Yamaha TRX850 topic deel 10

Kettingsmeer, ik heb nu liqui moly motorbike chain lube. Die blijft mooi blank. Ruikt ook lekker :+ formaat spuitbus viel wel tegen dus relatief duur.
Ik heb ook nog putoline drytec staan. Nog niet geprobeerd maar de term drytec suggereerd dus dezelfde eigenschappen. “Heldere niet-klevende beschermlaag”.

Mijn TRX kocht ik ooit met hyperpro voor en achter en het is de enige motor waar ik nooit aan heb hoeven wennen. Nog geen seconde. Wijzigingen aan de vering (UPSD voorvork, öhlins achter) waren niet direct een verbetering...
 
Nou ze staat voor de deur.

Viel nog wel even tegen. Proefrit was op 60/80 wegen, daar ben ik tot de 110/120 gegaan in de vier. Dat wilde wel. Maar de top ligt in de vier op de 140 km/h, dat valt ff tegen. Mist ook duidelijk vermogen. Even gestopt op een parkeerplaats langs de snelweg. Toen eens wat gas gegeven en 1 van de uitlaten komt zwarte rook uit als je flink gas geeft. Te rijk? :/
Vanuit stilstand wegrijden kost ook moeite, maar ik dacht dat het aan mij zou liggen dat ik gewoon moet wennen aan de TRX.

Olie geprobeerd te peilen na een ritje van 15 minuten. Eigenaar gaf aan zelden bij te moeten vullen. Nou heeft hij maar 6000 km gereden, maar als ik de verhalen zo hoor. Daarna heb ik er 300 mL voor de vorm in gedaan, nog eens naar het peil gekeken maar... ik zie alleen maar zwart. Eigenaar gaf aan dat hij gewoon voldoende olie heeft. Dus nou weet ik het niet. Ik ga het gewoon verversen. Ben benieuwd hoe veel of hoe weinig er uit komt...
Hopelijk valt het mee...

Watertemperatuur kwam net/net niet aan bij de 60 graden. Maar dat kan dus?
Want mijn gevoel zegt: thermostaat er uit, inspecteren en testen in een pannetje water.

Werklijstje die ik nu heb:
  • ketting smeren
  • tanken
  • olie + oliefilter vernieuwen
  • luchtfilter vernieuwen
  • nieuwe bougies
  • accuspanning nakijken
  • wassen
  • schoonmaken onder de kappen
  • voorvorkseals
  • remklauw rechtsvoor nakijken, schoonmaken
  • reiniger voor het brandstofsysteem?
  • brandstofsysteem en slangen e.d. nakijken
  • carburateurs nakijken of na laten kijken, afstellen?
  • banden nakijken, voor waarschijnlijk vervangen

Wordt dus wat meer werk dan ik vooraf gehoopt had...

[edit]
doorgestreept wat gedaan is tot dusver.
 
Laatst bewerkt:
Hmm staat nu op zijn standaard, koud en ik zag een kleine bubbel bovenaan het olieglaasje. Zit er iig iets in. Zul je straks zien dat er een carburateur iets lekt en het flink is aangevuld met benzine. Zeer benieuwd wat er uit gaat komen. Olie besteld, zondag maar eens aftappen alvast.
 
Oliepeilen is bij de TRX en de TDM 4TX altijd een wat lastig klusje... Inderdaad peilen als je gereden hebt, motor neerzetten, rustig jasje uitdoen, helm af, dan terug naar de motor, bij voorkeur met z'n 2-en, 1 houd de motor rechtop, de ander op z'n knietjes er naast om naar het peilglas te kijken. Zie je een zwart peilglas dan zit de tank vermoedelijk gewoon vol. Je kan dat eventueel controleren door de motor te laten overhellen. Je moet dan een verandering in het niveau zien. Het mooiste is het als je het olieniveau ongeveer op de helft van het peilglas ziet. Wat teveel olie kan overigens geen kwaad.
grt,
Chris
 
Bedankt voor de tip. Zal het qua timing in de gaten houden.
Ik heb een inrijklem besteld, die komt sowieso van pas met wegzetten in de garage en ik verwacht ook met oliepeilen. :)
Gelijk ook een paddockstand en bobbins besteld zodat ik de ketting wat makkelijker kan smeren.
Ik begin de bok van de Diversion al te missen... nu even wachten tot de spullen binnen komen en kijken of een zekere monteur mij mogelijk kan & wil helpen met de carburateurs en misschien ook de voorvork als ik daar toch ben.
 
Denk er bij de oliewissel aan dat er 2 aftappluggen zijn,en let op het losse metalen busje met O-ring bij het oliefilter !
En bij olie vullen,na 3 liter de motor even laten lopen voor je de rest erin doet.
 
2 aftappuggen dus. Ik ga het service manual nog eens goed bekijken (dank aan Tarwetijger). Vandaag is de Procycle olie, een vers oliefilter en o-ring binnengekomen, plus nog wat handige gereedschappen zoals een paddockstand en inrijklem. Ik kan van t weekend iig aan de slag met de oliebeurt, kleine tandwiel eens inspecteren, ketting smeren en controleren, luchtfilter checken en eventueel verse bougies. Kan ik over een tijdje zodra hij hopelijk beter loopt goede olie er in doen en een verse voorband. En dan kunnen we hopelijk lekker gaan rijden ipv wat vooruit buffelen.
 
Laatst bewerkt:
Succes Stejoo! Hoop dat het geen dominospelletje wordt waar je het één fixt en het ander weer omvalt. Soms heb je van die fases... Blijf geduldig en we helpen je graag.

Vandaag op de testbank gezet!
Screenshot_20190716-133605.png


86 PK, 81NM met 880CC.
Grotere kleppen etc voor meer PK ga ik allemaal niet aan beginnen.

Wel een YZF voorvork :Y:Y:Y:Y
 
Afterburner :9

Nieuws van mijn rode opknapper waar ik achteraf teveel voor betaald heb, maar nog steeds lief vind:

Olie afgetapt. Grote aftapbout links zat nogal vast gebeund. Gelukkig zonder geweld wel los gekregen, maar ik ga een nieuwe bestellen want hij was al toegetakeld en is er niet beter van geworden. Zat een aluminium ring onder van de verkeerde maat die ze helemaal murw hebben gedraaid... Anyhoe: los en de zwarte vloeistof begon te lopen aan de linkerkant.
IMG_20190716_181011.jpg
Daarna bij het oliefilter de aftapbout los gedraaid, die was nog netjes. Ik denk dat de beun van de laatste beurt die wel eens vergeten kan zijn. Bout normaal vast, kreeg ik zonder problemen los en was voorzien van een koperen ring van de goede maat. Wie weet Pieter's werk van 5 jaar geleden? :t
En toen bleef het zwarte spul maar lopen... Zodra het nog maar druppelen was heb ik oliefilterhuis los gemaakt. Dan kom je lekker onder de olie te zitten zeg *D
Paar keer recht gehouden en weer op de standaard, kwam er nog wat meer uit. Tijdens het avondeten lekker laten uitlekken. Uiteindelijk zat er ruim 5 liter gitzwarte olie in de opvangbak. :X
IMG_20190716_161852.jpg
Na het afgieten bleven er een snuf zandkorrelige metaaldeeltjes achter, gok van de bak, en een paar stukjes flexibel rubberig spul wat vast vloeibare pakking is welke ergens vandaan komt. Ook een paar kleine stukkies/sliertjes wat leek op aluminiumfolie... Die kan ik niet echt plaatsen.

Oliefilterhuis was aardig goor van buiten. Droog poetsen was meer vuil schuiven, daarom maar de remmenreiniger er bij gepakt en dat hielp. Filterhuis blinkt nu weer. Rest van het blok is nog tamelijk smerig. Beide O-ringen in het huis meteen vervangen. De oude voelden die nog wel goed, maar ik had ze toch gekocht en ze zijn minstens vijf jaar oud. Busje met vers o-ringetje weer terug. Oliefilter er in, opening naar beneden en teruggeplaatst met correct moment (10Nm voor bouten van 't huis, 30Nm voor de aftapplug) en vers koperen ringetje. En daarna dito voor de linkeraftapplug.
IMG_20190716_171548.jpgIMG_20190716_175615.jpgIMG_20190716_201756.jpg
Tijd om te vullen: Afgemeten 3 L olie er in gedaan, even stationair laten lopen. Het was 20:30 inmiddels en dan ligt de kleine op bed en bij ons naast ook, dus even gassen heb ik niet gedaan. Daarna heb ik er nog 600 mL olie bij gedaan. Weer gestart en de bout van de oliegallerij in de kop even een kwartslag los gedraaid tot daar ook zwarte vloeistof uit kwam lopen. Olie weet de kop te bereiken, dus iets van oliedruk is er.

Nou heb ik hem vanmiddag op een paddockstand gezet op de oprit. Die oprit loopt iets af en dan staat ie qua achterwiel nog wel omhoog doch niet extreem. Maar nu zie ik eigenlijk geen olie achter het peilglas. Als ik hem start ook nauwelijks, ergens een paar spatten onderin. Ik weet dat er nu zo'n 3.6L in zit, plus wat er nog in de kanalen zat. Misschien moet ik een stukje door de wijk gaan rollen zodat de pomp kans krijgt om de bovenkamer op niveau te krijgen?
Of moet eigenlijk met stationair lopen er al voldoende druk van de pomp komen om het glas vol te krijgen?

Tijdens het pruttelen sloeg ie na wat gas geven helaas af. Mengel rechts is echt niet goed, duidelijk te rijk. Vervolgens kreeg ik hem niet meer gestart ondanks een aantal pogingen met en zonder choke. Ben maar gestopt voordat ik hem verzzoop of de accu leeg trok. Vermoed dat de accu misschien een beetje op het einde van zijn leven aan het komen is. Ik had hem vannacht nog wel opgeladen... Zodra mijn vriendin terug is met de auto hang ik hem daar met startkabels wel even aan. Hoor ik snel genoeg aan het tempo van de startmotor wat het zou moeten zijn. Een nieuwe accu is zo besteld als het nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Volgens WPH olie en filter wisselen 3,6 liter. Er zou in theorie voldoende inzitten. Ik ga zelf daarna meestal ff een rondje rijden en kijk dan nog eens. Eventueel dan nog iets bijvullen. Zoals je zelf geconstateerd hebt... er kan heel wat in, en het lijkt niet schadelijk te zijn.
Grt,
Chris
 
Wat je zegt, dat waren ook mijn gedachten. Had vanmiddag even tijd:
Ik heb er nog +/- 150 mL bij gegooid en daarna gestart met de startkabels. Zou best eens kunnen dat de benzinetoevoer ook niet je van het was. Er zit niet meer zoveel in de tank. Heb de kraan maar even op prime gezet, gestart en daarna op reserve zodra ie liep.
Stukje door de wijk gereden 5 a 10 minuten met verschillende snelheden en toerentallen. Wat rijdt dat ding toch lekker...
Thuis geparkeerd, op de paddockstand gezet, het vooral mannelijke publiek wat ik met het geluid had aangetrokken uit de speeltuin voor de deur te woord gestaan en het olieglas bekeken. Hela een streepje olie op de min lijn. Uiteindelijk 400 mL van de Procycle olie er bij gegoten et voila:
IMG_20190717_170214.jpg
Bijna max. *O*
Restant van de 4 L flacon er bij gemikt (+/- 100 mL) en weer de garage in. Benzinekraan weer op de normale stand en in de klem.
Er is dus een hele 4 L flacon Procycle 10W40 in gegaan en nog +/- 150 mL Yamalube 10W40.
 
Laatst bewerkt:
Er gaat bij mij inderdaad ook eerder 4L in dus de hele jerrycan dan die 3 komma nog wat uit het WPHB. Alleen peilen moet je eigenlijk doen als ie echt warm staat dus niet alleen even stationair draaien of 1x de straat op en neer. Koud gooi je er dan snel te veel in. Anyway, nu staat ie straks wat boven max als ie wel echt warm wordt. Maar dat kan ie wel hebben, heb je wat voorraad om te verstoken...
Blij toe dat je er wel lekker op rijdt :] want je hebt er nog niet echt geluk mee zo te lezen.-O- Maar die motor was gewoon toe aan wat TLC, goed bezig!:t
 
Zoals je nu het oliepeil afleest is typisch voor meten op de paddockstand. Je houd er uiteraard rekening mee maar eigenlijk staat de motor achter te hoog. Ik houd het olieverbruik bij en zet achter de meting altijd of ie wel of niet op de bok gemeten is.
Bij mij gaat het dan om TDM's maar dat is hetzelfde.
Zit me door alle verhalen op dit item af te vragen of ik toch maar es een TRX erbij moet hebben...Kan een mooie voorvork in van een YZF of R1, mooie klauwen... achterbrug.... wat Tante Ali spullen....jammie
grt,
Chris
 
Thanks Chris@850 en Tarwetijger voor de tips.

Alleen peilen moet je eigenlijk doen als ie echt warm staat dus niet alleen even stationair draaien of 1x de straat op en neer. Koud gooi je er dan snel te veel in. Anyway, nu staat ie straks wat boven max als ie wel echt warm wordt. Maar dat kan ie wel hebben, heb je wat voorraad om te verstoken...
Je had uiteraard weer gelijk. Ben na een grote eerste schoonmaakbeurt eens gaan tanken want dat was best wel nodig. Ben maar even iets verder gereden dan de Tinq net buiten de wijk, richting de Shell voor wat V-Power. Na terugkomst weer op dezelfde manier op de bok en nu staat hij dus boven max. Gelukkig weet ik dat er maar een beetje teveel in zit ipv een ruime liter teveel. Ik blijf het gewoon in de gaten houden op dezelfde manier. Zal nog wel even duren voordat er wat bij zou moeten want kilometers maak ik nog niet.
Blij toe dat je er wel lekker op rijdt :] want je hebt er nog niet echt geluk mee zo te lezen.-O- Maar die motor was gewoon toe aan wat TLC, goed bezig!:t
Het is heel wat anders dan mijn Div hiervoor. Op een goede manier. Op de weg terug van het tankstation leek hij er na een tijdje ook wat meer zin in hebben, trok al wat minder moeilijk op en hing ook iets prettiger aan het gas. Nog steeds niet optimaal, maar gelukkig niet meer zo dat ik met moeite weg kom van stilstand. Zou het de verse benzine zijn?

Dit weekend eens een halve dag besteed aan schoonmaken. Mijn hemel wat was ze goor van onderen. Ben flink in de weer geweest met Dasty, Cif keukenspray, een oude afwasborstel en een tandenborstel om de combinatie van aangekoekte olie/vet/teer/roestpreventie/troep van de onderkant van het motorblok en de welvingen en holtes te doen verdwijnen. Blok is na anderhalf uur zwoegen weer zilverkleurig van onderen, de dynamo weer grijs, de bouten weer herkenbaar, de achterbrug is weer egaal aluminium, de uitlaatpijpen een stuk minder dof en de achterveer is werempel geel. *O*
Velgen ook goed aangepakt evenals de voorvork waar de lekke voorvorkkeering zit. Die moet al geruime tijd aan het lekken zijn geweest bij de vorige eigenaar. Ik wist dat ie lek was toen ik hem kocht, maar de vorige eigenaar heeft er volgens mij nog nooit een doekie overheen gehaald sinds ie lek was. Vork was rondom vettig, remschijf was vettig en ik vermoed dat de blokken ook verzadigd zijn. Dat de remklauw rechtsvoor naar zijn mening het minder goed deed vind ik niet gek. Remmen op vet/olie zal niet veel doen en lekker remstof bewaren in de de klauw. Met een beetje pech zijn de blokken verzadigd en kan ik die beter vervangen. Zonde want die zijn nog redelijk vers.

Goed. Na de grondige ontvettingsbeurt eens de wasspullen gepakt en eens helemaal gewassen. Ook binnen de kuipdelen waar ik er ene beetje bij kon. Van de wasbeurt knapte de motor aardig op. Ook veel van de plastics en het vinyl in de Poorboy's Trim Restore gezet. Op foto's zag ze er al aardig uit, maar nu maakt ze het op waskrassen na ook heel aardig waar. Je kunt nu je vinger op de meeste delen leggen zonder een vieze vinger terug te krijgen. Wat foto's van het resultaat na het tanken:
0.jpg 1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg

Verbandje om het lamme pootje tegen het lekken. Neem elke dag even het beetje olie wat op de stofkap ligt af. Morgenmiddag ga richting een motorbedrijf waar ze de vorkseal voor mij gaan vervangen. Ik ga het toch even niet zelf doen. Want in de avonden is wat kort, ik heb geen handige lift en komende weekend heb ik het al druk genoeg met het voorbereiden en vieren van mijn verjaardag. Dus cadeautje aan mijzelf, een gefixte voorvork ;)

Vraag:
De voorband is aan vervanging toe. Profiel is bijna op. Tijdens het wassen heb ik ook maar eens de banden in iets meer detail bekeken. Kom ik er achter dat die voorband al zijn eigen brommerrijbewijs mag gaan halen. Is uit week 11 van 2003! :o Had ze wel op luchtdruk, profiel en optisch op staat bekeken, maar nog niet de DOT code dus... protip: pak die DOT code mee als je een motor gaan bekijken. Nou heeft deze een lekke voorvork dus heb ik rustig aan gedaan, maar iets om in je achterhoofd te houden. (bovendien ben ik blijkbaar dommer dan een ezel, want dit is mij met de Div ook overkomen |().
Morgen meteen eens vragen of er voor een ander bandje op kan. Maar welke...
Ik ga eens kijken wat Fortnine in zijn laatste video over dit onderwerp aanraad en in deze draad zoeken.
Als iemand hier nog tips heeft dan hoor ik het graag.
Achter ligt een Conti RoadAttack 2 op uit 2014 met nog wat profiel. Die kan ik op zich nog wel oprijden.
 
Laatst bewerkt:
Dasty, CIF, afwasborstel.........zozo.
Was ie zo vies dan? Dat zijn middelen die je bij mijn brommert niet zomaar in de buurt krijgt zonder risico van het oud hollandsch vierendelen.:9

En over je voorband. Tja zie ik wel vaker, zeker als je naar een oudere motor gaat kijken met een lage KM stand. Als iemand meer een paar duizend per jaar rijd heb je zomaar een voorband die 10 jaar ouder is. Ik houd er ergens al rekening mee, net als een accu die vaak binnen een half jaar defect raakt.

*edit* mooie originele trx trouwens!!
 
Dasty, CIF, afwasborstel.........zozo.
Was ie zo vies dan? Dat zijn middelen die je bij mijn brommert niet zomaar in de buurt krijgt zonder risico van het oud hollandsch vierendelen.:9
Ja, ik ben niet voor niets aan de poets gegaan. Ze was zwart, goor en sticky van onderen. En de voorvork en remmerij aldaar was vet van de vorkolie.
Wat is er zo mis het de Dasty, CIF en afwasborstel? Nat maken, spray, inborstelen en afspoelen. Zo aggressief is het niet, maar tegen vet werkt het goed. Je moet er inderdaad niet de gelakte delen mee doen, al is het met name de afwasborstel waarmee je dan de boel verprutst.
De wasbeurt daarna was natuurlijk met twee emmers en meerdere washmitts. ;)

Motor staat sinds maandag bij een monteur voor de voorvorkkeeringen. Hij legt er gelijk een nieuwe voorband op en ontdekte dat ook de wiellagers voor hun beste tijd hadden gehad. Ben wel blij dat ik de motor heb weggebracht, want anders was ik dat weer mooi tegengekomen. Nu had ik mooi de tijd om mijn garage verder uit te mesten en meer ruimte te maken. :)
En over je voorband. Tja zie ik wel vaker, zeker als je naar een oudere motor gaat kijken met een lage KM stand. Als iemand meer een paar duizend per jaar rijd heb je zomaar een voorband die 10 jaar ouder is. Ik houd er ergens al rekening mee, net als een accu die vaak binnen een half jaar defect raakt.
Ja het is begrijpelijk. Ik had eigenlijk ook beter moeten weten, want ik heb al meerdere gekke dingen meegemaakt. O.a. een "nieuwe" achterband uit 1997, in 2014...
Accu van deze is nog goed op het moment. Heb ik ook al aan de lader gehad just in case. Geen problemen mee gehad, houden we gewoon in de gaten.
*edit* mooie originele trx trouwens!!
Dankjewel. :)
 
Ja, ik ben niet voor niets aan de poets gegaan. Ze was zwart, goor en sticky van onderen. En de voorvork en remmerij aldaar was vet van de vorkolie.
Wat is er zo mis het de Dasty, CIF en afwasborstel? Nat maken, spray, inborstelen en afspoelen. Zo aggressief is het niet, maar tegen vet werkt het goed. Je moet er inderdaad niet de gelakte delen mee doen, al is het met name de afwasborstel waarmee je dan de boel verprutst.
De wasbeurt daarna was natuurlijk met twee emmers en meerdere washmitts. ;)

Dasty is veels te aggresief, Je weet dat je motorblok is gelakt? Je zal niet de eerste zijn die zijn blok opnieuw kan spuiten.
Als je heel even zoekt op het www lees je dat Dasty ook de beschermlaag van je "blanke" achtervork aantast net als de O ringen van je ketting.

CIF is vloeibaar schuurmiddel en een afwasborstel is te scherp, krijg je ook van die lekkere fijne kleine swirlkrasjes van. (ja, ook op je gelakte motorblok)
Beter is dan om een oude theedoek te pakken met lampenolie oid. Of schoonmaken met WD40 (het enigste waar dit middel wel goed voor is)

Ik vind je TRX net ff te knap voor jouw aanpak, het is geen oud pekelbarrel ;-)

En daarna met meerdere washmitts aan de gang (top). Klinkt als, eerst je vrouw in elkaar meppen en daarna vertroetelen omdat je er spijt van hebt.:+_O-


P.s. ik ben echt geen poetser die een heel dozijn verschillende poetsmiddeltjes heb en alles met een wattestokje doet.
Ben eerder met de franse slag, gebruik wel meerdere emmers en zachte (action) sponsen en microvezeldoekjes (ook action). Dan heb ik borstels van Muc- Off en gebruik wel een zacht schoonmaakmiddel zoals een autoshampoo. Als wax gewoon de groene turtlewax.
Hardnekkig vet (ketting vet ) met een zachte oude handdoek + WD40 (Nooit mee smeren, wel mee schoonmaken)
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp het. Het was ook een aanpak die niet herhaald dient te worden. Ding was echt te goor om aan te raken. Het was gelukkig vooral de onderkant van het blok en ben niet als een wilde tekeer gegaan. En meteen spoelen. Maar thanks voor de tip, iets voor de volgende keer.
Moet ik eerst een busje WD40 kopen...

Het is zeker geen pekelfiets, integendeel. Vandaag opgehaald bij de monteur en ik kreeg complimenten voor de staat van de TRX. Toch iets goed gedaan.
Hij ook want de voorvork is weer lekvrij, de voorwiellagers vervangen, een nieuwe band voorop, de remmerij weer schoon en voorzien van verse remvloeistof (die was waarschijnlijk ook al minstens vijf jaar oud). Als extra service meteen de kettingspanning afgesteld dan hoef ik dat zelf niet meer te doen. Ritje naar huis was super. Kan nu fatsoenlijk de weg op. Carburateur is ook merkbaar vrolijker met de verse benzine en ik heb nog een flesje cleaner meegenomen om er door te jagen.

Kan ik binnenkort het luchtfilter doen en de bougies. :-)
 
Die WD40 hoef je dan niet te kopen hoor. Als ie nu lekker schoon is, is het ook makkelijker om m schoon te houden. Die WD40 had ik ooit ergens bij gekregen ;-) .


En dan netjes zo houden. (ook origineel houden)
 
Dank jullie wel, 't voelt toch een beetje als hoogverraad. :P
Eén TRX (heb er nu 2) houd ik voor op straat, met alle mooie spulletjes erop die ik in de loop der jaren verzameld hebt natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan