YAMAHA TRACER 900 topic deel V

IK heb de tracer 900 GT 2020.
zowel voor als achter standaard en in de standaard afstelling.
Ik zou de schokbrekers en vering voor en achter willen omschrijven als comfortabel tour.
Nu ben ik zelf niet zo groot en zwaar (1,76 en 72 kg) en rij of sole of met mn dochter en die is nog lichter.
Voor de momenten dat ik net effe denk dat ik nog steeds 18 ben komen de vering en schokbrekers zeker te kort,
Komend jaar heb ik het plan om met duo en volle bagage een rondje ierland te doen, dus in het voorjaar gaat ie naar de dealer en gaat er voor en achter een setje hyperpro op, nodig met mijn gemiddelde rijstijl nee, geeft het dat beetje meer controle ja.
gaan trouwens gelijk de dunlops eraf, niet dat die slecht zijn, maar ga toch voor bridgestone T32 benieuwd hoe die het doen.
 
Heb dezelfde Tracer900GT (2019) en heb alleen de achterveer vervangen door een van HP, puur omdat ik vaak met een duo rijd. Bevalt mij prima. Ben zelf ongeveer 82 en duo 65. Zelfs met (FJR) koffers vol geen probleem. Verstel de vering overigens niet meer als ik alleen rijd. Ben dan meestal iets “sportiever” aan het rijden😉
 

Bijlagen

  • 2A7E9808-C0DD-4C4D-9ADF-E4C053750564.jpeg
    2A7E9808-C0DD-4C4D-9ADF-E4C053750564.jpeg
    563,6 KB · Weergaven: 31
Heb dezelfde Tracer900GT (2019) en heb alleen de achterveer vervangen door een van HP, puur omdat ik vaak met een duo rijd. Bevalt mij prima. Ben zelf ongeveer 82 en duo 65. Zelfs met (FJR) koffers vol geen probleem. Verstel de vering overigens niet meer als ik alleen rijd. Ben dan meestal iets “sportiever” aan het rijden😉
Mooie combi zo met die koffers en kleur!
 
Heb dezelfde Tracer900GT (2019) en heb alleen de achterveer vervangen door een van HP, puur omdat ik vaak met een duo rijd. Bevalt mij prima. Ben zelf ongeveer 82 en duo 65. Zelfs met (FJR) koffers vol geen probleem. Verstel de vering overigens niet meer als ik alleen rijd. Ben dan meestal iets “sportiever” aan het rijden😉
HP zeg je? Die maakt toch printers? 🤔
 
Heb dezelfde Tracer900GT (2019) en heb alleen de achterveer vervangen door een van HP, puur omdat ik vaak met een duo rijd. Bevalt mij prima. Ben zelf ongeveer 82 en duo 65. Zelfs met (FJR) koffers vol geen probleem. Verstel de vering overigens niet meer als ik alleen rijd. Ben dan meestal iets “sportiever” aan het rijden😉
Mooi dat het kan (in jouw geval), maar Yamaha zal deze combi niet goedkeuren. Ik was laatst bij de dealer en die hebben een potentiele klant 'afgewezen' vanwege precies dezelfde reden: willen rijden met volle bepakking (topkoffer én FJR koffer) en een duo...

E.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van het gewicht van de personen die erop zitten.
 
Een toerbuffel als de FJR heeft een lager maximaal toelaatbaar gewicht dan een Tracer 9 GT. Daar mag 183 kg bij, ik meen dat een TR 9 Gt 196 kg extra mag hebben. Best apart als je die 2 motoren naast elkaar zet.
 
Een toerbuffel als de FJR heeft een lager maximaal toelaatbaar gewicht dan een Tracer 9 GT. Daar mag 183 kg bij, ik meen dat een TR 9 Gt 196 kg extra mag hebben. Best apart als je die 2 motoren naast elkaar zet.
Ik heb het idee dat dit niet juist is.. zojuist een 2001 handleiding gezien, daarin stond 208 kg en in een 2015'er stond 215 kg...
Op de website van Yamaha zelf wordt geen laadvermogen aangeven..
 
Mooi dat het kan (in jouw geval), maar Yamaha zal deze combi niet goedkeuren. Ik was laatst bij de dealer en die hebben een potentiele klant 'afgewezen' vanwege precies dezelfde reden: willen rijden met volle bepakking (topkoffer én FJR koffer) en een duo...

E.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van het gewicht van de personen die erop zitten.
Alle onderdelen zijn origineel Yamaha, dus zeker goedgekeurd. Je kunt deze configuratie zelfs op hun eigen site samenstellen. Het totaal gewicht mag je (formeel) natuurlijk niet overschrijden😉. Ik vond bij duo de achterveer te slap, vandaar mijn veer-aanpassing.
 
Alle onderdelen zijn origineel Yamaha, dus zeker goedgekeurd. Je kunt deze configuratie zelfs op hun eigen site samenstellen. Het totaal gewicht mag je (formeel) natuurlijk niet overschrijden😉. Ik vond bij duo de achterveer te slap, vandaar mijn veer-aanpassing.
Ik geloof niet dat Yamaha de combi van Tracer 900 met FJR koffers heeft 'toegelaten'.... dat ze allemaal 'origineel Yamaha' zijn zegt natuurlijk niks.... De FJR-koffers zijn natuurlijk voor een ander model bedoeld ( 8)7)... gevalletje oneigenlijk gebruik. Daarnaast.. volgens mij is het zelfs zo dat als je de 50L topkoffer toepast, krijg je automatisch de melding dat de zijkoffers dan moeten komen te vervallen...

Edit: helaas is de configurator voor de Tracer 900 uit de lucht.. maar ik het ooit een tijdje zitten spelen met de MyGarage-app😉. Kijk hier maar eens klik

Ze raden het af.... De FJR-Koffers worden niet eens aangeboden voor de Tracer...
 
De koffers die op de Tracer 900 GT zitten, zijn ook voor de FJR te koop. Ze noemen het dan City koffers. Er zit een smaller deksel op. Kan uiteraard ook minder in. Ze zijn vooral bedoeld voor die FJR bestuurders die veel tussen files door moeten rijden.
Maar de standaard FJR koffer past ook op de Tracer 900 GT.;)
 
De koffers die op de Tracer 900 GT zitten, zijn ook voor de FJR te koop. Ze noemen het dan City koffers. Er zit een smaller deksel op. Kan uiteraard ook minder in. Ze zijn vooral bedoeld voor die FJR bestuurders die veel tussen files door moeten rijden.
Maar de standaard FJR koffer past ook op de Tracer 900 GT.;)
Ze passen fysiek wel, maar ze zijn er niet voor bedoeld...
 
Ik heb het idee dat dit niet juist is.. zojuist een 2001 handleiding gezien, daarin stond 208 kg en in een 2015'er stond 215 kg...
Op de website van Yamaha zelf wordt geen laadvermogen aangeven..
Je hebt gelijk Kees, het 2001 model had een max. laadvermogen van 208 kg. Het eigen gewicht was 268 kg inclusief brandstof e.d..
Een 2015 model (deze heb ik )weegt zelf 292 kg inclusief en daar mag 212 kg aan laadvermogen bij.
Vanwege dat gewicht van de motor zelf ben ik aan het rondkijken voor een (in gewicht) lichtere motor. En de nieuwe Tracer 9 GT is toch 70 kg lichter.
 
Ik geloof niet dat Yamaha de combi van Tracer 900 met FJR koffers heeft 'toegelaten'.... dat ze allemaal 'origineel Yamaha' zijn zegt natuurlijk niks.... De FJR-koffers zijn natuurlijk voor een ander model bedoeld ( 8)7)... gevalletje oneigenlijk gebruik. Daarnaast.. volgens mij is het zelfs zo dat als je de 50L topkoffer toepast, krijg je automatisch de melding dat de zijkoffers dan moeten komen te vervallen...

Edit: helaas is de configurator voor de Tracer 900 uit de lucht.. maar ik het ooit een tijdje zitten spelen met de MyGarage-app😉. Kijk hier maar eens klik

Ze raden het af.... De FJR-Koffers worden niet eens aangeboden voor de Tracer...
Wat jij gelooft vind ik niet interessant. De officiële Yamaha dealer heeft het hele spul gemonteerd en afgeleverd. Toen ik hem bestelde stond de waarschuwingstest er overigens niet bij. Daarnaast zijn de nieuwe Tracer koffers groter gemaakt om per koffer een helm te kunnen herbergen. Al jaren geleden werden er stickers geplakt in (zij)koffers met een maximum snelheid van 130km/h. Gewoon een kwestie van ontkennen van eventuele aansprakelijkheid.
 
Juist daarom gaat het meestal, de aansprakelijkheid!!!
Rij zelf met de tracer en de FJR koffers ideaal wat ruimte betreft tov de originele
 
Je hebt gelijk Kees, het 2001 model had een max. laadvermogen van 208 kg. Het eigen gewicht was 268 kg inclusief brandstof e.d..
Een 2015 model (deze heb ik )weegt zelf 292 kg inclusief en daar mag 212 kg aan laadvermogen bij.
Vanwege dat gewicht van de motor zelf ben ik aan het rondkijken voor een (in gewicht) lichtere motor. En de nieuwe Tracer 9 GT is toch 70 kg lichter.
Snap ik, 183 [kg] zoals mijn Tracer aan max. belading heeft is niet bijster veel als je ook nog met duo gaat rijden..
 
Wat jij gelooft vind ik niet interessant. De officiële Yamaha dealer heeft het hele spul gemonteerd en afgeleverd. Toen ik hem bestelde stond de waarschuwingstest er overigens niet bij. Daarnaast zijn de nieuwe Tracer koffers groter gemaakt om per koffer een helm te kunnen herbergen. Al jaren geleden werden er stickers geplakt in (zij)koffers met een maximum snelheid van 130km/h. Gewoon een kwestie van ontkennen van eventuele aansprakelijkheid.
En ik zeg je dat mijn officiële Yamaha dealer (Termaat in Nijmegen) deze combi niet wil afleveren (dat werd er door de monteurs gezegd).. Dat jouw dealer (MP Zelhem?) daar wel in meegegaan is zegt nog niet dat Yamaha Nederland/Europa/Japan dat ook ondersteunt... laat staan wegliggingstechnisch een goed idee is.

Toch wel 'vreemd' dat Yamaha niet via de officiële accessoirelijst de FJR koffers aanbiedt....? Of toch niet? Yamaha vindt namelijk dat die koffers qua laadvermogen/ruimte niet passend zijn voor dit model motor. Dat het in de praktijk gedaan wordt en heel fijn is, kan ik me goed voorstellen, maar valt logischerwijs buiten de verantwoording van Yamaha. En nee, das niet kinderachtig, zo werkt het gewoon qua aansprakelijkheid. De topkoffer kun je ook veel meer beladen (qua volume) dan dat Yamaha aangeeft qua kilo's. Dat is niet kinderachtig, maar een limiet waarmee Yamaha de veiligheid van de combi nog kan garanderen..

De nieuwe Tracer 9 koffers en constructie staan hier volledig buiten. Dit is een motor die een redesign heeft gehad, waardoor deze wellicht toch geschikt is voor meer belading. Dat kun je als buitenstaander niet beoordelen.
 
Laatst bewerkt:
In de handleiding van mijn Tracer900GT van 2019 staat 179kg/395lb, pagina 1-3. Ook staat er een heel verhaal over het afstand nemen van allerlei accessoires, inclusief originele Yamaha zelf. Puur om er onderuit te komen.
“Het totale gewicht van de bestuurder, pas- sagier, accessoires en bagage mag de maximale gewichtslimiet niet overschrij- den. Rijden met een te zwaar belaste machine kan leiden tot een ongeval.”
Een woordvoerder van Yamaha Nederland gaf tijdens een demodag aan dat hij mijn uitvoering geslaagd vond en dat de keuze om de smallere “city” koffers puur zat in het smaller maken van de Tracer voor met name het woon werk verkeer. Om deze reden is het stuur van deze uitvoering ook smaller. Dat jij van mening bent dat Yamaha deze koffers niet passend vindt slaat dus nergens op. Overigens kom ik uit NBr. Je beter geen aannames doen, want ook dat slaat nergens op.
 
Oké er zijn duidelijk wat meningsverschillen maar laten we het daarbij houden en het gezellig houden hier! Wat de een doet hoeft de ander niet leuk te vinden en visa versa. Ieder zijn of haar ding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan