Yamaha TRX850 topic deel 10

- Wat gebruiken jullie om RVS (zoals het oliepijpje) langer anti-roest te houden na het polijsten?

RVS...op een TRX?
Alleen de uitlaatbochten zijn van RVS zover ik weet. die olieleidingen (die later overlopen in een rubberen slang) zijn verchroomd of zwart gecoat pisbakkenroeststaal..

Ik zou ze spuiten met een spuitbus.
 
Twee vragen:
- Wat gebruiken jullie om RVS (zoals het oliepijpje) langer anti-roest te houden na het polijsten?
- Raden jullie aan om het blok waar de kleppen in zitten professioneel te laten reinigen of is flink schrobben met (zachte) ragers en ontvetter genoeg?
Ik denk inderdaad niet dat het RVS is. Met oliepijpje bedoel je die rechtsvoor zeker? Ik zie ze wel eens zwart gespoten, maar dat vind ik niet mooi.
De mijne is gepolijst en met een blanke laklaag erover. Dat is acceptabel, het blijft niet perfect moet ik eerlijk zeggen.
Als het trouwens wel RVS was geweest, was alleen poetsen voldoende geweest.

Schoon krijgen van de kleppen en de kop was inderdaad wel een gedoe. Het is niet zomaar vettigheid maar echt aanslag, dus zonder geschrob red je het sowieso niet om het er af te krijgen. Ik had geloof ik een 'sopje' van Forté en benzine of zo en een messing borsteltje. Uiteraard zeer goed opletten waar je schrobt: onderkant v.d. kleppen kan prima, van de rand waar die op afsluit blijf je natuurlijk af, net als de zitting in de kop.
 
Ik denk inderdaad niet dat het RVS is. Met oliepijpje bedoel je die rechtsvoor zeker? Ik zie ze wel eens zwart gespoten, maar dat vind ik niet mooi.
De mijne is gepolijst en met een blanke laklaag erover. Dat is acceptabel, het blijft niet perfect moet ik eerlijk zeggen.
Als het trouwens wel RVS was geweest, was alleen poetsen voldoende geweest.

Schoon krijgen van de kleppen en de kop was inderdaad wel een gedoe. Het is niet zomaar vettigheid maar echt aanslag, dus zonder geschrob red je het sowieso niet om het er af te krijgen. Ik had geloof ik een 'sopje' van Forté en benzine of zo en een messing borsteltje. Uiteraard zeer goed opletten waar je schrobt: onderkant v.d. kleppen kan prima, van de rand waar die op afsluit blijf je natuurlijk af, net als de zitting in de kop.
Had jij niet de boel in de vaatwasser gedaan een paar jaar terug....
 
Haha, ja, na al het schrob-werk voor het laatste beetje vuil in moeilijke hoekjes. Het alu van de kop krijgt trouwens wel witte spikkels van de vaatwasser.

Zat ik ook aan te denken, maar het zout in zon blokje lijkt me inderdaad niet handig. Ga gewoon rustig schrobben met benzine/wasbenzine na hem een tijdje in de week te hebben gezet. Moet echt wel genoeg zijn.

Blok en zuigers nu naar de specialist gebracht en dan bepalen welke overmaat race-zuigers erin zullen komen. Intussen met wat hulp de kleppen reviseren. Dan alles in elkaar draaien en hopelijk voor het echte mooie weer gereed zijn.
 
Hallo TRX' ers

Ik heb hier in het hok een TRX850 staan van een vriend. Hij heeft deze motor niet-lopend gekocht. Ik heb de carbs onder handen genomen en sindsdien loopt de TRX (wat een lekker motorfietsje). Echter loopt de TRX niet geheel alshet zou moeten. Starten is geen probleem, accelereren ook niet. Het probleem zit in het rijden met constant gas op een vast toerental. De motr gaat dan "stotteren". Hij doet dat op alle toerentallen. Verder viel het op dat de motor afsterft als ik hem van de 1 naar neutraal schakel. Filmpje hieronder verklaart wellicht meer.

Mocht iemand een linkje naar een WPHB hebben, dan hou ik me warm aanbevolen!

 
Geen idee, de eigenaar van de motor kwam vorige week bij me met een setje vervuilde carbs. De carbs heb ik in de ultrasoon gehad en hij heeft ze weer gemonteerd. Vanmiddag stond de trx met eigenaar voor mijn werkplaats omdat hij dacht dat er wellicht iets afgesteld moest worden aan de carbs. Heb een proefritje gedaan. het enige wat ik kon concluderen was de klacht van hierboven. Ha d vanmiddag ook niet echt genoeg tijd om erin te duiken. Ook niet aan luchtfilter gedacht omdat de TRX verder ook goed aan het gas hing. Stationair loopt'ie erg rommelig.

Zal binnenkort het luchtfilter eens checken! Ik neem aan dat ze daar dus gevoelig voor zijn.
 
Geen idee, de eigenaar van de motor kwam vorige week bij me met een setje vervuilde carbs. De carbs heb ik in de ultrasoon gehad en hij heeft ze weer gemonteerd. Vanmiddag stond de trx met eigenaar voor mijn werkplaats omdat hij dacht dat er wellicht iets afgesteld moest worden aan de carbs. Heb een proefritje gedaan. het enige wat ik kon concluderen was de klacht van hierboven. Ha d vanmiddag ook niet echt genoeg tijd om erin te duiken. Ook niet aan luchtfilter gedacht omdat de TRX verder ook goed aan het gas hing. Stationair loopt'ie erg rommelig.

Zal binnenkort het luchtfilter eens checken! Ik neem aan dat ze daar dus gevoelig voor zijn.

Zit er geen ontluchting slang klem aangezien de tank eraf is geweest.
 
Dat van 1 naar neutraal is wel heel apart!
Ik zou idd eerst alle (vacuum)slangen checken, want dat zijn er nogal wat als je de carbs er af en uit elkaar hebt gehad.
Qua km.stand zou die toe zijn aan kleppen stellen?
Rommelig stationair lopen zou synchroniseren kunnen verhelpen.
Haal ook de weerstanden uit de bougiedop voor een sterke vonk. Vrijwel iedereen gebruikt toch bougies met inwendige weerstand (R in de typeaanduiding). De weerstand kun je vervangen met iets dat goed geleid.
 
Allemachtig, hebben deze (in mijn ogen) moderne fietsen ook nog een weerstand in de dop?:? Ben dat wel gewend van mijn oude barrels. Syncen moet nog, maar met name het uitvallen vond ik een vreemde storing. In de loop van de volgende week ga ik weer aan de TRX werken, alle tips zijn uiteraard welkom.

BTW: er zit en MF-sticker achterop deze blauwe TRX. Wellicht is die ooit van iemand van hier geweest.
 
Haha verder is de TRX ook heel modern hoor. O-)
Een service manual van Yamaha vind je op de vorige pagina van dit topic. Voor die andere bekende kun je me een PB sturen.
Dat uitvallen is echt apart, ik kan zo niks bedenken eigenlijk.

De inlaatrubbers zijn ook de moeite waard om te checken.
 
Dank voor de adviezen mannen. Tot nu toe loopt mijn revisie zonder al teveel ergernis.

Heb de kleppen 'schoon' en heb de maten opgenomen. Nu blijkt dat de zitting max 1.1mm breed mag zijn op de totale schuine zijde. Al mijn kleppen zijn voorbij deze tolerantie: de laagste waarde meet ik op 1.68mm en de grootste op 2.38mm. De uitlaatkleppen spannen daarbij de kroon. Zie fotos.
Opnieuw inslijpen kan wel maar er is maar weinig extra slijtruimte over op bepaalde kleppen.
Wat is jullie advies?
- alle kleppen vervangen gezien de toleranties
- alleen de kleppen vervangen die echt geen marge meer over hebben op de zijde?
Inlaat (links lijkt echt flut, rechts zou nog wel even mee moeten kunnen?)
IMG_20190331_112933.jpg

Uitlaat: (allen lijken op hun einde)
IMG_20190331_112957.jpg


Hoor het graag.
 
Hmm alle kleppen vervangen is wel een dure grap. Is de linker klep op de eerste foto hol gesleten? Kan het niet zo goed zien. Die eerste foto rechts vind ik wel meevallen.
Hoe zien de zittingen er uit in de kop?

Edit: eh, kleppen kosten 52€ per stuk. :o
Als het goed is heb ik nog een gebruikte set, van toen er grotere kleppen in gegaan zijn. Ik zal ze opzoeken om de randen te bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Hmm alle kleppen vervangen is wel een dure grap. Is de linker klep op de eerste foto hol gesleten? Kan het niet zo goed zien. Die eerste foto rechts vind ik wel meevallen.
Hoe zien de zittingen er uit in de kop?

Edit: eh, kleppen kosten 52€ per stuk. :o
Als het goed is heb ik nog een gebruikte set, van toen er grotere kleppen in gegaan zijn. Ik zal ze opzoeken om de randen te bekijken.

3 zijn er hol, dit is de ergste:
15540352044451813926879.jpg

Dit is de minst erge:
15540352753341688130206.jpg

De klepzittingen op het blok zien er niet bijzonder uit, simpelweg het tegenovergestelde van de oppervlakte van de klep. Het linkergat op onderstaande afbeelding is van de slechtste inlaatklep.
15540354127931095739818.jpg
 
Wat is jullie advies?
- alle kleppen vervangen gezien de toleranties
- alleen de kleppen vervangen die echt geen marge meer over hebben op de zijde?
Als je ze moest vervangen : voor zover ik weet passen kleppen van een TDM900 en zijn die van betere kwaliteit.
 
Dank je Luc! @Tarwetijger, heb de top en de kleppen naar Frank Motorenrevisie gebracht. Voor een schappelijk bedrag gaan ze alle klepzittingen opnieuw infrezen en de kleppen ook weer 45° maken.
Dan is ie gewoon weer nieuw!

De kans is wel aanwezig dat een paar in- en uitlaatkleppen vernieuwd moeten worden. Dus als je een paar 2e handsjes hebt, dan hoor ik het graag van je!

Gr
 
Zo mannen, tijdens het wachten op de 91mm JE zuigers en het infrezen van nieuwe klepzittingen allerlei andere klusjes gedaan.

Elektrische start- contactjes geborsteld, deed t slecht. Nu weer als nieuw, toch leuk effect en dankbaar klusje. Het veertje zit er inmiddels weer tussen ;)
IMG_20190407_124825.jpg

De 'alternator' of hoe t ook heet open gedraaid en de krukas alvast op TDC gezet voor het monteren van de rest later.
Voor t eerst dat ik die doppen eraf draai maar iemand is mij (lomp) voor geweest; heeft iemand toevallig een nettere over van de kleine versie?
IMG_20190407_115146.jpg

En als ik toch bezig ben, meteen die kwakken vet weggehaald en de standaard gespoten.
IMG_20190407_114355.jpg
 
Ze glimmen behoorlijk maar ik blijf het veel geld vinden voor een paar fluisterbuizen van 12ton.
Als iemand dat er voor betaald: ik heb ook nog wel een glimmend setje!
 
Ze glimmen behoorlijk maar ik blijf het veel geld vinden voor een paar fluisterbuizen van 12ton.
Als iemand dat er voor betaald: ik heb ook nog wel een glimmend setje!

Heb je wel opgezocht wat ze nieuwe kosten.....euh edit......... heb je wel eens opgezocht wat yamaha voor fortuin voor die dingen durft te vragen.
 
706€. Per stuk. _O-
Als iemand dat er voor over heeft kom ik ze gratis brengen én monteren. 8)7

Wel meer met originele onderdelen. Een OEM remschakelset is ook vreselijk duur (veel duurder als de duurste CNC set die kunt vinden).

Ik heb ooit een keer dat rubberen afdekkapje besteld dat om je stelboutjes van de koppelingskabel zit. Ik dacht dat het zeker wel een paar euro zou kosten maar was iets van €23,- :'):o.

Sindsdien zoek ik het eerst op.
 
Inderdaad ja, ik zoek het ook op. Mijn motoren komen helaas op de leeftijd dat sommige zaken niet meer leverbaar zijn. Maar, als je het ergste verwacht, valt soms een onderdeel qua prijs dan ineens weer mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan