Yamaha wr 400 uitlaat bocht wordt rood gloeiend

pieterpost

Rookie
14 apr 2020
14
2
Beste mensen,

Sinds kort eigenaar van een yamaha wr 400 met de volgende problemen.

1 de uitlaat bocht wordt rood gloeiend naar een paar minuten stationair draaien.

2 de waterpomp lekt koelvloeistof uit een gaatje bij het starten van de motor. ( als de motor op temperatuur is niet meer)

3 als de motor stationair draait en je geeft vol gas dan slaat hij uit.

Wat kan dit zijn? Of is dit normaal bij dit type motor

Groetjes wiebe,
 
Ligt aan de pijp, volgensmij is een wr400 een competitieding of in ieder geval een replica en dus kan die uitlaatbocht best heel dunwandig zijn (en daarom roodgloeiend worden, ook als alles verder in orde is).
Als het een injectiefiets is en er zijn verder geen storingen, en er zit een originele uitlaat op met lambdasonde (indien injectie) die ook aangesloten zit dan zou ik me daar niet zo’n druk om maken.
 
Dank voor je reactie, de yamaha wr is van het bouwjaar 2000 en heeft geen injectie maar een standaard carburateur. De uitlaat is origineel.
 

Bijlagen

  • IMG-20200411-WA0000.jpeg
    IMG-20200411-WA0000.jpeg
    2,1 MB · Weergaven: 7
  • Screenshot_20200414-222724.png
    Screenshot_20200414-222724.png
    402,7 KB · Weergaven: 8
Die kunnen inderdaad behoorlijk rood worden tijdens stationair draaien. Mijn zoon rijdt ook met zo'n ding en maakt dit vaker mee.
Waterpomp zou ik toch even naar kijken. Waarschijnlijk de keerring lek of de as ingesleten.
Carburateur los maken en schoonmaken en met name acceleratiepomp goed schoonmaken.
Controleer de gasschuif op scheuren, VERY BELANGRIJK, die dingen scheuren nog wel eens en dan heb je de meuk in de cilinder liggen of tussen je klepjes.
 
Laatst bewerkt:
:^

een WR is een enduro en de Yz is voor de crossbaan, gezien de aanwezigheid van een zijstandaard is de kans best groot dat het een originele WR is en geen Yz met een lichtspoel om het straat'legaal' te maken.
De einddemper is een leovince, want dat staat er op , dus helemaal origineel is die niet ;)

ik zou zelf beginnen met te controleren of de hoofdsproeier standaard is en zo niet een grotere proberen.
( Ik heb dit alleen maar opgezocht omdat ik het wel een mooie motor vind ;) )

Nr 19 is de hoofdsproeier en zou standaard dus 165 moeten zijn.
Van de 69 wr400 op die website zag ik geen nederlandse modellen staan dus ben even van de Duitse uitgegaan .

Als hij afslaat door te plots gasgeven maar verder wel goed rijd naar je idee , tja moet je dan nog iets veranderen ?

Je kan de naald een standje hoger zetten en kijken of hij dan beter oppakt, krijgt hij ook overal net iets meer benzine.

Ik hoor het wel als ik er naast zit.
 
Thanks voor de exploded view deze ga ik zeker nog eens bestuderen. De motor loopt verder goed en start snel. De carburateur heb ik al even nagekeken en schoon gemaakt de hoofdsproeier die er in zit is 170
 
Die kunnen inderdaad behoorlijk rood worden tijden stationair draaien. Mijn zoon rijdt ook met zo'n ding en maakt dit vaker mee.
Waterpomp zou ik tocht even naar kijken. Waarschijnlijk de keerring lek of de as ingesleten.
Carburateur los maken en schoonmaken en met name acceleratiepomp goed schoonmaken.
Controleer de gasschuif op scheuren, VERY BELANGRIJK, die dingen scheuren nog wel eens en dan heb je de meuk in de cilinder liggen of tussen je klepjes.
Dank voor de geruststelling over de uitlaat. Hier zat ik het meest over in. De waterpomp ga ik van de week even nakijken.
 
De bochten van mijn Aprilia Moto 6.5 (Rotax eenpitter) kunnen bij stilstaand stationair draaien ook roodgloeiend worden. Ik weet nog goed dat ik me een hoedje schrok toen ik dat voor het eerst zag... maar kan dus geen kwaad. Dunwandige bocht inderdaad.
 
Beste mensen,

Sinds kort eigenaar van een yamaha wr 400 met de volgende problemen.


1 de uitlaat bocht wordt rood gloeiend naar een paar minuten stationair draaien.

2 de waterpomp lekt koelvloeistof uit een gaatje bij het starten van de motor. ( als de motor op temperatuur is niet meer)

3 als de motor stationair draait en je geeft vol gas dan slaat hij uit.

Wat kan dit zijn? Of is dit normaal bij dit type motor

Groetjes wiebe,

Is de onderhoudshistorie bekend?
De wr is een zeer onderhoudsgevoelig motortje die na elke rit een schoon luchtfiltertje wil en om de 2 dagen rijden vers litertje olie lust.(veel meer zit er niet in)
Als je een wr koopt van 20 jaar oud dan zal hij ongetwijfeld al een paar keer gereviseerd zijn.
Maar hoeveel (draai)uren is dat geleden en is dat ook aantoonbaar met bonnetjes?

Met een onbekende onderhoudshistorie en beginnende euveltjes kan je beter het zekere voor het onzekere nemen en een revisie laten uitvoeren.
Of de gok nemen en hopen dat hij het niet in de soep loopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan