Yamaha Tricity 300

Nicci1964

Die hard MF'er
15 jun 2009
322
175
Bunde
Ik heb altijd met interesse naar de Yamaha Tricity 125 gekeken omdat ik de LMW technologie een goede verbetering vindt voor de veiligheid in minder ideale omstandigheden. Alleen vond ik 125 cc toch echt te min en dat gevoel heb ik ook steeds vaker bij mijn 200 cc Burgman die sinds 2012 mijn trouwe compaan is. Daarom ben ik aangenaam verrast door de Tricity 300 die komend jaar op de markt komt.


Ik rij namelijk door vrijwel alle weersomstandigheden en heb vooral in dit jaargetijde vaker het gevoel dat een bandje meer best welkom zou zijn. Ben daarom benieuw naar de komende reviews van deze nieuwe Yamaha. De MP3 van Piaggio heb ik altijd wat lomp gevonden alhoewel de nieuwste modellen er ook beter uit zien. Toch denk ik dat Yamaha qua kwaliteit een betere aankoop zal zijn. We gaan het in ieder geval volgen.
 
Ik denk dat je in dit geval niet moet kijken naar de aandrijving maar meer naar de zijwaartse krachten in bochten. Je krijgt dan een externe (middelpuntvliegende) kracht op het raakvlak van de voorwielen en in dit geval zijn twee wielen (meer weerstand) in het voordeel ten opzichte van 1 wiel. Zo kom je met een wiel op bijvoorbeeld een natte putdeksel sneller in de problemen dan met twee wielen. Een externe kracht wordt ook wel tractie genoemd.
 
Toen ik op zoek was naar een motorscooter ben ik ook de MP3 eens gaan bekijken maar vond die er zeer log uitzien. Totaal niet mooi in het echt al vond ik de techniek van die twee voorwielen wel knap eigenlijk........ Mss ziet die Yamaha er minder lomp uit in het echt.
 
Ik denk dat je in dit geval niet moet kijken naar de aandrijving maar meer naar de zijwaartse krachten in bochten. Je krijgt dan een externe (middelpuntvliegende) kracht op het raakvlak van de voorwielen en in dit geval zijn twee wielen (meer weerstand) in het voordeel ten opzichte van 1 wiel. Zo kom je met een wiel op bijvoorbeeld een natte putdeksel sneller in de problemen dan met twee wielen. Een externe kracht wordt ook wel tractie genoemd.
Natuurlijk wel, maar dan zou er beter "De dubbele voorwielen zorgen voor extra veel grip " staan.
 
De Tricity heeft een Tilt Lock Assist systeem zodat de scooter op zijn 3 wielen kan blijven staan zonder middenbok of zonder dat je met je voeten de motor in evenwicht moet houden.
Maar weet iemand hoe dat qua gebruik precies werkt?
Ik heb gevonden dat je het systeem kan activeren zodat de voorwielophanging in de middenstand blokkeert, geef je dan opnieuw gas dan schakelt het systeem zichzelf uit.
Maar vanaf welke snelheid kan je het systeem activeren? Onder 10 per uur, of 5 per uur, of kan dat alleen maar bij stilstand? Dat heb ik niet kunnen vinden.

Bij een Piaggio MP3 is dat vanaf minder dan 10 per uur wat het mogelijk maakt om te rijden zonder een voet aan de grond te moeten zetten.
Is dat met een Tricity ook mogelijk?
 
Al gekeken naar de Quadro 4 is 4 wielig met 2 aangedreven achterwielen kun je zelfs mee driften in de sneeuw zit zowel een mechanise lock op als een hydro lock dmv de achterrem bij de stoplichten

ik ben bang dat de tricity 300 het zelfde probleem krijgt met gladheid als de mp3 te zwaar aan de voorkant waar door je alleen maar donuts kunt maken
en wat ik mij bij staat is dat het systeem op de tricity 300 ook dmv de achterrem werkt maar ben er niet zeker van
 
Merksem is nog ietsje verder ja.
Tja..... er zijn nog zoveel leuke dingen natuurlijk. Een mens kan niet alles hebben. Een quad vond ik ook nog een leuk ding net als die Quadro4....... uiteindelijk moet je een keuze maken en da's de X Max 300 geworden.... ook wel leuk toch ?? 8-) En die kon ik wel nog kopen bij een dealer in de buurt, toch ook niet onbelangrijk vind ik. Anders wordt het onderhoud een daguitstap en dat is niet de bedoeling.
 
Een X Max is zeker leuk...en ja het is beter zo dicht mogelijk bij een dealer te zitten...das altijd mooi mee genomen...veel plezier met de Max 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan