Yamaha Tracer ABS remvloeistof vervangen

Lucasfalt

Die hard MF'er
16 jan 2006
917
12
Schoten - Belgie
Ik wil de remvloeistof van mijn Tracer 900 vervangen,maar om het goed te doen moet men blijkbaar ook de ABS pomp activeren,omdat wat daarin zit anders niet vervangen wordt.
Daar bestaat een "speciale" stekker voor die blijkbaar niet meer doet dan een lus maken tussen 2 van de 4 draadjes in de diagnosestekker.
In de werkplaatshandleiding staat natuurlijk dat ik de Yamaha tool moet gebruiken,maar als ik weet welke draadjes ik moet verbinden heb ik die uiteraard niet nodig.
Ik heb op YouTube al filmpjes gevonden met andere Yamaha's,maar het is niet echt duidelijk welke 2 draden ik bij mijn Tracer moet doorverbinden.
Iemand een idee?
 

Bijlagen

fazerray

MF'er
10 aug 2010
164
0
Ik heb zoiets net bij mijn Yamaha Fz1 ABS ook gedaan.Wat ik begrepen heb is dat deze manier op alle modellen na 2005 te gebruiken is. Ik heb de ABS pomp getest, foutcodes eruit gehaald en de ABS pomp opnieuw gekallibreerd. Op die diagnosestekker zit een soort afdekrubberstekker ( jaja, ik weet geen beter woord). Die haal je los en dan de twee pinnetjes aan de vergrendelingskant van die afdekrubberstekker moet je doorverbinden. Dan moet je in een bepaalde volgorde bepaalde knoppen indrukken. Kijk even op Youtube naar callibrieren abs fz1 en het word je helemaal uitgelegd........in het Duits met Engelse ondertiteling.
 

Lucasfalt

Die hard MF'er
16 jan 2006
917
12
Schoten - Belgie
Dat is één van de filmpjes die ik al gevonden had.
Maar de Tracer heeft een ander model stekker,daardoor twijfel ik ook of het de draden aan de vergrendelingskant zijn.
En op geen één van die filmpjes zie je de kleur van de draden,anders kon ik die al vergelijken,want die komen mogelijk wel overeen.
 

PART 66

MF veteraan
14 aug 2007
2.549
17
31
Amsterdam
Die Yamaha tool zal een Yamaha onderdeelnummer hebben. Als die te bestellen is dan scheelt het onzekerheid en het risico dat je de boel opblaast of van slag brengt als je toch (een keer) de verkeerde pakt, of een slechte verbinding maakt. Het programmeren van Honda-sleutels ís bijvoorbeeld ook te doen met een bruggetje, maar als er wat fout gaat dan heb je het risico dat je de ECU kan weggooien.

Overigens complimenten dat je het zelf goed wilt doen!
 

MasterTommy

MF veteraan
14 sep 2008
13.189
113
27
Amsterdam
Als de genoemde kabel nr 90890-03149 is, dan moet je de lichtblauwe en de zwarte draad doorverbinden.

Even voor en achter het ABS aanspreken tijdens een proefrit heeft natuurlijk hetzelfde resultaat.
 
  • Like
Waarderingen: Lucasfalt

Lucasfalt

Die hard MF'er
16 jan 2006
917
12
Schoten - Belgie
Volgens het werkplaatsboek 90890-03231,maar dat is een compleet diagnosetoestel dat veel geld kost.
90890-03149 is gewoon een kabeltje met een paar stekkers die je aan een toestel kan verbinden.
Als ik de foto's daarvan bekijk is dat voor oudere type's zoals FZ8 en FJR,en dan kloppen die kleuren inderdaad.
Alleen weet ik dus niet of dat op een Tracer ook zo werkt.
 

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
2.658
117
33
Almere
Is het zo dat de remvloeistof alleen op deze manier te vervangen is? Bij auto's kan je vaak gewoon vervangen zonder activatie, dan begin je het verst weg van het reservoir.

Wel is mij ooit eens verteld dat je het niet te vaak en niet te lang moet activeren i.v.m. snel opwarmen van de pomp.

Alle leidingen lopen normaliter via de pomp.
 

Lucasfalt

Die hard MF'er
16 jan 2006
917
12
Schoten - Belgie
Neen,je kan ze vervangen op de gewone manier,alleen blijft de vloeistof die in de ABS pomp zit daar dan gewoon in zitten.
En aangezien remvloeistof water opneemt,kan dat na langere tijd problemen opleveren door oxidatie in de ABS pomp,en dat kost veel geld.