Yamaha x-max 400

Je moet bedenken dat de fabrikant (Yamaha) met het olieverversing interval aan de veilige kant gaat zitten. Voor iemand die vaak korte stads ritjes maakt (er komt water in de olie), en voor iemand die vaak snelweg rijdt (motor goed warm) moet het altijd goed gaan. Mij lijkt 1000 - 1500 km over het interval heen geen probleem, mits het oliepeil voldoende is en je de voorgeschreven olie gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: XMAX
Vandaag in Zuid-Frankrijk op de snelweg A9 in noodweer terecht gekomen. De snelweg was binnen no time een rivier. Gelukkig had ik mijn regenpak al aan dus rustig door gereden. Maar in eens begon mijn uitlaat (Akira) veel meer herrie te maken. Alsof de db killers er uit waren. Die zitten er nog in, dus ik vermoed iets van een lekkende uitlaatpakking? Vraag aan de meer technische mensen hier, kan dit kwaad of kan ik hiermee gewoon naar NL rijden en het daar laten fixen?
 
Vandaag in Zuid-Frankrijk op de snelweg A9 in noodweer terecht gekomen. De snelweg was binnen no time een rivier. Gelukkig had ik mijn regenpak al aan dus rustig door gereden. Maar in eens begon mijn uitlaat (Akira) veel meer herrie te maken. Alsof de db killers er uit waren. Die zitten er nog in, dus ik vermoed iets van een lekkende uitlaatpakking? Vraag aan de meer technische mensen hier, kan dit kwaad of kan ik hiermee gewoon naar NL rijden en het daar laten fixen?
Je motor zal er niet door gehinderd worden. Het enige risico is dat hete gassen die aan de lek naar buiten komen eventueel tegen delen van de scooter zouden kunnen worden geblazen die niet bestand zijn tegen hogere temperaturen, kunststoffen vb. Lange tochten zouden dan tot beschadiging kunnen leiden, in het allerergste geval tot brand.
Zet hem eens op de middenbok en laat de motor draaien en voel eens of er ergens langs de uitlaatlijn gassen naar buiten komen. En als die er zijn waar ze naartoe blazen.
 
Je motor zal er niet door gehinderd worden. Het enige risico is dat hete gassen die aan de lek naar buiten komen eventueel tegen delen van de scooter zouden kunnen worden geblazen die niet bestand zijn tegen hogere temperaturen, kunststoffen vb. Lange tochten zouden dan tot beschadiging kunnen leiden, in het allerergste geval tot brand.
Zet hem eens op de middenbok en laat de motor draaien en voel eens of er ergens langs de uitlaatlijn gassen naar buiten komen. En als die er zijn waar ze naartoe blazen.
In Cannes had de Yamaha dealer de pakking niet op voorraad. Deze gaf ook aan dat door rijden op zich geen probleem was en dat in Grenoble wellicht een Yamaha dealer was die het wel op voorraad had. Helaas was alles zaterdag tegen de tijd dat ik daar aankwam gesloten. Dus uiteindelijk zondag met een bak herrie vanuit Grenoble naar Nederland gereden. Alles goed gegaan verder, maar wat een pleuris herrie. Donderdag wordt het hier gefixt gelukkig 😁
 
Weer een nieuw probleem met mijn Akra :/
Van de onderste db killer is een pijpje afgebroken. Resultaat is wederom herrie, gelukkig niet zoveel als toen de pakking er uit lag, maar nog steeds te veel naar mijn smaak.

Ben wel benieuwd of dit te fixen is. Mijn xmax en de pijp zijn van 2019, dus het model waarbij de db killers in principe niet te verwijderen zijn.
19777BFB-EF99-475A-860F-6F873CD746FB.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Weer een nieuw probleem met mijn Akra :/
Van de onderste db killer is een pijpje afgebroken. Resultaat is wederom herrie, gelukkig niet zoveel als toen de pakking er uit lag, maar nog steeds te veel naar mijn smaak.

Ben wel benieuwd of dit te fixen is. Mijn xmax en de pijp zijn van 2019, dus het model waarbij de db killers in principe niet te verwijderen zijn.
Jouw ervaringen met de Akra zijn niet al te best. Zo te zien wordt dat een nieuwe uitlaat.
 
Jouw ervaringen met de Akra zijn niet al te best. Zo te zien wordt dat een nieuwe uitlaat.
Nee, idd geen erg positieve ervaring met Akra helaas. Vandaag was ik bij de dealer. Zij gaan contact opnemen met Yamaha. Hij gaf aan dat er een aantal slechte series geweest zijn van deze Akra. De kans was groot dat dit onder garantie vervangen kon gaan worden.
To be continued 🤞
 
full

full


Nou eindelijk de knoop door gehakt en deze handkappen: SW-Motech Handguard Kit Kobra Yamaha MT-10, besteld. De montage is simpel de stuurgewichten verwijderen en de meegeleverde gewichten erin en klaar. Moet hem nog wel een beetje verbuigen om een maximale stuuruitslag te krijgen, nu komen de kappen tegen het scherm.
Voor het mooie de kappen spuiten in hetzelfde grijs als de scoot en klaar. vandaag een ritje gedaan en het verschil duidelijk voelbaar!
Ik kwam deze op het forum tegen. Mooie handkappen. Ik zie ze niet specifiek voor de Xmax 300.
 
Terug
Bovenaan Onderaan