Yamaha wr-f 250/400

Dempy

MF'er
30 nov 2003
44
0
Meise
Enkele weken geleden ben ik met mijn neef mee naar de Yamaha winkel geweest om zijn Warrior(quad)af te halen en toen ik binnenkwam viel mijn oog meteen op de prachtige wr400f die daar tentoongesteld stond. En het wilde juist lukken dat ik een enduro aan het zoeken was ter vervanging van mijn honda cr125 uit 1988. Maar ik had bang dat het vermogen(25kw-regel) te groot was om ermee te mogen rijden op 18-jarige leeftijd, maar dit kreeg ik te horen van de dealer:
-de wr250f wordt gehomologeerd op 11kw(b-rijbewijs)
-de wr400f wordt gehomologeerd op 15kw
-mijn neef zijn Warrior--->11kw(b-rijbewijs)
Hij zal wel gelijk hebben want het is een officiële Yamaha-dealer. Prachtig nieuws dus. Maar hoe komt het dat deze moto's op zo weinig vermogen worden gehomologeerd? Iedereen weet toch dat hun vermogen minstens dubbel zo hoog ligt.
Nog enkele dinge die ik te weten ben gekomen:
-de Yamaha raptor(quad) met 60pk--->15kw
-de yamaha YZ250 crossmoto met 55pk--->11kw
Wat voor rare zaken zijn dat? Mij kan het niet schelen. Voor mij is dit perfect vermits ik nog geen 21 jaar ben.
Mag ik daar dan op rijden, want ik heb juist gelezen dat de moto maximum 0.16kw/kg mag hebben (begrijp ik niet goed).
Is dat dan:-0.16kw*120kg=19kw???????????
Wat wilt dit dan zeggen?
 
Laatst bewerkt:
je moet 25kw EN <0,16kw/kg
dus je mag op zo'n yamaha max 19kw hebben zoals je zelf al uitgerekend hebt, de motoren worden om diverse redenen geknepen, emissies/geluid zijn de voornaamste... ze staan dus vaak te arm als je ze koopt, maar niemand rijdt met een geknepen versie rond
 
Dus ik zou met een wr400f mogen rijden als ik 18 ben.
Staat die dan echt geknepen denk je? Of is die 15kw alleen op papier?
 
Wordt dat vermogen mss gecontroleerd als je wordt tegengehouden door de politie?
 
heb wel eens gehoord dat ze er een testbank voor hebben, maar nog nooit gehoord/gezien dat een motor getest wordt.... denk alleen dat je zuur bent als je een serieuze crash maakt
 
Kan iemand bevestigen dat het toegelaten is om op 18-jarige leeftijd met één van deze 2 moto's te rijden?
Met de 250 mag het wel denk ik want dat is 11kw(b-rijbewijs=wagen).
 
Geknepen zal het wel toegestaan zijn maar dat rijd voor geen meter, dan kun je beter een 125 2-taktje gaan rijden.
Als je in principe alleen off-road rijd, dan zou je het kunnen overwegen, dus 90% akkers, zandwegen, bos, etc.
Moet je wel zeker weten dat je ziekenkosten gedekt zijn, een paar botten kun je zo breken als je off-road rijd.
Voor de rest, wr400 is ideale motor om mee te beginnen, lekker licht niet te veel vermogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan