Yamaha WR400F specialist gezocht!!

hansdemollin

Rookie
1 jun 2021
18
0
Zoals de titel al verteld ben ik op zoek naar iemand die veel kennis van een WR/YZ 400,426 heeft. Want ik heb mijn WR400F een tijd geleden gekocht toen liep de motor erg slecht, als je hem al überhaupt gestart kreeg. De gene waar ik de motor van gekocht heb moest zelf 15 tot 20 min kicken voor dat de motor liep . Dus als eerste heb ik de bougie vervangen maar helaas zonder succes. Daarna de bobine met kabel vervangen maar ook dit heeft het probleem niet opgelost. Toen ben ik maar alles gaan controleren.

-De motor vonkt. (bougie aan de zijkant van de cilinderkop aan gehouden).

-De motor heeft compressie (kan er met twee voeten op gaan staan).

-De klep timing staat goed (zoals die in het WR400F werkplaats handboek staat aangegeven).

-De klepspeling is ook in orde.

-Toen het hele elektrische systeem door gemeten en alles behalve de bobine zaten binnen de waardes wat het mag hebben volgens het werkplaats handboek (daarom heb ik ook de bobine vervangen). Behalve de CDI die is blijkbaar niet te controleren met een multimeter.

-De decompressie hendel gecontroleerd, en deze zit niet te strak. Wat wel een zou kunnen gebeuren.

-De gaskabels zitten ook niet te strak, je kan een klein beetje met het gas hendel bewegen voor dat je de gasklep bedient.

-Of de carburateur juist is afgesteld durf ik niet te zeggen aangezien ik dit niet kon controleren wanneer de motor maar niet wilt lopen. Daarom probeer ik hem nu aan het lopen te krijgen met start pilot of remmen reiniger.

Daarom denk ik zelf dat de vonk op een verkeerd moment in de cilinder aanwezig is aangezien er niet veel meer over blijft??

Ik heb een paar foto's mee geüpload van mijn vliegwiel en met stator en CDI. Laats heb ik gecontroleerd wanneer de motor nu precies vonkt en dat blijkt bij de foto te zijn waar de kring om te pijl heen staat. Maar dit is bijna 45 graden voor het BDP en dat leek mij wel er veel (ik weet van bij de auto's dat dit rond de 10/'15 graden is bij stationair toerental). Hopelijk weet iemand of dit klopt of dat dit inderdaad veel te vroeg is???

Als de TPS sensor bij de carburateur los koppel van de CDI dan krijg ik alleen maar back fires in mijn uitlaat.

Hopelijk weet iemand van jullie wat er aan de hand is en heeft de gouden tip!!!
 

Bijlagen

  • motor.JPG
    motor.JPG
    16,9 KB · Weergaven: 21
  • motor2.JPG
    motor2.JPG
    17,2 KB · Weergaven: 28
  • WhatsApp Image 2021-05-05 at 18.46.14.jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-05 at 18.46.14.jpeg
    238,7 KB · Weergaven: 24
  • WhatsApp Image 2021-05-05 at 18.46.15.jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-05 at 18.46.15.jpeg
    169,9 KB · Weergaven: 25
  • WhatsApp Image 2021-05-05 at 18.46.16 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-05 at 18.46.16 (1).jpeg
    184,5 KB · Weergaven: 30
  • WhatsApp Image 2021-05-05 at 18.46.16.jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-05 at 18.46.16.jpeg
    243,6 KB · Weergaven: 23
Yep, Sigmans bellen.
Ik heb hier in Venray een cdi van een YZ426 liggen, maar die zijn anders dan de WR uitvoering. Deze komt 1 draad tekort.
 
Laatst bewerkt:
Yep, Sigmans bellen.
Ik heb hier in Venray een cdi van een YZ426 liggen, maar die zijn anders dan de WR uitvoering. Deze komt 1 draad tekort.
Oké bedankt voor de tip! Dan zal ik dat morgen doen en vragen of zij nog een CDI van een WR400F hebben liggen. Het je toevallig ook de stator en het vliegwiel nog liggen want dan zou je het wel werkend kunnen krijgen op een WRF motor?
 
Ja de carburateur ben ik ook langs gelopen, voor zo ver dat kon met een motor die niet wilt aanslaan. Maar er is niks kapot aan en het lijkt er op dat alles werkt.
doet de acceleratiepomp in de carb het?
Hoe start je, eerst 1x gas en dan trappen, beetje gas open?
Of geen gas en je lam trappen?
Dingen luisteren vrij nauwkeurig maar als je eenmaal de slag te pakken hebt moet hij zo aanslaan.

Als de spie van de krukas bovenin is staat de zuiger op bdp, 45gr afwijking lijkt mij niet mogelijk temeer omdat hij er wel mee liep.
motor2.JPG
 
Ik heb een stator met een kapot vliegwiel, daar is ooit iets tussen gekomen. Mijn zoon heeft een WR400 en hij wil nadat zijn garage klaar is, meewerken. Zijn motor staat nu in opslag waar hij nu niet bij kan.
Btw, de isolatie komt Vrijdag , met een beetje mazzel is deze binnen 2 wkn klaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een stator met een kapot vliegwiel, daar is ooit iets tussen gekomen. Mijn zoon heeft een WR400 en hij wil nadat zijn garage klaar is, meewerken. Zijn motor staat nu in opslag waar hij nu niet bij kan.
Btw, de isolatie komt Vrijdag , met een beetje mazzel is deze binnen 2 wkn klaar.
Dat zou echt super zijn als ik een keer kan langs komen!!
 
Hoe hoog staat het stationair toerental afgestelt?
Als je (te veel) gas geeft tijdens het starten, krijg je dan ook een flinke terugslag?
Stationair toerental weet ik niet precies. Omdat toen ik de motor in het begin niet aan het lopen kreeg hier wat meer geprobeerd heb maar helaas zonder succes. Nu heb ik het stationair toerental zo staan dan de gasschuif net een klein beetje omhoog staat, zal waarschijnlijk te weinig zijn om hem mooi stationair te laten lopen maar in ieder geval genoeg om hem lopend te krijgen.
 
Stationair toerental weet ik niet precies. Omdat toen ik de motor in het begin niet aan het lopen kreeg hier wat meer geprobeerd heb maar helaas zonder succes. Nu heb ik het stationair toerental zo staan dan de gasschuif net een klein beetje omhoog staat, zal waarschijnlijk te weinig zijn om hem mooi stationair te laten lopen maar in ieder geval genoeg om hem lopend te krijgen.
Slaat de kickstrter ook terug als je hem aan trapt?
1 cilinders kunnen daar erg gevoelig voor zijn, beetje te veel gas kan een zere voet opleveren. Als de kickstarter al niet terug slaat..
 
Slaat de kickstrter ook terug als je hem aan trapt?
1 cilinders kunnen daar erg gevoelig voor zijn, beetje te veel gas kan een zere voet opleveren. Als de kickstarter al niet terug slaat..
De motor heeft een decompressie hendel dus het terug slaan valt wel mee. Maar als je deze niet gebruikt kom je ook niet door de compressie heen. Soms voel je wel dat die iets terug slaat maar door de decompressie is dat niet zo sterk dat je er een zere voet van krijgt. Als ik kick is dat wel altijd met de laarzen of stevige schoenen, voor als die ooit een keer stevig terug slaat.
 
De motor heeft een decompressie hendel dus het terug slaan valt wel mee. Maar als je deze niet gebruikt kom je ook niet door de compressie heen. Soms voel je wel dat die iets terug slaat maar door de decompressie is dat niet zo sterk dat je er een zere voet van krijgt. Als ik kick is dat wel altijd met de laarzen of stevige schoenen, voor als die ooit een keer stevig terug slaat.
1 cilinder aan trappen zonder decompressie;

- Trap hem tegen de compressie aan
- Trap hem langzaam/voorzichtig net door de compressie heen
- Laat de kickstarter omhoog komen
- Trap nu zo hard mogelijk de kickstarter naar beneden, eventueel met een HEEL KLEIN BEETJE gas. Dat kleine beetje gas kan vaak net helpen om hem aan te laten slaan
 
Plafond zit er bijna in, wanden moeten nog. Duurt wat langer dan gepland . Heb je nog even?
 

Bijlagen

  • 0738EB70-FB5C-4890-90AB-4CFDA20F5EA2.jpeg
    0738EB70-FB5C-4890-90AB-4CFDA20F5EA2.jpeg
    143,7 KB · Weergaven: 24
De motor heeft een decompressie hendel dus het terug slaan valt wel mee. Maar als je deze niet gebruikt kom je ook niet door de compressie heen. Soms voel je wel dat die iets terug slaat maar door de decompressie is dat niet zo sterk dat je er een zere voet van krijgt. Als ik kick is dat wel altijd met de laarzen of stevige schoenen, voor als die ooit een keer stevig terug slaat.

Dit lezende heb ik een vraag. Trek je de decompressiehendel in op het moment dat je de motor aan probeert te trappen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan