YAMAHA TRACER 900 topic deel V

Dan kun je voor een proefrit beter naar Zaltbommel gaan. Wel even van tevoren bellen.
De behulpzaamheid was daar veel beter dan bij Goedhart. Je moest daar echt iemand tackelen om geholpen te worden.
Ja, precies. Ik kom al jaren bij Motoport Hippolytushoef en daar is de sfeer ook veel gemoedelijker. Ze kennen zowat alle klanten bij naam en nemen echt even de tijd voor je. Ze zien je niet over het hoofd. Mijn jongste zoon ging als kind altijd al mee en ook hem kennen ze bij naam (rijdt intussen ook zelf) Ik vind het ook veel prettiger om in mijn eigen omgeving een proefrit te doen. Ik was gisteren dus ook binnen 5 minuten verdwaald :+ Gelukkig was ik zo snugger om de navigatie app van Myroute op mijn telefoon te zetten, zodat ik gesproken aanwijzingen kon volgen, maar toch vind ik het helemaal niks, daar rond Bodegraven. Je kunt er vast prachtig rijden, maar dat moet je even weten.
 
Dat ligt dan toch puur aan die mensen,of aan de routemaker.
Ik rij jaarlijks toch wel zeker 30 - 40 ritten met anderen,met 3 verschillende Garmins en een Tomtom.
Wij hebben nooit problemen,buiten soms een minieme afwijking door kaartfouten of verschil tussen track en route bij een Garmin.
That's correct, dat ligt meestal aan de mensen. In sommige gevallen dat het apparaat waar ze mee werken bepaalde features niet ondersteunt (zoals sporen weergeven op de kaart).

Mijn reactie ging dan ook over 2 verschillende dingen. Maar ik vraag mij wel af of de functionaliteit van de Motorize app c.q. GT+ navi gelijk is aan die van een Zumo...
 
Ik vond de Multi echt fijn rijden in de zin van wendbaarheid en vering. Ik had het gevoel dat het een hele lichte motor was en hij voelde een beetje als een naked aan. Het typische tweecilinderkarakter vind ik dan weer minder prettig, mijn huidige driepitter met geflashde ECU loopt een stuk mooier *D De zit was ook goed; meteen op advies van iemand uit dit forum gekeken of de vering op 1 persoon stond ingesteld, dat gedaan en je hoorde dat hij zich instelde }) Vervolgens kwam ik met mijn voeten gemakkelijk plat op de grond en géén stepjes tegen mijn schenen. Dat is voor mij een absolute dealbreaker, dus dat probleem is uit mijn hoofd.

Motorisch en qua vermogen onderin vind ik mijn huidige Tracer fijner rijden, maar dat komt misschien doordat ik er intussen zo vertrouwd mee ben geraakt. Zo vond ik de hydraulische koppeling van de Multi zwaar, maar ik heb van die lekkere verstelbare Billet hendeltjes op de mijne, voor mijn kleine handjes ideaal. Dat laat ik er altijd als eerste opzetten bij de aanschaf van een nieuwe motor.

Dat van die hitte onder het zadel heb ik vaker gelezen, maar heb ik niet gemerkt, omdat ik daarvoor te kort heb gereden. Ik ga zeker nog een langere proefrit maken, maar doe dat bij een andere dealer. Als mijn helm niet in de koffer past, is dat voor mij geen enkel punt, ik ben niet anders gewend. Op de Multi zou ik sowieso een topkoffer erbij nemen; op de Tracer vind ik dat lelijk.

Voor mij zou de keuze voor de Multi vooral liggen in het feit dat de vering en de remmen een stuk beter zijn en uiteraard de looks van de bike, daar kan de Tracer echt niet tegen op. Vooral de kleuren van de Tracer vind ik wederom saaaaaai. Ik ga uiteraard voor de GT+. Ander nadeel van de Tracer vind ik die ingebouwde Garmin. Ik heb sinds 3 jaar een TomTom in plaats van die stomme Garmin, want de software van Garmin vind ik veel te ingewikkeld. Daarnaast, en dat vind ik echt jammer, is dat je een abonnement moet nemen voor de functionaliteit van Garmin en ik heb even gekeken op de site, maar dan heb je het al gauw over zo'n 30 euro per maand, volgens mij. Irritant. B|

Het windscherm is volgens mij op alle Sport/toermachines waardeloos. Ik heb voor mijn huidige motor vier schermen liggen en heb nu net de hoge Puig met deflector er weer op gedaan. In het voorjaar en zomer gaat de lage Puig raceruit erop en dat is heel prettig. Niet zoals op een naked dat je nekspieren pijn gaan doen, maar gewoon pure wind op je borst. Toen het van de zomer 37 graden was, was het heerlijk en kon ik zonder problemen 160 of harder rijden in Duitsland op de snelweg.

Ik wacht nu op een telefoontje van mijn dealer die me de 22e gaat vertellen wanneer hij de demo's van beide machines binnenkrijgt, zodat ik kan proefrijden. Levertijd is volgens Goedhart 4 maanden voor allebei. Ergens zit de Triumph Tiger 900 GT Pro ook nog in mijn achterhoofd, dus misschien moet ik die toch ook nog niet meteen wegstrepen. O, en qua prijs komt er voor de Tracer 900 GT+ zo'n 10% bij t.o.v. het vorige model, dus dan zit je rond de € 17.600. Dat scheelt wel een slok op een borrel met de Multi. De Triumph zit er iets boven, dacht ik.
'geniet' nog maar van je TomTom, want naar wat ik begrepen heb gaan ze stoppen met motornavigatie en zich vnl toespitsen op het leveren van kaarten voor OEM autonavigaties.
 
Mijn reactie ging dan ook over 2 verschillende dingen. Maar ik vraag mij wel af of de functionaliteit van de Motorize app c.q. GT+ navi gelijk is aan die van een Zumo...
Daar heb ik ook mijn vraagtekens bij. Wordt niet echt wijzer van de info op de Garmin site. Kan alleen zien dat je via een abonnement kaarten kunt laden. Die zitten er dus niet eens standaard in? Zumo functies zie ik ook niet terug.
 
Hey, ik ben van Ardooie (W-Vl.). Niet zo heel ver van Raes (waar ik ook mijn Tracer 9 GT heb gekocht).
Ik kom van een Street Triple RS (mijn 3de overigens), maar door een probleem met mijn heupkom moeten overschakelen naar een minder sportieve zit. De Tiger 900 was voor mij iets teveel offroad gericht (oa. wielmaten). Hadden ze nu een echte Tiger Sport gemaakt (op basis van de Speed of zelfs Street Triple), dan was ik wel bij Triumph gebleven (topmerk - heel goede service bij de locale dealer).
In het verleden heb ik al Tracer 900 van 2015 gehad. Dus wist een beetje wat te verwachten. De nieuwe GT is echter wel een flinke stap voorwaarts (beter vering met elektronisch gestuurde demping, langere achterbrug,...) kortom een stuk stabieler, maar ook een beetje minder speels. Een duwtje meer richting tour dan sport.
Toch vind ik het nog leuk spelen met de nieuwe Tracer, en is het een heel compleet pakket (GT) voor die prijs.
Ik had ook al met één oog zitten kijken naar de nieuwe Multistrada V2, maar voor hetzelfde pakket was de meerprijs ongeveer 4 à 5000 euro... en dan heb je nog steeds die leuke 3-cilinder niet. Ook het onderhoud bij Ducati schrikt me een beetje af (hoewel nog nooit een duc gehad).
Dat is toevallig, ik werk bij de BMW dealer in Roeselare ;-). Woon wel in Brugge.
 
O, en qua prijs komt er voor de Tracer 900 GT+ zo'n 10% bij t.o.v. het vorige model, dus dan zit je rond de € 17.600. Dat scheelt wel een slok op een borrel met de Multi. De Triumph zit er iets boven, dacht ik.
Als je wilt vergelijken met de Tracer moet je de V2S nemen, anders heb je geen elektr. Vering. De gewone V2 heeft zelfs nog halogeen lampjes vooraan :+. Die V2S begint aan 21,5 (?). En dan heb je nog steeds geen koffers
 
Mijn ervaring met Goedhart is prima. Tijdens het lange wachten ben ik redelijk vaak nog langs geweest en was er altijd tijd voor een praatje en werd ik volgegooid met koffie :)
Ik kwam dan wel doordeweeks als het rustig was. Kan mij ook voorstellen dat op drukke zaterdagen er niet altijd voor iedereen evenveel tijd is.

Bij het afleveren van de Tracer hoefde ik de mee bestelde TT Rider niet te betalen (voor het lange wachten). Ja er zal vast genoeg verdiend worden maar ze hadden het ook niet kunnen doen. Dat ik noem ik service!
 
Hierbij ook gelijk mijn ervaring met de Tracer 9 GT.

Dit zijn volgens mijn de meest besproken zaken betreft de Tracer waarover de meningen uit een lopen:
- Het windscherm
- De TFT schermpjes en bediening
- Het zadel

Dat de Tracer gewoon ongehoord goed rijd hou ik even in het midden :+

Het windscherm:
Ja dit was direct al duidelijk dat dit hem niet ging worden. In de hoogste stand tot +/- 80km/h prima, daarna een wiebelend hoofd.
In de laagste stand acceptabel, de lucht gaat dan over mijn schouders.
Onlangs het scherm vervangen voor een kort sportruitje en dat is nu prima.
(ik ben 1m83)
Wil je echt uit de wind dan denk ik dat een opzetruitje de oplossing is.

De TFT schermpjes en bediening:
Ik vind ze er juist gaaf uit zien, het is weer eens wat anders. De snelheid en toeren zijn prima af te lezen.
Het wieltje voelt niet heel kwalitatief aan echter heb ik die nog maar één keer gebruikt om de scherm indeling aan te passen.
Ja het kan altijd beter maar tijdens rijden voor mij helemaal in orde.

Het zadel:
In eerste instantie leek hier weinig mee aan de hand. Tot ik een wat langere rit ging doen (1 uur en langer).
Ik kreeg een bekneld gevoel waar ik dat liever niet wil hebben. Het probleem dus met de stand van het zadel waardoor ik teveel naar voren glij (niet zo zeer met de kwaliteit).
De verhoging set ga ik zeker nog aanschaffen. (mocht iemand die toevallig hebben....?)

Als laatste blijf ik mij nog storen aan de scheel kijkende verlichting. Waarom maken ze dat zo!!??
Ik denk dat ik het groot licht aanzet en deze dan naar beneden zet.
Het uitzetten van de dagrij verlichting lijkt niet mogelijk, anders had ik dat gedaan.
 
Hierbij ook gelijk mijn ervaring met de Tracer 9 GT.

Dit zijn volgens mijn de meest besproken zaken betreft de Tracer waarover de meningen uit een lopen:
- Het windscherm
- De TFT schermpjes en bediening
- Het zadel

Dat de Tracer gewoon ongehoord goed rijd hou ik even in het midden :+

Het windscherm:
Ja dit was direct al duidelijk dat dit hem niet ging worden. In de hoogste stand tot +/- 80km/h prima, daarna een wiebelend hoofd.
In de laagste stand acceptabel, de lucht gaat dan over mijn schouders.
Onlangs het scherm vervangen voor een kort sportruitje en dat is nu prima.
(ik ben 1m83)
Wil je echt uit de wind dan denk ik dat een opzetruitje de oplossing is.

De TFT schermpjes en bediening:
Ik vind ze er juist gaaf uit zien, het is weer eens wat anders. De snelheid en toeren zijn prima af te lezen.
Het wieltje voelt niet heel kwalitatief aan echter heb ik die nog maar één keer gebruikt om de scherm indeling aan te passen.
Ja het kan altijd beter maar tijdens rijden voor mij helemaal in orde.

Het zadel:
In eerste instantie leek hier weinig mee aan de hand. Tot ik een wat langere rit ging doen (1 uur en langer).
Ik kreeg een bekneld gevoel waar ik dat liever niet wil hebben. Het probleem dus met de stand van het zadel waardoor ik teveel naar voren glij (niet zo zeer met de kwaliteit).
De verhoging set ga ik zeker nog aanschaffen. (mocht iemand die toevallig hebben....?)

Als laatste blijf ik mij nog storen aan de scheel kijkende verlichting. Waarom maken ze dat zo!!??
Ik denk dat ik het groot licht aanzet en deze dan naar beneden zet.
Het uitzetten van de dagrij verlichting lijkt niet mogelijk, anders had ik dat gedaan.
Ik vraag mij af of je het groot licht apart van het dimlicht kunt verstellen..
 
Ik heb me nog nooit geïrriteerd aan het ruitje/windscherm op geen enkele motor trouwens. Je bent wel aan het motorrijden hé. Ik heb er wel een smoke opgezet, dat transparante vind ik weer niks. Het gedeelde display/dashboard vind ik super gaaf. (Ik weet het wansmaak is ook een smaak) het bewuste wieltje werkt prima om dagteller te resetten. Zadel vond ik wel een dingetje en heb nu een comfortzadel. Maar nog te weinig gereden om goed te oordelen. Verlichting is idd vreemd. Ben al meerdere keren op aangesproken dat verlichting defect is. Ik leg het niet meer uit maar zeg dat ik het weet.
 

Bijlagen

  • 20220716_134428.jpg
    20220716_134428.jpg
    538,1 KB · Weergaven: 39
Verlichting is idd vreemd.
Het is inderdaad niet echt mooi,maar ook alle vorige Tracers en heel veel andere motoren hebben dat.
Maar als je aan het rijden bent zie je dat toch niet.
Wat betreft het TFT scherm,ik zie net dat de 2023 Tracer 7 wel het grote TFT scherm krijgt,ook op de standaard versie.
Waarom de 9 dan niet begrijp ik ook niet. :?
 
Ik snap je wel. Heb ook wat zitten lezen over de electronica, en die is niet mis Nieuw: 2023 Yamaha Tracer 9 GT+

"ACC houdt niet alleen een vooraf ingestelde volgafstand aan, maar beschikt ook over 'bochtenhulp', waarbij het systeem snelheidsverhogingen afremt wanneer het detecteert dat het voertuig een bocht neemt, en wanneer de radar een voorligger detecteert, beperkt het ook de mate van acceleratie bij het volgen."

Het klinkt haast 'gevaarlijk'... dat je ff tussen 2 bochten (of in een bocht) wil inhalen en de motor inhoudt...
moet je eens op een blinde bocht met bergwand komen afrijden. Maatje had dat dus met zijn nieuwe ktm blinde bocht met muur en ding ging gewoon in noodrem laaste 10 meter :o
Kon schonen onderbroek aan doen en dealer gelijk gebeld om te vragen hoe die kut radar uitgezet kon worden
 
Dat lijkt me idd niet de bedoeling. Traction controle en misschien abs (enkel voorrem) is een pré, de rest hoeft voor mij niet. Vind overigens dat abs vandaag de dag er vaak nog te snel in schiet. Zeker bij de achterrem, maar voor mij hoeft al het allemaal niet echt. Sportief rijden is voor mij graag zonder opsmuk. Gecombineerde remsystemen is helemaal 🙃
 
Als je wilt vergelijken met de Tracer moet je de V2S nemen, anders heb je geen elektr. Vering. De gewone V2 heeft zelfs nog halogeen lampjes vooraan :+. Die V2S begint aan 21,5 (?). En dan heb je nog steeds geen koffers
Multistrada V2S Travel is € 22.790,--

Mijn ervaring met Goedhart is prima. Tijdens het lange wachten ben ik redelijk vaak nog langs geweest en was er altijd tijd voor een praatje en werd ik volgegooid met koffie :)
Ik kwam dan wel doordeweeks als het rustig was. Kan mij ook voorstellen dat op drukke zaterdagen er niet altijd voor iedereen evenveel tijd is.
Ik kwam ook doordeweeks, 1x op een dinsdag en 1x op een woensdag. Op die woensdag werd ik eindelijk, na Berry Goedhart zelf tegengehouden te hebben en deze verteld te hebben dat ik een motor wilde kopen. geholpen door een medewerker. En kreeg ik uiteraard ook koffie. De koop is daar trouwens niet doorgegaan.
 
Hoe ging je proefrit op de Tracer? Ik ga zeker ook nog proefrijden op de Tracer nadat de Multistrada voor mij nog niet echt overtuigend was. Hij reed zeker wel lekker en qua zithoogte en zadel zat hij ook prima, maar als ik hem koop, doe ik dat wel bij mijn eigen, kleinere dealer. Ik was vandaag bij Goedhart (2 uur rijden enkele reis), maar dat is allemaal wel erg massaal. Kopje koffie hadden ze zeker niet en na minder dan 5 minuten rijden ging het lampje van de benzine al branden. Bij het wegrijden werd gezegd dat ik een half uurtje mocht rijden, maar ik had eigenlijk een uur in mijn hoofd. Nou ja, toen het lampje ging branden heb ik nog 5 minuten gereden en dat was het. Ik had natuurlijk best zelf even kunnen tanken, maar het gaat me meer om het idee. Ik kom daar toch serieus centen brengen. |(Misschien ga ik het nog een keer proberen, maar misschien ook niet.
Gewoon lekker naar Eelco in Hippo gaan….is ook dichterbij voor jou
 
Het is inderdaad niet echt mooi,maar ook alle vorige Tracers en heel veel andere motoren hebben dat.
Maar als je aan het rijden bent zie je dat toch niet.
Wat betreft het TFT scherm,ik zie net dat de 2023 Tracer 7 wel het grote TFT scherm krijgt,ook op de standaard versie.
Waarom de 9 dan niet begrijp ik ook niet. :?
Omdat dat gedeelde dashboard een USP is 😉.

Ik denk dat ze zo weinig mogelijk hebben gewijzigd aan de 9's. Nieuw dashboard betekent ook andere kabelboom, software etc. De mechanische ophanging is waarschijnlijk nog het meest eenvoudig.

Andere opmerking: ik denk dat de nieuwe armaturen (joystick) ook enkel op de 9 GT+ zal zitten?

Als ik het zo mag gokken, blijven de 9 en de 9 GT nog minimaal 2 jaar in deze vorm doorlopen..
 
Laatst bewerkt:
moet je eens op een blinde bocht met bergwand komen afrijden. Maatje had dat dus met zijn nieuwe ktm blinde bocht met muur en ding ging gewoon in noodrem laaste 10 meter :o
Kon schonen onderbroek aan doen en dealer gelijk gebeld om te vragen hoe die kut radar uitgezet kon worden
En? Unpluggen?
 
Ik heb me nog nooit geïrriteerd aan het ruitje/windscherm op geen enkele motor trouwens. Je bent wel aan het motorrijden hé. Ik heb er wel een smoke opgezet, dat transparante vind ik weer niks. Het gedeelde display/dashboard vind ik super gaaf. (Ik weet het wansmaak is ook een smaak) het bewuste wieltje werkt prima om dagteller te resetten. Zadel vond ik wel een dingetje en heb nu een comfortzadel. Maar nog te weinig gereden om goed te oordelen. Verlichting is idd vreemd. Ben al meerdere keren op aangesproken dat verlichting defect is. Ik leg het niet meer uit maar zeg dat ik het weet.

Mooi uitgebreid met extra's. In het rijtje Ermax, MRA, Givi, herken ik dit scherm niet direct. Van welk merk & type is deze?
 
Omdat dat gedeelde dashboard een USP is 😉.

Als ik het zo mag gokken, blijven de 9 en de 9 GT nog minimaal 2 jaar in deze vorm doorlopen..
Wat is een USP?
En ik vermoed eerder dat ze de huidige Tracer nog maar 1 jaar gaan behouden,en daarom alleen de + met het nieuwe dashboard uitrusten,en er buiten de kleuren niets verandert is aan de bestaande modellen.
Het eerste model hebben ze ook na 2 jaar een kleine update gegeven,en het model vanaf 2018 is ook 3 jaar gebleven voor het nieuwe model in 2021 verscheen.
De Tracer zit in een heel belangrijk segment,en moet dus up to date blijven tegenover de concurrentie.

En ik heb ook de indruk dat de leveringsproblemen stilaan opgelost raken,ofwel is er plots een grote levering uit Japan aangekomen.
Bij mijn plaatselijke Yamaha dealer zijn er op korte tijd 4 Tracers geleverd,en ook bij andere dealers zie ik dat ze Tracers gewoon op voorraad hebben,die direct leverbaar zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan