Yamaha TRX850 topic deel 10

Inderdaad ja, ik zoek het ook op. Mijn motoren komen helaas op de leeftijd dat sommige zaken niet meer leverbaar zijn. Maar, als je het ergste verwacht, valt soms een onderdeel qua prijs dan ineens weer mee.
Tegenwoordig begint dat al na 10 jaar dat onderdelen niet meer leverbaar zijn. Zag laatst iemand op FB die zocht een schetsplaat van de rechterkant van een MT-03 die niet meer leverbaar is.

Bij de TRX begint de voorraad ook dun te worden bij yamaha, best wel jammer. Wat dat betreft kun je beter een Harley nemen .:X
 
Dag heren!

Ik heb de top en de kleppen laten reviseren en, mede dankzij een setje prima tweedehands kleppen van Tarwetijger, is dat uitstekend gelukt.

IMG_20190419_185456.jpg

IMG_20190419_185425.jpg


Natuurlijk direct de nieuwe klepseals en de rest gemonteerd. Leuke uitdaging om de veren gecomprimeerd te houden en tegelijkertijd de kransjes tegen de klepschacht te plakken. Wel mooi gelukt.

Ook de nokkenassen met kriskraspatroon en 10nm aangedraaid. Vervolgens kreeg ik geen enkele voelermaat ertussen, waarschijnlijk omdat de oude klepstelplaatjes vrij dik zijn.

Mijn idee is daarom om tien klepstelplaatjes van 1.20mm (de smalste) te nemen en vervolgens vanaf daar de opening te kunnen bepalen.

Wat raden jullie aan?

Als het goed is komen volgende week de nieuwe zuigers binnen. Zin!
 
Wauw dat ziet er goed uit!
Klepspeling, mja dat is nu een beetje trial and error. Ik heb toen zo'n assortiment gekocht. Als je voor elk plaatje moet afrekenen bij de motorzaak wordt het een dure grap. Misschien kun je er iets over afspreken of zo?
 
Heb het al aardig voor elkaar. Weet 'precies' welke stelplaatjes ik nodig heb. Twee verschillende maatjes voor alle zes de inlaatkleppen, dus dat komt goed.

De uitlaatkleppen heb ik gesteld en ze hebben allemaal keurig rond de 0.25mm speling. Kostte wel even wat oefening om te voelen wanneer het voelermaatje nou voldoende wrijving had haha.

De uitlaatnokkenas heb ik dus ook meteen gemonteerd, uiteraard eerst de houdertjes zachtjes aangeklopt en met 10nm vastgezet. Dit na ze allemaal eerst handvast te hebben gedraaid in kriskras patroon.
Eenmaal klaar is de nokkenas niet meer met de hand te draaien, alleen met een schroevendraaier in het midden. Niet de bedoeling.

- Een paar boutjes maar op handvast laten?
- Ander smeermiddel dan verse motorolie gebruiken op de nokkenas en de loopvlakken?

IMG_20190420_205159.jpg
 
Motorolie is goed. Probeer een andere volgorde van aandraaien. Desnoods níet kriskras. Soepel draaien MOETEN ze, anders is al je goede werk binnenkort voor niets geweest!!
In het slechtste geval moet je de loopvlakken heel lichtjes schuren maar ik kan me niet voorstellen dat het nodig is in jouw geval. Er waren geen loopsporen te zien toch?
Minder vast zetten is tricky, je wilt natuurlijk niet dat ze loskomen. 8Nm zou ik nog durven denk ik, minder niet.
 
Jeetje wat stil hier. 11 mei was ik op Croix.

19CX-2288-145.jpg


19CX-2678-164.jpg


19CX-2724-208.jpg


Ik heb ook gefilmd (dashcam, innovv K1). Helaas zonder geluid.
- near miss op 5:48
- sessie 4, iemand rechtdoor op 16:25
- mooie actie rond 6:00, normaal kan ik haar niet bijhouden.
- sessie 6
 
Dankjewel. Ik heb idd erg lekker gereden. Nee langzaam is Priscilla ook niet. Haar PR is minstens een seconde sneller op Assen dan de mijne. Nu dus zaak dat ik met hetzelfde gevoel/vertrouwen een dagje Assen ga doen. O-)
 
Ik vorder langzaam met de TRX. Op dit moment moet ik het cilinderblok over de zuigers + veren schuiven maar dit wil niet eenvoudig gaan. Ik krijg met mijn (grote) vingers de veren niet stuk voor stuk voldoende ingedrukt om de cilinder er soepel omheen te krijgen. Moet ik een zuigerveercompressietang aanschaffen of heeft één van jullie een gouden tip?

Fotodagboek volgt!
 
Ik vorder langzaam met de TRX. Op dit moment moet ik het cilinderblok over de zuigers + veren schuiven maar dit wil niet eenvoudig gaan. Ik krijg met mijn (grote) vingers de veren niet stuk voor stuk voldoende ingedrukt om de cilinder er soepel omheen te krijgen. Moet ik een zuigerveercompressietang aanschaffen of heeft één van jullie een gouden tip?

Fotodagboek volgt!
Wees blij dat je geen 4-cilinder hebt. :P
Zuigers sowieso ongelijk zetten zodat je maar 1 tegelijk hoeft te doen. En dan inderdaad een beetje pielen. Er een tang voor aanschaffen lijkt me overdreven.
Ik heb wel eens gezien dat men er een stuk open gezaagd PVC pijp ofzo omheen deed om de zuigerveren ingedrukt te houden. Of plakband, maar ja dat wordt ook geklieder. Oh ja ty-wraps, daar deed ik het mee geloof ik!
 
Ik vorder langzaam met de TRX. Op dit moment moet ik het cilinderblok over de zuigers + veren schuiven maar dit wil niet eenvoudig gaan. Ik krijg met mijn (grote) vingers de veren niet stuk voor stuk voldoende ingedrukt om de cilinder er soepel omheen te krijgen. Moet ik een zuigerveercompressietang aanschaffen of heeft één van jullie een gouden tip?

Fotodagboek volgt!
Je zou een blikje kunnen opknippen, dat strookje blik met wat motorolie ingesmeerd om de veer kunnen vouwen en dan een spanbandje of tywrap er omheen, net genoeg gespannen om de veer samen te drukken. Als je dan vervolgens de zuiger naar beneden in de kop duwt, dan zou hij door dat stukje blik mooi in de cilinder moeten schuiven. Beetje hetzelfde principe als de tank, maar dan de knakenmethode =)
 
Ik had ook het gedonder van het cilinderblok over de zuigers schuiven bij een TDM 3VD blok.... Dus 2 zuigers staan dan omhoog... zitten prutsen, 1 erin, 2 ging niet, 1 er weer uit... Hulp ingeroepen van zoonlief, die een veel betere sleutelaar is. Die was binnen 5 minuten klaar, veertje tegenhouden, stukkie wrikken, andere kant... Volgens hem is het redelijk eenvoudig bij TDM /TRX door een schuin randje onderaan de cilinders. Moraal van het verhaal....ff handigheid erin krijgen.. (vaker doen dus😞)
Grt,
Chris
 
Het is inmiddels gelukt, dank voor de tips allemaal. Beetje wiegen en drukken op de veren was voldoende. Wel sneetjes opgelopen van het drukken, scherpe randjes aan die veren.
Mijn soap is nog niet af! Samengevat kan ik stellen dat de komende keer een hoop spullen vooraf besteld had kunnen worden, maar voor een deel zit het ook niet mee.
- Twee keer een nokkenastandwielboutje aan prut gedraaid, 24nm is echt teveel daarvoor. Het staal lijkt toch wat zachter te worden in de loop der jaren. Ben heel blij dat ik weet hoe het voelt als het draad doordraait, zodat ik kan stoppen. Boutje uitboren in de top lijkt me geen gezellig klusje.
IMG_20190529_213741.jpg

- Ringetje van de waterpomp onderin de oliepan laten vallen, deze eraf gehaald, ringetje gevonden, nu wachten op nieuwe pakking.. in de categorie 'vertraging' en 'verwachtingen bijstellen'.
IMG_20190529_003309.jpg

- Dit werkte dus niet helaas voor de zuigerveren, wel leuk idee.
IMG_20190528_190643.jpg


Vanavond verder. FIjne dag!
 

Bijlagen

  • IMG_20190528_200518.jpg
    IMG_20190528_200518.jpg
    164,6 KB · Weergaven: 13
IT'S ALIVE!

Zojuist gestart en hij doet het!

Eerst oliepannetje er op, nadat ik de ring van de waterpomp in het blok had laten vallen..
IMG_20190531_202711.jpg

Uitlaatflenzen van ER-5 die er keurig op kunnen. (check trouwens het verschil in het gestraalde cilinderblok en het niet-gestraalde topblok, haha. Amper zichtbaar dus boeien.)
IMG_20190531_211221.jpg



En hij werkt!

Zo klinkt ie, wat zeggen de kenners?

Carbs lekken beide tijdens het draaien benzine (zie filmpje hierboven) lijkt uit het gaatje naast de mengselschroef te komen in beide gevallen. Duidt dat ergens op? Begrijp het niet echt..
Sowieso moet hij echt opnieuw de dyno op want qua sproeiers en naaldstand moet ik weer bij 0 beginnen.
Hieronder plaatje van de linkercarburateur, achterzijde.
IMG_20190601_215044.jpg


Al met al supertrots dat hij uberhaupt werkt, hij klinkt net wat dieper dan ervoor trouwens.

Bedankt voor de hulp en tips allemaal!

Gr Paul
 
Oh en Tarwe, dit mag gewijzigd worden:

Data:
* >100.000km op de teller!
* Termignoni carbon dempers
* Bluespots voor
* Stalen remleidingen voor en achter
* KEDO tandwielcover
* Progressieve voorveren WP
* WP TRAX complete achterveer
* OVER rem-schakelset
* K&N Stage II
* Racenokkenassen
* Opgeboord naar 880cc
* 91mm JE zuigers
* Horse Power Ignition
* Double Bubble scherm
* Onderkuip van Pferrer
* Carbon hugger
* Carbon verlengstuk voorspatbord
* Witte tellerplaten
 
De carblekkage is in ieder geval eenvoudig te verklaren: de mengselschroef is NIET de schroef die op de foto hierboven staat. Dus die moet je niet 2,5 slag uitdraaien, haha. Domdom.
Morgen weer starten, sproeier 150 geïnstalleerd op advies van Pieter. Na inrijden toch maar Dyno doen.
 
Top, nogmaals proficiat! :t
Oh en Tarwe, dit mag gewijzigd worden:

Data:
* >100.000km op de teller!
* Termignoni carbon dempers
* Bluespots voor
* Stalen remleidingen voor en achter
* KEDO tandwielcover
* Progressieve voorveren WP
* WP TRAX complete achterveer
* OVER rem-schakelset
* K&N Stage II
* Racenokkenassen
* Opgeboord naar 880cc
* 91mm JE zuigers
* Horse Power Ignition
* Double Bubble scherm
* Onderkuip van Pferrer
* Carbon hugger
* Carbon verlengstuk voorspatbord
* Witte tellerplaten
Done!

De carblekkage is in ieder geval eenvoudig te verklaren: de mengselschroef is NIET de schroef die op de foto hierboven staat. Dus die moet je niet 2,5 slag uitdraaien, haha. Domdom.
Morgen weer starten, sproeier 150 geïnstalleerd op advies van Pieter. Na inrijden toch maar Dyno doen.
Haha... ach, beter dit dan alles weer open moeten halen voor één of ander pakkinkje toch? :P
 
IMG-20190603-WA0016.jpeg

Goed, de drainaigeschroeven kun je dus niet helemaal indraaien. Mis een paar ringetjes blijkbaar.

Anyway, ik kan binnenkort echt gaan rijden en afstellen. Ik ben het volgende van plan:
- na 1000km olie verversen
- inrijden volgens onderstaand schema
1559634397352223198618.jpg

Er staat tevens dat je na eenmalig warmdraaien opnieuw je klepspeling moet controleren. Lijkt mij wat overdreven zolang hij goed loopt en klinkt. Hoe denken jullie daarover?

Mooie rijdagen gewenst!
 
Greetings all!

Vraag: Ik heb net mijn rijbewijs gehaald, ben achterin de 30. Ik kijk al langer naar een TRX850 als een motor die ik heel mooi vind om te zien, en ik ben specifiek op zoek naar een tweecilinder en dit is een van mijn opties. Tevens valt deze motor binnen mijn budget van maximaal 4000.

Wat ik mij afvraag is:

Is dit een motor voor een beginner die niet technisch is? Ik ben geen sleutelaar en als ik zo de pagina's van dit topic doorblader zie ik heel veel plaatjes van mensen die vanalles aan het fixen zijn. Ik zal weinig zelf aan de motor doen, ik ben gewoon op zoek naar een mooie tweecilinder met weinig issues en deze bevalt me erg qua looks. Ik kan echter bitter weinig zelf qua techniek. Is dit een "get up and go" motor waar ik weinig issues mee ga hebben? Of zullen er toch zo af en toe issues zijn doordat het nu eenmaal een motor is die meer dan 20 jaar oud is?
 
Proficiat met je rijbewijs!
Er is een belangrijk verschil tussen fiksen en aanpassen naar eigen smaak. De TRX is heel degelijk en betrouwbaar. Het enige dat stuk gaat aan de mijne, is hetgeen ik er zelf opgeknutseld heb! Geen grapje, echt waar.
Er zijn enkele aanpassingen die eenvoudig en de moeite waard zijn (voorvering, remmen) maar je moet niks, natuurlijk.
Olieverbruik is een dingetje, maar aangezien je al langer naar de TRX kijkt zal dat geen verrassing voor je zijn.
 
Dat van het olieverbruik ben ik al vaak tegengekomen maar dat lijkt mij geen zorg, vul ik dan gewoon bij met regelmaat.
Mijn vrees zit hem meer in het kopen van een motor die me laat staan langs de kant van de weg/snelweg, niet wil starten als ik ergens ben, niet gaan bokken of stotteren tijdens rijden, dat soort dingen.
Moet gewoon betrouwbaar zijn want als er wat aan is ben ik niet iemand die het zelf gaat kunnen oplossen, dan moet ie naar de shop.
 
Ik denk dat elke motor in potentie een onderhoud gevoelig ding is. Ik denk dat ik net zo veel sleutel als dat ik rij. Een TRX heeft naast het gewone onderhoud (Ketting/kettingwielen/banden/remblokken) niet veel nodig, mits er goed onderhoud is gepleegd. Mijn TDM uit '98 is ineens ontzettend lekker gaan rijden en sturen nadat ik alle lagers vervangen en/of gesmeerd had. Nieuwe vering voor en achter maakt ook een wereld van verschil. Als dat soort dingen nog standaard zijn, kan het op termijn noodzakelijk zijn daar wat geld in te investeren. Voor een budgetbike zijn dat soort beslissingen/investeringen economisch gezien lastig, en alleen uit liefde verklaarbaar. De carburateurs kunnen vaak wel een opfris- en afstelbeurt gebruiken, de uitlaat, en met name de bochten zijn meestal wel aan vervanging toe. Met een nieuwe gel-accu kom je met gemak de winterperiode zonder druppellader door. Het blok zelf is betrouwbaar, zolang er maar genoeg olie in zit.

Ik denk dat een TRX ten opzichte van bijvoorbeeld een Ducati/KTM/Cagiva wel betrouwbaarder is. Maar dat geldt eigenlijk voor alle Japanners.
 
Benzine kraantje gereviseerd. Membraan was eigenlijk nog goed maar de O-ring die de toevoer moet afsluiten was keihard en dichtte niet meer af. Hup nieuw setje erin en tank opbouwen en vullen. Helaas lekte de kraan nog door. Opgelost door een dunne ring achter het 0-ringetje te plaatsen. Nu wel dicht!
Nieuw veertje is wel sterker.
 

Bijlagen

  • IMG_20190516_132941.jpg
    IMG_20190516_132941.jpg
    127,3 KB · Weergaven: 6
  • IMG_20190516_115312.jpg
    IMG_20190516_115312.jpg
    137,7 KB · Weergaven: 7
  • IMG_20190514_115633.jpg
    IMG_20190514_115633.jpg
    322,3 KB · Weergaven: 6
Benzine kraantje gereviseerd. Membraan was eigenlijk nog goed maar de O-ring die de toevoer moet afsluiten was keihard en dichtte niet meer af. Hup nieuw setje erin en tank opbouwen en vullen. Helaas lekte de kraan nog door. Opgelost door een dunne ring achter het 0-ringetje te plaatsen. Nu wel dicht!
Nieuw veertje is wel sterker.

Van de winter ook het kraantje gereviseerd.
Na de eerste keer terug plaatsen ook nog doorlopen. Maar ik had iets verkeerdom teruggeplaatst. Weet je zeker dat je alles dezelfde volgorde en dezelfde wijze terug hebt geplaatst?
 
Terug
Bovenaan Onderaan