Yamaha X-Max 400, ervaringen!!!!

Mooie machine!! zal de maten eens opzoeken, om te kijken hoeveel die breder is dan mijn PCX. Als ik ooit een zwaardere scooter wil, dan ben ik bang dat hij niet in mijn schuurtje past;)
 
Ben momenteel een beetje aan het puzzelen en plannen. Wil deze zomer een grote tour maken op de Xmax. Het idee is om naar Ibiza te rijden en daar 5 dagen vakantie te vieren. Vriendin komt met het vliegtuig.

Zit te denken om de heenreis de snelste route via snelweg te pakken met stops in Dijon en Gerona en dan boot in Denia.

Terugweg wil ik wat meer tijd uittrekken voor een leuke route. Misschien route des grand alpes mee pakken. En nog even een stop in Zuid Duitsland plannen bij een vriend die daar woont op bezoek.

Ben er al wel achter dat het geen goedkoop tripje wordt met alle overnachtingen, tol, boottocht e.d. Maar wel een vette ervaring.
 
Zeker, herinneringen zijn uiteindelijk mooier dan materiaal, dus gewoon lekker doen! Wellicht zou je nog wat met een tent kunnen doen, of op zoek gaan naar trekkershutjes, dan is het al iets goedkoper.
 
  • Leuk
Waarderingen: XMAX
Afwijkingen van 10 km/h vind ik nog helemaal niet zo gek. Tot voor enkele jaren was dat bij auto's ook de regel. Nu is de afwijking kleiner. Bij mijn huidige auto is het een 3 - 4 km/h.
Het omgaan met die afwijking vind ik niet moeilijk. Eenmaal dat je de afwijking kent is het toch eenvoudig om de snelheid op de meter om te zetten naar de echte snelheid?
Ik dacht dat er ergens een regel bestaat die zegt dat een constructeur nooit een lagere snelheid mag tonen op de meter dan de echte snelheid.
Rekening houdend met wat tolerantie in het meetsysteem, meer of minder bandenslijtage of bandendruk, wat slip in de aandrijving moet die wel voor een zekere afwijking kiezen om er voor te zorgen dat de scooter altijd die regel respecteert.
 
Volgende week ff de 1000 beurt laten doen.
Mijn bevindingen tot nu toe wat betreft de 400 tov.de 300....
Die 1000 euro verschil kun je beter in je zak laten.
Blok van de 400 loopt beduidend rauwer dan dat van de 300 en het verbruik is ook stukken hoger.
Vind hem voor mijn 10 km w-w verkeer toch minder geschikt,denk dat ik maar weer voor iets lichters voor er bij ga kijken*D
 
Voor 10 km is t al snel teveel ;)

Rauw in trillingen?
Doe s lichtere rollen of n Malossi Vario, dan loopt die waarschijnlijk mooier.

Heb geen ervaring met Yamaha 400 behalve proefrit, maar m'n Nexus 500 loopt ook veel mooier nu
 
De kogel is door de kerk.
De X-Max gaat er uit.
Het motorblok bevalt me niet,verbruik gaat helemaal nergens over,momenteel 1:23,5.
Ga morgen inruilen op een X-Max 300 Tech max of een Forza 300.
 
De kogel is door de kerk.
De X-Max gaat er uit.
Het motorblok bevalt me niet,verbruik gaat helemaal nergens over,momenteel 1:23,5.
Ga morgen inruilen op een X-Max 300 Tech max of een Forza 300.
Mijn xmax 300 zit ook op de 1:22 maar ik houd gewoon van een beetje gassen en tussen sprintjes maken. Ik zou eigenlijk niet weten wat ie verbruikt als ik rustig rijd. De boord computer laat wel eens zien als ik een bepaalt toerental aanhoud dat ik dan 1:30 / 1:35 rijd, maar weet niet in hoeverre. Dit klopt. Ik ben benieuwd wat je nieuwe scooter wordt.
 
Is het verbruik zo belangrijk voor je?
Bij veel woon werk snap ik t wel.

M'n Aprilia SR 300 reed 1:28-1:30 maar die had serieus minder vermogen dan n xmax 300.
De mijne slechts 21 pk.

Blok: m'n 300 liep als n naaimachine. Wanneer ik de toerenteller zag (6.000-8.000 rpm meestal) dacht ik "hoe kan dit?"
Voelde helemaal niks.

Bij proefrit Nexus 500 dacht ik echt pfff wat n rauw blok, trillingen.
Ik deed m'n 300 met pijn in t hart weg.
Echter na n Malossi Vario was dit verdwenen en ben ik blij dat ik m gekocht heb!

Echter, dan gaat benzine verbruik ook omhoog.
M'n 500 rijdt ook 1:23
 
1 op 23 is normaal voor een xmax 400. doe 80 km woon-werk-woon per dag, hoofdzakelijk snelweg.
In het weekeind vaak met duo erop toeren en 3-4 daagse tripjes duitsland, maar dan is een 300 echt niet genoeg. daarnaast zijn beide remschijven voor net iets meer, zeker omdat je door gekken op de weg soms hard in de abs ankers moet(werkt overigens prima die abs) Dat rauwe herken ik, maar stoor me er niet aan, power tot 135 km/uur is ook belangrijk. Tmax is een wens maar niet voor dat geld
 
Hoi Theunie , ik geef je helemaal gelijk dat je hem wilt inruilen omdat ie niet bevalt en zo “duur “ loopt.
Ik zou dan voor de Honda Forza 300 gaan , de afwerking is bij Honda toch van een hoger nivo dan bij Yamaha vind ik. Ik rijd zelf een Sh300i en die rijdt over het algemeen zo’n 1 op 30 , nu met dat koude weer rijdt iedere motor natuurlijk wel wat duurder.
Maar ook ik vind 1 op 23,5 eigenlijk niet meer van deze tijd , dat haal je misschien met je Bandit ook nog wel als je heeeeeeel rustig rijdt.
Heb voor de Sh300i een Sh150i gehad en die was wel echt heel zuinig , daar kon je inderdaad wel zo’n 1 op 40 mee halen.
De reden dat ik toch een 300 heb genomen is omdat ik een keer met veel wind op de snelweg reed met mijn vriendin achterop en toen kwam ie niet boven de 90km/h , en dat nog wel op de teller die zoals altijd nogal optimistisch zijn. Dus ff die vrachtwagen voorbij zat er toen niet in.
Ik ben zelf nogal lang , 1m93 , en zit niet lekker op zowel de X-Max 300 alswel de X-Max 400.
Op de T-Max 560 zit ik dan alweer wat beter en ik weet dat die veel minder rauw zal lopen omdat het een 2-cilinder is maar vind dit soort “zwaardere” scooters ook letterlijk zwaar en het “ handzame “ van een lichte scooter heeft ie dus absoluut niet.
Ik persoonlijk vind de T-Max ook echt veel te duur , zeker in vergelijking met de X-Max 300 en 400.
Ben wel benieuwd wat je keuze gaat worden.
Groetjes, Raymond.
 
Vandaag even normaal gereden en af en toe een keer gas gegeven op mn xmax300 en dit is wat de boordcomputer zegt 😁
 

Bijlagen

  • 6DFB10CB-45AD-47B1-8469-9D54A3626060.jpeg
    6DFB10CB-45AD-47B1-8469-9D54A3626060.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 35
Het is een 300 tech max geworden in de kleur grijs/groen met goudkleurige velgen.
Vind hem toch mooier dan de Forza, die mijn dealer ook had staan.
Motor van de Yamaha is ook wat sterker dan de Honda, top ligt 10 km hoger.
Verbruik van de 400 is ook niet de hoofdreden geweest om hem weg te doen,het rauwe motorblok wel.
Gelijk het hoge Givi scherm er bij besteld ,topkofferdrager en 50 liter topcase zet ik uiteraard over.
Moet helaas wachten tot half maart voordat ie er is.
 
Thanx.

Over het rauwe blok.
Zover als ik kan nagaan ligt in de 400 het oude majesty blok.
Dit is al 15 jaar oud,zal ongetwijfeld wel iets verbetert zijn de afgelopen jaren maar ik heb in 2004 en 2006 2 Majesty"s gehad en ik kan me niet herinneren dat die zo liepen als de X-Max.
Verbruik van die dingen was trouwens 1:27 gemiddeld.
Mijn dealer heeft de afgelopen 4 maanden 3 X-Max 400"s verkocht en die zijn alle 3 binnen enkele weken weer terug ingeruild....
De eerste op een gewone motor,de 2e op een T-Max en de derde dus op een 300.
Vreemd toch?
 
Mijn xmax 300 zit ook op de 1:22 maar ik houd gewoon van een beetje gassen en tussen sprintjes maken. Ik zou eigenlijk niet weten wat ie verbruikt als ik rustig rijd. De boord computer laat wel eens zien als ik een bepaalt toerental aanhoud dat ik dan 1:30 / 1:35 rijd, maar weet niet in hoeverre. Dit klopt. Ik ben benieuwd wat je nieuwe scooter wordt.
Als je 300 gemiddeld 1:22 verbruikt dan ga je waarschijnlijk constant plankgas;).
Mijn 2017 300 deed met w-w verkeer ongeveer 1:29 en tijdens lange toertochten 1:34.......
 
Het is een 300 tech max geworden in de kleur grijs/groen met goudkleurige velgen.
Vind hem toch mooier dan de Forza, die mijn dealer ook had staan.
Motor van de Yamaha is ook wat sterker dan de Honda, top ligt 10 km hoger.
Verbruik van de 400 is ook niet de hoofdreden geweest om hem weg te doen,het rauwe motorblok wel.
Gelijk het hoge Givi scherm er bij besteld ,topkofferdrager en 50 liter topcase zet ik uiteraard over.
Moet helaas wachten tot half maart voordat ie er is.
Gefeliciteerd ermee,mooie kleurkeuze. Hoop alleen dat t givi scherm niet te hoog is voor je,had er zelf een puur scherm op. Was perfect..
 
Gefeliciteerd ermee,mooie kleurkeuze. Hoop alleen dat t givi scherm niet te hoog is voor je,had er zelf een puur scherm op. Was perfect..

Ja Scooterbulletje, nu jij nog. Als je er nu een koopt, dan hoef je er het minst bij te leggen. En je hebt dan weer een nieuwe X-max 300. Waar je weer jaren mee vooruit kunt. :Y

Groeten eip.
 
Terug
Bovenaan Onderaan