Yamaha Tricker Deel II

Joehoe, ik post niet heel regelmatig. Ben Just weer terug van een Tricker-trip naar Finland. Behalve de snelweg is alles gewoon leuk! (Voeten aan de grond, niet al te lomp of zwaar, helpt natuurlijk ook)

Aanpassingen zijn (o.a.) stuur, valbeugels voor en bagagerekje achter. Tassen erop, en gaan met die banaan!

full
 
Ik heb trouwens nog een herrie producerende knalpijp in de schuur liggen, past op een Tricker. Dus bij interesse, geef maar een gil.(Ik gebruik hem zelf niet, ik rijd liever stilletjes over mountainbike paden, voet- en fietspaden :+ )
 
Mooie trip! Snelweg is inderdaad niks aan, is het de motor ook niet voor. Had je ook een reservetankje met benzine mee? En hoe hielden de schokbrekers het met alle bepakking?
 
Inderdaad een reservetankje van 5 liter... Dat was vorig jaar aangesloten met een klein pompje ertussen, maar na 13 km (slecht uitgetest / te weinig tijd gehad) bleek het niet te werken. Vervolgens veroorzaakte een vriendelijke meneer (die wilde helpen) een mooie steekvlam (uit de motor, niet uit de tank). Systeem terug origineel gemaakt, alleen de tank is blijven zitten. Handig voor een langer tripje.

Nou had ik de reserve niet nodig, want hij rijd 1:30, en ik heb altijd het kraantje op reserve staan. Meestal tank ik ergens rond de 120 km: dat is over de binnenwegen vaak toch al gauw 2 rijuren, en dan wil ik wel even een rondje lopen en wat drinken.

Ik denk dat het extra gewicht zo'n 125 kg was (beugels/rekken, bagage, ik) en ik geloof dat laadgewicht 150 kg mag zijn? Volgens mij zijn de schokbrekers nog helemaal heel, en ben ik onderweg ook geen onderdelen verloren ;)

Prima motor om lange tochten op te maken. Ik heb in Duitsland 2 dagen 350km per dag gereden, dat zijn rijdagen van 7-8 uur. En dat is prima vol te houden (ik ben niet zo groot). Voordeel is dat het licht hanteerbaar is, dus geen geworstel, en dus ook geen onnodig energieverlies. Ik ben er nog steeds heel blij mee.

(Al zou ik heel graag een model zoals de Tricker, met iets meer power voor de snelweg, willen hebben. Rechte zithouding, lichter dan 150 kg, max snelheid 150, zadelhoogte minder dan 80cm een electrische start. Maar het lijkt alsof zoiets niet bestaat).
 
Klinkt allemaal als een mooi avontuur ;)

(Al zou ik heel graag een model zoals de Tricker, met iets meer power voor de snelweg, willen hebben. Rechte zithouding, lichter dan 150 kg, max snelheid 150, zadelhoogte minder dan 80cm een electrische start. Maar het lijkt alsof zoiets niet bestaat).
Kawasaki KLX250? Staat nog steeds op mijn verlanglijstje.
 
Laatst bewerkt:
De bekende kandidaten hebben allemaal hun beperkingen. Naast de KLX zijn er:

- Honda CRF250 Rally: zwaar en niet veel sneller
- Yamaha WR250R: een stuk sneller dan de tricker, ook licht, maar hoge zit en dat is wennen
- Suzuki DRZ400: idem, zwaarder dan de WRR
- Lichte enduro's hebben veel onderhoud nodig en zitten allemaal hoog.

Een CCM GP450 is mooi, maar vermoedelijk duur of nergens te krijgen.

Een Beta Alp zou misschien nog het dichtst in de buurt komen. Al eens naar gekeken?
 
Bedankt voor het lijstje! Die CCM is wel héél erg leuk. Die ga ik in gedachten houden. Hij zit nu echt wel boven budget, maar dat is niet erg: voorlopig heb ik mijn handen nog vol aan de Tricker.
 
8<

(Al zou ik heel graag een model zoals de Tricker, met iets meer power voor de snelweg, willen hebben. Rechte zithouding, lichter dan 150 kg, max snelheid 150, zadelhoogte minder dan 80cm een electrische start. Maar het lijkt alsof zoiets niet bestaat).

Gaaf hoor dat je dat onderneemt met een Tricker. :}
Qua opvolger voldoet deze net niet (10 kg te zwaar, zithoogte 10mm te hoog) maar ik gooi 'm er toch in omdat het zo'n beauty is. Met het bekende 660cc blok.
Derbi%20Mulhac%C3%A9n%20659.jpg


Derbi%20Mulhac%C3%A9n%20659%20%201.jpg
 
- Yamaha WR250R: een stuk sneller dan de tricker, ook licht, maar hoge zit en dat is wennen
8<

Een Beta Alp zou misschien nog het dichtst in de buurt komen. Al eens naar gekeken?

De WR250X lijkt me zo gaaf, maar zelden of nooit gezien in NL.
30pk, 129 kg (droog), zadelhoogte... 894 mm :o Oeps.

Die Beta Alp kende ik niet, leuk ding. 350cc, 27pk, 133kg, 865mm.
Beta Alp4
 
De WR250X lijkt me zo gaaf, maar zelden of nooit gezien in NL.
30pk, 129 kg (droog), zadelhoogte... 894 mm :o Oeps.

Die Beta Alp kende ik niet, leuk ding. 350cc, 27pk, 133kg, 865mm.
Beta Alp4

Ik had een WR250R en kan die motor zeker aanraden als je benen lang genoeg zijn. Verrassend vlot voor een 250cc, soepel, beschaafd geluid, comfortabel op de weg, en goede vering waarmee je met snelheid over drempels kan.

De reden om hem weg te doen, was dat ik in de praktijk veel meer op de weg reed, dan ernaast, en de snelweg- en bagagemogelijkheden beperkt waren. Net als bij de Tricker mis ik de WRR nog steeds, wat lang niet voor alle motoren geldt die ik ooit had.
 
De bekende kandidaten hebben allemaal hun beperkingen. Naast de KLX zijn er:

- Honda CRF250 Rally: zwaar en niet veel sneller
- Yamaha WR250R: een stuk sneller dan de tricker, ook licht, maar hoge zit en dat is wennen
- Suzuki DRZ400: idem, zwaarder dan de WRR
- Lichte enduro's hebben veel onderhoud nodig en zitten allemaal hoog.

Een CCM GP450 is mooi, maar vermoedelijk duur of nergens te krijgen.

Een Beta Alp zou misschien nog het dichtst in de buurt komen. Al eens naar gekeken?
Een KTM Freeride?

Een oud filmpje maar is nog steeds erg leuk om te kijken: https://youtu.be/n2eUucG4gwU
 
Laatst bewerkt:
Qua opvolger voldoet deze net niet (10 kg te zwaar, zithoogte 10mm te hoog) maar ik gooi 'm er toch in omdat het zo'n beauty is. Met het bekende 660cc blok.
[afbeelding]

[afbeelding]

Zeker een mooi ding!

Terug bij de vraag: iedere motor is een compromis, zeker als je kosten meeweegt. De vraag is welk compromis het beste aansluit bij de behoefte en dat is erg persoonlijk.

Wat ik zo leuk vind van de Tricker is dat je er overal (zonder haast) mee komt en je nooit bang hoeft te zijn dat je gaat liggen omdat je iets stoms doet en het ding je te zwaar wordt, of de grond even te ver weg is. Het is een vriendelijke, stille en pretentieloze motor, waardoor je andere reacties krijgt dan de normale "wildcrosser". Die rijdt sowieso veel sneller :)

De opvolger van de Tricker was voor mij de WR250R, waarmee ik een vlotter kon rijden, offroad en op de weg, en dat beviel erg in de stad, ook qua vering. Ook de WRR is een vriendelijke motor, al oogt ie veel serieuzer. Doordat de WRR hoger was (93cm?), was ik voorzichtiger dan met de Tricker, en minder geneigd om hellinkjes en trappetjes even te 'proberen'. Wat ik won, sneller overal overheen, verloor ik aan de andere kant, want stapvoets was de Tricker veel beter als je niet Graham Jarvis bent.

De WRR is een briljante motor, op zijn eigen manier, net als de KLX bijvoorbeeld, maar ook de WRR heeft een "comfort zone". Ik heb even de KTM690 enduro geprobeerd, als schaap met vijf poten: ook prachtig, maar zwaar en mij te onrustig in de binnenstad. Nog minder Tricker, nog meer racemonster.

Nu rij ik effectief een wegmotor, een F800GS. Niets meer met de Tricker te maken, wel heerlijk om 5000+ kilometer mee rond te toeren in een vakantie met een setje koffers er op. ABS werkt en heeft me al eens het vege lijf gered.

Als ik ruimte had gehad, was ik met twee motoren veel beter afgeweest. Mocht ooit een wonder gebeuren en er ineens tijd en energie komt, lijkt trial rijden me fantastisch.

Samengeval: weet goed wat je wil, probeer alles zelf en laat je niets wijsmaken. Weet dat je vaak ook inlevert als je iets anders erbij krijgt... :)
 
Phoe, zware kost hoor:-)
Compromissen sluiten, iets waar ik mijn leven al mee loop te zeulen, wil altijd het ene met het andere combineren
 
Phoe, zware kost hoor:-)
Compromissen sluiten, iets waar ik mijn leven al mee loop te zeulen, wil altijd het ene met het andere combineren

't Was niet zwaar bedoeld. Juist leuk, proberen, ervaren, leren wat er allemaal is. Hoe heb jij je Tricker 'gecombineerd', als ik vragen mag?
 
Ik blijf voorlopig lekker "Trickeren". Inderdaad dat compromis, dat heb ik nog niet gevonden. Zonder Tricker had ik het motor rijden sowieso blijvend opgegeven.

Of eigenlijk had ik het wel al opgegeven!
Want na 2 jaren en vele pogingen om een (verlaagde) Transalp te bedwingen, heb ik de handdoek in de ring gegooid. Alle keren dat ik ermee het asfalt van dichtbij heb gezien (ook in Tunesië, midden in een schermutseling met leger en politie, geen aanrader)... Alle keren dat het zweet me van de rug droop met manouvreren... en zelfs met zoiets debiels als het proberen in te klappen van de zijstandaard, terwijl ik op de tenen van mijn rechtervoet balanceerde, en nét die cm been tekort kwam... En alle keren dat ik de buurman uit bed heb moeten roepen, om op onchristelijke tijden mijn motor op te rapen... Ik kon er eigenlijk niet alleen mee op pad. En ik had het er helemaal mee gehad! (Wel een fijne motor om rechtdoor mee over het asfalt te rijden).

Ik had inmiddels angst ontwikkeld, maar dat is nu grotendeels opgelost, dankzij de Tricker.
Afgelopen weekend, tijdens een rit met K1200LT en BMW800nogiets, wilde ik af en toe dat ik wat meer snelheid kon maken. Maar toen mijn broer tot 2x toe van zijn motor af moest komen om zijn vriendin te helpen manouvreren, heb ik mijn Tricker toch even stilletjes bedankt voor zijn hanteerbaarheid. Zelfs na een dag rijden, als ik moe ben en fouten maak, blijft hij hanteerbaar. Ik snap niet dat hij destijds niet aangeslagen is in Nederland (al zijn we het langste volk ter wereld, ik ben toch zeker niet de enige dwerg van 1.60m die weigert om chopper te gaan rijden?)
 
In jouw situatie: een 400 euro alternatief is een NX250.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon zelfstandig en zonder gedoe motorrijden lijkt me zeker opwegen tegen wat minder pk's. Mijn vriendin haalt wat extra centimeters uit dikkere zolen onder de Daytonalaarzen, misschien ook een idee? Verder is het ook een kwestie van ervaring, soms. Met het rijden in de bergen, waar nooit iets vlak is, hebben we geleerd om eerst goed te kijken voor we stoppen: altijd de voet aan de kant van de helling zetten, nooit het dal, idem voor de standaard, altijd achteruit keren als dat lopend moet... :)
 
Heb een motor verbouwd een beetje waar ik mee kan toeren/vakantie/met de kids weg/boodschapjes doen nu.
Een Sportster opgebouwd die stuurt als sportfiets, en met afneembare spullen, (oa.windscherm/sisybar/tassen/helmkoffer/bagagerek/duo zadels etc.)

Maargoed, nu is die helemaal klaar, is de schik eraf, en wil ik wat anders.

Tricker is leuk ( voor erbij, voor mij een te beperkte fiets voor alleen maar), die prijzen waar ze nu voor staan, slaat nergens op, meer dan dat ze op het laatst nieuw verkocht werden ( Marktplaats Jeroen voor €3750 |( )
 
Pffff wat een prijzen!! (Wel erg weinig km, mijn beide Trickers hebben nu bijna 30.000 km op de teller). Ik was aan het overwegen om er een te verkopen, om er dan iets anders voor terug te kopen. Maar zo lang ik geen idee heb wat dat dan zou moeten zijn, en één van de twee in Finland staat, houd ik ze allebei nog maar even vast. Terugkopen gaat niet eenvoudig zijn, met die prijzen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan