Yamaha Virago 250

Caesar2

MF'er
20 mei 2004
123
0
Kortrijk
Als lesmoto had ik een CB500... maar deze beviel mij eigenlijk niet echt. Een zeer wendbare machine, maar niet "mijn" motor. Ik zoek geen moto om kilometers mee te bollen, maar gewoon eentje als ontspanning, een rustig ritje langs mooie landschappen, genieten van het weer en de natuur. Een chopper lijkt mij hiervoor ideaal.

Gisteren heb ik daarom eens een tweedehandse Yamaha Virago 250cc gehuurd voor een halve dag. Dit is hem :

Im000735.jpg


Bouwjaar '92 en slechts 4.000 km. De moto "zou" heel lang stilgestaan hebben. Controle hiervan is natuurlijk bijna onmogelijk, maar het is wel zo dat hij er nog heel goed uitziet : chromé blinkt perfect, uitlaten zijn niet blauw, slechts 2 krassen die opvallen,...

De meesten hadden mij gewaarschuwd : "oei, pas op, als je van een CB500 komt, dan zal je dit traag hok onmiddellijk beu zijn !" Dus gisteren met een behoorlijk kritische ingesteldheid zo'n 100 km gebold... en toch was ik echt aangenaam verrast. Uiteraard is hij iets trager, maar dat valt mij nog goed mee. Versnellingen liggen blijkbaar heel kort, zodat je tot 80 à 90 km/u tamelijk vlot vooruit gaat. (snelweg zal er toch niet mee gereden worden). Ik heb weinig mankementen gevonden : stationair toerental stond te laag, maar dat is al opgelost ; voorrem remde veel minder (gelijkmatig) af ivm de CB500... hopelijk biedt een nieuw remblokje hier soelaas. Algemeen gezien dus een positieve balans van mijn kant.

Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten bij zo'n Virago 250 ? Of algemene raad m.b.t. dergelijke choppers?

Peter
 
Laatst bewerkt:
Niet doen....wordt je snel zat van...... en ik vind het best een boel geld!
 
Prima motors die virago's. Maar ga gewoon voor minimaal 750. Of gewoon een 50cc brommertje. Dit is echt niks.
 
Beslissing is gevallen : deze morgen heb ik de Virago aangekocht. *D

Na enkele berichten hier heb ik nog even kort getest op een 750cc bij dezelfde dealer ('95 met 35.000 km), maar deze voegde voor mij niks toe. De extra kracht die je vooral op de autosnelweg kunt gebruiken, heb ik niet nodig, aangezien ik met de motor niet op de snelweg zal rijden. Dus na dat extra ritje dan toch maar voor de Virago 250 gegaan, met zo'n lage kilometerstand leek mij dit wel een koopje.

Tegen woensdag zullen waarschijnlijk alle papieren in orde zijn en kan ik de motor ophalen. En vanaf dan heel veel :]
 
gefeliciteerd met je nieuwe aankoop!

Ik hoop dat je er veel en lang plezier van zult hebben!
 
Thx Peter. Dat er ooit nog een zwaardere motor komt, wel, die kans is natuurlijk heeeel groot. Maar dit leek mij ideaal als eerste moto om 1 of 2 jaartjes mee te toeren. Kosten zal ik er gezien de lage kilometerstand nog niet aan hebben, wat ook wel belangrijk is voor mij (2 linkerhanden)
 
Vandaag mijn verzekering gaan regelen : 573 EUR voor een gewone BA met rechtsbijstand :?

Gelukkig geen zwaardere motor genomen, want dan zit je al snel boven de 700 EUR. Reden? 22 jaar oud... Pas vanaf 30 jaar oud begint het bedrag te zakken :r En nog een geluk dat ik al een wagen verzekerd heb daar, anders kon ik het helemaal vergeten. Bende afzetters !
 
Ondertussen weeral een goeie 250 km afgelegd met de moto ... en het bevalt mij uitstekend *D

Lekker lichte fiets om te sturen, dus ideaal om te leren. Remkracht is wel een stuk minder dan van een CB500, maar dat had ik eigenlijk wel verwacht. Voor de rest geen kat die ziet dat die motor al 12 jaar oud is, zelfs de kenners niet ;) Uitstekend onderhouden dus !

Laag verbruik ook, met 4 liter op 100 km (1:25) kom ik toe. Wat betreft snelheid, die is voorlopig meer dan snel genoeg voor mij... alles tot 90 km/u gaat behoorlijk vooruit.

Wel even een vraagje mbt de cruise-snelheden icm de versnelling. Geen toerenteller aanwezig, dus het is "gissen". Wat is nu de "beste" versnelling om aan te houden aan volgende snelheden :

50 km/u -> hou ik hem nu in derde
70 km/u -> 4de
90 km/u -> 5de

Opschakelen doe ik meestal 10 km/u vroeger, dus naar 3de aan 40 km/u, naar 4de aan 60 km/u...

Iemand die opheldering kan brengen?
 
Gewoon op gevoel schakelen, en bij constante snelheid zorg ik er zelf voor dat als ik gas geeft hij niet gaat bokken/schokken.
 
Gewoon doen en over een paar maanden aan mij door verkopen hahahha

Elly

Is ondertussen al in mijn bezit hoor :]

Persoonlijk vind ik het een ideaal motortje om te leren rijden : heel vergevingsgezind. Het maakt niet zoveel uit als je eens iets verkeerd doet, de gevolgen zijn nooit dramatisch. Soepelheid heeft ie als de beste : stapvoets rijden gaat perfect in 2de versnelling, je kan hem op die snelheid zelfs gewoon op ralenti laten trekken in 2de. 20 km/u kan je zelfs in 3de versnelling perfect aanhouden. Dus op dat vlak maakt het niet uit als je eens een keertje verkeerd schakelt of eentje te weinig terug schakelt (gebeurt bij iedere beginneling wel eens). De remmen zijn niet al te krachtig, dus de kans dat je eens echt te hard remt en zo al slippend valt, is ook heel klein. Sturen gaat heel gemakkelijk door het lage gewicht. Verbruik van 3,5 à 4 liter op 100 km.

Valt het op dat ik er tevreden over ben als eerste moto ? *D
 
Nou geweldig joh! :)
Ik wist niet eens dat ze met 250cc bestonden! :)
Tja als je het alleen hebt om rustig mee te toeren, dan is het toch uitstekend?
 
Zou je Virago 250 ook kunnen opvoeren, zodat je op de autosnelweg toch ietsje comfortabeler bent. :]

Met een Virago 250 blijf je gewoon best van de autosnelweg af. As simple as that. Sporadisch misschien eens erop, maar elke dag woon-werkverkeer ofzo... nee daar zijn ze niet voor gemaakt. Als je echt van plan bent om er geregeld 110 à 120 km/u mee te gaan rijden voor een langere afstand, neem dan de 535.
 
Gefeliciteerd met je fiets.
Hij is mooi.

En die van mij is ook 11 jaar oud. So What??? Hij ziet er goed uit en rijdt lekker, daar gaat het toch om.
Toch heerlijk als je er zo blij mee bent.
 
Gefeliciteerd met je fiets.
Hij is mooi.

En die van mij is ook 11 jaar oud. So What??? Hij ziet er goed uit en rijdt lekker, daar gaat het toch om.
Toch heerlijk als je er zo blij mee bent.

Thx ! Dat is inderdaad het belangrijkste : er zelf blij mee zijn en er graag mee :] . De rest doet er niet toe :)
 
Maar als er te veel mensen gaan lopen zeuren van dat-ie licht is, kan het plezier ook een beetje vergallen. Probeer ze gewoon maar te laten zeiken; jij weet wel beter! :) Het is een fijne fiets, punt uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan