Yamaha x-max 400

Dankje.
Foto's zal ik tzt proberen te plaatsen.
Ben niet zo'n computer held.
Vandaag de Xmax400 mogen ophalen.
Vanwege druk met andere bezigheden nog weinig mee kunnen rijden maar merkte al wel dat het een kwalitatief hoogstaand model scooter is.
De kwaliteit druipt ervan af.
Het Key Less systeem mag ik nog even aan wennen.
Meerdere functies allemaal onder 1 draaiknop.
De scooter heeft neiging tot invallen als de bochten worden genomen.
Dat is even wennen, maar zie ik als positief want het rijden van bochten gaat dan deels vanzelf doordat de motor daar als het ware op anticipeert.
De zitpositie op deze Xmax400 is net als op mijn voorhene Xmax250 alsof men op de scooter zit en niet erin zoals bij sommige andere modellen.
Ik merkte wel gelijk dat het een veel dikkere scooter is dan mijn voorhene Xmax250 en ze heeft een behoorlijk dikke kont.
Nu een kwestie van netjes inrijden en met beleid de eerste 1000 kilometer erop zetten.
We hebben de bof dat het aankomend weekend zomers warm wordt en droog blijft.
Dat wordt dus flink sturen en genieten.
Fijn weekend allemaal.
Vr Gr
 
400cc scooters zijn erg lekker, dus ik wens jou dylanpilot veel plezierige kilometers toe op deze machine.

mvg Jan
 
Veel plezier met je nieuwe 400 Dylan.
Krijgt deze nog een bijnaam? (CD? corner devil) haha
 
feli dylan,nu je motor nog der uit want die ga je niet meer gebruiken en dan komt de voorspelling uit.
 
Dank mannen voor de reacties.
Ik ben erg content met de Xmax400.
Wat rijdt het apparaat lekker zeg.
Dan doen ze wel erg goed bij Yamaha.
Ik heb de Xmax400 in het matzwart met een zwarte topkoffer.
De zware toermotor die ik een tijdje heb gehad heb ik gelukkig al weggedaan.
Ik ben nu zoveel blijer met deze handelbare motorscooter.
Kan nu feitelijk ook alles wat ik voorheen met de zware BMW deed, maar met de Xmax zoveel lichter.
Ik ben een bedeesde rijder, dus heb geen last van de middenbok die bij bochtenwerk de grond kan raken.
Het inrijden gaat naar wens en is even wennen, want je zit al snel op teveel toeren, dus kwestie van rechterhandje in bedwang houden en ik vermijd de snelweg en lange ritten op constante snelheid voorlopig.
Ze zeggen dan na 1600km het gas los mag, maar ik druk daar nog even 400km bij op.
Dus na 2000km op de teller zal ik haar als 'los' gaan beschouwen.
Morgen weer een prachtige dag en dan maar eens wat heuvelachtige wegen pakken met deze wel erg fijne motorscooter.
Vr Gr
 
Voor het inrijden zijn wisselende toerentallen belangrijker dan de hoogte van het toerental. Te lang eenzelfde toerental draaien kan voor de rest van de levensduur van het blok op dat toerental een trilling blijven geven. Te lang hoge toerentallen draaien kan warmte problemen geven. Maar als je kortstondig een iets hoger toerental draait dan hoef je niet meteen in paniek te raken hoor. Er zijn ook mensen die dat bewust doen, hierover verschillen de meningen.

En verder, wist je bijvoorbeeld dat voor een nokkenas het eerste kwartier het belangrijkste is? Na vervanging draai je die in door een kwartier lang onbelast dus met stilstaande motor te laten draaien om iets van 2k toeren. Dat is na vervanging, wellicht dat dit bij een nieuw blok op de fabriek is gedaan dat weet ik niet. Maar ik bedoel maar. Je cylinder en zuiger zijn de eerste 500km het belangrijkst en daarna kun je geleidelijk opbouwen. Voor het inrijden neemt de fabriek een gemiddelde van de onderdelen die erin ziten.

Veel plezier met je nieuwe scooter.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je advies.
Dat van die nokkenas wist ik niet.
Weer wat geleert dus.
Dat inrijden op wisselende toerentallen doe ik mijn best in.
Maar soms kan ik het niet voorkomen dat ik een tijdjelang rond de 60 a 70km per uur loop te tokkelen rond de 4000 toeren omdat de rij-omgeving dat gewoon toelaat.
Afgelopen avond een uurtje lopen sturen door de bossen heen en dan is het meer bochtenwerk waardoor het gas wel regelmatig variert,
Het valt me op dat alles op deze Xmax400 op z'n plek zit.
De zitpositie, de stuurhouding en de knopperij.
Het is eigenlijk best wel een dikke scooter.
Ik loop er af en toe eens omheen en ze is eigenlijk van alle kanten best wel vet.
Fijne zondag allen.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Een hele goedendag beste Xmax rijders.
Even een laatste update omtrend mijn Xmax400 2018:

Afgelopen week 800km mee mogen sturen.
Het inrijden is perfect verlopen en had het eigenlijk niet nog beter kunnen doen.
Nog 200km te gaan en dan zit ze op de 1000.
Morgen krijgt ze een 1000km beurtje en mag de olie eruit en nieuwe filters erop.
Daarna het toerental iets verhogen en op naar de 2000km zodat ze daarna als 'los' mag worden beschouwd.
Tot de 2000km vermijd ik zowiezo nog de snelweg.
Daarna mag ze alles doen waar ze voor gebouwd is.

De machine bevalt meer dan naar verwacht moet ik zeggen.
Ze oogt optisch erg goed in dat matzwart en met die 2018 looks en ze klinkt met de Akrapovic pot een stuk beter dan met die lange originele toeter als uitlaat.
De handelbaarheid van deze Xmax400 is erg gangbaar en veelzijdig.
Heb tot op heden nog geen middenbok aan de grond gehad tijdens het bochtenwerk en kan zeggen dat het af en toe flink schuin gaat.
Het comfort zadel was de extra centen meer dan waard en kan er urenlang zonder een houten kont ervan te krijgen op zitten.
De getinte originele ruit is een blijvertje en heb ik op de hoogste stand staan.
Het benzine verbruik doet me tot op heden ook verbazen.
Ik heb de afgelopen 800 kilometer tussen de 4 en 5000 toeren gebalanceerd.
Alles binnendoor gereden en afwisselend op de gashendel.
Ze verbruikt dan 1 liter Euro 95 op 29.88 kilometer.
De boordcomputer geeft 1 op 27.7 aan, maar omdat ik geen waarde hecht aan zulke informatie komt de uitslag door de tank helemaal vol te gooien en daarna weer af te tanken.
Het aantal gereden kilometers delen door de verbruikte hoeveelheid peut en daar kom de daadwerkelijke verbruikerswaarde uitrollen.

Ik ben dus zeer content met hoe dorstig ze is en dat voor een 400cc machine van 210 kilogram droog mag ze wat dat betreft van mij door naar de volgende ronde.
Straks na de 2000km op de teller wordt het veelal snelweg sturen ivm woon/werk en dan zullen er uiteraard nieuwe waardes uit komen rollen.
Ik ben erg benieuwd hoe zij zich dan gaat houden en gaat laten zien wat het benzine verbruik betref.
Zijn er dan ook minpunten te noemen?
Zekers.
Ik vind het optisch een machtig mooie en dikke motorscooter.
Van voor naar achteren ze oogt dik en dat bevalt me wel.
Wel heb ik gemerkt dat ze na een regenbui behoorlijk snel versmeert/vervuilt.
Het blijft dan veelal bij een droge zandlaag die achterblijft, maar op dat matzwart ziet het er niet uit.
Ik vind deze Xmax400 optisch gezien een behoorlijke Stealth achtige look hebben.
Mooi, maar om schoon te maken een crime.
Ik ben dus afgelopen ochtend maar even in de weer geweest met een grote kwast en heb daarmee al het losse zand ervan af geborsteld.
krassen kwamen niet, want het is toch allemaal plastik en ook nog eens in het matzwart dus geen last van een glimmende metalic lakkleur.
Daarna met een T-shirt en WD40 erover heen.
Droog afpoetsen en klaar is Klara weer.
Ze oogt weer als nieuw, maar door de vorm van dit model heeft ze veel kieren, naden, hoeken en gaten.
Niet echt een gangbare machine om vrolijk mee te lopen poetsen vind ik.
Er benne ergere dingen dus dit is geen klaagzang maar meer een constatering.

De opbergruimte is een weelde en ben de afgelopen week al meerdere keren aangesproken door mensen die zich met grote ogen verbaasde over hoeveel opberg-ruimte deze motorscooter biedt.
Dat in combinatie met mijn 50 liter topkoffer maakt het bijna een soort van motorcamper.
Als ik straks een lange rit ga maken, hoef ik me in elk geval geen seconde zorgen te maken of ik alle bagage wel mee kan nemen.
Met deze Xmax400 is dat werkelijk appeltje eitje.
Het is achteraf vaak makkelijk praten, maar ik ben blij voor deze Xmax400 te hebben gekozen inplaats van de Xmax300.
Deze 400cc biedt mij met name op hogere snelheid rijden iets meer dan de 300cc.
Ik heb dus een bewuste en goede keuze gemaakt.
Minder cc dan een 400 zit er voor mij niet meer in op motorscooter gebied.
Ben weer druk aan het sparen en de eerste knaken zitten alweer in mijn motorspaarpotje.
Als deze Xmax400 over een aantal jaren haar dienst bewezen heeft, dan zit ik stilletjes te denken aan een T-max.
Niet zozeer omdat ik die Tmax met extra cilinder en iets meer cc nodig heb, maar wel omdat ik vind dat die Tmax nog mooier smoelt dan deze Xmax400.
En laten we wel wezen: het oog wil ook wat.ha ha ha ha ha
Fijne zondag allemaal.
Vr Gr
 
Mooi om te horen dat je scooter zo goed bevalt. En met dat inrijden zit het wel goed zo te horen. Echt los komt het blok bij een hogere km stand maar dat staat los van het inrijden. Ik heb altijd begrepen dat de eerste 500km het belangrijkste zijn. En je hoeft er ook niet zo krampachtig over te doen hoor. Als je gewoon normaal rijdt komt het goed.

Dat van die WD-40 is wel een goede tip. Ik gebruik ook vaak WD-40 om mijn motorfietsen schoon te maken, maar dan vooral voor de metalen delen om een beschermlaagje tegen corrosie te bieden. Daar hoef je het op het kunststof natuurlijk niet voor te doen. Maar een bijkomend voordeel op het kunststof is wel dat WD-40 vettig is waardoor zand beter kan hechten.

Sinds kort ben ik ex-scooter rijder. Ik had een Kyymco Downtown 300i. Die gebruikte ik voor woon werk. Dat is nu veranderd waardoor ik alleen nog plezier ritjes zal doen en ik heb ook nog twee motorfietsen staan, vandaar dat ik de scooter heb verkocht. Als je veel lange afstanden op de snelweg rijdt lijkt mij een 400cc ook prettiger omdat het wat rustiger zal lopen. Bij mijn Kymco zou het vooral de wegligging zijn die mij op de langere afstanden zou gaan tegenstaan. Het kan wel, ik ben ook met een 175cc Kymco naar Duitsland op vakantie geweest. Maar dagelijks woon werk in de spits inclusief flinke stormen is anders dan hartje zomer op je gemakje van de omgeving genieten als je op vakantie bent. Of er verschil zit in het weggedrag van de X-Max 250-300 en de 400 weet ik niet, daar kunnen jullie vast meer over vertellen.
 
Dank voor je reactie.
Ik deel je mening.
vandaag de laatste 200km erbij op gezet.
Schoot niet echt op met al die binnendoor wegen.
Maar morgen mag ze voor de 1000 beurt.
Moet toch echt nog een soort van ram mount monteren op de Xmax, want wil mijn Garmin navigatie goed erop kunnen plaatsen.
Van de week maar effe uitzoeken hoe dat het beste te doen.
Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom er op deze Xmax400 in hemelsnaam 2 stuks van die grote luchtfilterkasten opzitten.
Aan elke zijde ene.
wat zou daar nou de bedoeling van zijn?
Want op alle andere grotere motorscooters zoals die van Honda of Suzuki kom ik dat niet tegen.
Vr Gr
 
Moet toch echt nog een soort van ram mount monteren op de Xmax, want wil mijn Garmin navigatie goed erop kunnen plaatsen.
Van de week maar effe uitzoeken hoe dat het beste te doen.


Ik heb onder de spiegel deze gemonteerd. Daarop een klemarm en daarop de navigatie.
Ik heb ik het linker dashboard kastje een 12V socket zitten die geschakeld wordt met het contact.
 
Dankje voor de tip.
Ik zal er vandaag eens naar kijken en grote kans dat ik net als jij die hebt ook ga monteren.
Maar dan toch nog even een paar vraagjes aan jou:
Heb jij die kogel onder je linker of onder je rechter spiegel gemonteerd?
En......zit jouw navigatie dan niet in beeld voor jouw kilometerteller of toerenteller?
Hoor graag van je.
Vr Gr
 
Laatst bewerkt:
Dankje voor de tip.
Ik zal er vandaag eens naar kijken en grote kans dat ik net als jij die hebt ook ga monteren.
Maar dan toch nog even een paar vraagjes aan jou:
Heb jij die kogel onder je linker of onder je rechter spiegel gemonteerd?
En......zit jouw navigatie dan niet in beeld voor jouw kilometerteller of toerenteller?
Hoor graag van je.
Vr Gr

Linkerspiegel en het blokkeert het zich op snelheidsmeter onder de 40 km/uur. Maar daar kijk ik niet echt vaak op omdat de navigatie ook de snelheid weergeeft
 
Goedenmorgen allemaal.
Heb de Ram Mount inmiddels ook op mijn Xmax400 zitten en het bevalt uitstekend.
Heb het op de rechterzijde van de spiegel zitten en het blokkeert het zicht iets op de toerentellermeter op de getallen nul en 1, dus eigenlijk nietnoemenswaardig.
Afgelopen week flink kunnen genieten van deze heerlijke scooter.
Ze staat inmiddels op 1600 kilometer na 2 weken.
Tot op heden nog geen meter snelweg mee gereden en pas eventjes maximaal 5500 toeren gedraaid.
Ik weet dat ik iets te voorzichtig ben met het inrijden, maar op deze manier haal ik wel het maximale eruit om straks zeker te weten dat ik haar tijdens de inrijperiode alles heb gegeven.
De scooter rijdt werkelijk geweldig en zelfs het benzine verbruik valt me reuze mee voor een 400cc.
Als ik haar vergelijk met mijn voorhene Xmax250 van 2012 dan scheelt het qua verbruik niet eens zo gek veel.
Best wel bijzonder dus.
Met name afgelopen week gemiddeld rond de 80km per uur op binnenwegen lopen sturen en ook stadswerk.
Ze verbruikt dan rond de 1 liter peut op 29.17 kilometer.
Binnenkort de snelweg op en ben dan erg benieuwd wat ze dan gaat verbruiken.

Wat me ook op is gaan vallen is het best wel remmend vermogen van deze motorscooter zodra het gas wordt losgelaten.
Iets wat ik bij een voorgaande scooter bij lange na niet zo erg had.
En dan erg in de positieve zin bedoel ik.
Zodra ik het gas loslaat dan remt de scooter behoorlijk op eigen kracht en daarmee hoef ik met tijdig anticiperen in bochten niet of nauwelijks bij te remmen.
Dit fenomeen had ik ook al bij de Xmax250, maar vind het bij deze Xmax400 nog prettiger want 8 van de 10 keer hoef ik alleen maar tijdig het gas los te laten en bij het insturen van de bocht zet ik het gas er weer op zonder 1 van de remhendels aan te hebben hoeven geraakt.
Op deze manier worden mijn remschijven en remblokken wel erg gespaard.

De scooter stuurt als op rails en rotondes en allerhande bochten zijn een feestje om te nemen.
De machine doet helemaal wat ze doen moet en is zo goed ontworpen dat het eigenlijk saai wordt om er iets nieuws over te kunnen schrijven.
Ik denk dus dat het vrij stil gaat blijven aan deze zijde over mijn Xmax400.
Wens ik jullie allen een hele mooie zondag toe.
Vr gr
 
Laatst bewerkt:
Dat remmende vermogen vind ik ook prettig. Mijn Kymco kreeg remde, ten opzichte van standaard, extra op de motor met Dr Pulley rollen/sliders erin. Of dat bij de Yamaha ook zo uitpakt weet ik niet, maar anders zou je dat nog kunnen overwegen voor die paar tientjes. Ik was verder niet van het "tunen" of zo, ik had ze erin gezet omdat ze lang meegaan. Je kunt het ook gewoon standaard houden. Ik noem het gewoon voor het geval je extra motorrem altijd prettig vindt. Nogmaals dit is hoe het bij de Kymco werkte, ik heb geen ervaring met de Yamaha.
 
Bedankt voor je reactie en advies.
Maar is het dan mogelijk om tzt alleen maar die Dr Pulley rollen/sliders erin te zetten?
Of moet ik dan ook gelijk andere zaken aanpassen?
Vr Gr
 
Dr pulley raad ik af, lang mee? Zeker niet.
Met 10k de sliders kapot en daardoor de vario in de vernieling dus nieuw vario en rollers erin, was een dure grap
Voor mij geen dr pulley meer



(Nee, niet zelf geprutst, door dealer gemonteerd)
 
Dr pulley raad ik af, lang mee? Zeker niet.
Met 10k de sliders kapot en daardoor de vario in de vernieling dus nieuw vario en rollers erin, was een dure grap
Voor mij geen dr pulley meer



(Nee, niet zelf geprutst, door dealer gemonteerd)
Dat kan altijd, ook met standaard rollen gaat het niet altijd even lang mee. Ik heb prima ervaring met Dr Pulley. Maar standaard rollen voldoen ook.

Geen gepruts door de dealer, netjes zelf gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan