Yamaha TRX850 topic deel 10

Tja, een zes-bak zou mooi zijn...
maar ik zit ondertussen al aan mijn 3de motorblok...
het volgende zal nieuwe klepgeleiders zijn om het olieverbruik te beperken,
al moet is zeggen,Bekijk bijlage 1358364 sinds er nieuwe klep seals op zitten en speciale Denicol olie het olieverbruik wel meevalt.
Vermogen genoeg 😁...inderdaad er zijn aanpassingen gebeurd aan het luchtfilter, maar de carburateurs en naalden zijn standaard...
Even ter info...
1ste motorblok...na lange snelwegrit tegen 180+ drijfstang ingelopen krukas...eigen schuld te weinig olie
2de motorblok...na +100000km en een keer 2 en 3 versnellings tandwielen vervangen...einde...begon vreselijk te rammelen...
3de blok...een nieuwe (lees amper ingereden tdm4tx zonder olieverbruik) overgebouwd,
wel mijn star-twin geflowde kop met Vee-Two nokkenassen gehouden...die kop gaat dus al wel even mee, en zou nieuwe klep-zittingen moeten krijgen.
Nadeel, een Tdm-blok heeft andere versnellings overbrengingen, en dat is net even anders...
Ik durf niet te schatten naar de totaal km- stand van het rijwielgedeelte...maar het zijn er zeer veel, menig BMW rijder zou er jaloers op worden 😁...
Door de andere wielen, heb ik eigenlijk nooit mijn km-standen bijgehouden...eerst een lomp digitaal tellerding, daarna fiets computer, nu koso dl-03 teller...


Zo das een respectabel gebruik van de TRX.........!!

Ik had met de mijne iets van 40dkm gereden (toen nog nieuw gekocht, trouwens de enige motor die ik ooit nieuw heb gekocht)
Daarna tweedehands R1 en die kreeg slechte krukaslagers bij 37K (begon dus ook te rammelen). Ik had er geen zin meer in dus zo verkocht voor weinig en nu mijn tweede R1. Soms denk ik wel eens dat ik beter de TRX had kunnen houden ;-)

Mijne verbruikte niet zo veel olie (1 liter op ca 6000km)

Maar petje af voor jou gebruik van de TRX, ik had denk ik al de handoek in de ring gegooid. Wat kost een redelijk blok dan? (voor een R1 kwam ik iets op 1500,-)
 
:^

Hmm. Het gebeurt wel eens dat de ring met die flapjes, nr. 5 in het plaatje, niet goed gemonteerd wordt. Met het aandraaien van de vooras worden dan die flapjes plat gedrukt. Maar opzich zou het wormwieltje daar niet van te lijden hoeven hebben. Ik zou zeggen, let goed op dat die flapjes op z'n plek vallen. En een lekkere klodder vet in het mechaniekje met het wormwieltje. Dan moet het goedkomen. :Y
YA-TRX-850_bi.png


Oh, je kunt natuurlijk ook nog even checken of de kabel zelf en de km-teller-unit wel soepel draaien!

Toch leek nummer 5 op het plaatje mooi in de opnemer te vallen... Hij zit er in ieder geval weer op. Dank voor je reactie!
 
Zo das een respectabel gebruik van de TRX.........!!

Ik had met de mijne iets van 40dkm gereden (toen nog nieuw gekocht, trouwens de enige motor die ik ooit nieuw heb gekocht)
Daarna tweedehands R1 en die kreeg slechte krukaslagers bij 37K (begon dus ook te rammelen). Ik had er geen zin meer in dus zo verkocht voor weinig en nu mijn tweede R1. Soms denk ik wel eens dat ik beter de TRX had kunnen houden ;-)

Mijne verbruikte niet zo veel olie (1 liter op ca 6000km)

Maar petje af voor jou gebruik van de TRX, ik had denk ik al de handoek in de ring gegooid. Wat kost een redelijk blok dan? (voor een R1 kwam ik iets op 1500,-)


Beste,

Even opgezocht...eerste motorblok 45000Bef. 15/11/2000 dat was een echt 2 de hands Trx blok =1125€
Versnellingsbak herstelling, 1278€. 10/5/2003 (met nieuwe originele onderdelen)
2de versnelling herstellen 832€ Hersteld met 2de hands Tdm blok...inc groot onderhoud, kettingset en banden 27/4/2009
Motorblok wisselen tdm/trx 7/4/2016....

Nu begrijpen jullie waarom ik geen flat sliders steek,
ik heb al 100ahw pk's, ik moet zeggen dit was op een vrij optimistische vermogenbank,
het zullen eerder krukas pk's zijn....
Een kameraad daagde me uit met zijn paul smart 1000ds ducati...ik had evenveel pk's 😁
Grtjes J.
 
Hi allen, ik ben voornemens de klepseals en zuigerveren te vervangen en daar ga ik eens lekker rustig de tijd voor nemen met mijn Haynes Manual erbij.

Ik ben voorwerk aan het doen en zie dat niet alleen de klepdeksel maar ook de top en het cilinderblok er af moet om de zuigerveren en de klepseals etc etc te kunnen inspecteren en te vervangen.
Het blok hoeft er niet uit lees ik. Zouden jullie dat wel aanraden voor het werkgemak bij zulke ambitieuze plannen?

Nu is mijn primaire probleem dat mijn uitlaatbochten (de flensen) vast zitten op de draadeinden die uit mijn motorblok steken. Kruipolie, verhitting verzin 't maar ik heb het geprobeerd. Wie heeft een gouden oplossing en hoe kunnen ze er anders veilig afgezaagd worden; ik ben bereid 2e hands uitlaatbochten te regelen om dit klusje na 102.000 km te gaan klaren..

Gereedschap waarvan ik zeker weet dat ik het nodig ga hebben:
- Momentsleutel
- Zuigerveer-verwijder-tool (spreider)
- Micrometer
- Klepspelingmetertjes
- 'Small hole gauge set' voor het meten van de klepgeleiders?

Hoop op jullie ervaring!

Gr
 
Laatst bewerkt:
Hi allen, ik ben voornemens de klepseals en zuigerveren te vervangen en daar ga ik eens lekker rustig de tijd voor nemen met mijn Haynes Manual erbij.
Goed bezig, maar wel ongelukkig getimed vlak voor het begin van het seizoen? :P
Ik ben voorwerk aan het doen en zie dat niet alleen de klepdeksel maar ook de top en het cilinderblok er af moet om de zuigerveren en de klepseals etc etc te kunnen inspecteren en te vervangen. Het blok hoeft er niet uit lees ik. Zouden jullie dat wel aanraden voor het werkgemak bij zulke ambitieuze plannen?
Dat hoeft op zich niet inderdaad. De cilinderkop haal je er sowieso af, dus daar kun je aan werken als je 'm op de werkbank / een tafel hebt liggen.
Alleen voor de cilinders en zuigers zit je dan naast je motor op de grond. Is wel te doen. Wel handig om je blok af te dichten met een poetsdoek, zodat ringetjes die wegschieten of (klein) gereedschap dat uit je handen klettert, niet direct tot blinde paniek leidt. O-)Been there done that.
Nu is mijn primaire probleem dat mijn uitlaatbochten (de flensen) vast zitten op de draadeinden die uit mijn motorblok steken. Kruipolie, verhitting verzin 't maar ik heb het geprobeerd. Wie heeft een gouden oplossing en hoe kunnen ze er anders veilig afgezaagd worden; ik ben bereid 2e hands uitlaatbochten te regelen om dit klusje na 102.000 km te gaan klaren..
Ah da's een klassieker inmiddels, die uitlaatbochten. :) De uitlaatbochten zelf hoef je sowieso niet te slopen.
Blijven kliederen met kruipolie. Wat bij mij uiteindelijk hielp is WRIKKEN. Niet slaan of anderszins lomp met hamers en beitels maar WRIKKEN. Ik gebruik daar zo'n ijzertje voor waar je laminaat mee aantikt :$. Een kleine koevoet of grote schroevendraaier zou ook kunnen.
Maar er zijn inderdaad genoeg voorbeelden van lui die met dremels en/of haakse slijpers die flensen er af hebben moeten halen.
Die kun je evt. stuk maken, let op dat de uitlaatbochten zelf en het blok natuurlijk heel blijven. Ook de draadeinden wil je in principe sparen, maar zijn natuurlijk relatief eenvoudig te vervangen als het dan toch moet.
Voor het terug monteren gebruik je flensen van een Kawa GPZ900 (geloof ik). Die hebben dezelfde maat maar bestaan uit twee helften, dus kun je er omheen doen zeg maar.
Edit: zoiets
s-l300.jpg

Gereedschap waarvan ik zeker weet dat ik het nodig ga hebben:
1- Momentsleutel
2- Zuigerveer-verwijder-tool (spreider)
3- Micrometer
4- Klepspelingmetertjes
5- 'Small hole gauge set' voor het meten van de klepgeleiders?
1 en 4 (voelermaat) idd sowieso handig.
2. is niet nodig hoor, kan met de hand, voorzichtig. Monteren is sowieso lastiger en dat doe je niet met een verwijder tool.
3. die heb ik niet maar zou ik nog wel 'ns willen hebben. 't Is tot nu toe altijd gelukt zonder.
5. pfoei dat klinkt duur. Die heb ik ook niet, wel 'gevoeld' of de kleppen speling hadden in de geleiders. Maar dat is natuurlijk niet erg nauwkeurig.
Het lastige van een micrometer e.d. vind ik, dat je toch nooit de goede hebt. Met een micrometer kun je bijvoorbeeld wel de klepstelplaatjes meten, maar niet de cilinders op slijtage en onrondheid. Daar heb je weer een ander type meter voor nodig. Wat ik meestal doe, is de cilinders & zuigers demonteren en die wegbrengen. Of langs een -goede- motorzaak gaan, om te laten meten en honen, want nieuwe zuigerveren ga je sowieso nodig hebben denk ik. Als er te veel slijtage is moeten de cilinders opgeboord worden naar een overmaat en dat kun je dan ook laten doen.

Hoop op jullie ervaring!
Bij deze. O-)
 
Laatst bewerkt:
Wat bij mij uiteindelijk hielp is WRIKKEN. Niet slaan of anderszins lomp met hamers en beitels maar WRIKKEN. Ik gebruik daar zo'n ijzertje voor waar je laminaat mee aantikt :$. Een kleine koevoet of grote schroevendraaier zou ook kunnen.
Maar er zijn inderdaad genoeg voorbeelden van lui die met dremels en/of haakse slijpers die flensen er af hebben moeten halen.
Die kun je evt. stuk maken, let op dat de uitlaatbochten zelf en het blok natuurlijk heel blijven. Ook de draadeinden wil je in principe sparen, maar zijn natuurlijk relatief eenvoudig te vervangen als het dan toch moet.
Voor het terug monteren gebruik je flensen van een Kawa GPZ900 (geloof ik). Die hebben dezelfde maat maar bestaan uit twee helften, dus kun je er omheen doen zeg maar.
Ik heb ook ondervonden dat wrikken meestal het beste was.
Anders met een dremel of kleine ijzerzaag een groef maken op het uiteinde van de flens,dus op de buitenste ronding naast het tapeind.
Niet op een recht stuk,want dat is niet flexibel!
Als dat helemaal door is tik je er voorzichtig een schroevedraaier tussen waardoor het een beetje open gaat.
Dat moet niet veel zijn,want de flenzen zitten altijd vast op vuil tussen de schroefdraad en de flens.
Zo kun je de flenzen meestal sparen.
Anders inderdaad deelbare Kawa flenzen,die van een ER5 passen ook.

Bij een onderhoud de flenzen even losmaken en proper maken helpt om dit probleem te voorkomen.
De uitlaat moet er niet af.
 
8<
Anders inderdaad deelbare Kawa flenzen,die van een ER5 passen ook.
Goed te weten!
Bij een onderhoud de flenzen even losmaken en proper maken helpt om dit probleem te voorkomen.
De uitlaat moet er niet af.
Dan niet, maar nu de cil.kop er af moet, moet de uitlaat ook los natuurlijk.

Hoe is het eigenlijk met de BakkerTDM/TRX en de snelle Engelse TRX?
 
Hoe is het eigenlijk met de BakkerTDM/TRX en de snelle Engelse TRX?
Goed,de Bakker is feitelijk op rust,ik heb nu een R6 voor op circuit,maar ik wil de Bakker eigenlijk niet weg doen.
De Engelse TRX heb ik ook nog,maar ik heb er al een tijdje niet meer op gereden,ik overweeg die te verkopen.
 
Goed bezig, maar wel ongelukkig getimed vlak voor het begin van het seizoen? :P

Dat hoeft op zich niet inderdaad. De cilinderkop haal je er sowieso af, dus daar kun je aan werken als je 'm op de werkbank / een tafel hebt liggen.
Alleen voor de cilinders en zuigers zit je dan naast je motor op de grond. Is wel te doen. Wel handig om je blok af te dichten met een poetsdoek, zodat ringetjes die wegschieten of (klein) gereedschap dat uit je handen klettert, niet direct tot blinde paniek leidt. O-)Been there done that.

Ah da's een klassieker inmiddels, die uitlaatbochten. :) De uitlaatbochten zelf hoef je sowieso niet te slopen.
Blijven kliederen met kruipolie. Wat bij mij uiteindelijk hielp is WRIKKEN. Niet slaan of anderszins lomp met hamers en beitels maar WRIKKEN. Ik gebruik daar zo'n ijzertje voor waar je laminaat mee aantikt :$. Een kleine koevoet of grote schroevendraaier zou ook kunnen.
Maar er zijn inderdaad genoeg voorbeelden van lui die met dremels en/of haakse slijpers die flensen er af hebben moeten halen.
Die kun je evt. stuk maken, let op dat de uitlaatbochten zelf en het blok natuurlijk heel blijven. Ook de draadeinden wil je in principe sparen, maar zijn natuurlijk relatief eenvoudig te vervangen als het dan toch moet.
Voor het terug monteren gebruik je flensen van een Kawa GPZ900 (geloof ik). Die hebben dezelfde maat maar bestaan uit twee helften, dus kun je er omheen doen zeg maar.
Edit: zoiets
s-l300.jpg


1 en 4 (voelermaat) idd sowieso handig.
2. is niet nodig hoor, kan met de hand, voorzichtig. Monteren is sowieso lastiger en dat doe je niet met een verwijder tool.
3. die heb ik niet maar zou ik nog wel 'ns willen hebben. 't Is tot nu toe altijd gelukt zonder.
5. pfoei dat klinkt duur. Die heb ik ook niet, wel 'gevoeld' of de kleppen speling hadden in de geleiders. Maar dat is natuurlijk niet erg nauwkeurig.
Het lastige van een micrometer e.d. vind ik, dat je toch nooit de goede hebt. Met een micrometer kun je bijvoorbeeld wel de klepstelplaatjes meten, maar niet de cilinders op slijtage en onrondheid. Daar heb je weer een ander type meter voor nodig. Wat ik meestal doe, is de cilinders & zuigers demonteren en die wegbrengen. Of langs een -goede- motorzaak gaan, om te laten meten en honen, want nieuwe zuigerveren ga je sowieso nodig hebben denk ik. Als er te veel slijtage is moeten de cilinders opgeboord worden naar een overmaat en dat kun je dan ook laten doen.


Bij deze. O-)


Top! Heel erg fijn dit soort expertise.

Ben vandaag officieel begonnen.
ER 5 flenzen besteld en voorzichtig met de dremel de flenzen eraf gekregen mbv schroevendraaier.

Irritante is wel dat ik de bochten er pas vanaf kan halen als ik het getande plaatje van de snelheidsopnemer goed en wel vervangen heb, moet wachten op een nieuwe seal voor het voorwiel. Zonder voorwiel kan het bierkrat niet onder de uitlaatbochten vandaan.
Overigens kon ik de stalen ring die daaronder zit, dus tussen de rubber ring en het plaatje van de snelheidsopnemer, niet zo snel vinden ter vervanging. Lijkt me ook niet echt nodig.

Morgen carbs eraf en meteen naalden en buizen vervangen, als het voorwiel erop zit verder met het blok want dan kunnen de bochten eraf.

Ik maak gelijk van de gelegenheid gebruik om de afstandsbusjes en overige verroeste zaken te schuren en in de anti-roest lak te zetten, wel zo praktisch.

Nog een toptip om gescheurde en vastgekleefde pakkingen los te krijgen zonder met een schroevendraaier groeven te creeren?

See you!
IMG_20190315_204756.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hee Gerben, Ik lees hier soms ook nog ff mee hoor. Blijft een leuke motor en jammer dat Yamaha het model niet verder heeft doorontwikkeld.
Maar inderdaad het H woord hahaha.

Toch maar weer een motor ipv de Sub?

Oeh... die Subaru. Die is al een tijd weg haha. Maar ja, persoonlijke omstandigheden boden geen mogelijkheden voor een motor.
Het blijft toch kriebelen hè! Mijn zoontje begint nu de auto scene te ontdekken en we karten nu vaker.

Uiteindelijk zal de motor ook zijn intrede krijgen in zijn leven en kan hij achterop mee de versnelling ervaren etc. Ik kan niet wachten.
En ik denk dat mijn dochter ook wel wil haha.

Nu heb ik zelf alles weer in de hand en is er juist de mogelijkheid, nu nog het moment tot budget en dan de aanschaf.
Tijd maakt mij niets uit, er komt gewoon absoluut weer een motor, dat is al voldoende.

Een XJR1300 zou zéker ook een gewenste keuze zijn nu, alleen zijn die buiten budget nog. Maar wie weet in time...
 
Hi mannen, nu ik het blok toch een tijdje olievrij heb, wil ik eigenlijk ook wel dit onderdeel veranderen, wie weet waar ik deze olieleiding en koppeling kan vinden? Het alu stukje tussen het blok en het 90 graden stukje lijkt homemade..
Screenshot_20190317-114824.png
 
Oeh... die Subaru. Die is al een tijd weg haha. Maar ja, persoonlijke omstandigheden boden geen mogelijkheden voor een motor.
Het blijft toch kriebelen hè! Mijn zoontje begint nu de auto scene te ontdekken en we karten nu vaker.

Uiteindelijk zal de motor ook zijn intrede krijgen in zijn leven en kan hij achterop mee de versnelling ervaren etc. Ik kan niet wachten.
En ik denk dat mijn dochter ook wel wil haha.

Nu heb ik zelf alles weer in de hand en is er juist de mogelijkheid, nu nog het moment tot budget en dan de aanschaf.
Tijd maakt mij niets uit, er komt gewoon absoluut weer een motor, dat is al voldoende.

Een XJR1300 zou zéker ook een gewenste keuze zijn nu, alleen zijn die buiten budget nog. Maar wie weet in time...

Er zijn genoeg leuke motoren te koop, zeker als je wat ouder zoekt (alleen ff zoeken met weinig KM). En een hele snelle hoeft tegenwoordig ook niet meer met al die controles. Van de r1 kan ik de laatste 4 versnellingen er ook wel uithalen voor het gewicht :+

Maar ga je weer voor een TRX of wil je een XJR?
 
Hi mannen, nu ik het blok toch een tijdje olievrij heb, wil ik eigenlijk ook wel dit onderdeel veranderen, wie weet waar ik deze olieleiding en koppeling kan vinden? Het alu stukje tussen het blok en het 90 graden stukje lijkt homemade..
Ik heb het even voor je bekeken,de motor op de foto is namelijk de mijne. :P
De leiding is van Goodridge,het onderste stukje is inderdaad waarschijnlijk op maat gemaakt.
Die leidingen kan je volgens mij gewoon op maat laten maken,net zoals stalen remleidingen.
Alles stond al op de motor toen ik hem kocht,dus meer weet ik er ook niet van.
Als je wil kan ik je altijd een detailfoto bezorgen.
 
Ik heb het even voor je bekeken,de motor op de foto is namelijk de mijne. :P
De leiding is van Goodridge,het onderste stukje is inderdaad waarschijnlijk op maat gemaakt.
Die leidingen kan je volgens mij gewoon op maat laten maken,net zoals stalen remleidingen.
Alles stond al op de motor toen ik hem kocht,dus meer weet ik er ook niet van.
Als je wil kan ik je altijd een detailfoto bezorgen.

Ah vet! Ja het is een beetje tuning maar het lijkt me wel wat. Heb de tijd/zin echter niet om dat allemaal te laten maken nu. Ga het stalen oliepijpje wel polijsten en dan kan ie er ook weer een kilometer of 100.000 tegenaan ;)

Gr Paul
 
Vrijdag cilinderblok demonteren. Heb een zaak gebeld waar ze veelal autoblokken reviseren en zij gaven aan dat bij het honen vrijwel altijd een overmaat zuiger geplaatst moet worden. Omdat ik begrepen heb dat met honen de cilinder slechts 0.01mm wijder wordt en daarmee binnen de tolerantie blijft lijkt me dit een onjuiste bewering, wat is jullie mening en kent iemand de tolerantiegrenzen in het verschil zuigermaat en cilindermaat?

Zal het hoe dan ook even laten analyseren/meten door de beste man zodra het zooitje eruit is.

Heerlijk lekker knutselen deze dagen!
En Tarwe, als het meezit, zit hij eerste helft april gewoon weer in elkaar. Dan mis ik niet zo veel en ik rijd ondertussen op de Honda CB600F van mijn zus ;) Stuurt ook lekker maar het afwezige topkuipje is wel echt een gemis op de snelweg!

Gr
 
Nou jongens na een afgebroken 5mm imbus en een pietsje gevloek is het gelukt.

Heb alles gemeten en ik zie geen extreme verschillen. Kan overigens in het werkplaatshandboek geen maximale grenzen vinden voor maatverschillen tussen cilinder en zuiger, of voor ovaliteit/trechtervorm.

Kijk en huiver, ben benieuwd of jullie bijzondere dingen zien.

IMG_20190322_223953.jpg
IMG_20190323_010302.jpg
IMG_20190323_010635.jpg
IMG_20190323_010337.jpg
IMG_20190322_223935.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20190323_010337.jpg
    IMG_20190323_010337.jpg
    148 KB · Weergaven: 1
Ah vet! Ja het is een beetje tuning maar het lijkt me wel wat. Heb de tijd/zin echter niet om dat allemaal te laten maken nu. Ga het stalen oliepijpje wel polijsten en dan kan ie er ook weer een kilometer of 100.000 tegenaan ;)
Niet als je er niks mee doet, dan roest ie heel snel!

Alleen honen kan idd wel als alles verder binnen tolerantie is. Honen en nieuwe zuigerveren is de lichte vorm zeg maar, en opboren (kotteren) en overmaat zuigers is een zwaardere maatregel.

En zei je nou het H woord in dit topic? :o
 
Ik zie zo gauw niks geks op de fotos. Alleen dat je de tandwielen niet van de nokkenassen had hoeven halen.
De maatvoering weet ik zo niet, ik zal eens kijken of ik wat kan vinden.
 
Ik moest de oude computer er voor aansluiten en opstarten :P maar ik heb het gevonden. Ik heb nog een completere versie van deze Yamaha manual maar die is 11 MB en kan niet hier op M-F online.
Edit: Zo 86 updates verder... B| Werkt dit:
(dat is als het goed is de uitgebreidere versie).
 

Bijlagen

  • Yamaha TRX service information.pdf
    1,5 MB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Met wat voor meetinstrument is het gemeten ? Ik zie olieverbruik langs de zuiger (schoon gespoelde rand op de zuiger)
Volgens jouw metingen zie ik op het eerste gezicht al 0,1mm ovaal, vandaar de vraag.
 
Met wat voor meetinstrument is het gemeten ? Ik zie olieverbruik langs de zuiger (schoon gespoelde rand op de zuiger)
Volgens jouw metingen zie ik op het eerste gezicht al 0,1mm ovaal, vandaar de vraag.
Oh ja ik zie nu wat je bedoeld.

Heb je ook de zuigerveren los in de cilinder gezet en de speling gemeten?
 
Prachtig en handig document Tarwe, fijn. Dan gaan mijn momentsleutels zich de komende weken sowieso terugbetalen ;)

Ik heb de zuigers en cilinders gemeten met een digitale schuifmaat op een honderdste mm nauwkeurig. Nuttig voor een eerste indruk maar de positionering is nooit perfect, als het om ronde objecten gaat. Dus besloten het professioneel te laten meten en dan laten honen cq opboren, met de verwachting dat ik dan nieuwe zuigers moet plaatsen. Meteen de race-edities erin ;)

Komende dagen de kleppen verwijderen, seals vervangen en opnieuw inslijpen.
Ondertussen alle losse onderdelen netjes aan het maken.

Twee vragen:
- Wat gebruiken jullie om RVS (zoals het oliepijpje) langer anti-roest te houden na het polijsten?
- Raden jullie aan om het blok waar de kleppen in zitten professioneel te laten reinigen of is flink schrobben met (zachte) ragers en ontvetter genoeg?

Zal uiteraard mooie zomerfoto's van het eindproduct laten zien, het grootste deel glimt alweer mooi en er blijft geen snufje zout in een draadeind zitten dit maal.
(ga sowieso na al deze inspanningen NOOIT meer in de pekel rijden, klaar met het bijhouden telkens).
 
Terug
Bovenaan Onderaan