YAMAHA TRACER 900 topic deel V

MP_NL

Maarten
Donateur
4 mei 2009
14.786
4.855
Twente
Yamaha_MT-09_tracer_logo.png



Welkom in het Yamaha Tracer 900 topic!

Eerdere delen:
Deel I
Deel II
Deel III
Deel IV

foto.jpg


De Yamaha Tracer 900 is een Sport Tour motorfiets met het 847cc 3-Cilinder CP3 motorblok dat ook gebruikt word in de Yamaha MT-09 naked bike. In 2015 werd dit model voor het eerst door Yamaha op de markt gebracht met een Prijs van € 10.999,- met de naamvoering MT-09 Tracer.

De 2015 kleuren zijn:

Matt Grey, Lava Red, Race Blue
Tracer 2015 colors.png



In 2016 waren er geen wijzigingen, behalve dat de Matt Gray kleur vervallen is.
Hiervoor in de plaats is gekomen Mistral Grey
2016-Yamaha-MT09TR-EU-Mistral_Grey-Studio-002-03.jpg



In 2017 is de benaming veranderd van MT-09 Tracer naar Tracer 900 en zijn de eerste technische wijzigingen doorgevoerd. Vanaf dit jaar voldoet de Tracer aan de Euro-4 normering, daarnaast zijn volgende aanpassingen doorgevoerd:
  • Andere ECU mapping
  • Slipperclutch (van de SXR900) toegevoegd
  • Olie aftapplug van plek veranderd
  • Tractie controle nu in 2 standen instelbaar (en uit)
  • Quickshifter voorbereid

De 2017 kleuren zijn Yamaha Blue, Tech Black, Mountain Green
Tracer 2017 colors.png


In 2018 is er naast de “gewone” tracer, de Tracer GT beschikbaar gekomen tegen een meerprijs van € 2500.

De aanpassingen zijn:
  • Diverse (kleine) uiterlijke wijzigingen
  • Smaller stuur
  • Ander windscherm met hoogteverstelling tijdens rijden
  • Langere swingarm
En alleen voor de GT:
  • TFT kleurendashboard
  • Quickshifter
  • Cruise control
  • Zijkoffers (22L)
  • Draaiknop veervoorspanning achterveer

Kleuren 2018 Tracer zijn: Nimbus Grey ,Tech Black
Tracer 2018 colors.png


Kleuren 2018 Tracer GT zijn: Nimbus Grey, Midnight black, Phantom Blue
tracer 2018 GT colors.png




In 2019 zijn er geen technische wijzigingen
De kleur nimbus grey heeft op beide versies nu rode accenten gekregen in plaat van wit, andere kleuren zijn gelijk aan 2018.
Tracer 2019 nimbus grey red.png





In 2020 geen technische aanpassingen.

Kleuren 2020 Tracer zijn: Tech Black, Icon Grey
Tracer 2020 colors.png


Kleuren 2020 Tracer GT zijn: Tech Black, Icon Black, Phantom blue
Tracer 2020 GT colors.png



in 2021 is het nieuwe model op de markt gekomen. Vanaf dit moment is de naamgeving gewijzigd naar "Tracer 9".
Het blok is vergroot naar 890cc en voldoet aan de Euro-5 norm.

Er is wederom een gewone en een GT uitvoering, waarbij de GT als extra's beschikt over:
  • Semi-actieve KYB-wielophanging
  • Harde zijkoffers
  • Quick Shift Systeem voor op- en terugschakelen
  • LED-bochtverlichting
  • Handvatverwarming
Kleuren 2021 Tracer 9 zijn: Redline, Tech Kamo.

1605643987809.png


Kleuren 2021 Tracer GT zijn: Icon Performance, Redline, Tech Kamo.
1605644248314.png




In 2022 geen aanpassingen.
 
Laatst bewerkt:
Veel voorkomende problemen/vragen/handige tips:


Pendelen op hoge snelheid
Bij de modellen tot 2018 is een van de klachten dat de motor kan pendelen op hoge snelheid (160+).
Dit word ook wel aangeduid als zoeken, zwabberen, zwalken etc. Helaas komt dit door de basis geometrie van de Tracer.
Vanaf 2018 is een 6cm langere achterbrug gemonteerd die dit probleem verhelpt.
Bij de oudere typen kunnen volgende zaken een verbetering brengen, daarnaast heeft niet iedereen hier last van:
  • Afstellen / upgraden vering
  • Zithouding meer ontspannen / verder naar achteren
  • Handkappen verwijderen
Koppelings kabel modificatie
Modellen uit 2015 & 2016 hebben het probleem dat de koppelingskabel kan knappen, hier is een gemodificeerde koppelingskabel voor te krijgen welke een iets mooier ronde bocht heeft. Deze zit vanaf 2017 standaard gemonteerd.

Oud (boven) vs nieuw (partnr. 2PP-26335-02)
1604937595375.png


Ruitjes en turbulentie
Een regelmatig terugkerend onderwerp van discussie zijn de ruitjes. Helaas is er hier niet 1 oplossing voor handen.
Om turbulentie rond de helm te verminderen zijn er 2 opties, een lagere ruit, zodat er meer "schone" wind op de helm komt. Of een veel hogere ruit zodat je echt uit de wind zit. Zelf proberen was jou bevalt is de enige optie, aangezien dit voor iedereen anders is.

Uitlaten
Er zijn vele (sport) uitlaten leverbaar voor de Tracer 900, Yamaha zelf levert die van Akrapovic, maar er zijn vele alternatieven.
In hoofdzaak zijn er 2 soorten, de volledige systemen, of de losse dempers. Bij de laatste categorie zul je moeten zagen in je originele uitlaat, aangezien dit 1 geheel is met de bochten.
Daarnaast past de uitlaat bedoelt voor een MT-09 / XSR 900 niet samen met de middenbok!

Koffers
Origineel worden er voor de eerste bouwjaren alleen soft-case koffers vanaf Yamaha geleverd.
Naast de vele alternatieven van o.a. Givi, Hepco & Becker, SHAD etc. Passen ook orignele Yamaha koffers voor de FJR.
Hiervoor zijn wel extra steunen nodig aan de onderkant.
Ook op de GT versies passen de FJR koffers, waarvan het deksel groter is zodat er mee volume ontstaat.

12v aansluiting voor GPS / telefoon etc.
Bij 2015-2020 modellen:
Naast de 12v stekkerdoos die aanwezig is links naast de teller heeft Yamaha voorzien in 2 geschakelde 12v accessoire aansluitingen achter de tellers.
Hiervoor kun je op diverse site's contra stekkers bestellen, zodat je zonder te knippen/solderen netjes allerlei accessoires aan kan sluiten.

1595791132790.png



Bij 2021+ modellen (Tracer 9)

Er is 1 geschakelde aansluiting aanwezig achter het linker zijpaneel. Ook hiervoor kun je dezelfde contrastekker gebruiken:
1626165702962.png


Voetsteunen met Rubbers
De standaard voetsteunen zijn geheel van metaal, als vervangend artikel zou je voetsteunen met rubbers kunnen monteren.
Zoeken op Yamaha artikel 1RC-274M0-00,

ECU remap / 02 mod.
Om de Tracer vooral onderin de toeren, en bij constante snelheid soepeler te laten lopen zijn er een aantal mogelijkheden.
Voor de Euro 3 modellen (tot 2017) is het nog mogelijk om een 02 controller of andere aanpassingen te doen. Vanaf de Euro 4 modellen is het echter niet meer mogelijk met dit soort toevoegingen te werken, maar bied alleen een volledige ECU remap uitkomst.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dozo
Hieronder een lijst van frequente bezoekers van dit topic, en hun Tracer!

Breezer013
2016 Racing Blue, mods: ?
E6F750D9-3E39-4F61-886B-C69DCF5F544D888888888.jpg


Flowiej
2016 Racing Blue, mods: top sellerie zadel, akra uitlaat, puig touring windscherm, puig rem en koppelingshendel
794D089A-7AA8-47DC-8AB4-890979984110.jpeg


Grimo
2020 GT Phantom Blue, Mods: Volledige uitlaatlijn Arrow, High Performance ECU Flash ( Carmo Electronics ), Stuurdemper Öhlins, Puig racing kuipruit, Puig Valbeugels, Windscherm deflector, Korte nummerplaathouder Rizoma, LED richtingaanwijzers, Motorblok bescherming, Radiator beschermer, Vorkpoot en achterbrug bescherming, YSS voorvork binnenvering, Gps houder, Tankpad/knie tankpad, Hiel bescherming, Velg bestikkering, CNC Onderdelen: Rem & koppelingshendel, Olie reservoir voor & achterrem, Olievuldop, Ventieldopjes, Paddock spoelen, Zijstandaard voetvlak vergroting, CNC rem-schakelset, Oliecarter protectie, Zwarte voetsteunen ( passagier ) .
IMG_20200723_143659.jpg


Lady-M
2019 GT Phantom Blue, mods: Hoge ruit van Yamaha, radiator cover van Yamaha, navigatiehouder aan de ruit gemonteerd, spiegelverbreders, front and rear axle slider, side sliders, kortere rem- en koppelingshandles, handlebar risers, givi tankring, Topsellerie gelzadel, tankpad, rimstriping, kofferstickers, haakse ventielen, zijstandaardverbreder.
kleinefiets3.jpg


Madcold
2020 GT Phantom Blue, mods: Black Widow Exhaust, Sw-Motech Trax topbox, Puig racing windscherm, Gilles Factor X hendels.
20200801_120536.jpg


MP_NL
2015 Matt Grey, mods; Öhlins voorveren, M-Shock achterschokbreker, Bagster zadel, Puig sport ruitje, Givi Alaska koffers, V-Trec verstelbare hendels, SW-motech valblokken, Cosmo Radiator cover, Cosmo GPS steun
bdb5f47b-6a7e-4b07-8527-5b9c0fa33a6f.jpg


Punkie87
2015 Racing Blue, mods: hyperpro streetboxkit, harde koffers, comfort zadel Top Sellerie, o2 mod, V-stream ruit met een puig Flip-up, andere stepjes, vast nog wat wat ik vergeten ben :+
C2CD1436-E0C2-4CF9-BB63-F12C3622ABA3.jpeg


Roel k
2017 (model 2016) Mods: v-stream windscherm, verstelbare zwarte rem koppelingshendels, blauwe accenten in handvatten, touratech beugels en doppen, ali snavel, arrow uitlaatsysteem, barracuda led knippers, korte kentekenplaat houder, zwarte radiateur cover, carbon spatbord voorzijde\
20200413_164334.jpg


RonZuidhoek
2015 Lava Red, mods: Rimstriping op de wielen, PUIG touringscherm, TopSellerie custom zadel, OSCO ketting smeersysteem, SHAD SH39 topkoffer, SHAD SH36 zijkoffers,Yamaha OEM handvat verwarming, COSMO skid-plate, COSMO X-Grip houder, Sequentiële LED knippers.
2020-04-26-16-17-55(1).jpg


Steffex
2016 Racing Blue, mods: Akrapovic carbon uitlaatsysteem, Ermax sport windscherm, Yamaha origineel verlaagd zadel, Politie Tracer zijkoffers met originele montage, Korte kentekenplaat houder met knippers boven kenteken (ome Ali), Yamaha OEM handvatverwarming, COSMO GPS mount, Yamaha LED knippers (carbon look), SW-Motech valbeugels, Givi spray guard, Healtech quickshifter easy (iQSE-1), Tour voetpedalen met rubber (ome Ali), Radiator beschermer (ome Ali), Roadlok remklauw slot
FB_IMG_1566198943336.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wil je ook in de lijst van frequente bezoekers, stuur me even een PM of meld het hier in het topic!
Graag met bouwjaar/kleur / opties zoals hierboven.


Ik zit nog te denken om van alle jaren / kleuren foto's toe te voegen, maar dan word de eerste pagina wel erg lang.
Wat denken jullie?

Ook andere aanvullingen zijn welkom!
 
Mag ik ook in de OP?
C2CD1436-E0C2-4CF9-BB63-F12C3622ABA3.jpeg

- hyperpro streetboxkit
- harde koffers
- comfort zadel Top Sellerie
- o2 mod
- vast nog wat wat ik vergeten ben :+
 
IMG_20200723_143659.jpg

Model 2020 Phantom Blue.
  • Volledige uitlaatlijn Arrow.
  • High Performance ECU Flash ( Carmo Electronics )
  • Stuurdemper Öhlins.
  • Puig racing kuipruit.
  • Puig Valbeugels.
  • CNC Rem-schakelset.
  • Windscherm deflector.
  • Korte nummerplaathouder Rizoma.
  • LED richtingaanwijzers.
  • Motorblok bescherming.
  • Radiator beschermer.
  • Vorkpoot en achterbrug bescherming.
  • YSS voorvork binnenvering
  • Gps houder.
  • Tankpad/knie tankpad.
  • Hiel bescherming.
  • Velg bestikkering.
  • CNC Verstelbare rem/koppelings hendels.
  • Oliecarter protectie.
  • Zwarte voetsteunen ( passagier ) .
  • Snavel spatbord.
  • CNC Olie reservoir voor & achterrem.
  • CNC Olievuldop.
  • CNC Ventieldopjes.
  • CNC Paddock spoelen.
  • CNC Zijstandaard voetvlak vergroting.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1527073

  • Volledige uitlaatlijn Arrow.
  • High Performance ECU Flash ( Carmo Electronics )
  • Stuurdemper Öhlins.
  • Puig racing kuipruit.
  • Puig Valbeugels.
  • Windscherm deflector.
  • Korte nummerplaathouder Rizoma.
  • LED richtingaanwijzers.
  • Motorblok bescherming.
  • Radiator beschermer.
  • Vorkpoot en achterbrug bescherming.
  • YSS voorvork binnenvering
  • Gps houder.
  • Tankpad/knie tankpad.
  • Hiel bescherming.
  • Velg bestikkering.

  • CNC Onderdelen:
Rem & koppelingshendel.
Olie reservoir voor & achterrem.
Olievuldop.
Ventieldopjes.
Paddock spoelen.
Zijstandaard voetvlak vergroting.

Toegevoegd! van welk jaar is hij?
 
Wil je ook in de lijst van frequente bezoekers, stuur me even een PM of meld het hier in het topic!
Graag met bouwjaar/kleur / opties zoals hierboven.


Ik zit nog te denken om van alle jaren / kleuren foto's toe te voegen, maar dan word de eerste pagina wel erg lang.
Wat denken jullie?

Ook andere aanvullingen zijn welkom!
Extra optie op de GT tov de normale is de verstelling van de achtervering dmv de draaiknop.
 
Bekende ruit. Gaat goed icm PUIG flip-up?

Soullancer zei:
Ja is dat de gouden combi? :o
Voor mij wel.👍
Ten opzichte van enkel en alleen het Puig race schermpje en of het originele scherm heb ik nu 70 a 80% minder lawaai .
Ik ben 1m74 groot maar voor mensen die wat groter zijn kan het natuurlijk anders zijn.
Maar je kan het schermpje in verschillende hellingshoeken en hoogtes verzetten.
Windgeruis ga ja natuurlijk altijd iets of wat hebben.
 
@MP_NL Je mag mij ook wel even toevoegen.


full

  • Model 2016 Racing Blue
  • Akrapovic carbon uitlaatsysteem
  • Ermax sport windscherm
  • Yamaha origineel verlaagd zadel
  • Politie Tracer zijkoffers met originele montage
  • Korte kentekenplaat houder met knippers boven kenteken (ome Ali)
  • Yamaha OEM handvatverwarming
  • COSMO GPS mount
  • Yamaha LED knippers (carbon look)
  • SW-Motech valbeugels
  • Givi spray guard
  • Healtech quickshifter easy (iQSE-1)
  • Tour voetpedalen met rubber (ome Ali)
  • Radiator beschermer (ome Ali)
  • Roadlok remklauw slot
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen allen,

Ik ben nieuw op het forum en wil de Yamaha rijders een hele fijne dag wensen.

Ik rijd op dit moment een Honda VFR X Crossrunner en ben aan het overwegen om een Yamaha Tracer 900 uit 2017 te kopen. Nu heb ik al diverse berichten in het Topic gelezen en ik zit een beetje in dubio. Niet alle berichten zijn positief en wil alle voors en tegens afwegen. Wie kan mij voorzien
van een heldere opsomming.

Met vriendelijke groet,

Pascal
 
Goedemorgen allen,

Ik ben nieuw op het forum en wil de Yamaha rijders een hele fijne dag wensen.

Ik rijd op dit moment een Honda VFR X Crossrunner en ben aan het overwegen om een Yamaha Tracer 900 uit 2017 te kopen. Nu heb ik al diverse berichten in het Topic gelezen en ik zit een beetje in dubio. Niet alle berichten zijn positief en wil alle voors en tegens afwegen. Wie kan mij voorzien
van een heldere opsomming.

Met vriendelijke groet,

Pascal
Er is niet een heldere opsomming. Het probleem is dat een aantal van de punten op je gevraagde lijst vaak persoonlijke voorkeur zijn. Het beste is een proefrit gaan maken en bekijken hoe de motor aanvoelt.

Het 2017 model is het model met de eerste interessante aanpassingen; slipperclutch, andere mapping, quickshifter voorbereiding, instelbare traction control (2 standen).

Als je het financieel kunt overbruggen zou ik persoonlijk kijken naar een 2018 model. Deze heeft een langere achterbrug wat de stabiliteit verbeterd ten opzichte van de eerdere modellen. Deze heeft ook andere zadels (in mijn optiek ook mooier), andere handkappen en een makkelijk instelbare ruit (deze is onder het rijden aan te passen).

Misschien kun je de punten aangeven waar je zelf over twijfelt, dan kunnen we je iets specifieker helpen.
 
Er is niet een heldere opsomming. Het probleem is dat een aantal van de punten op je gevraagde lijst vaak persoonlijke voorkeur zijn. Het beste is een proefrit gaan maken en bekijken hoe de motor aanvoelt.

Het 2017 model is het model met de eerste interessante aanpassingen; slipperclutch, andere mapping, quickshifter voorbereiding, instelbare traction control (2 standen).

Als je het financieel kunt overbruggen zou ik persoonlijk kijken naar een 2018 model. Deze heeft een langere achterbrug wat de stabiliteit verbeterd ten opzichte van de eerdere modellen. Deze heeft ook andere zadels (in mijn optiek ook mooier), andere handkappen en een makkelijk instelbare ruit (deze is onder het rijden aan te passen).

Misschien kun je de punten aangeven waar je zelf over twijfelt, dan kunnen we je iets specifieker helpen.

Goedemorgen Steffex, dankjewel voor je snelle reactie :) . Ik vind de berichtgevingen over de stabiliteit bij hoge snelheid "verontrustend". Een onstabiele motor wil geen enkele motorrijder hebben, toch? Qua model vind ik de Tracer zeer zeker heel mooi en ik zal zeker een proefrit maken, voordat ik over ga tot de koop van deze mooie fiets.

Groetjes Pascal
 
Goedemorgen Steffex, dankjewel voor je snelle reactie :) . Ik vind de berichtgevingen over de stabiliteit bij hoge snelheid "verontrustend". Een onstabiele motor wil geen enkele motorrijder hebben, toch? Qua model vind ik de Tracer zeer zeker heel mooi en ik zal zeker een proefrit maken, voordat ik over ga tot de koop van deze mooie fiets.

Groetjes Pascal

Het hangt er een beetje vanaf waarvoor je een motor koopt. Wil je autobahn cruisen bij 200 dan is het oude model Tracer wellicht niet je beste vriend.
Het grote voordeel van een tracer is zijn lage gewicht, en hoge wenbaarheid. Dit heeft als keerzijde de instabiliteit bij hoge snelheid.

Zoals steffex aangeeft, als dit een zorg is zou je voor een 2018+ model kunnen gaan, deze is wat stabieler.

In mijn ogen is het probleem op papier groter dan in de werkelijkheid, je loopt in de praktijk niet vaak tegen dit probleem aan.
Met betere (en goed afgestelde) vering is het al een stuk minder te maken. En ik heb een motor niet om autobahn te blazen, daar heb ik 4 wielers voor.
 
Gisteren maar van het mooie weer genoten en vooral van de motor!
Wat een goede keus is het geweest om deze te kopen!! :)

Hier heeft het een paar flinke (onweers) buien gedaan, jij hebt meer geluk gehad dus?
 
Goedemorgen Steffex, dankjewel voor je snelle reactie :) . Ik vind de berichtgevingen over de stabiliteit bij hoge snelheid "verontrustend". Een onstabiele motor wil geen enkele motorrijder hebben, toch? Qua model vind ik de Tracer zeer zeker heel mooi en ik zal zeker een proefrit maken, voordat ik over ga tot de koop van deze mooie fiets.

Groetjes Pascal
Het hangt er een beetje vanaf waarvoor je een motor koopt. Wil je autobahn cruisen bij 200 dan is het oude model Tracer wellicht niet je beste vriend.
Het grote voordeel van een tracer is zijn lage gewicht, en hoge wenbaarheid. Dit heeft als keerzijde de instabiliteit bij hoge snelheid.

Zoals steffex aangeeft, als dit een zorg is zou je voor een 2018+ model kunnen gaan, deze is wat stabieler.

In mijn ogen is het probleem op papier groter dan in de werkelijkheid, je loopt in de praktijk niet vaak tegen dit probleem aan.
Met betere (en goed afgestelde) vering is het al een stuk minder te maken. En ik heb een motor niet om autobahn te blazen, daar heb ik 4 wielers voor.

Het is inderdaad zoals @MP_NL zegt, op papier een groter probleem dan in de werkelijkheid. Mijn 2016 is op hele hoge snelheden niet meer instabiel. Deze heeft andere vering en een stuurdemper, waardoor de meeste instabiliteit verdwenen is. Bij een 2017 model is vervangen van de banden (voor een ander merk & model) en de vering een super upgrade om die rijervaring nog beter te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan