Yamaha x-max 400

@ikrijgoedkoop ja ik ben er inmiddels ook achter. De argumentatie die ik had was met 400CC meer power op de snelweg.

Dat was voor mij HET argument om de 400 te kiezen. De dubbele schijf voor is ook wel prettig want het remt als een dolle en het ziet er beter uit *D
 
Laatst bewerkt:
Waarom een Xmax 400 en geen Xmax 300? De 300 mist alleen de dubbele remschijf voor. De rest is in het voordeel van de 300 versie.
Ik rij gemiddeld met mijn Xmax 300 1 op 33,5.

Ik begreep dat Yamaha de 400 voorlopig stopt met leveren. De dealers kunnen ze niet meer krijgen.
 
Accelereert hetzelfde. Die paar pk meer heeft ie nodig om het meer gewicht tov de 300 voort te trekken. De 300 weegt maar 179 kg en de 400 210 kg.
dus wat is het nut van een 400 ? want zoals ik lees
Meer verbruik,
zwaarder,duurder
enige voordeel dubbele remschijf vooraan en op de snelweg kan het wat langer trekken ?
 
dus wat is het nut van een 400 ? want zoals ik lees
Meer verbruik,
zwaarder,duurder
enige voordeel dubbele remschijf vooraan en op de snelweg kan het wat langer trekken ?

Ik heb beide gereden. Enige verschil is 400 trekt wat vlotter op na 120km en dubbele schijfrem.
 
dus wat is het nut van een 400 ? want zoals ik lees
Meer verbruik,
zwaarder,duurder
enige voordeel dubbele remschijf vooraan en op de snelweg kan het wat langer trekken ?
Juist. De 300 is er pas vanaf 2017 en de 400 al veeeel langer en is dus ook verouderd en geen bluecore
 
vanaf welke km merk je de vlottere optrek

Ik zal je exact uitleggen wat de verschil is.

Xmax 300 trekt sneller tot 80km na 80km begint xmax 400 lamzamerhand dichterbij te komen.
Rond 120km zijn ze bij een rechte sprint weer gelijk. na 120km begint xmax 400 langzamerhand met inhalen.
Rond 135km begint xmax 300 wat moeite te krijgen maar kan nog aardig mee tot 140km
Na 140km is de feest over voor de 300 en de rest gaat zeer moeizaam.
xmax 400 gaat met wat minder moeite richting de 150 en daar houdt het ook een beetje op.

Eigenlijk zijn beide einde oefening rond 140km want van 140 naar 150 duurt op beide heel lang. ( voor een motor )
Enige verschil is dat de 400cc ongeveer 4 seconden eerder op 150km zit.


En nog een tip! Als je 130 rijdt op snelweg ( 122 op gps) pas op met inhalen wat dat gaat trager dan dat je van een motorfiets zou verwachten.

Ben nu nog aan het sparen want ik denk toch dat ik binnen een jaar overstap ga maken naar een x-adv vanwege ondersaande redenen.

- Remmen. ( Remt wel goed en stopt ook wanneer je wilt maar voor een motor van € 7000 vindt ik het gewoon slecht remmen. Je moet er meer bij denken en rekening houden dat er kans bestaat dat je bij een gevaarlijke situatie niet genoeg remkracht tot je beschikking hebt. Dit is meer van toepassing op snelheden vanaf 100km/s

- Vering. ( Ik vindt het vreselijk. Hoe durven ze zulke schokbrekers op zo'n motor te monteren. Belangrijkste reden voor verkoop!!

- Vermogen. ( Soms wil je op een 130km wegen toch nog even inhalen om op een rustiger rijgedeelte terecht te komen. Maar helaas heb je niet zoveel reserve vermogen meer om dat rustig op gemakje te doen. Je moet er rekening mee houden dat het trager gaat. Vooral met tegenwind! Xmax 300 of 400 maakt niet uit het geldt voor beide.
 
Ik zal je exact uitleggen wat de verschil is.

Xmax 300 trekt sneller tot 80km na 80km begint xmax 400 lamzamerhand dichterbij te komen.
Rond 120km zijn ze bij een rechte sprint weer gelijk. na 120km begint xmax 400 langzamerhand met inhalen.
Rond 135km begint xmax 300 wat moeite te krijgen maar kan nog aardig mee tot 140km
Na 140km is de feest over voor de 300 en de rest gaat zeer moeizaam.
xmax 400 gaat met wat minder moeite richting de 150 en daar houdt het ook een beetje op.

Eigenlijk zijn beide einde oefening rond 140km want van 140 naar 150 duurt op beide heel lang. ( voor een motor )
Enige verschil is dat de 400cc ongeveer 4 seconden eerder op 150km zit.


En nog een tip! Als je 130 rijdt op snelweg ( 122 op gps) pas op met inhalen wat dat gaat trager dan dat je van een motorfiets zou verwachten.

Ben nu nog aan het sparen want ik denk toch dat ik binnen een jaar overstap ga maken naar een x-adv vanwege ondersaande redenen.

- Remmen. ( Remt wel goed en stopt ook wanneer je wilt maar voor een motor van € 7000 vindt ik het gewoon slecht remmen. Je moet er meer bij denken en rekening houden dat er kans bestaat dat je bij een gevaarlijke situatie niet genoeg remkracht tot je beschikking hebt. Dit is meer van toepassing op snelheden vanaf 100km/s

- Vering. ( Ik vindt het vreselijk. Hoe durven ze zulke schokbrekers op zo'n motor te monteren. Belangrijkste reden voor verkoop!!

- Vermogen. ( Soms wil je op een 130km wegen toch nog even inhalen om op een rustiger rijgedeelte terecht te komen. Maar helaas heb je niet zoveel reserve vermogen meer om dat rustig op gemakje te doen. Je moet er rekening mee houden dat het trager gaat. Vooral met tegenwind! Xmax 300 of 400 maakt niet uit het geldt voor beide.
bedankt voor je mooie uitleg. dus voor in de stad is een 300 eigenlijk de beste optie toch ?
of zou je voor een oudere model tmax gaan ? mijn budget is maximaal 9000
 
bedankt voor je mooie uitleg. dus voor in de stad is een 300 eigenlijk de beste optie toch ?
of zou je voor een oudere model tmax gaan ? mijn budget is maximaal 9000

T-Max is een hele andere 2 cilinder brommert. Zou ik niet nemen maar dat is persoonlijk. Voor wat betreft de ervaringen.
Remmen vind ik juist heel goed. Bij 100 een ( bewuste) noodstop gedaan. Ik stond al stil maar de teller was nog aan het zakken en de remweg vond ik niet zo lang. Vering is een persoonlijke smaak. Het is geen pretje om over klinkers te rijden..
 
T-Max is een hele andere 2 cilinder brommert. Zou ik niet nemen maar dat is persoonlijk. Voor wat betreft de ervaringen.
Remmen vind ik juist heel goed. Bij 100 een ( bewuste) noodstop gedaan. Ik stond al stil maar de teller was nog aan het zakken en de remweg vond ik niet zo lang. Vering is een persoonlijke smaak. Het is geen pretje om over klinkers te rijden..
waarom zou je geen tmax nemen als ik vragen mag
 
kan je mij vertellen wat precies

Niet precies. Maar vering is anders, vermogen is hoger, 2 cilinder etc etc. Beetje appel en peer vergelijk.En persoonlijk vind ik de X , met akra, mooier.
Jouw budget geeft je de mogelijkheid om een nieuwe X te kopen of een gebruikte T. Ga zelf eens op beide rijden en neem dan alle informatie die je hier krijgt en jouw ervaringen met de proefritten mee in de overweging.
 
Niet precies. Maar vering is anders, vermogen is hoger, 2 cilinder etc etc. Beetje appel en peer vergelijk.En persoonlijk vind ik de X , met akra, mooier.
Jouw budget geeft je de mogelijkheid om een nieuwe X te kopen of een gebruikte T. Ga zelf eens op beide rijden en neem dan alle informatie die je hier krijgt en jouw ervaringen met de proefritten mee in de overweging.
bedankt voor je reactie zal ik doen.
ik kom van een 50 cc vespa dus ik denk dat beide een grote upgrade zullen zijn
 
bedankt voor je mooie uitleg. dus voor in de stad is een 300 eigenlijk de beste optie toch ?
of zou je voor een oudere model tmax gaan ? mijn budget is maximaal 9000
wat ik aandacht puntje vind is dat de 400 net ze middebok over de grond schuurt bij snel bochten werk dat begint al bij rotondes.
waar ik met me burgman 400 nergens last van heb schuurt me gabber bij iedere bocht met die middebok over de grond.
dat komt doordat de 400 een ander achterwiel heeft en daardoor kleinere bagage ruimte.en de xmax 300 die ook mee gaat heeft nergens last van.
en die 400cc merk je alleen op de snelweg . en verbruik van de 300 is subliem.
 
Ik zie dat de XMAX 300-400 een toestaan gewicht mag dragen van 161 kg.
Dus rijder, passagier accessoires en bagage mogen samen de 161 kg niet overschrijden.
Normaal lijkt mij boven de 200 kg, en 161 kg lijkt mij extreem weinig.
Navraag bij de importeur geeft als reactie vraag maar bij de dealer na. De dealer weet het niet zo goed, en je krijgt geen bevredigend antwoord.
Kan hier iemand hier iets zinnigs uit ver zeggen???
 
Ik zie dat de XMAX 300-400 een toestaan gewicht mag dragen van 161 kg.
Dus rijder, passagier accessoires en bagage mogen samen de 161 kg niet overschrijden.
Normaal lijkt mij boven de 200 kg, en 161 kg lijkt mij extreem weinig.
Navraag bij de importeur geeft als reactie vraag maar bij de dealer na. De dealer weet het niet zo goed, en je krijgt geen bevredigend antwoord.
Kan hier iemand hier iets zinnigs uit ver zeggen???

De manual van mijn Xmax 400 zegt 185Kg voor de YP400R en 181Kg voor de YP400RA. Dan is dit het gewicht van bestuurder, passagier, bagage en accessoires
 
De manual van mijn Xmax 400 zegt 185Kg voor de YP400R en 181Kg voor de YP400RA. Dan is dit het gewicht van bestuurder, passagier, bagage en accessoires
OK....., een vriend van mij (XMAX 300) gaf aan dat in de handleiding 161 kg vermeld staat. Ik had het vermoeden dat de 400 het zelfde was (niet dus) en de importeur gaf niet aan dat de 400 anders was dan de 300.
 
Vraagje hier mbt tot mijn Xmax 400. Eind augustus vertrek ik met mijn Xmax op een mooie toer door de Alpen naar Spanje. Heb de routes om er te komen en weer terug te gaan globaal gepland en komt uit op bijna 5000 kilometer. Met alle additionele dagelijks toertjes ga ik dus zeker ruim over de 5000 km heen.
De Xmax krijgt voor vertrek een grote beurt, naar met de olie interval van 5000 ga ik dus zeker overschrijden. Nu lijkt me dat op zich niet zo'n probleem, omdat bij het aanrijden en terugrijden een aantal dagen zitten van tegen de 1000 snelweg kilometers waarbij de motor dus goed op temperatuur komt en blijft.
Maar wat is een beetje het maximale wat 'verantwoord' is qua overschrijden van de olie service interval?
Ik heb niet zo'n zin om tijdens de reis de olie te laten verversen ergens omdat dit kostbare vakantie tijd kost en mogelijk ook weer met een Franse dan wel Spaanse slag gedaan wordt ;)
 
OK....., een vriend van mij (XMAX 300) gaf aan dat in de handleiding 161 kg vermeld staat. Ik had het vermoeden dat de 400 het zelfde was (niet dus) en de importeur gaf niet aan dat de 400 anders was dan de 300.


Eh de 300 is rijklaar 180 kg terwijl de 400 210 kilo is.

Ik heb n keer proef gereden op de 400 en ik weet bijna zeker dat deze heel anders rijdt dan n 300.
De 400 is n beetje rauw en ligt heel koersvast in de bocht.

Ik verwacht dat de 300 veel smoother is en wendbaarder.
 
Vraagje hier mbt tot mijn Xmax 400. Eind augustus vertrek ik met mijn Xmax op een mooie toer door de Alpen naar Spanje. Heb de routes om er te komen en weer terug te gaan globaal gepland en komt uit op bijna 5000 kilometer. Met alle additionele dagelijks toertjes ga ik dus zeker ruim over de 5000 km heen.
De Xmax krijgt voor vertrek een grote beurt, naar met de olie interval van 5000 ga ik dus zeker overschrijden. Nu lijkt me dat op zich niet zo'n probleem, omdat bij het aanrijden en terugrijden een aantal dagen zitten van tegen de 1000 snelweg kilometers waarbij de motor dus goed op temperatuur komt en blijft.
Maar wat is een beetje het maximale wat 'verantwoord' is qua overschrijden van de olie service interval?
Ik heb niet zo'n zin om tijdens de reis de olie te laten verversen ergens omdat dit kostbare vakantie tijd kost en mogelijk ook weer met een Franse dan wel Spaanse slag gedaan wordt ;)
Ik zou het even navragen bij je vaste onderhouds bedrijf of je dealer.
 
  • Leuk
Waarderingen: XMAX
Moderne olie kan veel meer kilometers aan dan 5000… indien je hierover twijfelt is dit geen punt. Gewoon zien dat voor vertrek de juiste olie in het blok zit en af en toe de hoeveelheid controleren. In echt warme omstandigheden zou ik het niveau tegen maximaal houden omdat olie ook onrechtstreeks voor temperatuurconstante zorgt. Qua smering echter geen probleem bij de juiste viscositeiten 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: XMAX
Terug
Bovenaan Onderaan