Yamaha Virago XV1100

Hoewel het vrij algemene symptomen zijn, luihkt het erg op het probleem dat ik met mijn aftica twin had. Daar zat het vacuum-slangetje die naar de brandstofkraan gaat dubbel. Daardoor ging soms de benzinekraan niet (helemaal) open en daarmee dus geen verse benzine. Je zoekt je een ongeluk, want de ene keer loopt’ie top maar het kan ook zomaar een drama zijn.
 
Tsja... dan denk je dat de Virago weer helemaal fris en fruitig is... maar helaas is dat nog niet het geval.

Hij mag dan weer fatsoenlijk starten, maar fatsoenlijk rijden doet hij niet. Het komt er eigenlijk in het kort op neer, dat hij alleen maar lekker rijd als je vol gas rijd. Maar op half gas (of een constante snelheid rijden) bokt ie en sputtert hij nogal. Daarnaast valt ie ook uit als je de gashendel dicht draait.

Het lijkt er in mijn bescheiden mening dan ook op, dat het hoog tijd word om de carburateurs te reviseren...

En daar komt de volgende uitdaging, en dat is dat ik er voorlopig geen tijd voor heb om dat uit te voeren (wil het eigenlijk zelf doen, omdat het mij een leuk en leerzaam klusje lijkt). Ik zit namelijk midden in een verbouwing hier thuis, wat een hogere prioriteit heeft dan dan de Virago. Ook heb ik de ruimte in de garage op het moment hard nodig, omdat de garage verbouwd word, en ik daarvoor ruimte in de garage nodig heb. Het rijden er op is op dit moment toch niet leuk meer, omdat ie zo sputtert, en omdat hij uitvalt als ik de gashendel dicht draai (is nogal enerverend rijden en stoppen als je bijvoorbeeld door een stad heen rijd).

Hierop heb ik besloten dat de Virago een tijdje ergens anders mag gaan logeren. Ik heb een aanbod gekregen dat hij een tijdje mag logeren bij een bevriende garagist. Hij krijgt daar een mooi plekje in de showroom. Daar blijft hij totdat ik weer tijd en gelegenheid heb om aan de Virago te werken.

De MP3 gaat ook een tijdje ergens anders logeren, maar de VFR mag thuis blijven, zodat ik niet geheel motorloos de zomer door hoef..
 
Goed gedaan.
Huis is belangrijker, en je moet niet tig dingen tegelijk doen :t
 
Goed gedaan.
Huis is belangrijker, en je moet niet tig dingen tegelijk doen :t
tnx! Het is wel ff een dingetje, om de Virago een tijdje uit mijn zicht en nabijheid te hebben hoor! Maar het is gelukkig voor een goed doel!
 
tnx! Het is wel ff een dingetje, om de Virago een tijdje uit mijn zicht en nabijheid te hebben hoor! Maar het is gelukkig voor een goed doel!
Natuurlijk.
Maar verbouwen kost ruimte en energie. Je beschermt eigenlijk je motor, want t gaat rap mis.... :)
 
Vandaag de Virago naar zijn logeeradres gebracht... (je ziet op de achtergrond ook, waarom ik op het moment extra ruimte nodig heb _O- )

AJFCJaVSdUtMYkiIZYbIuWtnPzrb7mueLN7kVd2OUes_094--RUD9qlQJa4jZF0Ei-C7VlU1UZWXyiBXyd_FpuNKzC-rSdlfEs5caTMZC-OoOX6tN0HXIGFcMMt1xIgR7fULRsFk4vz75EMVAqjrjPxqrk97_Q=w1772-h1329-s-no


En hij heeft een mooi plekje gekregen, tussen allemaal ander bijzonder spul
(zoals een Peugeot 205, met mi16 blok, een Mercedes 250D met 980.000 km op de teller, en een hele oude BMW motor)

AJFCJaXA8aIrvzVZOJGKYCW2ZuKL2_EhuZCP-GF6tDtzumdZAUu-T2QBnUAoMoplhv6d_SRkcZxrM9AM8l8r7ocvCgwfnmGzKmnRRYZMfHUumrVVXdpG0ycYIwHKYIyFqZoKIrT0Yo4pOUT0cF8QqGopkQ2SuQ=w1772-h1329-s-no


Was toch wel even slikken hoor, om hem zo achter te laten. Ik weet dat hij in goede handen is, maar toch het idee, dat ik er niet even op kan rijden, maakt me een klein beetje verdrietig...
 
Afgelopen week de Virago weer naar huis gehaald. Dit keer rijdend in plaats van op de aanhanger… was wel een enerverend ritje met de knallen die constant uit de uitlaat kwamen…

gisteren ben ik eens gaan analyseren wat er nu eigenlijk aan de hand zou kunnen zijn. Was vol goede moed begonnen met het deels demonteren van de reserve tank (had een sterk vermoeden dat er daar wat mis zou zijn), totdat ik tijdens de lunch op een filmpje stuitte van een gast die dezelfde problemen had als mij. Deze was na een lange zoektocht er achter gekomen dat het de spanningsregelaar was. Als je gas gaf, dat zakte het voltage flink in. Gelukkig had ik nog een nieuwe SR liggen (van mijn VFR project), en die heb ik er op gesleuteld. Paste niet op de originele plek (wat een ielig klein spanningsregelaartje zit er standaard op zeg), en heb hem aan de bevestigingsbeugel van mijn koffer gemonteerd, zodat hij goed rij wind vangt.

na installatie was het gestotter meteen over. Echter weigerde de achterste cylinder weer dienst. En na weer een zoektocht, er achter gekomen dat de bougie weer naar de knoppen was (door het gestotter en zo). En na een andere bougie was dit probleem ook weer opgelost!

uiteindelijk gisteravond een lekkere proefrit kunnen maken, en de Virago rijd weer fantastisch! Geen geknetter en gestotter meer, en alle cylinders werken weer gewoon braaf mee! Ik ben weer grote blij, en de carb revisie heb ik voor nu even uitgesteld tot de winter.

Nu de Virago weer thuis is, kon ik het niet laten om er weer aan te sleutelen, en heb ik er vandaag de sissy bar weer op gesleuteld.
 
Afgelopen week de Virago weer naar huis gehaald. Dit keer rijdend in plaats van op de aanhanger… was wel een enerverend ritje met de knallen die constant uit de uitlaat kwamen…

gisteren ben ik eens gaan analyseren wat er nu eigenlijk aan de hand zou kunnen zijn. Was vol goede moed begonnen met het deels demonteren van de reserve tank (had een sterk vermoeden dat er daar wat mis zou zijn), totdat ik tijdens de lunch op een filmpje stuitte van een gast die dezelfde problemen had als mij. Deze was na een lange zoektocht er achter gekomen dat het de spanningsregelaar was. Als je gas gaf, dat zakte het voltage flink in. Gelukkig had ik nog een nieuwe SR liggen (van mijn VFR project), en die heb ik er op gesleuteld. Paste niet op de originele plek (wat een ielig klein spanningsregelaartje zit er standaard op zeg), en heb hem aan de bevestigingsbeugel van mijn koffer gemonteerd, zodat hij goed rij wind vangt.

na installatie was het gestotter meteen over. Echter weigerde de achterste cylinder weer dienst. En na weer een zoektocht, er achter gekomen dat de bougie weer naar de knoppen was (door het gestotter en zo). En na een andere bougie was dit probleem ook weer opgelost!

uiteindelijk gisteravond een lekkere proefrit kunnen maken, en de Virago rijd weer fantastisch! Geen geknetter en gestotter meer, en alle cylinders werken weer gewoon braaf mee! Ik ben weer grote blij, en de carb revisie heb ik voor nu even uitgesteld tot de winter.

Nu de Virago weer thuis is, kon ik het niet laten om er weer aan te sleutelen, en heb ik er vandaag de sissy bar weer op gesleuteld.
Nois :t

Soms ist zoeken naar een oorzaak.
Goed gevonden, en lekker eenvoudig op te lossen :t
 
Gisteren een lekkere rit gemaakt, en de Virago heeft geen verkeerde klap meer gegeven!

het word hoog tijd voor een paar plaatjes:
AJFCJaU0HCx82Prr3brPlyELIAWweMLX22heGDv-XPH1RyVOU9g8Gg6wZtVTMpANRJp4e-gr5VCE0qaMl1RKRZ-pIK1SkbzpZ-iKdXlUWk4Zzwu9mazwtsjcegHJAIdjUCuIJCTwZQxIlxNTqWFOtV03MNO3IQ=w1292-h969-s-no


AJFCJaV3g1JF2N-xHA2iujbY7CyY8V1jcAAHo1oHNcyJ2eQN0cMRNnWM3R8QktxrPIw8rDHn-y1rJ-Ttfg9O_BoJhWjMAfVTzWkncA2RPnNqiRiFm6AehxkTOK8NMHWkF4oeh65Ofl7tYplWLnWSNYNj0lTCog=w1292-h969-s-no


En nog even een filmpje van het bougie probleem:
 
Laatst bewerkt:
Wat bizar, wat je op dat filmpje laat zien. Bougiedop er half op en hij doet het prima ... hoe bizar ...
 
Wat bizar, wat je op dat filmpje laat zien. Bougiedop er half op en hij doet het prima ... hoe bizar ...
heel bizar he... ik heb het eerder gehad (ook hier gepost) en er was niemand die me een antwoord kon geven.
Uiteindelijk heeft iemand mij het verlossende antwoord gegeven, dat het een weerstand probleem is in de bougie. Zoals bijvoorbeeld de electroden afstand
 
Ik had het ook niet geweten.
Ik ga dit nog eens goed overdenken en proberen uit te denken hoe dit kan.
Ik vermoed dat de vonkoverslag tussen kap en bougie er iets mee te maken moet hebben.
Heel interessant geval dit.
 
Afgelopen weekend (ondanks de warmte, de garage is een van de coolste/koelste plekken in mijn huis) weer aan het klussen geweest aan de Virago.

Zoals je in dit topic kan lezen, heb ik een andere teller gemonteerd (tot twee keer toe). Echter had deze teller de verkeerde K waarde (afwijking van 40%, k1.0 ipv K1.4). Ik had inmiddels al een nieuwe teller klaar liggen, en zaterdag maar eens de tijd genomen om deze te monteren.

Beginnen met het uitzoeken welke kabel waarvoor is, en of alles functioneert:
AIL4fc9w_zHZRPSEDaGCvhU1p3Hvnc6PNE8Kj4nHxu3AtLYcsN6pHks0BQAaviOqnHWYjX2_KcOrz-G0qsJIr5NmXTicy9veSqijIvzeKKVFV-U-NH4dh4sx17KlINoyZFcqzhhU9cvoRMXtOoIXIJVxXlaw1g=w545-h969-s-no


En na het uitzoeken en testen het klokje gemonteerd:

AIL4fc_1bG85nxlBnK03f80pIo9gYpwSQSIT4Tv-1kHeEwKv-MXr6d97PQx0ayDYAFPBuQBJhkZ8IitHGWUZT2U4mdEG9xY7C1nUbTGf4-uE9jW2IPiloodRvFeeNerxVDFBVYzYBjRx8NH4WR0DRyr7avydsQ=w1292-h969-s-no


Het volgende project staat inmiddels ook al weer op de planning. Ik kreeg namelijk van mijn achterban (lees mijn kinderen), het 'vriendelijke' verzoek of ze weer achterop de Virago mee mochten (ze vinden de Virago veel cooler dan de BMW). Dat betekend dat er dus weer een passagiers accommodatie gerealiseerd mag gaan worden.

Het idee is om er een zadel van een HD sportster op te gaan monteren. Het zal vast niet standaard passen, maar ik heb het idee dat ik het wel passend moet kunnen krijgen. Het is een gokje, maar wel het proberen waard! De voortgang zal ik hier verder wel delen
 
Wat een lange bouten in de koplamp.
Ja inderdaad... had ik zelf helemaal nog niet bij stilgestaan... Het is dan ook geen originele koplamp (deze komt geloof ik van een ouwe BMW af), en deze bouten zaten er bij... ze zitten ook niet echt in de weg of zo
 
Ja inderdaad... had ik zelf helemaal nog niet bij stilgestaan... Het is dan ook geen originele koplamp (deze komt geloof ik van een ouwe BMW af), en deze bouten zaten er bij... ze zitten ook niet echt in de weg of zo
Het is maar een detail, en niet in het zicht, maar toch.
 
Zoals ik al eerder had vermeld, had ik van mijn gezin de opdracht gekregen om de Virago weer om te bouwen naar een twee zitter. De kinderen wilden graag ook weer achterop de Virago kunnen meerijden. Tsja, daar moet je als vader dan maar gehoor aan geven, en accepteren dat het een gezamenlijke hobby is...

Als eerste optie ben ik op zoek gegaan naar zo'n pillion pad, maar daar kon ik niet echt wat in mijn gading vinden. Vervolgens kreeg ik het 'briljante' idee om zelf een tweepersoons zadel te gaan maken. En na wat nadenk en schetswerk kreeg ik aardig een idee hoe het moest gaan worden. Maar tijdens het proces kwam ik er achter dat ik eigenlijk een HD Sportster duo seat aan het ontwerpen was, en die wilde gaan namaken. Maar waarom zou ik die gaan namaken als die ook gewoon verkocht worden? Dus op MP gekeken, en een zadel gevonden wat me aan stond, met een prijs die me ook aan stond. Ik wilde namelijk niet de hoofdprijs betalen, omdat ik er al zeker van was dat ik het zadel toch moest gaan verbouwen...

Gisteren het HD Sportster zadel opgehaald, en ik kon het niet laten om deze ook gelijk maar eens te passen:

AIL4fc-4lq3v9I_2rQK_UbZ3LzYZcX-yYlLucJLBY5x45a4BslFtSB5Rf4rksmC8fUC8wGOzjt1E2uUgXCa78V8PFRmWSeFG8Uwq2Jm_c7qmrFaG1jTnFcljXwmdTGrF938Q7AFj-5cBe_1KoisVc1Hk_Z4V6w=w1256-h943-s-no


Dat viel me niks niet tegen, daar hoeft niet veel aan te gebeuren om het passend te maken!

Dus zogezegd, zo gedaan... nietjes losgehaald, en de plekken bepaald waar er wat af moet.
AIL4fc8W7HxZNUojdlyFYU81kLSj5pUPcHXUzHOsicXzBhx65v2xy3cYX8fJdYL7rcBf9M8k8Cpk_Uvs4oYaF0La8q57QqAAEOiCbWXeqFOiTmVJyhi_5wXarKq6An2zOMnq55wz6Nc707Wu7os7aPSX33c8sg=w530-h943-s-no


De voorkant is nu passend, en het zadel ligt mooi in lijn met de rest van de motor

AIL4fc-4lq3v9I_2rQK_UbZ3LzYZcX-yYlLucJLBY5x45a4BslFtSB5Rf4rksmC8fUC8wGOzjt1E2uUgXCa78V8PFRmWSeFG8Uwq2Jm_c7qmrFaG1jTnFcljXwmdTGrF938Q7AFj-5cBe_1KoisVc1Hk_Z4V6w=w1256-h943-s-no


Vervolgens een bevestiging gemaakt voor de achterkant, zodat die ook gelijk ligt met het subframe en het spatbord
AIL4fc_X-h8nW8yILG4WKd0DrbFE9Lqyk_nDuPyyulDwQsq1XOa_d0V_EzPoqtbLHzLC-3g8TI-6x6bVi0PR1tJgaD3Pmea64knXokHxhoQW-54tbBmgAEKG6XTLQTe48bq5HSQ3r_DHmgaLpIdvtNGX6bnh3w=w1256-h943-s-no


Daarna het zadel weer gedemonteerd, en de voorkant wat 'vlakker' gemaakt, zodat de aansluiting op de tank wat 'natuurlijker' is
AIL4fc9dqRYUe8QZ_j89YCgByxoWHm4cuSyHHm0O9eG0Om8Xac4Xy_fwcVMSs2BlhWoGAWmbBpFfiWyKKUJF3fmR1KnjwIrndGEklhZRSwDNwIffMBZaLlOyI1cmIc6e0l1bSzcLjKEcbr2qyNgxIgjuWITPLQ=w1256-h943-s-no


Het resultaat (in dit kunstlicht lijkt het minder mooi dan in het echt)
AIL4fc_22NcY4gjYBwrvsXKN_NSLJsU-VAUz04xv61Iuw5q0gxuJe0VtRqJejGS3CXuQCErP8pmqpDQ0FJUWZNIOpfQc6kbZhxtmMOwx0E_jlexSkwXBn3i33cLuwgmBMY1dnKU2ejNgy2uHa1ZGNX8P83chag=w1256-h943-s-no


Pilsje had ik wel verdiend vond ik
AIL4fc_Zsm-eQaqxRXLJ1AAH8lUkYSLOlsn-BPEsd1HNPDMsB66ZxpjYMM6hpQrEUE09ruKymyo5nNRkOtSvqLWItgr_W9s5EYEWjhyX63x3_nBvho9_-8N0B9I25FNut4X5oBHjYG-VZu6XvohbmNTgBwMOVQ=w708-h943-s-no


En nog een plaatje vanaf de achterkant
AIL4fc9PSpH55RpeZ4Qz7BXXoPMDEYtp7cor5l7qAQHhOrCYhhG-wNGqfASL5hNbf2bs1DDRw_kIZvDf9NLmaw7u-cfOC6Ncfsel-A-3QQHnKjCkfExWAwAMxDz1fRKjE5pZlxY2BuTqgiTbgqVgOMGlnz37Og=w1256-h943-s-no
 
Vandaag weer een stapje verder met de Virago.... Stepjes weer gemonteerd, en het kussentje weer op de sissybar gemonteerd, en het zadeldek weer verder vastgezet. En vervolgens een proefritje gemaakt, om te kijken hoe dat nu rijd..... resultaat is positief.. het is een lekker stevig zadel (steviger dan de vorige, en al helemaal steviger dan die sofa die er origineel op zit), met een goede steun in de onderrug. Ik zit alleen iets hoger |(denk een centimeter ongeveer) dan ik eerst zat, maar ik ervaar dat niet echt als negatief.

Al met al ben ik wel tevreden met het resultaat:
AIL4fc9V9y-3CXNo2z-lDN8JS6qMcMvlOHZLTgZUCenP5kesOD-P48X7ngaD5vFZXmKW8edjdMgyEQ3ljnwnQZtq3ti4ghdIAElQZO7l7Oi2OztDJrc2zdoY8FNYLOSal7fdRwwr--aiTIfuy6pqi_qFcHTr-g=w1256-h943-s-no


AIL4fc97LkKz5ydwKo2LueMpuSKpGJsdeRLgtwyD1DIR5xeYq16jkeY-OCrMgfarvi01xhB7Dm3EwTQ2mdPkzN1XHobPIxn14hzN1je_F8NvCiVhBi8t_gD4QwXYzRzK6-h15AVGqGY85MAMakDJYmWbt9dPHA=w1256-h943-s-no



 
Ik vind het eigenlijk best wel goed staan, alleen de sissybar misstaat bij de buddyseat. Maar als dat is om je kinderen steun te geven dan snap ik het.

ik ben benieuwd of je de sissybar nog steeds vind misstaan nu het kussentje er op zit... het is wel meer in lijn nu
 
Terug
Bovenaan Onderaan