YAMAHA TRACER 900 topic deel V

Pff.. elke ~~500 km 15 seconden met de spuitbus (white grease + PTFE). Maar het kan natuurlijk veel moeilijker. Ketting is al ~40kkm blij.
Toch prima dat dit voor jou werkt. Maar anderen onderzoeken een kettingsmeersysteem. Andere mensen, andere wensen...
 
Ik heb via Ome Ali een systeem (door mij oneerbiedig de Smeerkees genoemd) gekocht en gemonteerd. Net zoals bij een handmatig te bedienen ScottOiler of Osco laat ik het systeem olie doseren in de laatste km's van m'n rit. Overigens niet iedere keer. Ik bedien het systeem (dekseltje een kwartslag rechtsom) en rij met zo'n 35 km/u de laatste km's. Het systeem geeft zo'n minuutje of 3 olie af. Het systeem heb ik gevuld met transmissie olie (Hypoïd Getriebeoel). Tot nu toe geen geklieder, dan wel een smeerboel rondom achterwiel. Het spuitmondje laat ik tegen het achtertandwiel de olie afgeven (zie foto). Ja ik weet het, het tandwiel ziet er niet fraai uit, maar is nog niet versleten. Vorige eigenaar vond afspuiten in de wasstraat geweldig, zonder daarna bescherming aan te brengen...
mijn smeerkees

Hier in NL wordt onder de naam Nemo2 (van Cobrra) dit systeem ook verkocht maar dan voor bijna €100. Grappig is dat de bijgesloten montagehandleiding van mijn smeerkees Nemo2 vermeldt. Ik krijg stellig de indruk dat deze fabrikant met het logo van Nemo2 aan Cobrra levert.
smeersysteem Ali
ik heb nog zo setje liggen voor de liefhebber a 35 euro als je wilt ;)
 
Pff.. elke ~~500 km 15 seconden met de spuitbus (white grease + PTFE). Maar het kan natuurlijk veel moeilijker. Ketting is al ~40kkm blij.
Dat smeren is het probleem niet. Alleen die bus meezeulen op grote trips wel.
Een Osco is een simpele maar goede manier om je ketting lekker gesmeerd te houden.
 
Dat smeren is het probleem niet. Alleen die bus meezeulen op grote trips wel.
Een Osco is een simpele maar goede manier om je ketting lekker gesmeerd te houden.
Past gewoon onder je zadel hoor :t
 

Bijlagen

  • IMG_5310.jpeg
    IMG_5310.jpeg
    54,8 KB · Weergaven: 32
Vriendin van me heeft sinds vorige week een Tracer 900 uit 2018.
Toen ze deze week informeerde of er een Scottoiler gemonteerd kon worden (bij de zaak waar ze gekocht heeft), was het advies dit niet te doen.
Er werd gezegd "dat er nog steeds veel werk aan is, en de ketting toch af en toe nog gesmeerd moet worden".

Ligt het aan mij, of is dat een vreemd advies? Ik ken die systemen niet meer als vervanging voor het smeren? Misschien af en toe reinigen, maar volgens mij moet het smeren er toch eens stuk makkelijker op worden?
Vroegâh ging een Scottoiler harder lopen in de zomer doordat de olie dunner wordt bij hogere temperaturen. Als je niet uitkeek, werd het een smeerboel en dat wil je niet in de buurt van de achterband. Ik weet niet of Scottoiler daar inmiddels een oplossing voor gevonden heeft, maar ik heb destijds om die reden een OSCO gekocht. Die gebruik ik sinds 2007... 80W-90 versnellingsbakolie erin en gaan... :)

Ik doe regelmatig een georganiseerde reis naar het buitenland. Het overgrote deel van de motorrijders die een ketting hebben (rest is BMW) staan met bussen kettingvet te kloten. Óf ze spuiten de helft op het wegdek, of ze rijden met glimmende rollen, sommigen smeren helemaal niet. Met de OSCO is het een kwestie van 1x in de 200 km aan het plunjertje trekken (in de regen iets vaker). Voorraadje in de OSCO kun je zeker 4000 km mee doen.
 
Laatst bewerkt:
Die heb ik op mijn versys gehad maar kreeg hem niet goed. 1x in de zoveel ritten dumpte hij onderweg gewoon het hele potje leeg.

Op de tracer nu dus maar voor een Regina HPE ketting gegaan. Dan hoef ik maar heel af en toe even iets te smeren.
Ben benieuwd wat die HPE ketting qua levensduur doet. Wel een duur dingetje.
 
Alle jaren een osco op de motor. En er gaat biologische kettingzaag olie in.
Waarom? Combinatie van (grof) vuil afvoeren, maar toch genoeg kleven en smeren.
En een beetje voor 't milieu natuurlijk. Niet het idee dat het spul zo agressief is dat het de O-, X- of wat voor vorm- ringen tussen de schakels uit vreet
 
Nu het warmer is geworden merk ik dat de temp van de tracer snel oploopt als ik effe niet door kan rijden, file of stadje oid.

Tot hoe ver mag de temperatuur op lopen?
 
Hallo! Ik heb na een aantal maanden lessen eindelijk mijn A rijbewijs in ontvangst mogen nemen en ben nu sinds een week trotse eigenaar van een MT-09 Tracer uit 2016!

Nu heb ik gemerkt na een aantal km’s versleten te hebben gemerkt dat hij vooral onderin de toeren niet zo heel soepel loopt. Is hier vandaag de dag nog iets aan te doen? Ik heb zitten speuren naar een O2 kit maar tervergeefs.

Verdere tips zijn ook gewaardeerd! Alvast bedankt.
 
Ik dacht uit mijn hoofd dat het 109 graden was, maar hang me er niet aan op.

Je merkt gauw genoeg of tie aanslaat, en dus terug koelt.

Is wel een goed excuus voor oom agent als je met 160km/h op de teller wordt gepakt. Ik moest hem terug koelen, hij werd te warm.
 
Ik dacht uit mijn hoofd dat het 109 graden was, maar hang me er niet aan op.

Je merkt gauw genoeg of tie aanslaat, en dus terug koelt.

Is wel een goed excuus voor oom agent als je met 160km/h op de teller wordt gepakt. Ik moest hem terug koelen, hij werd te warm.
Toen hij opliep naar 105 graden vond dochterlief, die achterop zat, het al een beetje warm worden bij haar voet.})
 
Nu heb ik gemerkt na een aantal km’s versleten te hebben gemerkt dat hij vooral onderin de toeren niet zo heel soepel loopt. Is hier vandaag de dag nog iets aan te doen? Ik heb zitten speuren naar een O2 kit maar tervergeefs.

Verdere tips zijn ook gewaardeerd! Alvast bedankt.
Die werden op Ebay verkocht maar de verkoper is al een paar jaar geleden gestopt met die te maken.
Ik denk dat alleen een ECU flash nog mogelijk is,dat is duurder maar heeft wel meer mogelijkheden.
 
Hallo! Ik heb na een aantal maanden lessen eindelijk mijn A rijbewijs in ontvangst mogen nemen en ben nu sinds een week trotse eigenaar van een MT-09 Tracer uit 2016!

Nu heb ik gemerkt na een aantal km’s versleten te hebben gemerkt dat hij vooral onderin de toeren niet zo heel soepel loopt. Is hier vandaag de dag nog iets aan te doen? Ik heb zitten speuren naar een O2 kit maar tervergeefs.

Verdere tips zijn ook gewaardeerd! Alvast bedankt.
ketting wel goed?
 
Terug
Bovenaan Onderaan