Yamaha TRX850 topic deel 10

In de schuur knutselen; check. 🙃

199758E2-50FB-4EF9-AECF-B8B7D9BE9C9B.jpeg
 
Nu ik een andere circuitfiets heb, ga ik van 2 TRXen eentje maken die ik wil houden, met al het speciale spul er op. De andere wordt vrijwel origineel en die ga ik verkopen. Dus grijze frame op het originele blok, het zwarte frame op het getunede blok - net andersom als hoe het zat. Het zwarte frame bleek scheurtjes te hebben bij het montagepunt van het kuipframe. Dus dat ook direct fiksen. De uitlaatflenzen zaten flink vast, die zijn er met een acetyleen brander afgekomen. Er draait eens een boutje kapot, etc. Al met al wel iets meer werk dan ik had gedacht/gehoopt...
 
Nou, het circuitseizoen is voorbij dus hop aan de slag met de voorvork.
Heb waardevolle informatie kunnen vinden over het kunnen plaatsen van de R1 voorvork, het draaibankwerk etc wat er voor nodig is, etc.

Als jullie nog tips hebben, graag! Alle spullen zijn er in ieder geval!

Een visualisatie van de voor en na:
IMG_20191020_143329.jpg
IMG_20191020_144409.jpg
 
Dag jongens,

Ben lekker winter onderhoud doenvan. Achterwiel eraf, ketting netjes schoon etc. Vervolgens zie ik een kapotte lager, mooi dat ik dat meteen kan vervangen. Echter het is de lager in de tandwielhouder.
Als ik google op sprocket carrier bearing krijg ik een op het oog dezelfde lager als aan weerszijden in het achterwiel. Lijkt me niet te kloppen, deze is veel groter.

Is hier een reparatie voor mogelijk of moet ik een nieuwe tandwielhouder?
15729495707031141945694.jpg
 
Ik heb toevallig het achterwiel uit mijn TRX liggen. In de tandwielhouder zit een standaard 6206-RS kogellager en een 40x62x6 keerring. Deze kun je zo bestellen en erin tikken/drukken. Je kunt voor minder klaar zijn dan die 18 pond ;)
 
Ik heb toevallig het achterwiel uit mijn TRX liggen. In de tandwielhouder zit een standaard 6206-RS kogellager en een 40x62x6 keerring. Deze kun je zo bestellen en erin tikken/drukken. Je kunt voor minder klaar zijn dan die 18 pond ;)

Kak, net besteld haha. Kun je me een link sturen voor de volgende keer? Vooral de keerring kon ik echt niet vinden, zelfs niet als ik de code invoerde die erop stond..
 
OK, volgende uitdaging.

De lagerschalen in het balhoofd krijg ik er niet uit. Sleufje er horizontaal erin gedremeld maar kan ze er niet uit wippen.

Dus: eigen tool gemaakt door in de lengte een pijp in te zagen die precies in de onderste nokjes valt.
IMG_20191113_151139.jpg


Kon er flink op rammen, maar:
IMG-20191113-WA0008.jpeg

FAIL

Ik heb geen lasapparaat, dus weet echt even niet hoe ik dit nog beter kan aanpakken. Jullie lumineuze ideeen? Wil liever geen hele set kopen van 40 euro...
 
OK, volgende uitdaging.

De lagerschalen in het balhoofd krijg ik er niet uit. Sleufje er horizontaal erin gedremeld maar kan ze er niet uit wippen.

Dus: eigen tool gemaakt door in de lengte een pijp in te zagen die precies in de onderste nokjes valt.
Bekijk bijlage 1443225

Kon er flink op rammen, maar:
Bekijk bijlage 1443226
FAIL

Ik heb geen lasapparaat, dus weet echt even niet hoe ik dit nog beter kan aanpakken. Jullie lumineuze ideeen? Wil liever geen hele set kopen van 40 euro...
de dremel iets scheef houden en de lagerschaal 'diagonaal' doorslijpen. Dan tik je 'm dr zo uit
 
Normaal klop je die er zo uit met een lange doorslag.
De wand van dat stuk buis dat je gebruikt hebt is veel te dun en te zwak.
Anders een stuk platte stalen lat die juiste de dikte heeft zodat ze in de uitsparing past.
Als die bvb.20 of 30 mm breed is plooit die niet,en daar kun je flink op meppen.
De dikte is makkelijk aan te passen als die niet juist is.
 
De bovenste lagerschaal heeft uitsparingen en tikte ik er zo uit. Bij de onderste lagerschaal zitten die uitsparingen niet. Ik heb ook maar een lasapparaat geritseld en toen was het zo gebeurd.
 
Bovenste is eruit gekomen met de dremel. Minimale uitschietjes tegen het balhoofd, no biggie.

De onderste (hierboven afgebeeld) heeft juist uitsparingen Tarwe. Die moet er nog uit, ga dat wel netter proberen te doen met de methode van Luc. Dank voor de tips jongens.

Woensdag naar de aluminiumfabriek en de stuurpennen omzetten.
 
Laatst bewerkt:
Normaal klop je die er zo uit met een lange doorslag.
De wand van dat stuk buis dat je gebruikt hebt is veel te dun en te zwak.
Anders een stuk platte stalen lat die juiste de dikte heeft zodat ze in de uitsparing past.
Als die bvb.20 of 30 mm breed is plooit die niet,en daar kun je flink op meppen.
De dikte is makkelijk aan te passen als die niet juist is.

Gelukt met een dikkere pijp! Zat vast zeg!
 
Zo, lekker bezig geweest.
Lagerschalen zijn er mooi uit gekomen en mbv een aluminium cilinder (uiteinde op maat gefreesd) er keurig ingeklopt. Lagerschaaltjes eerst een nachtje in de vriezer en het balhoofd opstoken natuurlijk.

IMG_20191127_143554.jpg


Het omzetten van de stuurpen was niet simpel. De TRX pen is 0,3mm smaller dan de R1 pen in de basis. Dus: R1 plaat verder opgeboord en een bus erin geperst, met drie 'tredes'.
IMG_20191126_213404.jpg

Vervolgens de nieuwe lager erop.
IMG_20191126_214113.jpg

Dat leek een soepel werkje, maar eenmaal thuis bleek de as er een halve/hele graad scheef in geperst te zijn...
Hieronder de kroonplaat.
IMG_20191127_183029.jpg


Dit was simpel recht te buigen met milde druk, de hele basisplaat konden we minimaal aandrukken en toen was t goed.

Verder gegaan met het maken van een spacer voor onder de R1 kroonplaat.
Ging eenvoudig toen eenmaal de maten duidelijk waren.
IMG_20191202_200352.jpg

IMG_20191202_203647.jpg

Ook meteen een nieuwe ring gedraaid.

Eenmaal thuis zat het allemaal prachtig en met minimaal gewrik om de kroonplaat op zn plek te krijgen.
IMG-20191202-WA0015.jpg

IMG_20191202_222738.jpg

Het voorlopige resultaat! De nieuwe zit met clipons onder de kroonplaat zal wennen worden maar ik ben lang dus prima. En ga sowieso er vooral mee op circtluit rijden.

Het stuurslot moest er helaas af, het contactslot was ook niet plug and play met de nieuwe kroonplaat. Na dat passend te hebben gemaakt zat het in de weg. Maar dat maakt niet zo uit vind ik.


To do:
- Kroonplaat poedercoaten
- 40x20x12 lagers vinden zodat we een voorwielas met m18 draadeind kunnen fabriceren (originele lagers van 40x17 gaat niet passen nie, en ik wil geen bussen etc in de voorpoten hoeven maken)
- Velgen poedercoaten
- Afstandsbussen tussen voorpoten en voorwiel maken
- Koso DS03 cockpit installeren (@joebiker en @kwastert , als je fotos van dat project hebt, welkom!!


Will keep you posted in these cold and boring months!
 
Heeft er nog iemand een net voorwiel over (alleen velg liefst?) Die van mij is niet meer rendabel te repareren na >100.000km en pekel en stoepjes etc.
Kan er maar amper wat vinden op het internets.
 
Heeft er nog iemand een net voorwiel over (alleen velg liefst?) Die van mij is niet meer rendabel te repareren na >100.000km en pekel en stoepjes etc.
Kan er maar amper wat vinden op het internets.
Dit wat?
Boonstra motorsloop heeft ook een voorvelg,maar is licht beschadigd en vraagt er nog 150,- voor.
 
Gaat mooi zo te zien ;)
Je kunt ook altijd HPS Motoren checken. Ze hebben veel voor TRX en tdm liggen.
Groet Fernand
 
Heeft er nog iemand een net voorwiel over (alleen velg liefst?) Die van mij is niet meer rendabel te repareren na >100.000km en pekel en stoepjes etc.
Kan er maar amper wat vinden op het internets.

Ik heb nog een compleet setje wielen liggen. Stuur me maar een PM
 
Mooi project! Je voorwiel is niet meer netjes te gebruiken..Ik vraag me af waarom je niet kiest voor een knap R1 voorwiel... Kan misschien schelen in aanpassen van eea.
 
Terug
Bovenaan Onderaan