Yamaha TRX850 topic deel 10

Woeh je hebt zelfs de bluespots daadwerkelijk verwijderd. Hoeft opzich niet om de zuigertjes er uit te krijgen, maar hoe heb je die blauwe dingen er uit gekregen?
 
Woeh je hebt zelfs de bluespots daadwerkelijk verwijderd. Hoeft opzich niet om de zuigertjes er uit te krijgen, maar hoe heb je die blauwe dingen er uit gekregen?

Met dit
Yamaha BT 2002-2006 FJR 2001-2005 FZ1 2006-2012 Blue Spot Brake Caliper Tool | eBay

En sleutel 22.

Het is echt mega veel makkelijker schoonmaken en ook het eruit krijgen van de oude en terugplaatsen van de nieuwe rubbers. Handig hoor!

'Nieuwe' remschijven blijken wel een beetje krom, bij lage snelheid 'golft' de rem een beetje. Is dat eenvoudig te verhelpen?
 
Met dit
Yamaha BT 2002-2006 FJR 2001-2005 FZ1 2006-2012 Blue Spot Brake Caliper Tool | eBay

En sleutel 22.

Het is echt mega veel makkelijker schoonmaken en ook het eruit krijgen van de oude en terugplaatsen van de nieuwe rubbers. Handig hoor!

'Nieuwe' remschijven blijken wel een beetje krom, bij lage snelheid 'golft' de rem een beetje. Is dat eenvoudig te verhelpen?
Hey leuk, bedankt voor de tip.
Remschijven kun je laten richten. Ik heb goede ervaringen met
richten van velgen en frames
maar je moet wel engelen-geduld hebben. De beste man doet werk voor alle motorzaken in de wijde omgeving en als particulier ben je toch wat minder snel aan de beurt.
 
Je maakt genoeg kilometers op je trx! Eind maart stond je teller nog op 70.000
Klopt, nu het weer weer fatsoenlijk is gebruik ik 'm elke dag. Gewoon woon-werk maar wel 100+ km per dag.
Binnenkort heeft 'ie even pauze voor onderhoud en reparaties.
Niet dat het een slechte motor is hoor. Er gaan alleen dingen stuk die ik er zelf opgeknutseld heb - versnellingsindicator, kettingsmeersysteem, extra schakelaartjes... :X
 
Ik ben nu ook bezig met mijn motor (beurtje). Alleen als ik de tank omhoog klap dan springt er slangetje los naar de benzinekraan. Die vervolgens blijft lopen...

Vraag 1, hoort dat slangetje (klein en dik exemplaar) door te lopen?
Vraag 2, (indien vraag 1 ja is) hoe lossen jullie op dat de benzine niet weg blijft lekken? Dikke schroef erin of Tyraps erom? Tank leeg laten lopen? Of andere opties??


Ik heb nu het slangetje maar weer terug geplaatst (en de tank dus ook), ga later wel weer verder. Maar nu zit het slangetje in een vreemde hoek, lijkt me ook niet helemaal goed...
 
Ik ben nu ook bezig met mijn motor (beurtje). Alleen als ik de tank omhoog klap dan springt er slangetje los naar de benzinekraan. Die vervolgens blijft lopen...

Vraag 1, hoort dat slangetje (klein en dik exemplaar) door te lopen?
Vraag 2, (indien vraag 1 ja is) hoe lossen jullie op dat de benzine niet weg blijft lekken? Dikke schroef erin of Tyraps erom? Tank leeg laten lopen? Of andere opties??


Ik heb nu het slangetje maar weer terug geplaatst (en de tank dus ook), ga later wel weer verder. Maar nu zit het slangetje in een vreemde hoek, lijkt me ook niet helemaal goed...

Het kleinste slangetje naar de kraan is de vacuum bediening. Die moet er voor zorgen dat er alleen benzine uit komt als de motor draait. Daar hoort géén benzine uit te komen dus. Gebeurt wel eens, dan zul je de kraan zelf moeten vervangen of reviseren.
Check of het inderdaad de vacuum is, door te kijken waar de slang naar toe gaat. Naar het inlaatrubber tussen carb en cilinderkop vermoed ik. Als daar benzine door komt tijdens het rijden, krijgt die ene cilinder veeel te veel benzine.
Er zijn verschillende revisiekits in omloop, je moet die hebben waar ook het vacuum membraan in zit, deze: BENZINEKRAAN REPARATIE SET FCK-44 KAW/SUZ/YAM [81000440FCK44] - €29.95 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop
De onderste, haakse aansluiting van de kraan (die voor de benzine zelf) wil wel eens los komen. Dus doe voorzichtig. Als ie dan toch los komt, dan maar helemaal er af en fiksen met twee componenten spul.
 
Het slangetje die ik bedoel loopt niet naar het Inlaatrubber volgens mij. Heb wel een langer dun slangetje die nergens op uit komt. Die hoort daar wellicht dan wel. Zal vanavond eens een foto uploaden.
 
Dit is het dikke slangetje waaruit benzine komt lopen. Hij zit nu ook in een vreemde hoek, het lijkt haast niet anders te kunnen... maar zo was het vast niet...

full
 
Deze hangt ook los, is die niet voor vacuüm:
[afbeelding]

Volgens het pdf bestandje van Tarwe is dit de breather hose. Dus ontluchting.
Op een zwart-wit (vooral zwart) plaatje staan de fuel hose en vacuum hose. Maar goed... eigenlijk is het wel duidelijk :')

Ging sowieso niet echt lekker. Gisteren al een aftapbout in de opvangbak verdwenen en vandaag brak een boutje bij het handvast vastdraaien. Kon er gelukkig wel weer uit met de hand, maar maak me dan wel een beetje zorgen over de rest van de boutjes bij het oliefilter, denk dat het ooit (veel?) te vast is gedraaid?
 
Die losse is ontluchting dus ja.
Die korte, die knik is sowieso niet goed!
Komt geen of amper benzine door.
Dat ding links is de brandstofpomp overigens.

Doe je voorzichtig verder, jongen? :P

Edit: oja de oliefilter boutjes zijn me wel eens opgerekt. Heel apart. Maar als je die niet vertrouwd, gewoon vervangen dus!
 
Laatst bewerkt:
S
Ik ben nu ook bezig met mijn motor (beurtje). Alleen als ik de tank omhoog klap dan springt er slangetje los naar de benzinekraan. Die vervolgens blijft lopen...

Vraag 1, hoort dat slangetje (klein en dik exemplaar) door te lopen?
Vraag 2, (indien vraag 1 ja is) hoe lossen jullie op dat de benzine niet weg blijft lekken? Dikke schroef erin of Tyraps erom? Tank leeg laten lopen? Of andere opties??


Ik heb nu het slangetje maar weer terug geplaatst (en de tank dus ook), ga later wel weer verder. Maar nu zit het slangetje in een vreemde hoek, lijkt me ook niet helemaal goed...

Simpelste antwoord: benzinekraan moet op RES of op ON staan en niet op PRI (dus niet naar rechts wijzen). Dan blijft de benzine doorlopen. Knikje moet er inderdaad niet inzitten dus wat steviger aandrukken beiderzijds.
 
Ik doe uiterst voorzichtig Tarwe!
Kraantje staat zeker niet op PRI. Gewoon op on.

Ik blijk kreeg van een collega de tip om te kijken of de vacuüm wel aangesloten is. En dat vraag ik me af. Ik heb namelijk twee losse slangen vanuit de tank. En onderop het kraantje een ongebruikt tuitje.

Ik kan nergens rondom de carburateur een tuitje vinden waar een slangetje op past. Dus ik denk haast dat er bij een vorige beurt iets niet goed is aangesloten? Maar welke...


full
 
Die twee losse van de tank zijn beide ontluchting. Of overloop. Sommige tanks hebben er twee, weet niet waarom.
De dikke, korte, geknikte slang is die van de kraan naar de brandstofpomp. Van de pomp gaat ie naar de carburateurs zelf. Omdat er origineel zo'n idioot kort slangetje op zit kun je de tank niet omhoog klappen zonder dingen los te halen. Ik heb daar langere slangen aan zodat dat wel kan. Direct ook een benzinefilter geplaatst, als je dan toch zo'n langer stuk slang hebt. Die moet dan wel in een kronkel ergens weggestopt worden, maar goed. Beter dan knikken.

De vacuumbediening voor de pomp - ik kan me niet voorstellen dat die niet aangesloten zat, want dan trekt ie enorm valse lucht - die zit tussen de carbs en de cilinderkop. Dus onder de carbs in het aanzicht van je op één na laatste foto. Volgens mij ligt 'ie onder de carterontluchting-slang die op het luchtfilterhuis zat (ook één na laatste foto). Maar kan het niet helemaal goed zien. Normaal loopt die langs de olietank langs naar voren, samen met wat andere slangetjes in een beugeltje.
 
Laatst bewerkt:
Naast de stationair toerental verstel schroef (pff) steekt ook een losse slang omhoog, dat zou 'm ook kunnen zijn.
Er zitten ook nogal wat slangen op en aan hè. B|
 
Laatst bewerkt:
Naast de stationair toerental verstel schroef (pff) steekt ook een losse slang omhoog, dat zou 'm ook kunnen zijn.
Er zitten ook nogal wat slangen op en aan hè. B|

Nee, die zat in het luchtfilterhuis. T'is idd een wirwar aan slangetjes. Dat was bij de Deauville toch echt anders.
 
Vorige week stond ik zomaar met een lekke achterband bij Motoport voor de deur. Gelukkig konden ze hem nog even vervangen op zaterdagmiddag en zelfs meteen de voorband meepakken die al aardig aan vervanging toe was. Ik heb op advies van diverse mensen hier een 120/70 voor gekozen en dat bevalt erg goed (in combinatie met vrij ver doorgestoken voorpoten). Hij heeft minder neiging de bocht in te vallen en voelt zo wat strakker aan.
 
Naast de stationair toerental verstel schroef (pff) steekt ook een losse slang omhoog, dat zou 'm ook kunnen zijn.
Er zitten ook nogal wat slangen op en aan hè. B|

Dan moet het haast wel deze zijn (in het midden tussen de rubberen doppen):
full
 
Laatst bewerkt:
Die zit alleen meer tussen de carburateurs (aan dat T stukje). En is eigenlijk te dik en te kort...
full
 
Laatst bewerkt:
Nog een keer gekeken in het werkplaatshandboek onder het kopje carburateurs synchroniseren. Daar een foto van een XTZ750 gevonden met de opmerking dat elke cilinder zijn eigen vaccuüm heeft. Dus de logische conclusie getrokken dat ik dan moet kijken hoe hij aan de ene kant zit en dan volgen waar de andere kant naar toe gaat aannemende dat die op ongeveer dezelfde plek zit.

Dat klopte. Nu dus het bewuste slangetje gevonden. Hij bleek ergens tussen de rempomp en de brandstofpomp verstopt te zijn...

Mocht iemand nog een foto willen, dan upload ik ze van beide zijden.

Volgende klus, bougies vervangen. Volgens het WPH is dat een makkelijke klus. Volgens mij kom je er nagenoeg niet bij...

En dus een andere benzinekraan/reparatieset + wat nieuwe boutjes voor het oliefilterhuis.
Eigenlijk meer klusjes voor de winter ipv de zomer, maar goed!
 
Terug
Bovenaan Onderaan