Yamaha X-max

Vandaag de xmax250 met 43000km weer in België volgetankt voor 16euro.
Naast mij een bmw X5 die 140euro moest aftikken. 8-)
 
Het interesseert misschien niemand een biet, maar ik hou de kosten van de xmax250 van 2009 bij en heb een km kostprijs van
0.175€/km. (afschrijving, boetes, verzekeringen, brandstof, OH,....name it en het zou erin moet verrekend zijn)

Mijn skoda fabia 1.0 automaat van 2017 heeft een km kostprijs van 0,24€/km. :Y
Dit is ontzettend zuinig.
Aan beiden doe ik het oh zoveel mogelijk zelf.
Maar de auto is heel zuinig met banden en remmen. Respectievelijk 80.000km en 125.000km met een setje !!!

Opgepast. Belgische voertuigen en Belgische belastingen.
Omdat ik al lang met de voertuigen rij is de benzinekostprijs in België van voor de corona, tijdens de corona tot nu 1,55€/liter E10.

De scooter is niet ontzettend veel zuiniger per kilometer, maar....
Op 1 ding is ie onverslaanbaar. tijd. De tijdswinst is enorm.
Het zou me niet verbazen dat ik sinds het rijden met de eerste motorscooter lang geleden al reeds 1/4j of 1/2j aan tijd heb gewonnen dat ik anders zou wachten aan perron, bushalte, file met de auto, wegversperringen omkeren,....

Mijn auto is veiliger, comfortabeler, relatief zuinig voor de grootte van het voertuig maar is minder flexibel.
 
(...)

Mijn auto is veiliger, comfortabeler, relatief zuinig voor de grootte van het voertuig maar is minder flexibel.
Dat klopt helemaal.
Vergeleken met een auto, de mijne is een BMW X1 18d, is een scooter niet direct zuinig te noemen.
De BMW zit rond 5.5l/100km, de Beverly rond 3.3l/100km. Gezien gewicht en omvang is de BMW veel zuiniger.

De motor van een scooter wordt op andere kenmerken geöptimaliseerd dan de motor van een auto. Licht en krachtig, dat is het waar het bij een motorfiets om draait.
 
Terug
Bovenaan Onderaan