YAMAHA TRACER 900 topic deel V

Hallooo hier allemaal...

Op dit moment rijdt ik op een KTM Duke 790 en nog een Duke 390, van beiden heb ik enorm veel plezier op zich.
Alleen wil ik wat meer afstanden gaan rijden, in de zomer ook wat woon/werk verkeer en daarvoor zijn beiden gewoon als nakeds niet zo fijn.

Na wat zoeken wat nog een beetje leuke sportieve motoren zijn die wel de nodige bescherming bieden kom ik op de Yamaha Tracer modellen en de BMW F900XR uit, mede omdat ik ze ook gewoon erg mooi vind. De BWM is een heel stukje duurder dan de Yamaha's dus initieel wilde ik eerst de beide Yamaha's eens onderzoeken.

Aangezien ik er veel km's mee wil gaan rijden is verbruik zeker een puntje. Daar krijg ik bij de 900 versie van de tracer niet echt zinnige info over gevonden. De 700 versie lijkt super zuinig maar van de 900 zie ik verschillende berichten die nogal uiteenlopen.

Ik zag al dat er twee motortypen zijn geweest (850/890), misschien dat dat iets met de verschillen te maken heeft. Evt verschillende bouwjaren ?
Wie kan mij iets wijzer maken rondom dit onderwerp ? Mijn voorkeur ligt namelijk wel bij de 900 versie maar ik zit niet te wachten op een motor die echt relatief veel verbruikt.

Alvast bedankt en een fijne zondag !

Werner
Ik rij een 900GT. Normaal rijden 1:20, toeren 1:23 - 24, racen 1:18.
Vind het echt een zuinig motor.
 
Met mijn 900 uit 2017 rij ik ongeveer 1 op 21 (volgens de boordcomputer). Hij stond voordat ik het gemiddelde heb gereset op 1 op 19 door de vorige berijder. Kijkende naar de banden reed hij in ieder geval de bochten lekker strak, vermoedelijk dus ook lekker snel.
 
Ook hier het verbruik van mijn Tracer 900 2016 op 1:21, maar dat is dan ook gemeten
aan de pomp, bc geeft dan tegen de 1:23 aan
Dit is bij lekker toeren, vaak bij lange afstanden zet ik hem bij voorbaat al op de eco stand
Op de sport stand gaat ie met mij aan de haal (vedergewicht)
 
knip... De 700 versie lijkt super zuinig maar van de 900 zie ik verschillende berichten die nogal uiteenlopen. knip...

Alvast bedankt en een fijne zondag !

Werner
Werner ik rij een Tracer 700. Sportief kleine weggetjes (dynamisch rijden: vlot uit de bochten wegtrekken, afremmen volgende bocht en weer accelereren, etc.) zit ik consequent op 1:23 (o.b.v. feitelijke getankte liters en tripmeter). Deze uitkomst wordt door vele Tracer 700 rijders gemeld. In de spits met constant (o.a. trajectcontroles) 105 km/u op de navigatie kom ik op 1 : 28.
 
Dank allemaal voor jullie reacties, het valt mij alles mee eigenlijk qua verbruik. Uiteraard is het rechterhand afhankelijk en ik ben ook niet van plan er tijdens plezier ritjes op te letten. Alleen is mijn woon/werk gewoon 113 km enkele reis, domweg snelweg op 100km/u tijdstip. Dus vandaar de verbruik vraag ;)

De Tracer 700 is wel de absolute winnaar, die werd overal ook al geprezen om zijn erg lage verbruik. Toch vind ik het bij de 900 laag genoeg om die toch te overwegen, persoonlijk vind ik de GT echt heeeeeeeeeeeeeel erg mooi :)

Ik ga er eens een paar opzoeken en proefrijden. Wie weet sta ik binnenkort ook op de foto met een 7/9/700/900 in een opening post.
Wel wennen hoor, geen oranje wielen meer hebben :)
 
Ik tank gemiddeld 3 liter minder per tankbeurt dan mijn maatje met zijn 1290 Duke GT. Is ook wel een zwaardere motor met meer vermogen maar we rijden dan dezelfde snelheid. Het cp3 blok is echt zuinig vind ik. Als je een Duke 790 gewend bent denk ik dat de Tracer 700 snel gaat vervelen. De extra’s van de GT zijn toch wel heel fijn. Met name de cruise control had ik niet verwacht zoveel te gebruiken op de snelweg. Wil niet meer zonder. Suc6 met je keuze!
 
Bij de 40kkm beurt heb ik een Tracer 700 meegekregen. Motor karakter was verassend prettig; minder vermogen, maar toch lekker smeuïg.
Maar... ik pas er niet op. Met m'n 1m95 heb ik alleen voor het formaat al de 900 nodig.
Voor de kortere medemens zeker het proberen waard.
 
Over de 700 hoor ik goede verhalen, de 900 zal in midden gebied en top meer power hebben. Van de 900 zullen de versnellingen denk ook langer zijn, dat was best een verschil met mijn oude Versys 650. Mijn 2016 Tracer 900 loopt gemiddeld 1 op 19.

Dit weekend een korte proefrit op de Tracer 9 GT kunnen maken. Voelt stabieler / vaster tov mijn huidige Tracer 900. Onderin is de nieuwe 9 sterker en loopt het geciviliseerder. Heb het gevoel dat mijn 900 in midden en top sterker (maakt ook mooier geluid / grom).

Display van de nieuwe 9 en wieltje is wennen tijdens de korte rit en niet echt goed kunnen verstellen. Op model 2023 kan Yamaha beter het display en joystick van de nieuwe Tmax bouwen. Vering stond op stand 2 en was met slechte wegen te hard gedempt. Is dit de sport of comfort stand?

De zithouding op de 9 is minder sportief dan mijn 900. Quickshifter up werkte top, down moest ik beetje doorduwen (exemplarisch?)Dat werkte bij recente KTM een stuk beter.
 
Stand 2 is de comfort stand. De quick shifter is de meest soepele die ik al heb gehad. De wegligging op de nieuwe 9GT is voor mij het grootste verschil (in vergelijking met Tracer 900 van 2015). De '21 display is idd niet de mooiste oplossing, maar het went wel. Net als het wieltje om het menu te bedienen...
 
Ik heb de 9GT.

Stand 2 is inderdaad comfort. Maar als het zo hard is, is de preload waarschijnlijk niet juist ingesteld. Met duo zet ik de preload flink omhoog. Als ik na thuiskomst nog even snel ga tanken zonder de preload terug te zetten, veert het ding ook niet meer. Dat heeft meer effect dan stand 1 of 2.

Mijn verbruik is 1:19,8. Bij stevig sportief rijden in Eifel/Ardennen/Luxemburg.
Op rustiger tempo heb ik geen volledige tank leeggereden, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Morgen worden de bandjes vervangen. Kilometerstand is rond de 7300. De voorband van de T32 is bijna op de slijtnokken; die gaat het einde van het Hemelvaartweekend niet meer halen, zeker niet als ik komend weekend ook nog zou gaan rijden. De achterband had nog wel even mee gekund, maar die heeft een irritant kantelpuntje gekregen, vooral naar links. En dat terwijl de band toch niet echt vierkant is gereden. In bochten naar links is het net alsof er iemand achterop zit die opeens halverwege de bocht mee gaat leunen.
Er komt een setje Michelin Road 5 onder.
 
Mogelijk is het de preload geweest. Man van Yamaha wist het ook niet te verklaren. Is er naast de 2 standen en preload nog handmatig in te stellen of kan dat alleen bij het normale Tracer 9 model?

Het vreemd afslijten van je banden kan te maken hebben met verkanting van de weg. Las in de motoplus dat de Bridgestone banden sneller slijten / degraderen.
 
Nee, meer dan dat is er niet in te stellen. Dat hoeft in feite ook niet, omdat dat elektronisch wordt bijgeregeld.

Ik was sowieso al geen fan van Bridgestone. Grip in nat heb ik nog niet getest, maar verder vallen deze banden me eigenlijk wel mee. Grip (droog) en slijtage achter zijn prima. Slijtage voor gaat wel een stuk harder dan bij de achterband. Zal wel aan mijn rijstijl liggen.
 
Woon werk red ik 1:26 met de tracer 9 en 450 km op een tank. Dan trek ik continu vlot door. Moet wel zeggen dat ik met name 50-70-80 stukken heb. Gewoon toeren zit het rond de 1:21-1:23./350km op een tank.

Rijden jullie tcs 1 of 2? Ik merkte dat bij 2 de motor continu aan het inhouden is in bochten, dus heb hem nu op 1 gezet en dat rijdt eigenlijk wel een stuk fijner. Meer als een motor zonder alle foefjes.
 
Vandaag voor de eerste keer bij deze 9GT banden vervangen. Heb er 15.000 mee gedaan, maar waren nu ook ram kaal😁. Viel me niet tegen. Weer de Bridgestone T32 gekozen. De Michelins waren mij veel te duur😡
 
Op mn Tracer 2018 zitten deze kettingspanners, ik vindt ze vreselijk. Heeft iemand nog orginele liggen waar je wel vanaf wil, laat maar weten.
 

Bijlagen

  • 20210705_151739.jpg
    20210705_151739.jpg
    195,6 KB · Weergaven: 45
Vandaag voor de eerste keer bij deze 9GT banden vervangen. Heb er 15.000 mee gedaan, maar waren nu ook ram kaal😁. Viel me niet tegen. Weer de Bridgestone T32 gekozen. De Michelins waren mij veel te duur😡
Flinke km stand.. zowel voor als achter op? Zo te lezen ben je verder gegaan dan de slijtagenok..

Heb onderhand de T32 al een paar keer voelen glijden (wellicht had het wegdek er ook iets mee te maken), maar ze geven mij niet 100% vertrouwen. Heb er enkel nog maar mee in het droge gereden. De Dunlops RoadSmart 4 liggen al in de schuur als opvolger...
 
Heb onderhand de T32 al een paar keer voelen glijden (wellicht had het wegdek er ook iets mee te maken), maar ze geven mij niet 100% vertrouwen.
Heb ze ook een aantal keren voelen wegglijden op droog wegdek. Ze liggen er nu 10.700 km. onder, maar zijn wel echt op. Vooral de voorband is aan het einde. In het Zwarte Woud zo'n 2800 km. gereden (inclusief 1200 heen en terug) de afgelopen week en dan gaat het hard.
Vind het geen slechte band, maar de volgende worden toch de Pirelli Angel GT 2.
 
Flinke km stand.. zowel voor als achter op? Zo te lezen ben je verder gegaan dan de slijtagenok..
klopt. Was een aantal in de Vogezen en werd toch verrast door de snelle slijtage aldaar. Gelukkig geen regen gehad, dus ging prima met mijn semi-slicks😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan