Yamaha vaagheden

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
3
Dit speelde me al langer door het hoofd en ik had het er net met poohbeer nog over, ik begrijp het in ieder geval niet echt.

Ik rij zelf op een FZR400, deze is uit Amerika geimporteerd. Eigenlijk zijn alleen de VS en Japan in verband met de regelgeving daar de landen waar dergelijke 400cc modellen populair zijn. Hier in Nederland zie je ze in ieder geval zeer zelden.

Neem een fabrikant als Yamaha, ze hebben op dit moment op het gebied van die sportmotoren de volgende mogelijkheden: de 600cc Thundercat, de 600cc R6, de 1000cc Thunderace en de 1000cc R1.

Dus 2x een 600cc en 2x een 1000cc maar waarom niet een 750 en een 400cc in hun programma?

Neem nou mezelf, ik heb net mijn rijbewijs en wil graag op een sportmotor rijden. Bij Yamaha zou ik dus dan gelijk op een 600cc moeten beginnen, als ik een nieuwe zou willen, en dat lijkt mij nou juist niet verstandig met geen ervaring, zeker niet aangezien de 600\'tjes steeds sneller worden.

Ik heb nu dus een 2e hands FZR400 en dat is gewoon perfect om op te beginnen, erg sportief maar ook weer niet teveel vermogen, ideale fiets om op te leren dus.

Ik begrijp dus niet dat momenteel Yamaha (en andere fabrikanten) dit gebied links laten liggen en zich volledig richten op de 600cc en 1000cc markt. Het lijkt mij in ieder geval een gat in de markt, de lichtere supersport markt.

Iemand mee eens of juist niet? Ik hoor graag jullie mening hierover. :)
 
Ik ben het helemaal met je eens Revolution, ik heb voor m\'n eerste motor ook een poos lopen zoeken naar een sportieve 400.
Het probleem is denk ik dat wanneer een merk besluit een 400 in het programma op te nemen ze dus nieuwe 400\'s naar nederland halen, en qua prijs verschillen die niet zo veel van een 600.
En dan kiezen de meeste mensen toch eerder voor een 600, en worden er dus waarschijnlijk te weinig 400\'s verkocht. :?
En dat is eeuwig zonde want het zijn ideaale beginnersfietsen voor sportief gerichte rijders die gewoon een sportmotor willen (licht wendbaar snel), maar niet metteen al hun geld willen opmaken aan een superssportfiets met veel pk\'s.
 
Denk niet echt dat het een gat i/d markt is...
Veel beginnende motorrijders die graag een sportfiets willen zijn gebonden aan de 25-KW regeling. Daarnaast heb je nog een groep die een fiets willen die zo snel mogelijk is... En dan is er een kleine groep die een motor koopt die ook meteen goed te rijden is...

Daarnaast zijn 400\'s vrijwel even duur als 600\'s, waardoor de kans dat iemand een 400 kiest in dit op vermogen gerichte tijdperk gewoon te klein is... En als dan toch al besloten wordt om 400\'s onze kant op te halen, zie je ook in de 400-jes de tendens dat het vermogen omhoog gaat en de algemene rijbaarheid voor beginners minder wordt....
 
Neem een fabrikant als Yamaha, ze hebben op dit moment op het gebied van die sportmotoren de volgende mogelijkheden: de 600cc Thundercat, de 600cc R6, de 1000cc Thunderace en de 1000cc R1.

Dus 2x een 600cc en 2x een 1000cc maar waarom niet een 750 en een 400cc in hun programma?
hebben ze dus wel, de YZF-R7 en de 400 weet ik niet.
Ik heb nu dus een 2e hands FZR400 en dat is gewoon perfect om op te beginnen, erg sportief maar ook weer niet teveel vermogen, ideale fiets om op te leren dus.

Ik begrijp dus niet dat momenteel Yamaha (en andere fabrikanten) dit gebied links laten liggen en zich volledig richten op de 600cc en 1000cc markt. Het lijkt mij in ieder geval een gat in de markt, de lichtere supersport markt.
Dat doen die merken ook niet. De 400cc is in Japan bijvoorbeeld enorm populair... Het zijn de europese importeurs die bepalen dat deze fietsen niet naar europa worden gehaald...

Ik mocht van Poohbeer eigelijk zo ( in een quote.) niet meer reageren :P })
 
Denk niet echt dat het een gat i/d markt is...
Veel beginnende motorrijders die graag een sportfiets willen zijn gebonden aan de 25-KW regeling. Daarnaast heb je nog een groep die een fiets willen die zo snel mogelijk is... En dan is er een kleine groep die een motor koopt die ook meteen goed te rijden is...

Daarnaast zijn 400\'s vrijwel even duur als 600\'s, waardoor de kans dat iemand een 400 kiest in dit op vermogen gerichte tijdperk gewoon te klein is... En als dan toch al besloten wordt om 400\'s onze kant op te halen, zie je ook in de 400-jes de tendens dat het vermogen omhoog gaat en de algemene rijbaarheid voor beginners minder wordt....
Ben ik niet met je eens, neem nou jezelf. Jij bent niet gebonden aan de 25 Kw regeling, nou kies jij ervoor om gelijk op een 600cc te starten, maar er zijn zat beginnende motorrijders (waarvan de meesten boven de 21 jaar zijn en niet 25 kw\'ers) die niet gelijk op zo\'n PK pakhuis willen of durven te stappen.

En als de 400 bijna even duur is als een 600, dan kun je dat ook zeggen van de 600 <> 750cc klasse. :)

En als alle fabrikanten een 400cc gaan aanbieden, dan zal het vermogen daar ook wel omhoog gaan maar dan nog, het blijft stukken minder extreem en verstandiger voor beginners.
 
In nederland is geen vraag naar lichte motoren...

Er heerst hier een \"zware is de ware\" cultuur, en er zijn geen financiele voordelen kwa verzekering etc.

Daarbij kost het produceren van een moderne 400 evenveel als een 600...

En als de 400 bijna even duur is als een 600, dan kun je dat ook zeggen van de 600 <> 750cc klasse.

Zoveel 750\'s zijn er niet... noem een andere dan de GSX750 in de supersport klasse?
 
Laatst bewerkt:
Op Zondag 02 september 2001 00:05 schreef BertV het volgende:
In nederland is geen vraag naar lichte motoren...

Er heerst hier een \"zware is de ware\" cultuur, en er zijn geen financiele voordelen kwa verzekering etc.

Daarbij kost het produceren van een moderne 400 evenveel als een 600...Zoveel 750\'s zijn er niet... noem een andere dan de GSX750 in de supersport klasse?

Euh Ducati 748
ennuh NINJA ZX-7R
Tja en de R7
 
Euh Ducati 748 -> kwa vermogen eerder een 400cc :+
ennuh NINJA ZX-7R -> ja
Tja en de R7 -> te exotisch duur, niet in het rijtje
 
Jongens! idd 784 is kwa pk\'s geen verbetering, wel kwa koppel... en het is voor mij wel een serieuze kandidaad \"ter vervangen van de t-cat\" over 1.5 jaar oid.


Maar het zal 95% zeker wel een \"veilige\" R6 worden.
 
Zoals sommige mensen hier al vertellen, is de algemene tendens in Nederland idd, hoe zwaarder, dikker, meer pk\'s, meer cc\'s, de enige reden om een fiets aan te schaffen......Ik persoonlijk heb een partij commmentaar gekregen dat ik \"maar\" een 250CC had gekocht.......dat het 2 takt is dat boeit bijna niemand iets, want bijna niemand weet wat het inhoud.....De meeste figuren die ik tegenkom vertellen over minimaal 750CC en verder, meer dan 100PK enz.....leuk en aardig, het enige plezier wat zulke lieden van het motorrijden hebben is dat ze op kunnen scheppen tegen derden: \"kijk eens jongens......hayabusa!!!!\" en ondertussen er geen ruk mee kunnen.

Hard rijden op de rechte stukken dat kan iedereen.....maar bochtenwerk, daar gaat het uiteindelijk om......tenminste, voor de echte motor liefhebbers dan.

Hier in Nederland, met de instelling die de meeste mensen hebben..........tsja, hier is (jammer genoeg) niet echt een markt voor de \"lichtere\" bikes.......
 
De inruilwaarde van een lichte fiets is ruk. Daardoor nemen veel mensen niet het risico om een incourante 400 te nemen terwijl ze voor de 600 een veel betere prijs krijgen bij inruil.

Zeker als de fiets (deels) gefinancierd is maakt dit een groot deel van de beslissing denk ik.
 
Zoals sommige mensen hier al vertellen, is de algemene tendens in Nederland idd, hoe zwaarder, dikker, meer pk\'s, meer cc\'s, de enige reden om een fiets aan te schaffen......Ik persoonlijk heb een partij commmentaar gekregen dat ik \"maar\" een 250CC had gekocht.......dat het 2 takt is dat boeit bijna niemand iets, want bijna niemand weet wat het inhoud.....De meeste figuren die ik tegenkom vertellen over minimaal 750CC en verder, meer dan 100PK enz.....leuk en aardig, het enige plezier wat zulke lieden van het motorrijden hebben is dat ze op kunnen scheppen tegen derden: \"kijk eens jongens......hayabusa!!!!\" en ondertussen er geen ruk mee kunnen.

Hard rijden op de rechte stukken dat kan iedereen.....maar bochtenwerk, daar gaat het uiteindelijk om......tenminste, voor de echte motor liefhebbers dan.

Hier in Nederland, met de instelling die de meeste mensen hebben..........tsja, hier is (jammer genoeg) niet echt een markt voor de \"lichtere\" bikes.......

Helemaal mee eens.
Aangezien je hier in Baskenland maar weinig rechte stukken hebt en erg veel berg en kustwegen met het betere bochtewerk , zie je hier ook bijna geen Busas e.d. rijden.
99 % van de rijders is op de betere bochtwegen sneller op een 600 cc dan op een 1.000 cc.
Wij rijden vaak met een jongen van 21 op een rgv 250 en die rijdt menige literfiets in de bochtjes eruit. :] :}
 
Mijn mening is toch dat je het best kan leren motorrijden op een \"tamme\" 600cc machine.
Je kunt met zo\'n ding noggus een schakel en remfoutje veroorloven.
Met een 400 viertakt of 250 tweetakt heb je zo\'n smalle powerband dat je gewoon goed moet kunnen rijden om er het maximale uit te halen!
Je kunt met zo\'n licht en wendbaar fietsje dan inderdaad menig dikke fiets er uit rijden, maar dat is dan wel voor de meer ervaren rijder!
Groetjesszz..
 
die verhalen van ik heb net me rijbewijs en het lijkt me niet verstandig om op een pk pakhuis op te stappen...vindt ik dus echt onzin...

jij bent diegene die controle heeft over de je eigen rechterhand...als je die kan beheersen, dan kan je op een bike stappen met 180hp...

ik heb vanaf maart me rijbewijs (2001) en kocht een maand later een cbr1000f met 140 pk.

ik heb er al dik 11000km opzitten...en niks aan de hand...je moet alleen jezelf beheersen..
en ja ik rijd ook wel eens hard, en met de knie over het asfalt...

dus 400cc rijden omdat iemand een beginner is ...mmm...dat vind ik een discussie punt waard (no offense natuurlijK! :) )

400cc is als iemand daar veel op rijd binnen een jaar op uitgekeken, kijk maar naar het aanbod van cbr600fjes en dergelijke fietsen...

ff een jaartje of 2 jaartjes erop rijden...en dan wil je vanzelf wel zwaarder...bespaar meteen jezelf een hoop kosten en koop gewoon een bak die breder inzetbaar is...

evengoed is dit een eigen mening,....dus ik niemand aanvallen over het feit dat iemand een 600tje of lichter koopt dat het geen goeie fiets zou zijn enzo....

dat was alles :)
 
Ben het met je eens Fastnappie.

Ik stapte zelf op een V-Max, de avond dat ik m\'n rijbewijs had, daarna een ZZR 1100 gevolgd door een CBR 1100 XX, nu een R1 8-)

Je hebt het zelf in de (rechter)hand, als je weet dat je je niet kan beheersen, neem dan inderdaad wat lichters.
 
heb nu net een week mijn R6 en al de verhalen die jullie me vertelde over dat het zo\'n beest is kloppen. Maar ik vind hem goed beheersbaar. Hij is lekker in de bochten en accelereerd daar ook verdomde lekker weer uit. Ik vind het geen gevaar voor me en kan/weet me ook goed te beheersen. Ik had er niet aan moeten denken om te starten op iets wat tammer is als dit.
 
heb nu net een week mijn R6 en al de verhalen die jullie me vertelde over dat het zo\'n beest is kloppen. Maar ik vind hem goed beheersbaar. Hij is lekker in de bochten en accelereerd daar ook verdomde lekker weer uit. Ik vind het geen gevaar voor me en kan/weet me ook goed te beheersen. Ik had er niet aan moeten denken om te starten op iets wat tammer is als dit.

zoals je zelf zegt: je rijdt pas een week ... hoe beheers je jezelf dan na wat langer ? (en ik spreek uit ervaring). De grenzen bij supersports liggen gewoon veel verder dan bij een andere, dus als er dan iets gebeurd, is het direct veel ernstiger ook (is toch mijn gedacht ;) .)
 
Mijn mening is toch dat je het best kan leren motorrijden op een \"tamme\" 600cc machine.
Je kunt met zo\'n ding noggus een schakel en remfoutje veroorloven.
Met een 400 viertakt of 250 tweetakt heb je zo\'n smalle powerband dat je gewoon goed moet kunnen rijden om er het maximale uit te halen!
Je kunt met zo\'n licht en wendbaar fietsje dan inderdaad menig dikke fiets er uit rijden, maar dat is dan wel voor de meer ervaren rijder!
Groetjesszz..
Juist Daardoor leer je op zo\'n lichte machine beter rijden!
Juist omdat je in de goede versnelling moet zitten voor een bocht omdat je anders geen power hebt. Je leert met zo\'n licht ding het betere gooi en smijtwerk, en kunt later remmen en maak je een keer een stuurfout dan is zo\'n lichtere machine makkelijker van z\'n lijn te krijgen.
Ik ben er van overtuigt dat doordat ik op een tweeenunhalfje 2takt ben begonnen een betere rijder ben geworden dan waarneer ik op een \"pk-pakhuis\" was begonnen.
Ik ben overgens op een lichte machine begonnen, niet omdat ik zo verstandig was, maar omdat ik gewoon het geld niet had voor een supersport 600+
Had ik wel het geld gehad, had ik me waarschijnlijk niet kunnen behersen en gelijk zo\'n superbike gekocht :9~
 
Helemaal eens met TurboTeunis!

Ik rij zelf sinds een maand op een 400 en kan me met zo\'n fiets volledig op de techniek van het motorrijden richten, dus het bochtenwerk etc.
Hij heeft redelijk vermogen maar is wel zo vergeeflijk dat hij je niet meteen afstraft als je bij het uitkomen van een bocht teveel gas geeft, of als je een bocht verkeerd aansnijd.
Doordat hij zo licht is is het een echte gooi en smijtfiets, en zijn de prestaties ook heel behoorlijk (je moet alleen dus wel in een bepaald toerengebied blijven waar hij vermogen heeft).

Ik ben dus ook van mening dat je op een lichte fiets uiteindelijk een betere bestuurder wordt, omdat je je volledig kunt richten op de zaken die bij motorrijden zo belangrijk zijn, in plaats van bij elke bocht erg voorzichtig moeten zijn dat je die 110+ paardjes niet te vlug loslaat, iets wat gemakkelijk gebeurd als je maar een paar centimeter uitslag hebt in je gashendel. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan