YAMAHA TRACER 900 topic deel V

Vraag: Highway pegs
Ik heb (leeftijd he..) soms last van stramme benen op mijn '17 Tracer.
Wat zou helpen zijn voetsteunen waar ik mijn achterhoeven op lange stukken even kan strekken.
Highway pegs dus.

Maar hoe pruts ik deze op mijn motor?
Ik heb geen valbeugels, en wil deze ook nadrukkelijk niet (trillingen - de fiets is nu volkomen vibratie vrij)
Is er iets te doen met de voorste motor bouten? Desnoods valdoppen oid?
Dank voor uw inzichten!
ik heb SW-motech valblokken (geen hele beugels), en kan hier mijn benen wel even opleggen.
Is ook weer niet super comfortabel, aangezien je heupen dan weer een onhandige hoek maken maar het kan wel...
Zeker als je er bijvoorbeeld een extra dikke tussenplaat achter zou maken.

1685432999962.png
 
Vraag: Highway pegs
Ik heb (leeftijd he..) soms last van stramme benen op mijn '17 Tracer.
Wat zou helpen zijn voetsteunen waar ik mijn achterhoeven op lange stukken even kan strekken.
Highway pegs dus.

Maar hoe pruts ik deze op mijn motor?
Ik heb geen valbeugels, en wil deze ook nadrukkelijk niet (trillingen - de fiets is nu volkomen vibratie vrij)
Is er iets te doen met de voorste motor bouten? Desnoods valdoppen oid?
Dank voor uw inzichten!
Ik heb de originele crashbars en ervaar geen trillingen. Op deze crashbars zouden highway pegs uitstekend passen. Ik leg zelf nog weleens mijn voeten op de crashbars.
 
Voor 9gt wordt 45 tot 50 mm aangegeven.
Let op! In het WPH noemen ze het 'slack' maar ik vind dit een ongelukkige term (want volgens mij betekent dit speling).

De opgegeven 45-50 mm is enkel naar beneden gemeten vanaf een vast punt (uit mijn hoofd 53 mm vanaf de kettingslider), en dus geen speling, maar een uiterste stand.
 
Als je de quote in mijn bericht gelezen had dan kon je afleiden dat het gaat om een software update waarop KeesH door zijn dealer op gewezen was…
Klopt. Ik heb vrijdag mijn dealer nog gesproken, en zij zeiden dat het zo lang duurt omdat Yamaha dit door een Europese goedkeuring moet loodsen. En vanwege een vertrouwenskwestie in het verleden (iets met sjoemelsoftware) schijnt dat nogal wat voeten in de aarde te hebben..
 
Als je de ketting zeker 8 mm van het achter tandwiel kunt halen zou ik sowieso de ketting maar eens goed checken op slijtage. Een ketting die aan het einde van de levensduur is zal vaker gesteld moeten worden. Wanneer had je er voor je trip naar Duitsland voor het laatst naar gekeken?
dat was een 2300km geleden in 6 dagen waarvan op dag 3 dus er achter kwam naar 1800km dat die wel erg slap hing! Beetje gesteld nu 500km er bij gezet en mag toch nog net een tandje meer gesteld worden. ketting wel weer geheel ontdaan van viezigheid en ongeolied morgen maar eens het echt goed afstellen thuis
 
Ik heb overigens nog een zo goed als nieuwe kettingset liggen.. een DID ZVMX ketting (110 schakels, extra versterkte ketting) met een nieuw voorste kettingwiel...

Ketting en achterste kettingwiel hebben 2.500 km gedraaid, ik had ze destijds (op mijn MT-09) vervangen omdat ik een trilling in de motor had. Achteraf zat het in de voorband (😬🫢), en heb ik de originele set er maar weer opgelegd.

Vervolgens heb ik een Tracer 900 gekocht (model 2019), en nu een Tracer 9 GT. Beiden hebben die 118 schakels.. de ketting is dus te kort... Verdere inlichtingen via PM.

Overigens enkel het achterste kettingwiel is ook te koop... 😌.. In dat geval zou ik het voorste kettingwiel en de ketting (verlengd uiteraard) zelf hergebruiken op de Tracer 9...
 
Laatst bewerkt:
dat was een 2300km geleden in 6 dagen waarvan op dag 3 dus er achter kwam naar 1800km dat die wel erg slap hing! Beetje gesteld nu 500km er bij gezet en mag toch nog net een tandje meer gesteld worden. ketting wel weer geheel ontdaan van viezigheid en ongeolied morgen maar eens het echt goed afstellen thuis
Als de ketting bijna aan zijn eind is moet je ook steeds vaker spannen. In principe is spannen maar 1 keer nodig na een nieuwe ketting. Na 18000 km zal je ketting er ook wel aan zitten te komen. Die van mij is bij 20K gewisseld. De originele DID is nou niet van echt goede kwaliteit. Ik ben toen voor een Tsubaki gegaan met JT tandwielen.
 
Hier nog mensen die al iets over de software update voor de Tracer 9 gehoord hebben?
 
Hier nog mensen die al iets over de software update voor de Tracer 9 gehoord hebben?
Ben gisteren bij dealer geweest voor afspraak te maken onderhoudsbeurt en bandenwissel. Van update was daar niets bekend, zelfs op kenteken van mij 9gt gekeken of er terugroep actie oid was. Misschien meer bekend als onderhoudsbeurt en bandenwissel plaats vind. Duurt nog even.
 
Ben gisteren bij dealer geweest voor afspraak te maken onderhoudsbeurt en bandenwissel. Van update was daar niets bekend, zelfs op kenteken van mij 9gt gekeken of er terugroep actie oid was. Misschien meer bekend als onderhoudsbeurt en bandenwissel plaats vind. Duurt nog even.
Nee precies, mijn dealer zei ook dat er niks bekend was...

Misschien heeft Hans R de update gehad die wij al hebben?
 
Dat ik mijn motor kreeg op 1 april 2022 werd deze afgeleverd met de laatste update ivm het uitvallen op te laag toerental.
Daarna is deze, die ik nu gehad heb, de enige update sinds vorig jaar.
Toen ik hier naar vroeg bij reserveren tijd voor de servicebeurt was er bij de monteur ook nog niets bekent van een update.
Maar bij het brengen wist hij het inmiddels wel.
Ik denk dat ze pas zien bij het aan de computer hangen van de motor.
 
Dat ik mijn motor kreeg op 1 april 2022 werd deze afgeleverd met de laatste update ivm het uitvallen op te laag toerental.
Daarna is deze, die ik nu gehad heb, de enige update sinds vorig jaar.
Toen ik hier naar vroeg bij reserveren tijd voor de servicebeurt was er bij de monteur ook nog niets bekent van een update.
Maar bij het brengen wist hij het inmiddels wel.
Ik denk dat ze pas zien bij het aan de computer hangen van de motor.
Wel vreemd dat andere officiele dealers nog van niets weten, maar idd, misschien kunnen ze de update al wel doorvoeren... Als jij je motor op 1 april hebt gekregen, dan heb je dezelfde software gehad als die wij erin hebben zitten...
 
Ik heb overigens nog een zo goed als nieuwe kettingset liggen.. een DID ZVMX ketting (110 schakels, extra versterkte ketting) met een nieuw voorste kettingwiel...

Ketting en achterste kettingwiel hebben 2.500 km gedraaid, ik had ze destijds (op mijn MT-09) vervangen omdat ik een trilling in de motor had. Achteraf zat het in de voorband (😬🫢), en heb ik de originele set er maar weer opgelegd.

Vervolgens heb ik een Tracer 900 gekocht (model 2019), en nu een Tracer 9 GT. Beiden hebben die 118 schakels.. de ketting is dus te kort... Verdere inlichtingen via PM.
Nu niet meer! Zit heel fijn op mn Tracey! Tanx! 😎👍 En terloops ook maar een OSCO besteld; tegen zoveel mooie ketting konden geen argumenten van die vieze plaksmeer uit een spuitbus op 🥳😅🤣🤣
 
Hier ook een osco gemonteerd en werkt wel erg goed alleen eens kijken hoe ik minder vuile achtervelg krijg

1683653574124.jpeg


Moet wel zeggen dat mijn ketting sinds vandaag weer soepeler lijkt :o
Geen strak moment in de ketting meer!
Ooh en ik heb goodies ontvangen :o
 

Bijlagen

  • 2023-06-04 18.54.09.jpg
    2023-06-04 18.54.09.jpg
    134,1 KB · Weergaven: 29
Vriendin van me heeft sinds vorige week een Tracer 900 uit 2018.
Toen ze deze week informeerde of er een Scottoiler gemonteerd kon worden (bij de zaak waar ze gekocht heeft), was het advies dit niet te doen.
Er werd gezegd "dat er nog steeds veel werk aan is, en de ketting toch af en toe nog gesmeerd moet worden".

Ligt het aan mij, of is dat een vreemd advies? Ik ken die systemen niet meer als vervanging voor het smeren? Misschien af en toe reinigen, maar volgens mij moet het smeren er toch eens stuk makkelijker op worden?
 
Vriendin van me heeft sinds vorige week een Tracer 900 uit 2018.
Toen ze deze week informeerde of er een Scottoiler gemonteerd kon worden (bij de zaak waar ze gekocht heeft), was het advies dit niet te doen.
Er werd gezegd "dat er nog steeds veel werk aan is, en de ketting toch af en toe nog gesmeerd moet worden".

Ligt het aan mij, of is dat een vreemd advies? Ik ken die systemen niet meer als vervanging voor het smeren? Misschien af en toe reinigen, maar volgens mij moet het smeren er toch eens stuk makkelijker op worden?
Mischien vind de zaak waar de motor is gekocht het te veel werk om te monteren. Wat ik weet van een Scottoiler is dat deze werkt op het vacuum van de motor en het smeersysteem werkt dus op het moment dat de motor draait. Hierdoor dien je een nauwkeurige afstelling te vinden. Ik heb voor de Osco gekozen omdat ik dan zelf kan bepalen wanneer de ketting gesmeerd wordt. Dit moet handmatig en je moet er dus wel even aan denken.
 
Ik heb via Ome Ali een systeem (door mij oneerbiedig de Smeerkees genoemd) gekocht en gemonteerd. Net zoals bij een handmatig te bedienen ScottOiler of Osco laat ik het systeem olie doseren in de laatste km's van m'n rit. Overigens niet iedere keer. Ik bedien het systeem (dekseltje een kwartslag rechtsom) en rij met zo'n 35 km/u de laatste km's. Het systeem geeft zo'n minuutje of 3 olie af. Het systeem heb ik gevuld met transmissie olie (Hypoïd Getriebeoel). Tot nu toe geen geklieder, dan wel een smeerboel rondom achterwiel. Het spuitmondje laat ik tegen het achtertandwiel de olie afgeven (zie foto). Ja ik weet het, het tandwiel ziet er niet fraai uit, maar is nog niet versleten. Vorige eigenaar vond afspuiten in de wasstraat geweldig, zonder daarna bescherming aan te brengen...
mijn smeerkees

Hier in NL wordt onder de naam Nemo2 (van Cobrra) dit systeem ook verkocht maar dan voor bijna €100. Grappig is dat de bijgesloten montagehandleiding van mijn smeerkees Nemo2 vermeldt. Ik krijg stellig de indruk dat deze fabrikant met het logo van Nemo2 aan Cobrra levert.
smeersysteem Ali
 
Ik heb via Ome Ali een systeem (door mij oneerbiedig de Smeerkees genoemd) gekocht en gemonteerd. Net zoals bij een handmatig te bedienen ScottOiler of Osco laat ik het systeem olie doseren in de laatste km's van m'n rit. Overigens niet iedere keer. Ik bedien het systeem (dekseltje een kwartslag rechtsom) en rij met zo'n 35 km/u de laatste km's. Het systeem geeft zo'n minuutje of 3 olie af. Het systeem heb ik gevuld met transmissie olie (Hypoïd Getriebeoel). Tot nu toe geen geklieder, dan wel een smeerboel rondom achterwiel. Het spuitmondje laat ik tegen het achtertandwiel de olie afgeven (zie foto). Ja ik weet het, het tandwiel ziet er niet fraai uit, maar is nog niet versleten. Vorige eigenaar vond afspuiten in de wasstraat geweldig, zonder daarna bescherming aan te brengen...
mijn smeerkees

Hier in NL wordt onder de naam Nemo2 (van Cobrra) dit systeem ook verkocht maar dan voor bijna €100. Grappig is dat de bijgesloten montagehandleiding van mijn smeerkees Nemo2 vermeldt. Ik krijg stellig de indruk dat deze fabrikant met het logo van Nemo2 aan Cobrra levert.
smeersysteem Ali

Die heb ik op mijn versys gehad maar kreeg hem niet goed. 1x in de zoveel ritten dumpte hij onderweg gewoon het hele potje leeg.

Op de tracer nu dus maar voor een Regina HPE ketting gegaan. Dan hoef ik maar heel af en toe even iets te smeren.
 
Pff.. elke ~~500 km 15 seconden met de spuitbus (white grease + PTFE). Maar het kan natuurlijk veel moeilijker. Ketting is al ~40kkm blij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan