen een foutmelding geven, kon alleen de dealer verwijderen
Het zou inderdaad van de snelheid van het wiel kunnen afhangen, of er een foutmelding optreed.
En bij de recentere modellen gaat een foutmelding inderdaad niet vanzelf weg.
Vroeger kwam er een code op het dashboard bij een foutmelding, als het probleem opgelost was verdween de foutmelding weer vanzelf.
 
En hoe vind je het eruit zien? Past het qua design wel goed bij de tracer of is het raar. Ik zag de madstad inderdaad en ik zie dat hij dan ook een deflector lagerop krijgt. De prijs lijkt me het waard als het extra bescherming bied. Ik las wel dat je niet meer on the go je scherm kan verstellen, dus met 1 hand verlagen etc. Klopt dit?
Ik zal morgen even wat foto’s maken, ik vind het er zeker niet verkeerd uitzien. Wellicht is de 24 inch versie wel wat aan de lange kant, maar met 22 inch smoelt het niet verkeerd. Je kan inderdaad niet tijdens het rijden het scherm verstellen. Echter is zowel de hoogte als de hoek van het scherm te verstellen. Deflectors onder naast het scherm krijg je erbij inderdaad, of het veel bijdraagt weet ik niet, maar ik laat ze er op zitten iig.
 
Laatst bewerkt:
Na paar nacht ritten op de snelweg... Iemand een alternatief voor originele windscherm? Buffeting is wel erg heftig rond 130-140kmh
llqUX2N.jpg


V-Stream ruit. bevalt mij heel goed
 
In de zoektocht naar 'het perfecte windscherm' voor mijn 2021 Yamaha Tracer 9 GT had ik goede hoop op de collectie van MRA. Een grote Duitse fabrikant welke serieus degelijke en goed afgewerkte windschermen maakt.

Ik kom af van het transparante Touring scherm van Yamaha, maar wat is die, zacht uitgedrukt, niet zo heel erg mooi.
Smoke grey is wel echt een fantastische kleur die ook het dashboard een beetje verhult zonder het zicht helemaal weg te nemen en MRA heeft die in het assortiment. De SPM (korte scherm) heeft een stabiele luchtstroom die net onder de helm eindigt. Had ik een stille helm gehad was dit hem wel geworden vanwege de looks. De luchtstroom van de VTM (lange versie met spoiler) zit voor een deel op de helm en erboven en heeft nog amper turbulentie. De VTM is ongeveer even hoog als het originele scherm, maar een stuk stiller.

Na een weekje woon-werkverkeer gereden te hebben met het SPM en VTM scherm moet ik helaas concluderen dat beide voor mij geen betere fit is dan het Touring scherm met een losse spoiler. Maar dit komt meer omdat ik elke dag 100+ km rijdt op praktisch alleen de snelweg. In alle andere gevallen had ik 1 van de 2 ruitjes gehouden. Voor alle specificaties zie de website van MRA.

SPM mag weg voor 90 euro en de VTM voor 120. Onderstaande foto is van de 'SPM' versie, de VTM is iets langer met nog een spoiler. DM bij vragen of interesse :)
f8e7777d-6846-489a-a42e-4ef06d7b841a.jpg
 
Hierbij nog de foto’s van het Madstad scherm op mijn Tracer. Het betreft de 22 inch versie, ingesteld op ongeveer de helft van het totale hoogtebereik.
Leuke bijkomstigheid is dat je vrij eenvoudig ook je navigatie aan de bracket vast kan maken middels een Ram-mount stukje.
Tevens 2 foto’s van een rode Tracer met de 26 inch variant van het scherm. Deze foto’s heb ik van internet geplukt. Ik geloof dat de eigenaar ook op dit forum actief is, maar pin me daar niet op vast.
 

Bijlagen

  • 60F3049D-7654-47C0-A076-8D22E225E2CE.jpeg
    60F3049D-7654-47C0-A076-8D22E225E2CE.jpeg
    114,3 KB · Weergaven: 63
  • 7FEF5DA1-CF47-4149-AF85-3EF5FABF4370.jpeg
    7FEF5DA1-CF47-4149-AF85-3EF5FABF4370.jpeg
    99,7 KB · Weergaven: 65
  • AA6E168F-2872-4AD1-A96E-048EC4516E02.jpeg
    AA6E168F-2872-4AD1-A96E-048EC4516E02.jpeg
    297,9 KB · Weergaven: 65
  • 8B30E9E3-BE8E-4644-A387-3A3E963567DC.jpeg
    8B30E9E3-BE8E-4644-A387-3A3E963567DC.jpeg
    189,4 KB · Weergaven: 62
  • 0D7CEB48-416D-4C4C-B425-F647B0B47EFA.jpeg
    0D7CEB48-416D-4C4C-B425-F647B0B47EFA.jpeg
    379,1 KB · Weergaven: 61
  • 184E9D09-5699-416D-A72A-7BD91A32E484.jpeg
    184E9D09-5699-416D-A72A-7BD91A32E484.jpeg
    348,6 KB · Weergaven: 63
  • 9E8ABE96-FFE0-4338-A116-38A61B6F5F74.jpeg
    9E8ABE96-FFE0-4338-A116-38A61B6F5F74.jpeg
    290,8 KB · Weergaven: 61
Denk er aan dat het achterwiel met de motor laten draaien op de middenbok, voor een storingsmelding op het dashboard kan zorgen.
Dan kun je naar de dealer om dat te laten resetten.
Heb het bij al mijn Yamaha CP3's gedaan.. Geen problemen mee gehad. Ik denk niet verder dan 1e versnelling en max 20 kmh op de klok..
 
Kees ik weet niet wat je bedoelt met de kettingwieldrager. Bedoel je de flens van de achterwielnaaf? In ieder geval zal ik jouw tip uitproberen (in 1e versnelling op de middenbok het achterwiel laten draaien). Maar dat slingeren zou toch helemaal niet mogen om de boel niet onnodig te belasten?
En ja, de kettingvangring zal beletten om een laserapparaatje op het achtertandwiel te plaatsen. Daarom gaf ik in een later in mijn bericht aan me te realiseren dat het apparaatje langs de ketting op bovenkant tandwiel werd geplaatst.
Ik was even mijn Tracer aan het uitlaten in Luxemburg.. vandaar de late reactie ;). Met kettingwieldrager bedoel ik het onderdeel waar het kettingwiel op gemonteerd zit. Bij mijn MT-09 slingerde deze zijdelings behoorlijk (enkele mm's), dus dan heeft het mijns inziens geen zin om het meetgereedschap op het achterste kettingwiel te plaatsen (zoals je in de voorbeeldplaatjes vaak ziet). Ik zal zostraks nog eens bij mijn Tracer 9 kijken hoe het met de slingering zit.

Overigens heb ik afgelopen maand een setje RoadSmart IV aan de tand kunnen voelen. Wat mij betreft een verademing in vergelijking met de T32's, erg veel vertrouwen (ook op nat wegdek), onder geen enkele omstandigheid voelen glijden (wat met de T32 wel anders was...). Heb 3 sets RSIII versleten, en durf rustig te stellen dat deze weer beter is (al heb ik natuurlijk geen direct vergelijk). Als ze net zo lang meegaan als de RSIII hebben we een nieuwe topper in het assortiment :)*O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan