Yamaha TRX850 topic deel 10

Voel je vrij om mijn taartschepdesign toe te passen.... matched prima!8-) Wat heb jij trouwens voor bracket tussen de vorkpoten zitten net boven het spatbord?
Als zo'n bellypan mooi aansluit op het blok zoals bij vieze vind ik het wel mooi. Allicht dat ik er ooit nog een onder hang.

Het is een fork stabilizer van Coerce, Trixz heeft m erin gelepeld.
 
Screenshot_20211003_181217.jpg
P. O. T. D. 😎
 
Ik rijd eigenlijk nooit meer zonder oordoppen. Maar vandaag moest ik echt effe snel en niet zo ver.
Flatslides met open kelken (en schuim filter)...
:9~ HOLY :9~ MOLY :9~
Wat lekker :]
 
Hij heeft laatst bij Pieter op de testbank gestaan, gewoon nog 83pk. :)
Kijk, super tof! Spulleke hoor, geniet er lekker van.
Ik heb afgelopen weekend op de Thundercat weer genoten, met mijn zoon achterop en zelf nog een ronde gegaan.
 
Mijn TRX start nog steeds ruk. Even wat achtergrond voordat jullie in de adviesmodus schieten:

Bij slecht starten de bougies gecontroleerd en vervangen, geen bijzonderheden. Bij geen tijd/zin om het verder na te gaan, de motor naar de garage gebracht. Ook in de veronderstelling dat het met iets te maken had wat ik niet zelf kon fixen.
Word ik gebeld met de boodschap dat er water in de vlotterbakjes zit en dat er veel vuil in de carburateurs zit, met name bij de rubbers van de gasschuif. Ze vonden ook wat van de gasnaalden en mengbuizen en zeiden dat ik maar beter het luchtfilterhuis in originele staat kon terugbrengen (PIeter heeft er jaaaaren geleden gaten in geboord bij stage II).

Welnu, ik keek er van op want had niet verwacht dat dat de oorzaak zou zijn. Besloten niet de begrootte 1350 euro (!!) uit te geven maar het gewoon zelf netjes te maken.
- Carburateurs helemaal uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en met compressor schoon geblazen. Zo zag het eruit:
1635012762642.jpg

Zoals Tarwetijger al zei: het lijkt wel koffiedik! Ik zie nergens opgeloste rubbers of O ringen en alle filters tussen benzinetank en carbs zijn ook gewoon schoon. DIt MOET dan toch wel via de luchtinlaten naar binnen zijn gekomen?
- Toch maar nieuwe mengbuizen en tovami naalden gehaald.
- Benzinedop helemaal uit elkaar en schoon
- Benzinekraan schoon
- Luchtfilterhuis en luchtfilter helemaal uit elkaar en schoon. Luchtfilter aan de rubber randen iets bijgesneden zodat ie flush past en er geen 'vieze' lucht langs kan.

Het probleem blijft nu dit (zal nog wel een filmpje proberen te maken)
Bij koud starten draait en doet hij, en na 5-10 omwentelingen begint ie te pruttelen. Zonder choke koud doorstarten werkt het beste, als ik hem direct choke slaat ie helemaal niet aan.
Zodra hij start draait hij op 1 cilinder, volgens mij de rechter. Ik hoor dat aan de manke roffel. Als ik dat zo laat komt er af en toe een soort dreun vanuit de carburateurs richting de tank. Beetje moeilijk te omschrijven.
Als hij eventjes mank loopt en ik trek het gas flink open + evt choke voor 5-10 seconden, dan pakt ie beide cilinders op. Choke dicht en hij loopt stationair zoals dat hoort.

Chef mechanique zei bij demonstratie dat het de carbs wel moesten zijn. Toen ik demonstreerde dat hij, eenmaal warm, wel compleet normaal opstart zei hij 'oh dan kunnen het niet de carbs zijn'.

Jullie snappen dat ik het spoor bijster ben. Als het probleem electrisch zou zijn, zou hij zowel koud als warm slecht starten, correct? Zit er dan toch een stationairsproeier te kutklooien in de linkercarb en is het nodig het zaakje ultrasoon te reinigen? De naalden en menbuizen hebben geen invloed op hoe de TRX start want die zijn pas betrokken als je de gashendel open trekt, correct?

HELP
 
Ik zat nog te denken, die pruttel kan ook nog via die beluchtingsslangen komen. Die losse slangen aan de carb weet je wel, zit een soort filtertje in. Die zouden stuk kunnen zijn of zo.

Te krappe klepspeling kan ook tot moeilijk starten leiden. Wanneer is dat voor het laatst gecheckt?

En naalden en buizen zijn inderdaad voor het middengebied als het ware, ze doen niet veel bij stationair toerental. Tenzij ze finaal zijn uitgesleten, natuurlijk. :P
 
Kun je een goed functionerende TRX-carb lenen van iemand en die er tijdelijk ff op zetten? Als dat functioneert zit het probleem in je carbs en niet elders.

Check goed of al die meuk echt uit alle kanaaltjes, gaatjes etc is.

Ik heb jaren geleden met de TDM na ultrasoon reinigen van de carburateur problemen gehad met moeilijk starten/ koud heel rijk lopen en uitval van 1 cilinder. Dit bleek na eindeloos klooien met nieuwe bougies, vlotternaalden etc. te zitten in het feit dat een van beide chokenaalden niet geheel afsloot in ruststand. Na smering van die zwart kunststof chokenaalden met een drup olie en het schuifmechaniek wat bedient wordt door de chokekabel was het probleem vrijwel verholpen.
1635162750161.png


Daarnaast heb ik toen ook nog de vlotterhoogtes nauwkeurig afgesteld wat ook invloed heeft op het gedrag bij weinig/gedeeltelijk gas:
Factory Pro Float Height Tool

en meer carb-tuning:
CV Carb Tuning Procedures
 
Hey hallo, hierbij even een tip voor iedereen die zelf iets aan de voorkant van de motor wil doen (voorwiel (de)monteren, voorvork , balhoofd, kroonplaten enz). Ik gebruikt hiervoor altijd het bijgaande bokje., heel simpel maar erg functioneel. De motor staat dan ook mooi recht op en het bokje is erg compact. Voor zover ik weet zij ze niet te koop, maar ze zijn makkelijk zelf te maken.

En ander groot voordeel is dat je deze alleen kunt bedienen zonder dat je bang hoeft te zijn dat de motor omvalt.
 

Bijlagen

  • Y0022 (7).JPG
    Y0022 (7).JPG
    272,5 KB · Weergaven: 27
Mijn TRX start nog steeds ruk. Even wat achtergrond voordat jullie in de adviesmodus schieten:

Bij slecht starten de bougies gecontroleerd en vervangen, geen bijzonderheden. Bij geen tijd/zin om het verder na te gaan, de motor naar de garage gebracht. Ook in de veronderstelling dat het met iets te maken had wat ik niet zelf kon fixen.
Word ik gebeld met de boodschap dat er water in de vlotterbakjes zit en dat er veel vuil in de carburateurs zit, met name bij de rubbers van de gasschuif. Ze vonden ook wat van de gasnaalden en mengbuizen en zeiden dat ik maar beter het luchtfilterhuis in originele staat kon terugbrengen (PIeter heeft er jaaaaren geleden gaten in geboord bij stage II).

Welnu, ik keek er van op want had niet verwacht dat dat de oorzaak zou zijn. Besloten niet de begrootte 1350 euro (!!) uit te geven maar het gewoon zelf netjes te maken.
- Carburateurs helemaal uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en met compressor schoon geblazen. Zo zag het eruit:
Bekijk bijlage 1688480
Zoals Tarwetijger al zei: het lijkt wel koffiedik! Ik zie nergens opgeloste rubbers of O ringen en alle filters tussen benzinetank en carbs zijn ook gewoon schoon. DIt MOET dan toch wel via de luchtinlaten naar binnen zijn gekomen?
- Toch maar nieuwe mengbuizen en tovami naalden gehaald.
- Benzinedop helemaal uit elkaar en schoon
- Benzinekraan schoon
- Luchtfilterhuis en luchtfilter helemaal uit elkaar en schoon. Luchtfilter aan de rubber randen iets bijgesneden zodat ie flush past en er geen 'vieze' lucht langs kan.

Het probleem blijft nu dit (zal nog wel een filmpje proberen te maken)
Bij koud starten draait en doet hij, en na 5-10 omwentelingen begint ie te pruttelen. Zonder choke koud doorstarten werkt het beste, als ik hem direct choke slaat ie helemaal niet aan.
Zodra hij start draait hij op 1 cilinder, volgens mij de rechter. Ik hoor dat aan de manke roffel. Als ik dat zo laat komt er af en toe een soort dreun vanuit de carburateurs richting de tank. Beetje moeilijk te omschrijven.
Als hij eventjes mank loopt en ik trek het gas flink open + evt choke voor 5-10 seconden, dan pakt ie beide cilinders op. Choke dicht en hij loopt stationair zoals dat hoort.

Chef mechanique zei bij demonstratie dat het de carbs wel moesten zijn. Toen ik demonstreerde dat hij, eenmaal warm, wel compleet normaal opstart zei hij 'oh dan kunnen het niet de carbs zijn'.

Jullie snappen dat ik het spoor bijster ben. Als het probleem electrisch zou zijn, zou hij zowel koud als warm slecht starten, correct? Zit er dan toch een stationairsproeier te kutklooien in de linkercarb en is het nodig het zaakje ultrasoon te reinigen? De naalden en menbuizen hebben geen invloed op hoe de TRX start want die zijn pas betrokken als je de gashendel open trekt, correct?

HELP
Ik denk dat het toch wel aan vervuilde carbs ligt, ik heb dit probleem ook gehad. Vooral tot 3000 rpm veel van die klappen terug in het luchtfilterhuis (leek wel wat op hard spugen) daar boven geen probleem. Achter de vlinderklep zitten een aantal hele kleine gaten, deze kunnen verstop raken. Verder zit in de vlotterbalk ook nog een kleine sproeier, die was bij mij niet verstop maar wel het kanaaltje er achter. Bij mij was het na de eerste keer ultrasoon reinigen nog niet over, ik heb ze daarna nog een 2e keer us gereingd en met hoge druk (12 bar) door gespoten (er wel goed om denken dat je niks beschadigd) . daarna alles met nieuwe rubbertjes in elkaar gezet. Nu loopt hij weer perfect.

Volgens mij is de oorzaak de nieuwe E10 benzine in combinatie met het feit dat ik niet heel veel km maak.
 
Ik denk dat het toch wel aan vervuilde carbs ligt, ik heb dit probleem ook gehad. Vooral tot 3000 rpm veel van die klappen terug in het luchtfilterhuis (leek wel wat op hard spugen) daar boven geen probleem. Achter de vlinderklep zitten een aantal hele kleine gaten, deze kunnen verstop raken. Verder zit in de vlotterbalk ook nog een kleine sproeier, die was bij mij niet verstop maar wel het kanaaltje er achter. Bij mij was het na de eerste keer ultrasoon reinigen nog niet over, ik heb ze daarna nog een 2e keer us gereingd en met hoge druk (12 bar) door gespoten (er wel goed om denken dat je niks beschadigd) . daarna alles met nieuwe rubbertjes in elkaar gezet. Nu loopt hij weer perfect.

Volgens mij is de oorzaak de nieuwe E10 benzine in combinatie met het feit dat ik niet heel veel km maak.

Ik heb het hele zaakje maar weer open gemaakt en zo ver mogelijk gedemonteerd. Klein beetje van die witte aanslag gezien maar mag geen naam hebben. Wel weer mild koffiedik in de linker kamer. Hele zooitje weggebracht voor ultrasoon reinigen en kijken wat er van komt
 
Mijn TRX start nog steeds ruk. Even wat achtergrond voordat jullie in de adviesmodus schieten:

Bij slecht starten de bougies gecontroleerd en vervangen, geen bijzonderheden. Bij geen tijd/zin om het verder na te gaan, de motor naar de garage gebracht. Ook in de veronderstelling dat het met iets te maken had wat ik niet zelf kon fixen.
Word ik gebeld met de boodschap dat er water in de vlotterbakjes zit en dat er veel vuil in de carburateurs zit, met name bij de rubbers van de gasschuif. Ze vonden ook wat van de gasnaalden en mengbuizen en zeiden dat ik maar beter het luchtfilterhuis in originele staat kon terugbrengen (PIeter heeft er jaaaaren geleden gaten in geboord bij stage II).

Welnu, ik keek er van op want had niet verwacht dat dat de oorzaak zou zijn. Besloten niet de begrootte 1350 euro (!!) uit te geven maar het gewoon zelf netjes te maken.
- Carburateurs helemaal uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en met compressor schoon geblazen. Zo zag het eruit:
Bekijk bijlage 1688480
Zoals Tarwetijger al zei: het lijkt wel koffiedik! Ik zie nergens opgeloste rubbers of O ringen en alle filters tussen benzinetank en carbs zijn ook gewoon schoon. DIt MOET dan toch wel via de luchtinlaten naar binnen zijn gekomen?
- Toch maar nieuwe mengbuizen en tovami naalden gehaald.
- Benzinedop helemaal uit elkaar en schoon
- Benzinekraan schoon
- Luchtfilterhuis en luchtfilter helemaal uit elkaar en schoon. Luchtfilter aan de rubber randen iets bijgesneden zodat ie flush past en er geen 'vieze' lucht langs kan.

Het probleem blijft nu dit (zal nog wel een filmpje proberen te maken)
Bij koud starten draait en doet hij, en na 5-10 omwentelingen begint ie te pruttelen. Zonder choke koud doorstarten werkt het beste, als ik hem direct choke slaat ie helemaal niet aan.
Zodra hij start draait hij op 1 cilinder, volgens mij de rechter. Ik hoor dat aan de manke roffel. Als ik dat zo laat komt er af en toe een soort dreun vanuit de carburateurs richting de tank. Beetje moeilijk te omschrijven.
Als hij eventjes mank loopt en ik trek het gas flink open + evt choke voor 5-10 seconden, dan pakt ie beide cilinders op. Choke dicht en hij loopt stationair zoals dat hoort.

Chef mechanique zei bij demonstratie dat het de carbs wel moesten zijn. Toen ik demonstreerde dat hij, eenmaal warm, wel compleet normaal opstart zei hij 'oh dan kunnen het niet de carbs zijn'.

Jullie snappen dat ik het spoor bijster ben. Als het probleem electrisch zou zijn, zou hij zowel koud als warm slecht starten, correct? Zit er dan toch een stationairsproeier te kutklooien in de linkercarb en is het nodig het zaakje ultrasoon te reinigen? De naalden en menbuizen hebben geen invloed op hoe de TRX start want die zijn pas betrokken als je de gashendel open trekt, correct?

HELP


Ik zit voornamelijk aan injectie motoren te werken, maar weet je zeker dat er nergens valse lucht getrokken wordt? Spritz, als ie eenmaal loopt, koud, en warm, eens een bus deo rondom de spruitstuk rubbers op de cilinderkop (kom je daar bij?) en let dan eens op of ie anders gaat lopen?

Die rare prut boven de gasschuiven is wel vreemd, ik zou zoals al door een ander voorgesteld, denken aan beluchtings slangen of een carburateurbeluchtings filtertje wat aan het oplossen is.
 
Ik heb het hele zaakje maar weer open gemaakt en zo ver mogelijk gedemonteerd. Klein beetje van die witte aanslag gezien maar mag geen naam hebben. Wel weer mild koffiedik in de linker kamer. Hele zooitje weggebracht voor ultrasoon reinigen en kijken wat er van komt
Volgens mij komt de carter ontluchting ook in het luchtfilterhuis uit, misschien dat dit er iets mee te maken heeft (vervuilde olie of water in de olie). Het is in ieder geval niet normaal dat deze prut in de carb komt.

Is dit probleem ineens ontstaan? over na verloop van tijd? verkeerde klepspelling bv zal waarschijnlijk niet een spontaan probleem opleveren.

Je moet bij het US reinigen wel echt alles uit elkaar halen anders is het resultaat waarschijnlijk niet voldoende (ik spreek uit ervaring). Er zitten verschillende kleine sproeiers in de behuizingen, deze moeten er allemaal uit (ook voor bij de inlaat kelk). Verder heb ik de carbs ook gedeeld.
Er zijn wel exploded views van de carbs, daarop zie je alle onderdelen wel zitten. Het membraan op de zijkant moet ook uit elkaar.

Na het us reinigen ook direct goed spoelen met (demi) water, het reiningensmiddel is namelijk niet zo goed voor de rubbers (van de as van de vlinderkleppen bv, deze zijn moeilijk te verwijderen)).

Ik heb zelf een US reinger gekocht, super makkelijk en het kost ook niet veel (€140,-). je kunt dat alles zelf doen en eventueel overdoen. Vaak zijn de zaken die je gemakkelijk ziet wel schoon, maar het gaat vooral om de plekken die je niet (gemakkelijk ziet).
 
Hierbij ook nog een tip voor een bokje als je ook aan de achterkant spullen wilt los halen. Het achter bokje steunt op het frame. Ik kon hiermee vrijwel alles los halen zonder dat de motor instabiel stond.
 

Bijlagen

  • IMG_7417.JPG
    IMG_7417.JPG
    172,8 KB · Weergaven: 25
Hierbij ook nog een tip voor een bokje als je ook aan de achterkant spullen wilt los halen. Het achter bokje steunt op het frame. Ik kon hiermee vrijwel alles los halen zonder dat de motor instabiel stond.
Volgens mij ben jij er zo eentje die super ingewikkeld “eenvoudig zelf te maken” (volgens het WPHB) speciaal gereedschap uit het WPHB ook gewoon eenvoudig echt zelf maakt? :P

Ik heb ook zo’n mooi bokje maar die zat bij een TRX die ik ooit heb overgenomen. :$
 
Volgens mij ben jij er zo eentje die super ingewikkeld “eenvoudig zelf te maken” (volgens het WPHB) speciaal gereedschap uit het WPHB ook gewoon eenvoudig echt zelf maakt? :P

Ik heb ook zo’n mooi bokje maar die zat bij een TRX die ik ooit heb overgenomen. :$
Ik ben inderdaad wel gek op special tools helemaal als ik ze zelf maak:). Voor mij is het onderhoud onderdeel van mijn hobby dus dan is het ook leuk om te doen.

Ik heb al een tijd geleden wel eens van die bokjes verkocht, het zou wel grappig zijn dat jij daar nu 1 van hebt. Ik doe dat nu niet meer omdat het veel te veel werk was.
 
Mijn TRX start nog steeds ruk. Even wat achtergrond voordat jullie in de adviesmodus schieten:

Bij slecht starten de bougies gecontroleerd en vervangen, geen bijzonderheden. Bij geen tijd/zin om het verder na te gaan, de motor naar de garage gebracht. Ook in de veronderstelling dat het met iets te maken had wat ik niet zelf kon fixen.
Word ik gebeld met de boodschap dat er water in de vlotterbakjes zit en dat er veel vuil in de carburateurs zit, met name bij de rubbers van de gasschuif. Ze vonden ook wat van de gasnaalden en mengbuizen en zeiden dat ik maar beter het luchtfilterhuis in originele staat kon terugbrengen (PIeter heeft er jaaaaren geleden gaten in geboord bij stage II).

Welnu, ik keek er van op want had niet verwacht dat dat de oorzaak zou zijn. Besloten niet de begrootte 1350 euro (!!) uit te geven maar het gewoon zelf netjes te maken.
- Carburateurs helemaal uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en met compressor schoon geblazen. Zo zag het eruit:
Bekijk bijlage 1688480
Zoals Tarwetijger al zei: het lijkt wel koffiedik! Ik zie nergens opgeloste rubbers of O ringen en alle filters tussen benzinetank en carbs zijn ook gewoon schoon. DIt MOET dan toch wel via de luchtinlaten naar binnen zijn gekomen?
- Toch maar nieuwe mengbuizen en tovami naalden gehaald.
- Benzinedop helemaal uit elkaar en schoon
- Benzinekraan schoon
- Luchtfilterhuis en luchtfilter helemaal uit elkaar en schoon. Luchtfilter aan de rubber randen iets bijgesneden zodat ie flush past en er geen 'vieze' lucht langs kan.

Het probleem blijft nu dit (zal nog wel een filmpje proberen te maken)
Bij koud starten draait en doet hij, en na 5-10 omwentelingen begint ie te pruttelen. Zonder choke koud doorstarten werkt het beste, als ik hem direct choke slaat ie helemaal niet aan.
Zodra hij start draait hij op 1 cilinder, volgens mij de rechter. Ik hoor dat aan de manke roffel. Als ik dat zo laat komt er af en toe een soort dreun vanuit de carburateurs richting de tank. Beetje moeilijk te omschrijven.
Als hij eventjes mank loopt en ik trek het gas flink open + evt choke voor 5-10 seconden, dan pakt ie beide cilinders op. Choke dicht en hij loopt stationair zoals dat hoort.

Chef mechanique zei bij demonstratie dat het de carbs wel moesten zijn. Toen ik demonstreerde dat hij, eenmaal warm, wel compleet normaal opstart zei hij 'oh dan kunnen het niet de carbs zijn'.

Jullie snappen dat ik het spoor bijster ben. Als het probleem electrisch zou zijn, zou hij zowel koud als warm slecht starten, correct? Zit er dan toch een stationairsproeier te kutklooien in de linkercarb en is het nodig het zaakje ultrasoon te reinigen? De naalden en menbuizen hebben geen invloed op hoe de TRX start want die zijn pas betrokken als je de gashendel open trekt, correct?

HELP
Toevallig op een FB groep iemand met hetzelfde probleem, interessante reacties:
Is there a breather tube from the motor into the air box sometimes they have that black foam filter block to stop oil getting blowen back into the air box and they fall to bits I can't remember as it's been a while since I've had one apart.
en
It's definitely your fuel line,too old ,that's rubber particles from it.Change the fuel line and insert a mini filter in the intake of the carbs,done
en
Have you pulled the foam off the bottom of the tank yet?
 
Toevallig op een FB groep iemand met hetzelfde probleem, interessante reacties:
Is there a breather tube from the motor into the air box sometimes they have that black foam filter block to stop oil getting blowen back into the air box and they fall to bits I can't remember as it's been a while since I've had one apart.
en
It's definitely your fuel line,too old ,that's rubber particles from it.Change the fuel line and insert a mini filter in the intake of the carbs,done
en
Have you pulled the foam off the bottom of the tank yet

Toevallig op een FB groep iemand met hetzelfde probleem, interessante reacties:
Is there a breather tube from the motor into the air box sometimes they have that black foam filter block to stop oil getting blowen back into the air box and they fall to bits I can't remember as it's been a while since I've had one apart.
en
It's definitely your fuel line,too old ,that's rubber particles from it.Change the fuel line and insert a mini filter in the intake of the carbs,done
en
Have you pulled the foam off the bottom of the tank yet?

Foam is er af. Maar zou niet uit moeten maken want alle lucht kan alleen in de carbs komen door het luchtfilter heen en daar zit geen viezigheid.

Benzineslang van de pomp naar de carbs vervangen. Maar ook daar twijfel ik over het aandeel, want het minifiltertje in die leiding zou dan ook verstopt moeten zitten met troep.

Breather hose vanuit het blok eraf gehaald, zit aardig wat slijm/viezigheid in bij de klepdekseltuut. Deze verbinding bypassed het luchtfilter wel; zou het kunnen dat er stukjes vloeibare pakking vanuit de klepdeksel ingeblazen worden?
 
Is dit probleem ineens ontstaan? over na verloop van tijd? verkeerde klepspelling bv zal waarschijnlijk niet een spontaan probleem opleveren.
Ik heb dat nochtans ook ooit met mijn TRX meegemaakt,die wilde plots bijna niet meer starten met koude motor.
Als hij dan startte moest ik hem in gang houden door wat gas te geven tot hij wat warm was.
Hij reed verder normaal en startte perfect met warme motor.
Na lang zoeken en zelfs andere carburateurs gemonteerd te hebben,bleken de inlaatkleppen zo weinig speling te hebben,dat 1 of 2 exemplaren bij 1 cilinder zelfs niet meer afsloten en er dus compressieverlies was.
Ik kon dat zelfs voelen door de krukas rond te draaien met een dopsleutel door het gat in het alternatordeksel.
Maar Vieze heeft nog niet gereageerd op iemand anders die vroeg of de klepspeling recent nog gecontroleerd is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan