Yamaha Tricker Deel II

Op 22 september is er een georganiseerde allroad rit in het zuiden (in de buurt van Helmond? denk ik) Ik heb vorig jaar voor het eerst meegedaan. We reden in een groep. De organisatoren kennen de omgeving en wisten waar rijden is toegestaan. Ze hadden een mooie, afwisselende route opgezet. (Er was ook zand voor de liefhebber).

Het mooie was dat het dus allemaal legale stukken waren, dat je zelf niet hoeft te zoeken, en gewoon lekker door kan rijden. Er was een rijsysteem waarbij de volgorde in de groep regelmatig gewisseld werd. Een om de prijs hoef je het ook niet te laten. Ik heb me dit jaar weer opgegeven.

Wonen jullie allemaal ver weg? Als de afstand te doen is, dan is dit misschien een leuk uitje voor deze of gene.

Team-allroad-brabant.jouwweb.nl
of op Facebook: Team Allroad Brabant
 
Heb ik een dagje mee gereden: behoorlijk sportief ding, hoger dan de WRR, veel koppel, geen hoge topsnelheid. 't Is een bergbeklimmer, zeg maar, met een onderhoudsinterval gemeten in uren, niet in duizenden km :)

Hans
Aan het koppel vs. topsnelheid is wat te doen met een ander achtertandwiel.
Een onderhoudsinterval in uren is best zinvol. Als ik wacht tot mijn tricker 6.000 km heeft gereden, blijft die olie er te lang inzitten.

Heb jij op een 350 of 250 gereden?
 
Dat was een Freeride 350 geloof ik.

De KTM-handleiding zegt: olie en oliefilter vervangen elke 20 uur, klepspeling elke 80 uur controleren, en bij 160 uur van alles vervangen: zuiger, zuigerpen, klukas, kleppen.

Misschien is het inderdaad betaalbaar en te doen als je er een plekje en tijd voor hebt. In tegenstelling tot sommige wegmotoren ben je geen uren aan het sleutelen voordat je bij het blok kan :)

Er gaat 1,2 liter olie in zo'n 350 Freeride, dus dan is het ook niet zo gek en duur als dat wat vaker vervangen moet worden.

Een 250cc Tricker heeft 1,4, ook niet veel meer. Klepspeling en olie is elke 10.000km, maar er hoeft verder weinig aan te gebeuren volgens mij.

Ik ben geen monteur, dit komt uit de boekjes.
 
Laatst bewerkt:
Dat was een Freeride 350 geloof ik.

De KTM-handleiding zegt: olie en oliefilter vervangen elke 20 uur, klepspeling elke 80 uur controleren, en bij 160 uur van alles vervangen: zuiger, zuigerpen, klukas, kleppen.

Misschien is het inderdaad betaalbaar en te doen als je er een plekje en tijd voor hebt. In tegenstelling tot sommige wegmotoren ben je geen uren aan het sleutelen voordat je bij het blok kan :)

Er gaat 1,2 liter olie in zo'n 350 Freeride, dus dan is het ook niet zo gek en duur als dat wat vaker vervangen moet worden.

Een 250cc Tricker heeft 1,4, ook niet veel meer. Klepspeling en olie is elke 10.000km, maar er hoeft verder weinig aan te gebeuren volgens mij.

Ik ben geen monteur, dit komt uit de boekjes.
Het is géén alternatief voor de Tricker.
 
Of eigenlijk had ik het wel al opgegeven!
Want na 2 jaren en vele pogingen om een (verlaagde) Transalp te bedwingen, heb ik de handdoek in de ring gegooid. Alle keren dat ik ermee het asfalt van dichtbij heb gezien (ook in Tunesië, midden in een schermutseling met leger en politie, geen aanrader)... Alle keren dat het zweet me van de rug droop met manouvreren... en zelfs met zoiets debiels als het proberen in te klappen van de zijstandaard, terwijl ik op de tenen van mijn rechtervoet balanceerde, en nét die cm been tekort kwam...

In Facebook-groep De Motorrijder biedt iemand een paar mooie verhoogde Daytonalaarzen aan, maat 38. Levert maar zo een paar extra cm op, en volgens mijn vriendin scheelt dat echt.
 
Hey, bedankt voor de tip! Ik heb ze jaren geleden bij Louis gezien... en meteen gekocht. Die daytonalaarzen schelen absoluut enkele centimeters. Ik hoef daardoor niet steeds op mijn tenen te balanceren, dus het is veel minder vermoeiend. En ze zitten ook nog eens als pantoffels :)
 
Nou, de kogel gaat door de kerk. Denk ik. Ik bied de Tricker te koop aan. 6.400km. VERKOCHT d.d.8-3-2019!

Renthal hoog trialstuur, Stuurkappen met alu-beugels, Alu-carterbescherming, Bagagerek/tas, Originele banden nog aanwezig. En, nog met dank aan Michiel, een nieuwe binnenband :). Onderhoudsbeurt 02-2019, nota beschikbaar.

Reden verkoop: er is een nieuwe dame. Die heeft zelf een motor en de Freeride bevalt mij nog steeds super.

tip voor andere tricker adapten: check de spanning van je spaken eens. Die van deze waren toch aardig los komen te staan!
1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Iemand nog belang bij een gele Yamaha tricker? Met 21000km op de teller.

1383627
 

Bijlagen

  • 20140809_114055.jpg
    20140809_114055.jpg
    436 KB · Weergaven: 4
Heb nog een paar 16 tands voortandwielen liggen voor de Tricker. Standaard is 15.
Knetterharde kwaliteit, gaat 2x zo lang mee als standaard. Speciale batch.
Geeft wat meer rust aan je Trickertje
 

Bijlagen

  • IMG_0363.jpg
    IMG_0363.jpg
    221,4 KB · Weergaven: 7
Bump!

Bovenstaande gele zal wel verkocht zijn lijkt me? Ik heb wel interesse in eentje, voor m'n vriendin dan. Staat er nu maar eentje op MP, voor een best stevige prijs.
 
Bump!

Bovenstaande gele zal wel verkocht zijn lijkt me? Ik heb wel interesse in eentje, voor m'n vriendin dan. Staat er nu maar eentje op MP, voor een best stevige prijs.
€ 4200 is serieus geld, nieuw deden ze iets van € 4500 volgens mij.
 
Die oranje Tricker die op Marktplaats staat is mijn oude motor. Heb hem in juni 2014 verkocht met 22.316 km op de teller, hij staat nu op 23.169. Dat is 853 km in zeven jaar tijd...

Deze heb ik gister mee naar het zonnige zuiden genomen, hij heeft wat liefde nodig en heb dus meteen alles voor een beurt besteld.
hij zag er inderdaad uit alsof er jaren niks mee gedaan is worden.
Ik kan alleen geen banden vinden in de maten 19 en 16 inch, ik zal hem waarschijnlijk omspaken naar 21 en 18inch om wat meer keuze in banden te krijgen. Of weet er hier iemand welke banden wel passen? ik wil voren graag een volledige noppen band, achter mag hij wat milder zijn.

Zoals ik kan zien is hij behoorlijk verlaagd, zadel iig en link systeem kan dit kloppen? weet iemand de orgineele maat van de "dogbones"?
Ik ben net iets te groot voor het ding momenteel.

Als iemand een verlaagd zadel zoekt, wil ik graag met je ruilen.
Ook ben ik op zoek naar een orgineel uitlaat dempertje of een stillere demper, ik rijd veel over de paden waar mensen met honden en paarden lopen dus wat stilte is wel gewenst.

Plaatje bij het praatje uiteraard
IMG_20210523_1851541.jpg


Ik moet zeggen dat ik toen ik aan kwam bij het ding gister meteen dacht; hij is te klein voor me, maar na erop gereden te hebben was ik meteen verkocht.

Anyways,
Groeten uit het zuiden, en als er iemand met een Tricker zin heeft om naar het zuiden te komen heb ik wel een route klaar liggen.
en voor wie het nog spannender wil maken Bilstain is maar 1u binnendoor rijden vanaf mij. Ik denk dat je daar heel veel plezier kunt hebben ermee.
 
Deze heb ik gister mee naar het zonnige zuiden genomen, hij heeft wat liefde nodig en heb dus meteen alles voor een beurt besteld.
hij zag er inderdaad uit alsof er jaren niks mee gedaan is worden.
Ik hoop dat het onderhoud wel goed is gedaan, ik heb er in elk geval wel altijd goed voor gezorgd.
Ik kan alleen geen banden vinden in de maten 19 en 16 inch, ik zal hem waarschijnlijk omspaken naar 21 en 18inch om wat meer keuze in banden te krijgen. Of weet er hier iemand welke banden wel passen? ik wil voren graag een volledige noppen band, achter mag hij wat milder zijn.
Geen idee eigenlijk, deze zaten eronder toen ik hem kocht.
Zoals ik kan zien is hij behoorlijk verlaagd, zadel iig en link systeem kan dit kloppen? weet iemand de orgineele maat van de "dogbones"?
Ik ben net iets te groot voor het ding momenteel.
Hij is juist verhoogd :) Zie deze posting. Ik en mijn vrouw deelden de motor, als ik erop zat leek het nog steeds een aap op een fiets (ik ben 1,96 m lang) maar ik heb er heel veel lol op gehad. Het verhogingssetje is door Mikebike nr. 1 gemaakt, de originelen heb ik er wel bij gedaan toen de motor wegging.
Als iemand een verlaagd zadel zoekt, wil ik graag met je ruilen.
Ook ben ik op zoek naar een orgineel uitlaat dempertje of een stillere demper, ik rijd veel over de paden waar mensen met honden en paarden lopen dus wat stilte is wel gewenst.
Deze uitlaat is een SuperSound (lijkt op SuperTrapp), werd toen origineel door Yamaha geleverd en heb ik overgenomen van FZSsemans / Elhippo. De originele uitlaat is niet veel stiller. Je kunt de SuperSound aanpassen door de plaatjes op de uiteinden los te draaien en als je ze uit elkaar hebt de shims die er tussen zitten eruit halen. Dan wordt de boel wat meer gedempt
Ik moet zeggen dat ik toen ik aan kwam bij het ding gister meteen dacht; hij is te klein voor me, maar na erop gereden te hebben was ik meteen verkocht.
Het zijn en blijven ook erg leuke dingen :)
Anyways,
Groeten uit het zuiden, en als er iemand met een Tricker zin heeft om naar het zuiden te komen heb ik wel een route klaar liggen.
en voor wie het nog spannender wil maken Bilstain is maar 1u binnendoor rijden vanaf mij. Ik denk dat je daar heel veel plezier kunt hebben ermee.
Er is ooit een ritje hier in de buurt geweest met een paar lui die een Tricker hadden (en een paar KLX250's), was erg leuk.

Toen wij de Tricker kochten was hij behoorlijk kaal, ik heb via-via uit Japan de engine guards, asdoppen en skidplate weten te krijgen. Ik heb er toen Acerbis handkappen op gezet (andere dan die er nu op zitten) en het Acerbis tasje achterop op geknoopt. Daarna nog de voorvorken beschermd met hoezen en dus de andere uitlaat erop gezet. Veel plezier ermee, als je nog wat wilt weten dan hoor ik het wel.
 
De wielen zijn inderdaad gewoon de orginele wielen hoor, er zijn gewoon slecht banden voor te krijgen.

Wel leuk dat hij ook van iemand van het forum is geweest! Ik zie op jouw foto`s het zadel ook al verlaagd is inderdaad.

Ik heb inderdaad wat extra uitlaat plaatjes e.d. er bij gekregen. misschien dat ik daar eens wat mee kan experimenteren voor ik een andere uitlaat erop zet.

De asdopjes heb ik er helaas al afgehaald, ik rijd nog wel eens een lekke band en repareer deze naast de weg. Dopsleutels word me wat veel om mee te nemen haha.
Het tasje achterop word dan ook mooi gevuld met een binnenbandje.

De handkapjes heb ik verwisselt met een paar die ik nog had liggen maar worden waarschijnlijk nog vervangen door andere.
Ik zal mijn verdere updates hier ook posten.

Groeten.
 
Ik heb me nooit gerealiseerd dat de buddy verlaagd was... ik vond wel dat hij laat zat maar het kwartje is nooit gevallen |(Wij waren de tweede eigenaren, de eerste heeft er veel mee gereden, is er zelfs mee naar Parijs gereden.

De asdoppen zou ik wel houden voor als je hem ooit zou willen verkopen. Maakt het plaatje toch compleet.
 
De wielen zijn inderdaad gewoon de orginele wielen hoor, er zijn gewoon slecht banden voor te krijgen.

Wel leuk dat hij ook van iemand van het forum is geweest! Ik zie op jouw foto`s het zadel ook al verlaagd is inderdaad.

Ik heb inderdaad wat extra uitlaat plaatjes e.d. er bij gekregen. misschien dat ik daar eens wat mee kan experimenteren voor ik een andere uitlaat erop zet.

De asdopjes heb ik er helaas al afgehaald, ik rijd nog wel eens een lekke band en repareer deze naast de weg. Dopsleutels word me wat veel om mee te nemen haha.
Het tasje achterop word dan ook mooi gevuld met een binnenbandje.

De handkapjes heb ik verwisselt met een paar die ik nog had liggen maar worden waarschijnlijk nog vervangen door andere.
Ik zal mijn verdere updates hier ook posten.

Groeten.
Bandjes zijn inderdaad een uitdaging, merkte ik vandaag!

De originele TW201 is nog wel te vinden, maar niet heel makkelijk, en is vaak ook best aan de prijs.

Ik heb via bandenleader.nl een Pirelli MT60 besteld in 90/90-19. Die is erg goedkoop, ietsje breder dan de standaard 80/100-19 maar ook ietsje lager en dat komt mijn vriendinnetje wel goed uit.

De originele zat er nog op, uit 2006.
 
Niemand hier heeft toevallig nog een tank liggen zeker? Ik wil de tank vergroten (verbreden en naar voren iets ronder maken, paar wangen om het frame heen vormen) maar m'n vriendin wil de mogelijkheid houden om hem weer 100% origineel terug te bouwen..
 
Zo, eindelijk maar eens de tijd genomen om een paar foto`s te maken van alles wat ik veranderd heb aan de Tricker.

Als eerste de ergonomics. Het stuur moest wat hoger, de steps wat lager en het zadel weer terug naar orgineel.

Dus eerst maar een Renthal hoog stuur met nieuwe handvaten en handkappen gehaald en begonnen. Het stuur was zo gepiept, alleen moest ik wel de gashandel op de kop monteren gezien de kabels wat kort zijn. Ook de kabels van de schakelaars zijn wat kort maar als je ze niet vast maakt aan het stuur met tie-wraps gaat het best.
IMG_20210615_1502298.jpg
De koppelingskabel haalde het best maar ik zag dat ik nog een Magura hydrolisch systeem in de kast had liggen waar ik momenteel niks mee deed dus er werd een nieuwe beugel gemaakt voor de hulp cilinder en gemonteerd. Ik moet zeggen dat dit waarschijnlijk de lichtste koppeling is die ik ooit heb mogen gebruiken. De Tricker heeft al een hele lichte koppeling dus dit systeem is totaal overbodig maar ik kan nu de afstand van de hendel instellen wat wel fijn is.
IMG_20210615_1501517.jpg


Samen met de nieuwe handkapjes begint het ergens op te lijken.
IMG_20210615_1503320.jpg


Volgende waren de stepjes, ik had nog een paar stepjes van een Ktm en na een beetje vijlen gingen ze er zo in. Ze hebben meer grip, zijn wat breder en ze zijn wat lager doordat er geen rubber bovenop zit.
IMG_20210615_1505597.jpg


Toen maar een groter tasje bij de dump gehaald om een paar binnen banden in te doen en alles om ze te kunnen monteren. Er zit natuurlijk ook wat gereedschap in om hendels en stuur recht te zetten.
IMG_20210615_1504144.jpg

Het zadel had ik ondertussen al kunnen ruilen met iemand van het forum hier voor een orginele (Bedankt Arend!!).

Als je een binnenband vevangt wil je deze natuurlijk ook op kunnen pompen, dus bij de fietsenboer gekeken voor een klein pompje. Uit eigen ervaring werken deze prima en heb je echt geen zware 12v compressor nodig om je band te vullen.
IMG_20210615_1505032.jpg

Past prima hier achterop.

De ketting beschermers heb ik verwijderd om het mezelf wat makkelijker te maken als ik de ketting wil schoon maken. Ook de passagiers stepjes leken mij geheel overbodig en zijn in de Tricker doos opgeslagen bij de rest van de delen.
IMG_20210615_1501112.jpg


De uitlaat was ik langzaam op aan het polijsten dus moest deze ook vervangen worden door een enkel exemplaar en vooral ook een stillere.
IMG_20210615_1504246.jpg


Gezien een orginele uitlaat ontzettend duur is werd er weer in de ktm hoek gekeken.
IMG_20210701_1924566.jpg

Het resultaat mag er best zijn.

Als laatste heb ik een nieuwe voorband gemonteerd. het is een Bridgestone AX-41 in de maat 90-100 geworden. Dit is het grofste profiel wat ik kon vinden zonder naar een crossband te gaan welke niet gekeurd zijn voor de openbare weg.
IMG_20210701_1927427.jpg



Al met al ben ik best tevreden met het resultaat.
Toch moet ik zeggen dat ik niet echt kan wennen aan de kleine wielen en mis ik ook wel wat vermogen. Mischien maar eens zoeken naar een betere carburateur, de CV carburateur is niet perse een winnaar.
Een passend 21" voorwiel heb ik al gevonden in de Ktm hoek, het achterwiel zou ik kunnen omspaken naar 18".
Of toch maar het ding inruilen op een enduro machine?
Keuzes keuzes....
Voorlopig eerst maar eens wat km`s op het ding zetten.


Groeten uit het zonnige zuiden!!!
 
@Arend
Had je al gekeken naar een tank van een XT250?
Hier een linkje;


Misschien heb je hier ook wat aan. Ik geloof alleen dat dit een XT is met injectie.

Groeten!
 
Hey :)

Nou, eerst maar eens kijken of ze dat ding echt gaat (en blijft) gebruiken, voordat ik werk van ga maken van die tank.

Voor jou/toekomst/enduro: ik heb net 7 dagen in de Pyreneeën gereden, waarvan 5 op m'n Suzuki DRZ400S (2 op een HD Pan America!) en dat is echt feest hoor, vooral als het behoorlijk technisch wordt. Hij is amper zwaarder dan de Tricker (scheelt 18 kilo), maar heeft het dubbele vermogen en is veel geschikter qua vering. De standaard tank is 10 liter en daarmee kom je in het terrein ook nog 200+ km ver.

Over een week gaat de Tricker mee naar Frankrijk, kijken hoe dat haar bevalt in de bossen. Zelf nog ff kijken of ik de Soes of de HD meeneem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan