yamaha virago 535, goede motorfiets?

Dat probleem speelt alleen bij Virago's 750, voor zover ik me kan herinneren uit eerdere topics op dit forum, en bij Virago's van een bepaalde jaargang. Dat heeft dan te maken met de startmotor, die je kunt laten reviseren. Adressen etc. van iemand die dat doet, staan ook in een van die topics.
Gevonden: Ad van de Boomen in Nuenen. Via de zoekfunctie op dit forum kun je deze topics wel vinden: "startmotor Virago" o.i.d.
 
Laatst bewerkt:
ok bedankt voor de reacties. Ik zal eens verder zoeken dan ;-)
Zolang de motor maar start is het voor mij al in orde :-)
groetjes
inspec
 
De Y535 van mijn dochter(28). Probleemloos,
full

is trouwens tekoop omdat ze nu iet anders wil na 5 jaar. :+
 
Virago's (535) hebben een benzinepomp. as em een tijdje (dagen, niet weken) stilstaat moet die pomp bij het aanzetten van het contact eerst wat benzine in de carbs pompen. Dat kun je horen aan het "rikketik" geluid bij het kontakt aanzetten. Geef het "gerikketik" effe de tijd om te voltooien, pas daarna starten. Koude motor = choke volledig openen, en EEN millimeter gas geven (nie meer anders verzuipt em. Voel je de motor "pakken" dan geef je een streepj ags meer tot hij draait, daarna gas los en choke op 2/3 zetten tot em mmoi ronddraait. Bij warme motor: GEEN choke, wel vooraleer te starten een volledige draai aan het gas, gas los en starten, wanneer je voelt dattem begint te pakken, streepje gas erbij tottem schoon ronddraait, daarna gas los.

Tweede mogelijkheid is dat je bougies wa vuil zijn, of dat de eletrode afstand in je bougie wat te groot/klein is door slijtage, roet aanslag olie aanslag etc ..., ook vocht onder bougiekappen kan er soms voor zorgen dat je meerdere keren moet starten.

Ingewikkelde dingen zoals slecht afgestelde carbs, vuilel luchtfilters, slechte elektriek, verstopte vacuumleidingen, ontluchtingsgaatjes, etc ... kan ook, maar dan zou je waarschijnlijk wel meer problemen hebben dan enkel een luie start.
 
Mijn Zoon rijd sinds afgelopen Diensdag ook op een 535
hij vind hem lekkerder rijden als zijn Savage!
full
 
Hey Wullebolle,

bedankt voor je advies!! Mijn virago start echt gemakkelijk nu ik het op die manier doe. Het is dus echt een kwestie van "feeling" hé.
Volgende week ga ik wel een volledig onderhoudje laten doen voor de zekerheid, ik weet namelijk niet hoe lang hij heeft stilgestaan bij de vorige eigenaar hé.
Ik heb gisteren al een nieuwe batterij gestoken ;)
Ik ben heel tevreden tot nu toe over mijn machine, maar tis mijn eerste motor, en ik heb 'm pas een goede twee weken, dus ff afwachten hé.

Bedankt voor je goede tips alvast!!! :}

Groetjes

Inspec :]
 
535 vind ik de ideale beginnersfiets, ik ben er zelf vroeger ook op begonnen, en nooit geen spijt van gehad. Je gaat het gebrek aan vermogen (en de kleine tank) na verloop van tijd wel merken, maar dan ga je vanzelf aan wat zwaarders denken (ik heb toen n virago 1100 gekocht). Zo'n 535 gaat je echt nergens verassen, en is licht genoeg, met het zwaartepunt laag genoeg om het overal goed de baas te kunnen.

precies datgene wat je wil in een beginnersfiets.

en 1/20 is ook wel s leuk..(da ga nu nie meer lukken)
 
Hoezo damesfiets?!?
Mijn vrouw heeft sinds kort een 535, special-paint in roze met paars. Aangezien zij klein en licht is en spierreuma heeft, is dit een ideale fiets. Ze heeft hiervoor een Kawasaki Eliminator 250 gehad, maar de 535 rijdt stukken lekkerder, ook voor mij. Ik ben wat langer, en reed op die Eli knap voor l#l.
De kleur is iets minder voor een vent, maar af en toe moet het beestje toch van stal. Zij kan er namelijk niet superveel mee rijden. Alleen op dagen dat het goed met haar gaat. Ik rijd er dan af en toe mee naar mijn werk, plusminus 120 km per dag, waarvan ook veel snelweg verkeer. Ik moet zeggen dat ik de motor niet tegen vind vallen bij snelwegverkeer. Wel is het lekkerder om binnendoor te rijden, maar ik vind de snelweg geen probleem. Hij is 25kw en rijdt 190km op een volle tank (ook de grote uitvoering). Met mij erop rijdt hij 140km/uur, met haar erop iets harder. Het is voor haar een lekkere lichte fiets, waarbij ze met beide voetjes op de grond kan. Er zit een klein ruitje op en dat is voor mijn vrouw noodzakelijk om de hinderlijke rijwind van haar af te houden. Regelmatig rijdt mijn zoontje (van bijna 5) ook een stukje mee achterop, natuurlijk geen snelweg maar kleine stukjes binnendoor. De motor leent zich daar prima voor.
Ik vind het een veelzijdige motor waar je lekker mee uit de voeten kan, betrouwbaar, comfortabel en oogt ook leuk.

Al met al een fijne motor, zowel voor een beginner als ook voor een ervaren rijder voor wie het allemaal niet zo snel hoeft te gaan.
Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt. ik wens je veel fijne kilometers met je virago!

:] :] :] :]
 
Beste choppervrienden,

ik heb een vraagje waarop iemand me hopelijk een antwoord kan geven.
Ik rij nu al een tijdje op mijn Yamaha Virago 535cc en heb 'm al een onderhoudsbeurt gegeven. Nu merk ik plots dat, als ik in mijn vijfde versnelling rij, en de gas eens goed opendraai, ik soms ineens een serieuze terugval krijg, net alsof de motor geen benzine meer krijgt. Dat is heel vervelend, vooral als je iemand wilt inhalen. Dit fenomeen is wel maar voor een fractie van een seconde, want een seconde later trekt de motor wel weer door. Het lijkt dus echt alsof mijn remmen worden ingedrukt en dan terug losgelaten, zo'n terugval heb ik dan.

Weet iemand aan wat dit kan liggen? Ooit al iemand ervaring mee gehad??
Groetjes
INSPEC!!!

:] ALVAST BEDANKT!!!!!!!!
 
Hallo Inspec,

Jij omschrijft precies het probleem wat ik met mijn 535 ook heb. Ik ben geen techneut, en kan je dus niet adviseren. Maar ik hoop dat er iemand is die ons hierover meer kan vertellen. Misschien is het een of andere afstelling of de bougies o.i.d.
 
Plots veel gas geven = veel benzine maar de lucht toevoer kan niet volgen.
Presies zoals je heel efkes met warme motor zou je choke openzetten.
Fractie van een seconde later kan de luchttoevoer wel volgen en is alles in orde.

Je mag niet vergeten dat nen virago535 geen sportbanaan is hé, tis een rustig toermachientje. Draai niet in een ruk aan het gas, maar eerder wat geleidelijk.

Mogelijks ook zijn je carbs wat vervuild, en kunnen de grote naalden in je carbs niet direkt volgen, of de membranen ... maar das dan weer een heeil ander verhaal, en zou je waarschijnlijk ook wel andere klanchten hebben
 
Ok bedankt voor je reactie en tips. Het probleem bij mijn motor is echter wel dat het terugvallen gebeurt wanneer ik in mijn vijfde versnelling geleidelijk aan van bv. 100 naar 120 km/u ga. Dus ik vermoed toch dat er een ander probleempje is, aangezien ik niet plots aan de gas draai. Maar toch bedankt voor je goede reactie.

Groetjes Inspec!!!
 
Dan heb je inderdaad een klein probleempje aan de hand: luchttoevoer niet voldoende (filter vuil), benzinetoevoer niet voldoende, je vraagt in 5e aan 110km/u tenslotte veel benzine (benzine filter, vacuumslangetjes, carbs vervuild, scheurtjes in de rubberen manchetten an je carbs, main jets in je carbs die wat blijven haperen ...
Probeer deze vraag es te posten in de rubriek "techniek", daar horen alle technische vragen in thuis ook voor choppers ...
 
Plots veel gas geven = veel benzine maar de lucht toevoer kan niet volgen.
Presies zoals je heel efkes met warme motor zou je choke openzetten.
Fractie van een seconde later kan de luchttoevoer wel volgen en is alles in orde.

Je mag niet vergeten dat nen virago535 geen sportbanaan is hé, tis een rustig toermachientje. Draai niet in een ruk aan het gas, maar eerder wat geleidelijk.

Mogelijks ook zijn je carbs wat vervuild, en kunnen de grote naalden in je carbs niet direkt volgen, of de membranen ... maar das dan weer een heeil ander verhaal, en zou je waarschijnlijk ook wel andere klanchten hebben

Bedankt voor je uitleg. Inderdaad denk ik dat dit het probleem is, ik wil nog weleens fanatiek doortrekken. Het is geen crosser (heb ik ook gehad) waarmee dat zo lekker ging.
 
Ik heb nu ook sinds een jaar een 535 en tot heden toe heb ik er alleen van genoten. Heb hem ook voor een heel zacht prijsje meegekregen (1400 euris), uit '92 met 14.000 km op de teller. Het fijnste van deze motor is dat hij zo zuinig rijdt...het is me zelfs een keer gelukt om er 1:30 mee te rijden! En het onderhoud is met gemak zelf te doen. Kortom een leuke motor om mee te starten/ rijden. :]
 
Alleen jammer van de kleine tank, degene met de dummytank bovenop dan, en de echte tank onder het zadel.....k heb me n keer zwaar zitten zweten in belgie. Voordeel is dan wel weer dat ie zo zuunig rijdt, kom je op de laatste druppels toch nog behoorlijk ver.....
 
als je wil toeren met een kleine tank doe dan zeker een kleine trechter mee en een stukje slang, 2 stevige diepvrieszakjes en 2 euro!, past prima onder het zadel. Wanneer je je tank leeggereden hebt, is er altijd wel iemand met een auto of motor bereid om een litertje of twee af te staan .... Doordat de tank van een virago onder het zadel zit lukt het bijna altijd om over te hevelen zonder eerst via een fles of jerrycan te moeten overhevelen (zoja, dan doet die diepvrieszak wel dienst daarvoor. Niet iets om elke dag te doen, maar wel bruikbaar in een noodgeval. Alleszins beter dan 10km duwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan