YAMAHA TRACER 900 topic deel V

Toen mijn Tracer in 2021 na 3 maanden wachten binnenkwam werd hij gelijk (ondanks grote drukte) klaar gemaakt.
Ik had al lang genoeg moeten wachten, vonden ze. :} :)
Leuke dealer, de mijne vroeg het aan de monteurs maar die reageerden blijkbaar geïrriteerd en hebben geen zin om de mijne voor te trekken
 
...en sinds wanneer bepalen de monteurs de volgorde van afleveren?
als het extra is dan zou ik ook aan de bel trekken, maar als de planning omgegooid word...boeit mij
niet, je moet toch je dag vol maken, en welke er voor mijn neus staat....die moet ook gewoon af.
 
Vandaag was het weer sleutel dag aan de motoren, eerst wat ongemakken van de Yamaha FZ6 van mijn neef
opgelost, die kan weer veilig rijden...
En mijn Tracer 900 voorzien van verse olie en filter, en voor het "gemak" ook maar de luchtfilter gedaan,
olie was bagger na net geen 5000km en 2 jaar oud.
De luchtfilter is een verhaal opzich, bij de aanschaf van 2 jaar geleden zou hij een beurt hebben gehad, dit is
nog gebeurd in België (ja het is een import), ik ging er vanuit dat als je een 20.000km beurt geeft, dat je dan ook
het luchtfilter vervangt.
Helaas schijnt het nogal lastig te zijn voor monteurs in België om het correct uit te voeren, zo stond op de bon die
ik erbij heb gekregen, dat er 4 bougies zijn vervangen....knap want het is een 3 cilinder, en het luchtfilter stond dus
niet op de bon, dat vonden ze te moeilijk...ik snap dat wel, 1 uur sleutelen om in 30 sec het filter te wisselen en weer
1 uur sleutel om alles weer terug te plaatsen, duur filtertje op die manier.

Maar goed, het is allemaal weer gelukt, en ik ben klaar voor 2 weekenden motorrijden
IMG_7635a.jpg
IMG_7636a.jpg
IMG_7648a.jpg
IMG_7649a.jpg
IMG_7650a.jpg
 
De luchtfilter is een verhaal opzich, bij de aanschaf van 2 jaar geleden zou hij een beurt hebben gehad, dit is
nog gebeurd in België (ja het is een import), ik ging er vanuit dat als je een 20.000km beurt geeft, dat je dan ook
het luchtfilter vervangt.
Jij kan daar wel van uit gaan,maar dat is door Yamaha voorgeschreven elke 40.000km,dus heel logisch dat het niet vervangen is op 20.000km.
Ik heb het mijne gecontroleerd bij 20.000km en dat was ook niet zo vuil dat vervangen nodig was.
Maar zelf rij je wel 2 jaar met dezelfde olie,terwijl Yamaha voorschrijft dat die elk jaar vervangen moet worden,ongeacht het aantal kilometers.
 
Klopt, met nog geen 5000km in 2 jaar kan je niet spreken van zwaar gebruik,
korte ritjes word er niet mee gereden dus vocht in de olie is ook nihil.
Maar dat de filter pas na 40.000km moet worden vervangen kan ik mij niet
herinneren, is voor mijn gevoel ook te lang, de foto geeft enige bevestiging.

Maar voor wie het zelf wilt doen….neem je tijd hiervoor
 
Tis inderdaad niet voorgeschreven bij 20k.
Maar de bougies moeten wel, dus het is nauwelijks extra werk op dat moment. Ik heb hem dus ook gewoon mee gepakt toen.
 
Nou, ik heb dus toch maar even het onderhoudsschema erbij gepakt:
Luchtfilter is idd om de 40.000km....best lange termijn
bougies is weer heel apart, eerste keer na 10.000km en dan pas weer bij 30.000km
Rare termijnen bij Yamaha
Maar zal nu wel heel veel zelf moeten doen na het stoppen van mijn Yamaha dealer
vandaar het zelf doen...en is stiekem ook wel leuk hoor
 
Nou, ik heb dus toch maar even het onderhoudsschema erbij gepakt:
Luchtfilter is idd om de 40.000km....best lange termijn
bougies is weer heel apart, eerste keer na 10.000km en dan pas weer bij 30.000km
Rare termijnen bij Yamaha
Maar zal nu wel heel veel zelf moeten doen na het stoppen van mijn Yamaha dealer
vandaar het zelf doen...en is stiekem ook wel leuk hoor
In mijn schema (2015-2017 model) staan de bougies gewoon elke 20k. (20-40-60 etc) niet bij 10k al.
 
Lezen schijnt ook een kunst te zijn _O-
ik zag de vinkjes van controle aan voor de vervangingstermijn
ach, ik ben denk ik toe aan weekend
 
Lezen schijnt ook een kunst te zijn _O-
ik zag de vinkjes van controle aan voor de vervangingstermijn
ach, ik ben denk ik toe aan weekend
Dat is een teleurstellende mededeling op de zondag avond...
Tenzij je een ander werk schema hebt als ik en dus nog aan je weekend moet beginnen!
 
In mijn schema (2015-2017 model) staan de bougies gewoon elke 20k. (20-40-60 etc) niet bij 10k al.
Inderdaad,en dat is al zeker 20 jaar zo bij de meeste Yamaha's.
Olie elke 10
Oliefilter en bougies elke 20
Luchtfilter en klepspeling elke 40

Ik ben te laat zie ik.
 
Klopt, met nog geen 5000km in 2 jaar kan je niet spreken van zwaar gebruik,
korte ritjes word er niet mee gereden dus vocht in de olie is ook nihil.
Maar dat de filter pas na 40.000km moet worden vervangen kan ik mij niet
herinneren, is voor mijn gevoel ook te lang, de foto geeft enige bevestiging.

Maar voor wie het zelf wilt doen….neem je tijd hiervoor
Je maakt je eigen regels zie ik al wel. Waarom is 5000 km in 2 jaar tijd geen 'zwaar gebruik' vwb de olie, en (20k) voor het luchtfilter wel?

Hangt helemaal van het gebruik af. Bijv. niet goed warm rijden, of wellicht relatief veel zandpaden
 
Laatst bewerkt:
Rijd nou zo 900 ook zo geweldig aso als je wilt als een street triple R of is het meer relaxer Zoals de vele duurdere triumph 900GT die heb ik gereden en rijd echt relax met veel betere veerweg en veel meer wind bescherming
 
Je maakt je eigen regels zie ik al wel. Waarom is 5000 km in 2 jaar tijd geen 'zwaar gebruik' vwb de olie, en (20k) voor het luchtfilter wel?

Hangt helemaal van het gebruik af. Bijv. niet goed warm rijden, of wellicht relatief veel zandpaden
Eigen regels?
niet echt, ik probeer mij er wel een beetje aan te houden, maar buig het wel mijn eigen kant op ja,
ik schrok wel van hoe vuil het filter al is, en snap dan ook niet dat als ze de boel zover loshalen,
dat je dan gewoon voor die 2 tientjes een nieuwe filter erin propt, maar kan ook de keuze zijn
geweest van de vorige eigenaar.
Olie is een verhaal apart, olie gaat veel langer mee dan 5000km in 2 jaar, daarom ververs ik het
dus niet elk jaar, gaat geen goedkope olie in en behoud zijn viscositeit en additieven behoorlijk
langer dan fabrieksopgave, maar de olie die er dan in gaat, moet dan wel aan de specificaties
voldoen die in dit geval Yamaha voorschrijft...dat dan weer wel.
Ik kom uit de motorcross wereld, en deed vroeger alles zelf, dus ik weet hoe belangrijk goede
en schone olie is, en helemaal een schone luchtfilter, misschien dat dat mijn kijk op onderhoud
wat anders heeft gemaakt dan gemiddeld 🙄
 
Ik heb gisteren een Ducati Panigale 959 aangeschaft :-)

De Tracer gaat dan ook in de verkoop. Heb ‘m aangeboden op ikwiilvanmijnmotoraf.nl Even afwachten wat de biedingen zijn maar daar heb ik geen hoge verwachtingen van. Mocht dat inderdaad tegenvallen dan ga ik de Tracer op MP en hier te koop aanbieden.

Heb voor nu alvast een set originele binnentassen voor de koffers van een GT te koop. Nog in goede staat, vraag er 45 euro voor. PB maar als iemand interesse heeft.
 

Bijlagen

  • BF58E7C4-ADD4-44B0-8576-84B8DD2C335C.jpeg
    BF58E7C4-ADD4-44B0-8576-84B8DD2C335C.jpeg
    205,8 KB · Weergaven: 15
  • 3FCD6C76-0F09-4514-8369-2C158D8CC097.jpeg
    3FCD6C76-0F09-4514-8369-2C158D8CC097.jpeg
    174,4 KB · Weergaven: 17
Erg tof 8-)

Heb je al een afspraak bij een chiropractor gemaakt? Qua zithouding wel ff anders en wellicht pijn lijden lijkt me.
Moet zeggen dat de houding mij erg mee viel, heb er nog niet heel lang op gereden maar ik ben fit dus zal wel loslopen ;-)
 
Heb ook nog een sport ruitje van Puig te koop, in smoke. Voor 45 euro mag die van eigenaar wisselen.
64228D71-6462-4594-A2EB-F0936C030191.jpeg
 
Woensdagavond de nieuwe 9 GT opgehaald:
Bekijk bijlage 1734225

Gisteren de eerst 100 km erop gezet, feestje! Bandjes en sliders:X zijn ondertussen ingereden...
Bekijk bijlage 1734240
Heel wat comfortabeler dan mijn geliefde Street Triple, maar oh zo wendbaar, leuk!
Iemand al de voetsteunen in de hogere positie geprobeerd, ze raken nogal snel het asfalt...
Wel model Street had je ?
Ik wil dus ook van de street triple weg en meer een tour motor. Kende vertellen of dit echt een upgrade is kwa comfort maar wel het speelse nog heeft als een street?
 
Terug
Bovenaan Onderaan