Yamaha TRX850 topic deel 10

Ik heb de melkopschuimer ook onder handen genomen. Welke debiel bij Yamaha besloten heeft dat de nippel van de benzinekraan 10mm mag zijn en die van de benzinepomp 8 mag ook een paar rammen krijgen.. hulde aan een verloopstukkie.
Bekijk bijlage 1697796
En met de handige 'Dakar' connector zit ik nooit meer te kutten met benzinelekkage als de motorkap weer eens omhoog moet.
Bekijk bijlage 1697801

Nu kan ik in alle comfort de carbs afstellen.
Wat heb jij tussen de filtertjes voor materiaal geprutst?
 
Wat heb jij tussen de filtertjes voor materiaal geprutst?
IMG_20211122_210746.jpg
 

Kan iemand hier iets over zeggen?

Verder heb ik mn carburateurs en filtertjes ook opene gehad. De carburateurs waren nu schoon, de vorige keer zat er wel troep in. En de filtertjes waren leeg, op twee metalen gaasjes na.
In het filtertje tussen luchtfilterkast en frame zat nog wel een verteerd kloddertje "iets"
Kan inderdaad de waterpomp zijn. Daar zit zo’n gaatje om te lekken als indicatie als het ware, als de keerring stuk gaat. En daar komen olie en kvs in elk geval dicht bij elkaar. Ik heb het zelf echter nog niet aan de hand gehad.
 
Proper luchtfilterschuim vriend! De dichtheid van het zwarte lijkt er op dus dat heb ik erin gefrut.
Ah, da's waardevolle info. Als dat het eerder genoemde Malossi filterschuim is dan is de dichtheid volgens de specs van het rode 45PPI en het zwarte foam 60PPI. Als die laatste er dus het meest op lijkt dan kan daar gericht op gezocht worden. Deze bijvoorbeeld voor een paar knaken:

Tomos universeel filterschuim zwart 60PPI
of deze:
FILTERFOAM UNI 33x23x1.0 ARTEIN 60PPI ZWART
 
Hoi!

Bij de dyno sheriff in Uithoorn geweest. Gedeelte van het ruk lopen berustte op valse lucht, met name bij de inlaatrubbers. Die moeten dus echt helemaal tot de busjes dicht, wist niet dat dat zo nauw luisterde.
Verder ontdekten we vocht bovenop de gasschuiven, dat bleek koelvloeistof.
Even gezocht en dat wordt er dus via de ontluchtingsslang van de klepdeksel ingegooid. Conclusie: mijn koelvloeistof is zich aan het mengen met de olie. Dit was ook wel te zien bij het openen van de radiateur, ik dacht eerder dat t een beetje oude meuk was.

Welnu, plan van aanpak om te bepalen hoe en wat:
- koelvloeistof aftappen
- olie aftappen
Beiden een nachtje laten staan en kijken of er iets bezinkt. Dit geeft informatie over de mate van vermenging van beide.
- Locatie van lekkage zoeken: ter plaatse van de waterpomp in het blok óf bij de koppakking. Iets anders konden wij zo gauw niet verzinnen.

Door de waterpomp los te halen en het koelsysteem te vullen en onder druk te zetten kan ik zien of er KVS langs de lager en dus langs de as en in het blok sijpelt. If so, waterpomp vernieuwen.
Jullie nog andere ideeën?
 
Hoi!

Bij de dyno sheriff in Uithoorn geweest. Gedeelte van het ruk lopen berustte op valse lucht, met name bij de inlaatrubbers. Die moeten dus echt helemaal tot de busjes dicht, wist niet dat dat zo nauw luisterde.
Verder ontdekten we vocht bovenop de gasschuiven, dat bleek koelvloeistof.
Even gezocht en dat wordt er dus via de ontluchtingsslang van de klepdeksel ingegooid. Conclusie: mijn koelvloeistof is zich aan het mengen met de olie. Dit was ook wel te zien bij het openen van de radiateur, ik dacht eerder dat t een beetje oude meuk was.

Welnu, plan van aanpak om te bepalen hoe en wat:
- koelvloeistof aftappen
- olie aftappen
Beiden een nachtje laten staan en kijken of er iets bezinkt. Dit geeft informatie over de mate van vermenging van beide.
- Locatie van lekkage zoeken: ter plaatse van de waterpomp in het blok óf bij de koppakking. Iets anders konden wij zo gauw niet verzinnen.

Door de waterpomp los te halen en het koelsysteem te vullen en onder druk te zetten kan ik zien of er KVS langs de lager en dus langs de as en in het blok sijpelt. If so, waterpomp vernieuwen.
Jullie nog andere ideeën?
Vlgs mij klopt deze theorie niet helemaal. Bij een waterpomp zit meestal een mech.seal om koelvloeistof niet naar buiten te laten lekken via het leakhole gaatje, en een olie-keering om de motorolie niet via de waterpompas naar buiten via hetzelfde leakhol te laten lekken. Zo gaan dus beide vloeistoffen naar buiten bij lek en ter voorkoming olie naar de koelvloeistof en vice-versa. Weet niet of het bij een Trix ook zo zit. By the way: zijn de carbs bij een TRX met koelvloeistof verwarmd? Koppakking?
 
Vloeistof op de membranen is meestal condens wat in het blok ontstaat bij het rijden van korte ritjes.
Er zijn erg weinig gevallen bekend van koelvloeistof lekkage in olie, of andersom.
 
Vloeistof op de membranen is meestal condens wat in het blok ontstaat bij het rijden van korte ritjes.
Er zijn erg weinig gevallen bekend van koelvloeistof lekkage in olie, of andersom.
Het waren echt druppels koelvloeistof, vettig en de smaak was onmiskenbaar.

Ook was de dikke slang van de Carter ontluchting dus vies op dezelfde manier. Ik ga t wel uitzoeken!
 
Het waren echt druppels koelvloeistof, vettig en de smaak was onmiskenbaar.

Ook was de dikke slang van de Carter ontluchting dus vies op dezelfde manier. Ik ga t wel uitzoeken!
Hoe is de inhoud van je luchtfilterbox?
Je zou daar dan kvs moeten vinden.
 
Rustig, rustig! Ik bedoel, bij zoiets triviaals als kvs in de olie, kun je toch niet verwachten dat iemand binnen een week even de olie aftapt om zekerheid te krijgen?
 
Trixie zonet meegegeven in de bus van Motoport Leek. Alles stinkt naar benzine, een doekje onder de carburateurs is na een tijdje volgezogen. Even naar de dealer rijden was een lastige optie, want de koppeling zit ook weer vast, dus de aanbieding van een winterbeurt met ophalen maar aangenomen. Ik lees met belangstelling de verhalen hier van zelfsleutelaars, carburateurs en alles eromheen zijn wel een ding bij de TRX, maar voor mij een brug te ver.
 
Rustig, rustig! Ik bedoel, bij zoiets triviaals als kvs in de olie, kun je toch niet verwachten dat iemand binnen een week even de olie aftapt om zekerheid te krijgen?
Ligt eraan hoe graag je het wil weten wat de oorzaak is. Sommigen onder ons negeren t bijvoorbeeld en klagen naderhand over de slechte kwaliteit van een merk of bla bla bla. Pers je koelsysteem eens af, pompje op de radiateur en whallaa!
 
Vlgs mij klopt deze theorie niet helemaal. Bij een waterpomp zit meestal een mech.seal om koelvloeistof niet naar buiten te laten lekken via het leakhole gaatje, en een olie-keering om de motorolie niet via de waterpompas naar buiten via hetzelfde leakhol te laten lekken. Zo gaan dus beide vloeistoffen naar buiten bij lek en ter voorkoming olie naar de koelvloeistof en vice-versa. Weet niet of het bij een Trix ook zo zit. By the way: zijn de carbs bij een TRX met koelvloeistof verwarmd? Koppakking?
Waterpomp kan je wel uitsluiten.
Er zit achter het schoepenrad een drukkeerring (met veer), als die lekt gaat het idd naar het afvoergaatje.
Als dat gaatje dicht zit komt de kvs nog een keerring tegen.
Als er olie bij de pomp naar buiten lekt gaat deze langs een rubberen ring en komt niet bij het gaatje.

Die carburateurs zijn idd met kvs verwarmt, die zou ik allereerst checken.
9d7c25bbc27288ed7b3bc21aa0f692ab.png
 
Nieuwe ontwikkelingen....

Neen, zoals in voorgaande berichten vermeld is de waterpomp aannemelijk géén verdachte. Deze is dubbel-gesealed: aan de gedreven zijde door een oliekeering, lekt deze dan gaat de lekolie vua het leakhole naar buiten, en aan de waterpomp zijde door een mechanical-seal, lekt deze dan gaat de lek-koelvloeistof door hetzelfde leakhole naar buiten, dus niet naar de motorolie. Als deze leakhole kunstmatig is gesloten met een plug, ja dan kan…..
 
Neen, zoals in voorgaande berichten vermeld is de waterpomp aannemelijk géén verdachte. Deze is dubbel-gesealed: aan de gedreven zijde door een oliekeering, lekt deze dan gaat de lekolie vua het leakhole naar buiten, en aan de waterpomp zijde door een mechanical-seal, lekt deze dan gaat de lek-koelvloeistof door hetzelfde leakhole naar buiten, dus niet naar de motorolie. Als deze leakhole kunstmatig is gesloten met een plug, ja dan kan…..
Dit was dus de verkeerde link
 
Ligt eraan hoe graag je het wil weten wat de oorzaak is. Sommigen onder ons negeren t bijvoorbeeld en klagen naderhand over de slechte kwaliteit van een merk of bla bla bla. Pers je koelsysteem eens af, pompje op de radiateur en whallaa!
Ja, ik heb een pomp voor de radiateur gekregen. Ga dat eens proberen. ECHTER als de KVS via de koppakking lekt ga ik dat niet ontdekken op die manier, behalve vaststellen dat de druk op den duur weggevallen is. Alles bij elkaar betekent dat alsnog dat het zowel tussen waterpomp of bij koppakking kan zitten.

Ik hou jullie op de hoogte!
 
Trixie zonet meegegeven in de bus van Motoport Leek. Alles stinkt naar benzine, een doekje onder de carburateurs is na een tijdje volgezogen. Even naar de dealer rijden was een lastige optie, want de koppeling zit ook weer vast, dus de aanbieding van een winterbeurt met ophalen maar aangenomen. Ik lees met belangstelling de verhalen hier van zelfsleutelaars, carburateurs en alles eromheen zijn wel een ding bij de TRX, maar voor mij een brug te ver.
Overweeg de volgende keer ook HPS motoren, voor mn gevoel een stuk goedkoper en echte specialisten op TRX/TDM gebied.
 
Terug
Bovenaan Onderaan