Yamaha TRX850 topic deel 10

Dit is toch ingaande de bocht, niet uitgaande bocht... :X

Hoop ik dan. :+
Ik denk het wel idd.
Maar vooruit, hier ietsjes meer kantelhoek.

030721_2_IMG09965.jpg


030721_2_IMG09873.jpg
 
Oh mijn TRX wordt trouwens sinds de circuitdagen tijdens het rijden erg warm. Hij werd op de snelweg bij normale buitentemperatuur vrijwel nooit warmer dan 70 graden, maar nu blijft hij klimmen tot ongeveer 95-100 graden. Zodra ik de stad in rij slaat de fan vrij snel aan.
Mijn eerste idee is olie vernieuwen (sowieso tijd), maar dat lijkt me geen goede verklaring. Waterpomp stuk? Andere ideeën?
 
Oh mijn TRX wordt trouwens sinds de circuitdagen tijdens het rijden erg warm. Hij werd op de snelweg bij normale buitentemperatuur vrijwel nooit warmer dan 70 graden, maar nu blijft hij klimmen tot ongeveer 95-100 graden. Zodra ik de stad in rij slaat de fan vrij snel aan.
Mijn eerste idee is olie vernieuwen (sowieso tijd), maar dat lijkt me geen goede verklaring. Waterpomp stuk? Andere ideeën?
Eerst kvs niveau checken, niet alleen in het reservoir maar ook in de radiator zelf.
 
Nou ik heb het denk ik wel gevonden:
IMG_20210711_103524.jpg


Dit hoort dus geen roest te bevatten...

Nieuwe radiateur gemonteerd vorig seizoen, met gedemineraliseerd water en schoonmaakazijm het hele systeem schoongemaakt en tot het kookpunt laten komen, af laten koelen, gedraineerd, verse koelvloeistof erna erin. Ook weer even laten lopen en afgetopt.

Wat is hier misgegaan? Hoe verhelpen jullie doorgaans zoiets?
 
Een originele radiateur of (Chinese) imitatie?
Dan zou ik al eens testen of die nog een goede doorstroming heeft.
 
Ik zou het ook zo met de tuinslang doen.
Het is dan nog de vraag van waar die roest komt,en roest in water lijkt mij ook geen reden om heet te lopen.
Behalve als er ergens een verstopping zit.
Daarom dacht ik al aan een verstopte radiateur.
 
Ik zou het ook zo met de tuinslang doen.
Het is dan nog de vraag van waar die roest komt,en roest in water lijkt mij ook geen reden om heet te lopen.
Behalve als er ergens een verstopping zit.
Daarom dacht ik al aan een verstopte radiateur.

Met de tuinslang in het vulgat komt er al vrij snel helder water onderuit de pomp. Maar dat is natuurlijk een rechte lijn naar beneden. Ik denk niet dat ik daarmee het hele systeem schoon spoel. Misschien dan toch maar opnieuw met gedem. water + schoonmaakazijn reinigen en daarna flink doorspoelen met water EN dan heel lang laten luchten zodat al het water kan verdampen en ik de nieuwe koelvloeistof er 'droog' in doe.

Denk dat ik hem de afgelopen keer niet voldoende heen en weer geschud heb/schuin heb gehouden om al het water eruit te krijgen en dat dat toch roestvorming heeft gegeven.
 
Er is ook een speciaal spulletje om het koelsysteem te reinigen. Te koop bij automaterialenzaak. Bij de kvs inkieperen, tijdje draaien en aftappen + schone kvs erin. Niet normaal wat voor braggel er dan uit komt….
 
Heb het spulletje en heel wat KVS gekocht.
Ik denk dat het roestprobleem tweeledig is geweest. Bij plaatsen nieuwe radiateur heb ik de boel zwaar doorgespoeld maar niet helemaal leeggeschud. Ook keurig bijgevuld, maar weinig aandacht gehad voor het ontluchten. Ook heb ik hem na de eerste rit niet verder bijgevuld.

DItmaal heb ik hem gevuld, gereinigd, afgetapt, flink door elkaar gerammeld en bijna op zn zij gelegd voor het laatste plasje.
Bijgevuld met verse KVS en ook weer op zn zij gelegd. Toen kwamen er al flink wat bubbels uit. En na het eerste ritje verder afgetopt.

Zal nu wel in orde blijven. Groetjes!
 
Regenpak is TOP maar wel een beetje maf als ik aan het rijden ben lol
IMG_20210727_193445_514.jpg


Verder te gek om met nat weer te rijden! Super leerzaam
leukopdefoto_1419824.JPG
 
Regenpak is TOP maar wel een beetje maf als ik aan het rijden ben lol

Verder te gek om met nat weer te rijden! Super leerzaam
Herkenbaar en ja, ik heb in Duitsland menig km in de regen(pak) gereden en heb dit ook als leerzaam ervaren i.p.v. overlast of zo.

Daarnaast... een band moet in de regen juist feedback geven, daarnaast moet hij voor feedback geven in het droge.
 
Heb een andere (HPS) topkuip op mijn trx gezet samen met een nieuwe (Lucasfalt) kuipsteun en knipperlichten van mijn broertje gekregen. Dus mijn trx is (op het middelste kontkapje na) weer schadevrij :).

Nu heb ik ook de koppelingskabel vervangen. De nieuwe lijkt echter iets langer te zijn. Anyway, het heveltje op het blok moet bij ingetrokken stand (iets minder dan) 90 graden staan. Dat lijkt mij nu goed. Maar ik vind de koppelingshendel nu wel vrij strak staan en aanduwen met ingeknepen koppeling ook niet zo soepel, maar nooit eerder opgelet. Wel draait het wiel nauwelijks rond op de bok met ingeknepen koppeling... Dus misschien kan ik hem toch nog iets losser afstellen?
 

Bijlagen

  • IMG-20210819-WA0002.jpg
    IMG-20210819-WA0002.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 6
  • IMG-20210819-WA0001.jpg
    IMG-20210819-WA0001.jpg
    92,5 KB · Weergaven: 6
Heb een andere (HPS) topkuip op mijn trx gezet samen met een nieuwe (Lucasfalt) kuipsteun en knipperlichten van mijn broertje gekregen. Dus mijn trx is (op het middelste kontkapje na) weer schadevrij :).

Nu heb ik ook de koppelingskabel vervangen. De nieuwe lijkt echter iets langer te zijn. Anyway, het heveltje op het blok moet bij ingetrokken stand (iets minder dan) 90 graden staan. Dat lijkt mij nu goed. Maar ik vind de koppelingshendel nu wel vrij strak staan en aanduwen met ingeknepen koppeling ook niet zo soepel, maar nooit eerder opgelet. Wel draait het wiel nauwelijks rond op de bok met ingeknepen koppeling... Dus misschien kan ik hem toch nog iets losser afstellen?
Zeker iets losser stellen; koppeling puur afstellen op hoe die aanvoelt en aangrijpt, niet hoe dat heveltje staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan