Yamaha TRX850 topic deel 10

Niet best meer? Ik zie de relatie tussen versleten klepseals en zuigerveren en hoog benzine verbruik niet direct. De prestaties zijn nog prima, en benzineverburik ligt aan de carburateurs. En die hebben van mij niet gehoord dat de klepseals en zuigerveren slecht zijn.
Olieverbruik door te veel benzine snap ik, maar benzineverbruik door teveel olieverbruik moet mij uitgelegd worden, dat snap ik niet. (oja, de luchtweerstand van mij zijspan valt wel mee, het is geen lompe polyester bak ofzo)
Een motor die versleten is heeft een slechte verbranding dus zal nooit zo efficiënt werken als een gezonde motor.
En als je de carbs al gereviseerd heb moet de benzine toch ergens gebleven zijn,tenzij er veel grotere sproeiers in zitten kan dat alleen
maar komen door wat ik al eerder schreef.Dat je denkt dat de prestaties nog prima zijn zegt mij niks,dat dacht ik ook van mijn
FZR1000,olieverbruik 1 op1600 haalde met gemak de opgegeven topsnelheid,toen heb ik een lektest gedaan en die was zo slecht dat je dacht hoe is het
mogelijk dat die motor nog zo goed loopt,je gevoel zegt dus niks,je moet het testen dan weet je hoe de werkelijke staat is.
 
Laatst bewerkt:
1 op 12 met een zijspan er aan, is dat werkelijk veel te hoog?

Die van mij heeft een nieuwe kop van Pieter H (wel via andere zaak) maar gebruikt nog steeds wel olie. Binnen de marges, dat wel.
 
Een topend revisie is voor Pieter inderdaad gesneden koek.
De mengelschroeven zijn - bij mijn weten - vooral van invloed op stationair toerental en/of het lage toerenbereik. Het bepaalt niet echt het verbruik.
Ik bedoelde de revisieset van de carbs. Maar ook de set voor de topend revisie zal van Pieter komen. Maar het uitvoeren van die revisie kan ik zelf wel😇, das 'gewoon' sleutelen.
 
full
 
Joh wat balen! Niet het meest prettige plekje, net op de snelweg op een deel zonder vluchtstrook.
Van de andere kant, het kan een keer zo'n SR. Vergeet niet de dynamo en accu goed te checken.
Als die na vervangen van de SR ook stuk blijken, gaat de nieuwe SR er direct weer aan.
Been there, done that... (niet met TRX trouwens).
 
Thanks tarwe, ik wilde de spanning vanaf de dynamo inderdaad nog meten. de accu lijkt goed te zijn. lader druppelaar geeft normaliter aan als deze rot is.
hoop vanmiddag te testen. en dan ook de spanning vanaf de dynamo te weten te komen.

weet jij of iemand ander welk type spanningsregelaar ik moet hebben ?

1586159416481.png


of deze met stekkers ?

1586159457943.png


heb hem zien zitten maar kon niet zien of de stekker direct in de spanningsregelaar ging of niet..
 
Thanks tarwe, ik wilde de spanning vanaf de dynamo inderdaad nog meten. de accu lijkt goed te zijn. lader druppelaar geeft normaliter aan als deze rot is.
hoop vanmiddag te testen. en dan ook de spanning vanaf de dynamo te weten te komen.

weet jij of iemand ander welk type spanningsregelaar ik moet hebben ?

Bekijk bijlage 1482890

of deze met stekkers ?

Bekijk bijlage 1482898

heb hem zien zitten maar kon niet zien of de stekker direct in de spanningsregelaar ging of niet..
Origineel is met draden er aan inderdaad. Zo'n andere werkt ook hoor, exact hetzelfde 'apparaat'.
Als het prijsverschil groot is kan het wellicht uit om zelf de stekkers te knutselen.
 
Bekijk bijlage 1482899
het blijft toch een lekker (tijdloos) apparaat :t
Zeker, mooi exemplaar heb je, zo vrijwel origineel.
ik miste ook een kuipschroefje.. uit het ruitje.

weet iemand waar te bestellen ?
Pfoe zijn dat van die kunststof dingen? Bij de dealer als je dezelfde als de rest wilt hebben... €€€.
Of een compleet setje ergens anders vandaan halen.
Edit: zoiets bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
ik kijk wel even, en er is niet heel veel aan veranderd inderdaad.
achterlicht iets naar binnen gewerkt en het enorme spatbord ingekort, iets kleinere knipperlichten, stalen remleidingen (voelt al beter) en de dempers.
klinkt lekker dof *D

ik zou graag een dikke voorvork monteren :z maar ja... de velgen vind ik ook niet heel gaaf.... en als je dan toch bezig gaat Dus ik laat hem maar zo en knutsel wel aan de andere projecten zeg maar.

deze was altijd betrouwbaar en voor de serieuze ritten etc is dat wel heel fijn..
 
1586333146463.png


ik kwam op 14.1V stationair en daarboven zakt de spanning weg naar 13.1
dit is met koude motor en spanningsregelaar, kan als hij op temperatuur komt nog minder worden vermoed ik.
heb de nieuwe al binnen, maar wilde even checken wat ik nu had.

vanaf de dynamo (op de witte stekker) krijg ik 15V stationair en schiet naar 40 met een streep gas.

volgens mij kan ik dan met een gerust hard stellen dat de spanningsregelaar niet fris meer is toch?

accu vol opgeladen, en die houd zijn spanning ook "vast" en lijkt nog in orde.

dit gaf hij na een tijde stationair te hebben gedraaid als stationair spanning. beetje gas liet hem inzakken aar 13.84 ongeveer.


1586338175930.png

had liever een heel duidelijk verschil gemeten... of te hoog of te laag. hij liep echt voor geen meter en zodra ik licht op deed kon ik hem bijna niet aan houden.
toen ik strandde had ik er een rit van ca 30 km zonder verlichting op zittten en had hij ook al een 20 minuten zonder lamp/verbruikers staan draaien. enige wat aansloeg was de koelvin.


wat is jullie idee
 
Niet meer laten draaien met deze SR.
check eerst de dynamo, losgekoppeld van de SR. Motor moet wel kunnen lopen op alleen de accu dus dat ie amper blijft draaien met licht aan, pleit de accu nog niet vrij.
Van de dynamo komt wisselspanning (andere instelling op multimeter). Check WPHB voor de juiste waarden. Check ook de weerstand tussen de polen van de dynamo.
 
de spanning van de dynamo gemeten ( wisselspanning idd) deze liep stationair van 15V naar ergens boven de 40 op alle 3 de spoelen gelijk.
ik probeer even de weerstand tussen de spoelen nog na te meten als ik thuis ben en tijd heb..

weet iemand zo wat deze waarde moet of mag zijn ? gemeten over de spoelen.
 
Niet meer laten draaien met deze SR.
check eerst de dynamo, losgekoppeld van de SR. Motor moet wel kunnen lopen op alleen de accu dus dat ie amper blijft draaien met licht aan, pleit de accu nog niet vrij.
Van de dynamo komt wisselspanning (andere instelling op multimeter). Check WPHB voor de juiste waarden. Check ook de weerstand tussen de polen van de dynamo.
en nu de accu vol is blijft hij wel (goed/lekker) lopen op de accu. ( tijdens de rit, accu zo goed als dood na deze winter en niet aan de lader, kon ik het licht niet aan doen)
 
uhm, dat is de Stator coil resistance denk ik..

staat in de afbeelding hierboven.
0.22 tot 0.32 Ohms bij 20 Graden.. dat is vandaag een mooie kans :t

mijn output is bij 5000 rpm onder de 14V maar bovern de 13.
 
Ik zit ook te kijken idd en de wisselspanning staat er niet in, in Haynes. Vreemd.
misschien wel in de genuine yamaha service manual maar die heb ik even niet bij de hand.
 
weerstand nu vanmorgen 6 graden buiten
alle spoelen onderling 0.5 Ohm
heb mijn spanningsmeter even gecheckt door hem op een weerstandje van een overheaddeur na te meten.
die is 8.2kOhm ik kwam op 8.15kOhm dus hij geeft redelijk de juiste waarde denk ik dan.


ik ga het vanmiddag als alles wat warmer is nog maar een keer proberen. normaliter zou de weerstand dan hoger zijn toch?

en ik wil dan ook even kijken wat de opbrengst is bij 5000 RPM. dat moet ik even met 2 doen en niet zo vroeg :z :N


in ieder geval bedankt voor het meedenken,
 
Wat ben ik vreselijk blij dat mijn motor elektrotechnisch gewoon goed lijkt te lopen.. Begrijp daar echt niets van haha.

Wat zegt het als mijn Koso 10.4 volt laat zien als het contact omgezet wordt en ongeveer 11.6/12 tijdens het lopen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan