YAMAHA TRACER 900 topic deel V

Het verhaal van de koffers ken ik ook. Heb zelf een tracer uit 2015 gehad (nu een tacer 900 2020) en wilde hier ook harde koffers op hebben. Ze werden namelijk zo ook in Amerika aangeboden. Dit kon ik destijds ook bij mijn dealer niet voor elkaar krijgen. Hij wou mij ook geen FJR koffer verkopen. Dit had te maken met aansprakelijkheid. Als hij het zo verkocht kon hij ook aansprakelijk worden gesteld als er iets misging. Als ik het goed heb had het te maken met de stabiliteit en snelheid van de motor te maken. Heb toen maar gekozen voor de originele soft koffers van yamaha.
Het is wel vreemd dat dus de ene dealer het niet doet en de andere dealer wel.
 
In de handleiding van mijn Tracer900GT van 2019 staat 179kg/395lb, pagina 1-3. Ook staat er een heel verhaal over het afstand nemen van allerlei accessoires, inclusief originele Yamaha zelf. Puur om er onderuit te komen.
“Het totale gewicht van de bestuurder, pas- sagier, accessoires en bagage mag de maximale gewichtslimiet niet overschrij- den. Rijden met een te zwaar belaste machine kan leiden tot een ongeval.”
Een woordvoerder van Yamaha Nederland gaf tijdens een demodag aan dat hij mijn uitvoering geslaagd vond en dat de keuze om de smallere “city” koffers puur zat in het smaller maken van de Tracer voor met name het woon werk verkeer. Om deze reden is het stuur van deze uitvoering ook smaller. Dat jij van mening bent dat Yamaha deze koffers niet passend vindt slaat dus nergens op. Overigens kom ik uit NBr. Je beter geen aannames doen, want ook dat slaat nergens op.
Ugh... je gaat er wel met gestrekt been in hè... al gegeten vandaag?:YY Over het algemeen doe ik weinig aannames hoor.. en baseer ik mij meer op feiten :). Ik denk dat ik je per ongeluk verwisseld heb met iemand anders die een gelijksoortige Tracer GT heeft... (n.l. JBWesterveld).. die komt hier uit de buurt (Achterhoek). Excuus..

Zie jij de Touring-koffers in de accessoirelijst van de 2019 Tracer GT terug? Neen! klik

Dat ze officieel voor de Tracer niet worden aangeboden als zijkoffer is dat ze meer volume hebben, worden volgepakt en dus het maximaal toelaatbare gewicht van de motor snel zal worden overschreden.... Kijk maar eens wat er aan belading in een standaard-city zijkoffer mag en hoe snel je daar overheen gaat.. ik wel in ieder geval.

Ga jij met bepakking (volle zijkoffers en topkoffer) en duo onder de 179 [kg] blijven?
 
Laatst bewerkt:
Oké er zijn duidelijk wat meningsverschillen maar laten we het daarbij houden en het gezellig houden hier! Wat de een doet hoeft de ander niet leuk te vinden en visa versa. Ieder zijn of haar ding.
Waar het mij hier om gaat is niet om mensen de bashen of tegen te spreken, maar om te voorkomen dat iemand zich rijk rekent door te denken dat je van de Tracer een soort 'groottoerder' kan maken. Dat is dus niet het geval (helaas), waarbij de maximale belading snel wordt overschreden.

Overigens kan ik Yamaha wel begrijpen, ook in praktisch opzicht. Ik heb afgelopen zomer met de city zijkoffers (vol) én een bagagerol op het originele bagagerek gereden. Op de bok had de motor nauwelijks een zetje nodig om op het achterwiel te rusten i.p.v. voorwiel. Mét duo of volle topkoffer verplaatst het zwaartepunt zich nog meer naar achteren..
 
Laatst bewerkt:
Mijn laatste reactie op jou; als je op jouw link klikt zie je bij de touring koffers ook duidelijk staan dat de stand-alone zijn. Oftewel, een topkoffer zou ook op een FJR niet mogen. Derhalve gewoon een kwestie van geen aansprakelijkheid willen erkennen. Je blijft bezig met aannames, geen feiten. Wel een feit is dat ik met duo en bagage onder de max belading blijf. Heb wel mijn Tracer met een niet originele achterveer verbeterd, maar dat zul jij ook wel afkeuren (aanname van mij😉)
 
Mijn laatste reactie op jou; als je op jouw link klikt zie je bij de touring koffers ook duidelijk staan dat de stand-alone zijn. Oftewel, een topkoffer zou ook op een FJR niet mogen. Derhalve gewoon een kwestie van geen aansprakelijkheid willen erkennen. Je blijft bezig met aannames, geen feiten. Wel een feit is dat ik met duo en bagage onder de max belading blijf. Heb wel mijn Tracer met een niet originele achterveer verbeterd, maar dat zul jij ook wel afkeuren (aanname van mij😉)
Ik geloof dat jij de persoon bent die aannames doet.. Ik volg gewoon het advies van Yamaha v.w.b. bepakking en begrijp ook het gevaar/noodzaak ervan.

Je zult mij niet horen zeggen dat de FJR-koffers niet veilig op een Tracer 900 passen ('leeg' ;)), maar mensen hebben de neiging om ze vol te pakken (jij zelf ook, ik ook) en daarmee komt de maximale belading snel in beeld. Volgens mij staat er op de site ook een lijst bij met modellen waar ze op passen.... het zal toch niet? Ja, ze passen mechanisch op een Tracer, en toch wil Yamaha ze niet verkopen i.c.m. de Tracer. Rara... waarom zou dat zijn? Commercieel niet handig van Yamaha....

Ik heb geen problemen met aftermarket accessoires (heb ze zelf ook), ik wil mensen enkel behoeden voor een (denk)fout.... zie mijn vorige reactie. Ook al gooi je de koffers vol met lood, maakt mij niet zoveel uit hoor... je ziet maar. Maar niet piepen als er iets kapot gaat a.g.v. de te zware belasting...
 
Mijn laatste reactie op jou; als je op jouw link klikt zie je bij de touring koffers ook duidelijk staan dat de stand-alone zijn. Oftewel, een topkoffer zou ook op een FJR niet mogen. Derhalve gewoon een kwestie van geen aansprakelijkheid willen erkennen. Je blijft bezig met aannames, geen feiten. Wel een feit is dat ik met duo en bagage onder de max belading blijf. Heb wel mijn Tracer met een niet originele achterveer verbeterd, maar dat zul jij ook wel afkeuren (aanname van mij😉)

Ik wil me eigenlijk helemaal niet in deze discussie mengen, maar ik doe het toch even.

Ik lees bij jou een stuk meer aannames dan bij Kees, bijvoorbeeld:
Jij schrijft dat omdat de koffers origineel Yamaha zijn (voor de FJR) het dus een goedgekeurde combinatie is.
Je schrijft dat het kan omdat iemand van Yamaha gezegd heeft dat hij je motor mooi vond
Daarnaast schrijf je ook meermaals dat het alleen maar om ontduiken van aansprakelijkheid gaat.

Overigens zijn jullie het er beide volgens mij wel over eens, dat je de maximum aangegeven belading niet moet overschrijden.
En of dat dan met FJR koffers of niet is, maakt weinig uit. Dat bij de tracer tot 2021 de totale belading snel in het gedrang komt is ook duidelijk.
Met bestuurder, passagier + 2x motoroutfit + volle kofferset ga je daar vrij snel overheen.
De extra 13 kg voor de 2021 geeft net wat meer lucht, maar houd nog niet over.

Vandaar dat ik wel snap dat er Yamaha dealers zijn die mensen die aangeven met duo + bagage te rijden naar een FJR te gaan kijken, zeker als die mensen net iets "steviger" zijn dan gemiddeld. Dan kun je als dealer niet zeggen "jullie zijn te dik voor een tracer" maar dan zeg je "de FJR past beter bij uw wensen" ;)
 
Als je je erin mengt graag wel goed lezen. De man van Yamaha gaf aan dat de keuze voor de smalle koffers zat in het verwachte gebruik voor woon werk verkeer. Daarnaast heb ik nergens aangegeven dat de FJR koffers formeel goedgekeurd zijn voor de Tracer, maar dat alle koffers door een Yamaha dealer geleverd zijn. Met de touring koffers mag je formeel niet eens een topkoffer monteren. Ook niet bij een FJR. Alles dus vanwege het niet willen erkennen van aansprakelijkheid. Dit zijn dan ook geen aannames, maar feiten. Overigens is Yamaha niet consequent want in hun configuratie menu kun je nog steeds een FJR met zij-en topkoffer samenstellen. Keuze voor een FJR is er eigenlijk niet meer want deze gaat uit productie.
 
popcorn.gif
 
Alle onderdelen zijn origineel Yamaha, dus zeker goedgekeurd. Je kunt deze configuratie zelfs op hun eigen site samenstellen. Het totaal gewicht mag je (formeel) natuurlijk niet overschrijden😉. Ik vond bij duo de achterveer te slap, vandaar mijn veer-aanpassing.
..... need I say more?😊😘
 
Als je je erin mengt graag wel goed lezen. De man van Yamaha gaf aan dat de keuze voor de smalle koffers zat in het verwachte gebruik voor woon werk verkeer. Daarnaast heb ik nergens aangegeven dat de FJR koffers formeel goedgekeurd zijn voor de Tracer, maar dat alle koffers door een Yamaha dealer geleverd zijn. Met de touring koffers mag je formeel niet eens een topkoffer monteren. Ook niet bij een FJR. Alles dus vanwege het niet willen erkennen van aansprakelijkheid. Dit zijn dan ook geen aannames, maar feiten. Overigens is Yamaha niet consequent want in hun configuratie menu kun je nog steeds een FJR met zij-en topkoffer samenstellen. Keuze voor een FJR is er eigenlijk niet meer want deze gaat uit productie.
Dat ze geen aansprakelijkheid erkennen voor de combinatie Tracer Touring-koffers zijn we het over eens.. Wat flauw van Yamaha... maar waarom zouden ze geen aansprakelijkheid willen erkennen?🤔 Vast niet om (potentiele) klanten teleur te stellen en daarmee omzet mis te lopen...

Nog 1 dingetje dan... 🤣 kijk voor de leukigheid eens een keertje door deze folder, en dan met name bij de accessoires voor de Tracer en de FJR... klik. Toevallig wordt de FJR in dezelfde Phantom Blue geleverd als de jouwe... ik heb een Nimbus grey.. in die kleur zijn de Touring-koffers ook nooit leverbaar geweest... waarom? Omdat de FJR niet in die kleur geleverd is.

Verder geen dank voor de uitleg!
 
Laatst bewerkt:
Een toerbuffel als de FJR heeft een lager maximaal toelaatbaar gewicht dan een Tracer 9 GT. Daar mag 183 kg bij, ik meen dat een TR 9 Gt 196 kg extra mag hebben. Best apart als je die 2 motoren naast elkaar zet.
ik denk dat als je met een motor op vakantie gaat met 2 personen en vakantie bagage je al gauw over het maximale toegestane gewicht heen gaat.
Het zal niet veel uit maken welke motor of welk merk je dan hebt.
Voor de fabrikant is het gewoon een kwestie van aansprakelijkheid.
Het gaat ook niet meteen fout als je met te veel gewicht rijdt, maar ik zou het niet iedere dag doen.
Een bmw 1250GS mag ook niet meer laden dan maximaal 217 kg dat is ook niet zoveel en die heeft dan van die hele grote koffers.
De tracer is in Amerika wel geleverd met fjr koffers en daar zal ook wel een maximaal gewicht per koffer zijn aangegeven.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat als je met een motor op vakantie gaat met 2 personen en vakantie bagage je al gauw over het maximale toegestane gewicht heen gaat.
Het zal niet veel uit maken welke motor of welk merk je dan hebt.
Voor de fabrikant is het gewoon een kwestie van aansprakelijkheid.
Het gaat ook niet meteen fout als je met te veel gewicht rijdt, maar ik zou het niet iedere dag doen.
Een bmw 1250GS mag ook niet meer laden dan maximaal 217 kg dat is ook niet zoveel en die heeft dan van die hele grote koffers.
De tracer is in Amerika wel geleverd met fjr koffers en daar zal ook wel een maximaal gewicht per koffer zijn aangegeven.
179 of 217 kg is nog best een groot verschil...
 
In mijn optiek is een forum er ook om met elkaar te kunnen discussieren... mits fair and square! :)
Daarbij mag je het best met elkaar oneens zijn..
Klopt. Een forum is daar zeker ook voor bedoeld
maar dit loopt wel erg uit de hand.. nu eigenlijk ook weer door hierop te reageren van mij uit..
 
Even iets anders.
Ik heb al enkele keren voorgehad wanneer ik het contact uitzet dat het Yamaha-logo rood is.
Normaal krijg je het zwarte Yamaha-logo op het dashboard dat naar mijn mening normaal is.
Heeft nog iemand dit hier al voorgehad.
Het betreft een Tracer GT van 2020.
download.jpg
30952-yamaha.png
 
Even iets anders.
Ik heb al enkele keren voorgehad wanneer ik het contact uitzet dat het Yamaha-logo rood is.
Normaal krijg je het zwarte Yamaha-logo op het dashboard dat naar mijn mening normaal is.
Heeft nog iemand dit hier al voorgehad.
Het betreft een Tracer GT van 2020.
Bekijk bijlage 1583226Bekijk bijlage 1583227

Zelf geen GT, maar je bent niet de enige:

 
Terug
Bovenaan Onderaan