Yamaha TRX850 topic deel 10

Nog even een keertje kijken zonder licht. Zoek nov steeds naar de oorzaak van het inhouden en warm worden op laatste ritje...
 
vandaag twee BSM vampire carbon uitlaten aangeschaft van een persoon die zn trx verkocht heeft.
volgende week komen ze en als ze eronder zitten zal ik hier ff een paar piccies plaatsen
 
Nog even een keertje kijken zonder licht. Zoek nov steeds naar de oorzaak van het inhouden en warm worden op laatste ritje...


weet je zeker dat hij genoeg benzine kreeg?
geen verstopping in de brandstofleiding? filtertje in het ingaande buisje van de carburateurs? tankontluchting niet verstopt?

groet,

Pieter
 
filtertje op ingaande buisje is door Hielke netjes schoon geblazen bij synchroon stellen, en verder trekt hij als een beer. wat mij meer zorgen baarde is het warm worden en in houden, dat had hij van groningen tot drachten helemaal niet. heb dat stuk aardig doorgereden, toen even op de volgauto gewacht en daar achteraan gegaan. toen ik dus de snelweg weer opdraaide en gang wilde maken merkte ik dat hij begon te smoren en dat de temperatuur opliep...

kalm aan naar heerenveen gereden, klaverblad gehad (nog steeds rustig) en daarna gas erop. geen probleem meer gehad.

na paar wegen in garage weer getracht te starten, dat wilde dus niet, accu leeg. heb ik nog niet eerder gehad dus dacht misschien spanningsregelaar stuk. dat lijkt het nog niet meteen te zijn.

voor mij nog steeds een raadsel dus. '(
 
nou had ik graag na die tijd weer een rondje gedaan om te kijken of er nog iets te merken was van dit nog onverklaarde euvel maar dat is helaas nog niet gelukt...

beginnen ze ineens te strooien.................. nou heeft hij een straatverbod gekregen van zijn baas :+
 
Ik heb wel een keer gehad dat mijn Blackbird begon te sputteren en uitviel en toevallig was ik net bij een afrit naar een tankstation. Benzine getankt, maar ja die was verder niet op. Starten deed 'ie niet maar met veel moeite aangeduwd en kon weer verder rijden, meteen naar de garage en het bleek aan een bijna dode accu te liggen, de spanningsregelaar was verder prima. Nieuwe accu en sindsdien geen problemen meer gehad.
Bij langdurig hoge toeren (170+) moeten er veel vonkjes komen en die spanning komt denk ik meer uit je accu dan uit je dynamo op dat moment. Als je accu zwak is trekt hij dat misschien niet zo lang? Vervolgens te lage spanning voor het hoge aantal vonken en hij krijgt te zwakke of te weinig vonken en gaat sputteren. Vervolgens ga je langzamer rijden en dan kan de dynamo het in z'n eentje bijbenen.
Goede theorie toch *D


ik zal eerdaags nog eens checken wat hij aan spanning geeft met licht uit, als het dan nog onder de 14 zit zou het niet goed zijn lijkt mij. en dan kon de theorie nog wel eens kloppen op het warm worden na. :?
 
wat denk jij ervan pieter? klinkt dit hierboven als mogelijk (in combinatie met het oplopen van de temperatuur) ?
 
waar baseer je op dat 'ie warm loopt? de temperatuurmeter ging naar het rood? tijdens het rijden op snelwegtempo?
 
bij mijn eerste trx viel het mij op dat 'ie bijna nooit warm werd, ook bij stationair kwam de temperatuurmeter amper van z'n plek.
bij mijn huidige trx staat 'ie na een paar minuten al heet te zijn en slaat de koelventilator aan, dat ding had ik nog nooit gehoord! maar als je vervolgens gaat rijden issie ook meteen weer netjes in het midden qua temperatuur dus de koeling doet het verder zoals het moet.
ik gok erop dat de open uitlaten van mijn eerste trx veel hitte afvoerden in tegenstelling tot de standaardpijpen op de huidige... ik kwam een keer met de achter/zijkant van de hete open uitlaat tegen een autodeur en de lak en het staal waren meteen weggesmolten. gelukkig hoefde ik die reparatie niet te betalen (auto was importeur) :')
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook open uitlaten en mijn trx werd voorheen ook nooit echt warm op de temperatuurmeter.
maar nu ging hij onder het rijden naar 100. (normaal ca70 op temp meter)
in combinatie met het inhouden vond ik het best griezelig.....

echt een soort smoren bij gas open. hij trok ook niet meer op, kon hem net op 120 houden zeg maar.
 
ik heb ook open uitlaten en mijn trx werd voorheen ook nooit echt warm op de temperatuurmeter.
maar nu ging hij onder het rijden naar 100. (normaal ca70 op temp meter)
in combinatie met het inhouden vond ik het best griezelig.....

echt een soort smoren bij gas open. hij trok ook niet meer op, kon hem net op 120 houden zeg maar.

Je zou zeggen: benzine gebrek iets waardoor hij arm gaat lopen, kraan of pompje misschien?
 
daarom dacht ik ook aan een verstopping.. slangetje van de tankontluchting aan de onderzijde van de tank geknikt??
 
Net weer een heerlijk stuk gereden :]

Bij terugkomst even op de paddock om de ketting te smeren en gelijk even de olie gecheckt (dat laatste was alweer een tijdje geleden :$ ). Lijkt het wel dat er geen olie meer in zit?! Hij stond denk ik 5 tot 10min stil en het is koud buiten, maar dit lijkt me toch niet ok.

Dus zonder de rest van het forum te vervelen met hoe-moet-je-dingen-met-olie-doen, misschien kunnen jullie me hiermee helpen? Kan ik dit zelf makkelijk bijvullen? Moet dit dezelfde olie zijn als dat er evt nog in zit? Hoe doe ik dat en welke olie kan ik het beste kopen? Ik heb helaas geen onderhoudsboekje bij de motor gekregen.. Alle info is welkom!
 
Laatst bewerkt:
Ik zal je de zoekfunctie besparen... wat bedoel je met olie gecheckt? De TRX heeft zoals je misschien weet een dry sump smering, dus als je op een of andere manier de olie checkt via de vulopening dan zul je misschien weinig olie treffen. Om het olieniveau te beoordelen heeft de TRX een kijkglaasje, maar dat weet je misschien ook al. De kunst is om hem warm te rijden, uit te zetten en recht op en dan na enkele minuten naar het niveau in het kijkglaasje te kijken. Als dat is wat je bedoelde met 'olie gecheckt' en je zag toen geen olie, dan is er misschien te weinig.
Bijvullen gaat via de de opening aan de rechterkant in het frame als ik me niet vergis. Olie soorten mengen is nooit aan te raden. Heb geen boekje bij de hand over het olietype.
 
Laatst bewerkt:
Wat de oliesoort betreft kan ik je wel de zoekfunctie en de eerdere TRX topics aanraden want dat is uitvoerig besproken.
 
De verkoper heeft dit gelukkig wel uitgelegd :) ik heb hem na m'n rit (van ongeveer anderhalf uur) op de paddock rechtop gezet en inderdaad door dat glaasje gekeken.

Waar ik over twijfel is of ik nu niet te lang heb gewacht voordat ik dat deed. Toen ik thuis kwam heb ik eerst m'n spullen binnen gelegd, op m'n gemak (of meer met een hoop gekloot) hem op de paddock gezet en de ketting gesmeerd. Toen dus door glaasje gekeken, maar daar kan dus iets van 5 tot 10min tussen gezeten hebben.

Als ik de juiste olie heb gevonden kan ik dat dus gewoon bijvullen? Ook als er nog een beetje olie in blijkt te zitten, wat heel goed een ander merk kan zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb al in m'n bericht zitten knippen want je wist waarschijnlijk wel van het kijkglaasje.
Bijvullen is geen probleem als het olie van het zelfde type is, ik heb bij mijn eerste TRX er liters doorheen gejaagd. Als het beide ik-noem-maar-wat een halfsyntheet 10W40 is dan moet het merk verder niet uitmaken.
Het kan zijn dat het na 5 tot 10 minuten al weer weggezakt is, dus ik zou nog een keer kijken na 1 en 2 en 3 minuten maar wel met warme motor.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al zei het is een kunst op zich dus ik kan me vergissen, hier staat dat lang wachten juist een hogere waarde moet geven, dus als je niks zag is dat misschien een slecht teken. Kortom, nog een keer checken :)
Firstly ride the bike untill completely warm. Never check the level on a cold engine. Stop the bike, drop to your knees on the right hand side of the bike, say two hail marys (or pray to mecca..) pull it vertical towards you and off the stand and check the sight glass in the catch tank on top of the gearbox. The key to this is consistancy. Check it cold and most of the oil will be in the sump. Leave it too long after switching off and oil will drain from the head into the catch tank faster than the catch tank drains into the bottom sump and you will get an artifically high reading.

Read more: TRX850 - opinions ?
 
Laatst bewerkt:
Tot slot, volgens Yamaha (in het instructieboekje) is het NORMAAL als hij 1 liter per 1000 km verstookt. Dat is bij sommige exemplaren nog een voorzichtige schatting...
 
en daarop aanvullend, ik gebruik nu de door de club voorgeschreven putoline en daarmee is hij toch iets zuiniger met zijn olie.

@pieter, dat slangetje is nog wel eens een ding om te checken inderdaad. maar blijf het vaag vinden dat hij vrijwel altijd de temperatuur op het klokje rond de 70/80 aangeeft en deze nu naar 100 ging. of moet ik gewoon niet zo stressen :+
 
en daarop aanvullend, ik gebruik nu de door de club voorgeschreven putoline en daarmee is hij toch iets zuiniger met zijn olie.

@pieter, dat slangetje is nog wel eens een ding om te checken inderdaad. maar blijf het vaag vinden dat hij vrijwel altijd de temperatuur op het klokje rond de 70/80 aangeeft en deze nu naar 100 ging. of moet ik gewoon niet zo stressen :+


niet direct verontrustend, wel even checken of hij voldoende brandstof krijgt.
en slaat je fan wel aan?

we hebben nu in 2 TDM's de Putoline Nanotech 10W50 gedaan, oa in mijn witte TDM.
het olieverbruik is nog een stuk lager geworden, stationair toerental moesten we beiden ook omlaag stellen, dus het blok heeft ook minder interne wrijving!
 
Terug
Bovenaan Onderaan