Yamaha WR400F specialist gezocht!!

hansdemollin

Rookie
1 jun 2021
18
0
Zoals de titel al verteld ben ik op zoek naar iemand die veel kennis van een WR/YZ 400,426 heeft. Want ik heb mijn WR400F een tijd geleden gekocht toen liep de motor erg slecht, als je hem al überhaupt gestart kreeg. De gene waar ik de motor van gekocht heb moest zelf 15 tot 20 min kicken voor dat de motor liep . Dus als eerste heb ik de bougie vervangen maar helaas zonder succes. Daarna de bobine met kabel vervangen maar ook dit heeft het probleem niet opgelost. Toen ben ik maar alles gaan controleren.

-De motor vonkt. (bougie aan de zijkant van de cilinderkop aan gehouden).

-De motor heeft compressie (kan er met twee voeten op gaan staan).

-De klep timing staat goed (zoals die in het WR400F werkplaats handboek staat aangegeven).

-De klepspeling is ook in orde.

-Toen het hele elektrische systeem door gemeten en alles behalve de bobine zaten binnen de waardes wat het mag hebben volgens het werkplaats handboek (daarom heb ik ook de bobine vervangen). Behalve de CDI die is blijkbaar niet te controleren met een multimeter.

-De decompressie hendel gecontroleerd, en deze zit niet te strak. Wat wel een zou kunnen gebeuren.

-De gaskabels zitten ook niet te strak, je kan een klein beetje met het gas hendel bewegen voor dat je de gasklep bedient.

-Of de carburateur juist is afgesteld durf ik niet te zeggen aangezien ik dit niet kon controleren wanneer de motor maar niet wilt lopen. Daarom probeer ik hem nu aan het lopen te krijgen met start pilot of remmen reiniger.

Daarom denk ik zelf dat de vonk op een verkeerd moment in de cilinder aanwezig is aangezien er niet veel meer over blijft??

Ik heb een paar foto's mee geüpload van mijn vliegwiel en met stator en CDI. Laats heb ik gecontroleerd wanneer de motor nu precies vonkt en dat blijkt bij de foto te zijn waar de kring om te pijl heen staat. Maar dit is bijna 45 graden voor het BDP en dat leek mij wel er veel (ik weet van bij de auto's dat dit rond de 10/'15 graden is bij stationair toerental). Hopelijk weet iemand of dit klopt of dat dit inderdaad veel te vroeg is???

Als de TPS sensor bij de carburateur los koppel van de CDI dan krijg ik alleen maar back fires in mijn uitlaat.

Hopelijk weet iemand van jullie wat er aan de hand is en heeft de gouden tip!!!
 

Bijlagen

  • motor.JPG
    motor.JPG
    16,9 KB · Weergaven: 21
  • motor2.JPG
    motor2.JPG
    17,2 KB · Weergaven: 28
  • WhatsApp Image 2021-05-05 at 18.46.14.jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-05 at 18.46.14.jpeg
    238,7 KB · Weergaven: 24
  • WhatsApp Image 2021-05-05 at 18.46.15.jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-05 at 18.46.15.jpeg
    169,9 KB · Weergaven: 25
  • WhatsApp Image 2021-05-05 at 18.46.16 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-05 at 18.46.16 (1).jpeg
    184,5 KB · Weergaven: 30
  • WhatsApp Image 2021-05-05 at 18.46.16.jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-05 at 18.46.16.jpeg
    243,6 KB · Weergaven: 23
Heb je de gasschuif van de carburateur ook bekeken? Bij die types staan ze erom bekend dat ze weleens scheuren vertonen en dan breken, met alle gevolgen vandien. Starten dan ook heel slecht tot niet.
 
spie krukas-vliegwiel niet kapot ?
hoe heb je het ontstekingsmoment vast gesteld ? met stroboscoop ?

Oh ja de spie van het vliegwiel in de krukas is heel en het vliegwiel wordt dus ook op zijn plaats gehouden.

Het ontstekingsmoment heb ik bepaalt door de de kap wat over het vliegwiel zit te demonteren en toen de makita boor links om te laten draaien op het vliegwiel (als je te lang door gaat loopt wel de moer los, maar die is snel weer vast gezet). Dan de bougie tegen de zijkant van de kop gehouden en dit gefilmd met de slomo camera op de telefoon. En toen gekeken op welke moment als de ijzeren strip die langs de pick up loopt, op het vliegwiel de bougie vonkt, en dat moment weer na gekeken op welke positie de zuiger staat. En dat werkte beter dan ik had gedacht.

Daarom weet ik voor 99% zeker wanneer hij vonkt. 100% weet ik het niet want ik kan niet in de cilinder kijken of de vonk er dan ook echt is.
 
Laatst bewerkt:
Heb je de gasschuif van de carburateur ook bekeken? Bij die types staan ze erom bekend dat ze weleens scheuren vertonen en dan breken, met alle gevolgen vandien. Starten dan ook heel slecht tot niet.
Ja de carburateur ben ik ook langs gelopen, voor zo ver dat kon met een motor die niet wilt aanslaan. Maar er is niks kapot aan en het lijkt er op dat alles werkt.
 
Maar ik lees niet waar de zuiger zich bevind wanneer hij vonkt maar waar de spoel bij de magnetische strip op het vliegwiel is op het moment van ontsteking.
 
ik zou de draden van de pick-up eens omwisselen. ik vermoed dat hij dan gaat ontsteken op het eind van de "lobe" ipv aan het begin.
CDI gebruikt of de piek of het dal signaal van de picj-up. door de polariteit om te wisselen wisselen ook piek en dal volgens mij.
 
ik zou de draden van de pick-up eens omwisselen. ik vermoed dat hij dan gaat ontsteken op het eind van de "lobe" ipv aan het begin.
CDI gebruikt of de piek of het dal signaal van de picj-up. door de polariteit om te wisselen wisselen ook piek en dal volgens mij.
Plausibel, maar kleur op kleur is niet toevallig toch?
 
Maar ik lees niet waar de zuiger zich bevind wanneer hij vonkt maar waar de spoel bij de magnetische strip op het vliegwiel is op het moment van ontsteking.
De bougie vonkt ongeveer 45 graden voor BDP. De zuiger is dan ongeveer op de helft van de cilinder. En dat is iets te ver weg als je het mij vraagt. Daarom vroeg ik mij af iemand van jullie wist of dit klopte of niet.
 
45 graden klopt niet echt hoor. dan kan je zelf behoorlijk gelanceerd worden, maar dat heb je vastgesteld door het vliegwiel handmatig te draaien? Dan heeft de CDI ook geen tijd om zich in te stellen
 
Het is misschien moeilijk te zien (en alleen filmen en de boor op het vliegwiel zetten ging niet helemaal soepel). Maar als ik op de telefoon op het vliegwiel in zoem dan zie je dat deze bij het begin van de metalen strip vonkt.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Video 2021-06-02 at 21.35.03.mp4
    29 MB
Het is misschien moeilijk te zien (en alleen filmen en de boor op het vliegwiel zetten ging niet helemaal soepel). Maar als ik op de telefoon op het vliegwiel in zoem dan zie je dat deze bij het begin van de metalen strip vonkt.
Het zal wel aan mij liggen maar het lijkt er toch meer (bijna)op dat het aan het einde van de strip is dat hij vonkt
 
Het zal wel aan mij liggen maar het lijkt er toch meer (bijna)op dat het aan het einde van de strip is dat hij vonkt
Ja op het filmpje lijkt dat inderdaad zo maar op de telefoon als je op het vliegwiel in zoemt zie je dat dit aan het begin gebeurt. Maar als dit aan het einde zou zijn zou de motor gewoon moeten lopen. Aangezien de rest van de motor allemaal in orde is. Maar lopen krijg ik het oude beest maar niet.|(
 
Terug
Bovenaan Onderaan