Yamaha X-max

Onderwerp: Harde vering: Vervangen?

Beste X-MAXers
Leuk om jullie enthousiaste verhalen en commentaar te lezen.
Inmiddels rijd ik 2 jaar met veel plezier op mijn XMAX die ik tweedehands in België had gekocht en nou dus 3 jaar oud is. Het aantal gemaakte km valt heel erg mee omdat ik momenteel op de fiets naar mijn werk kan 8-)

Een van de nadeeltjes van de scooter vind ik echter de harde vering. Bij elk hobbeltje vindt de scooter het nodig om mijn rug een flinke tik te geven. Sommige mensen vinden het prettig een harde vering, maar mijn rug vindt het toch niet zo fijn. Vooral in de bebouwde kom maakt het het rijden minder aangenaam, aangezien de wegen soms wat hobbeliger zijn en men het nodig acht om regelmatig een hobbel in de weg te plaatsen.

Zou het mogelijk zijn en te adviseren zijn om de achter schokdempers te vervangen door een paar die wat soepeler zijn? Ik ben benieuwd of jullie daar iets over weten.

Groet, JRuiter
 
Eerst kun je kijken of de veerhoogte (ook wel genoemd veervoorspanning, meestal in te stellen met een draaibare ring onder de veerschotel) goed ingesteld staat; als die te hoog of te laag staat voor jouw gewicht kan de vering "bottomen", dus op het eind van de veerweg hard de eindstop raken en dat voel je in je rug.
Wat ook kan is dat de demping te stug is maar dat is over het algemeen niet in te stellen.

Probleem is denk ik de beperkte veerweg van ik meen 95 mm. Binnen die afstand moet alles gebeuren, de veer mag dus zeker niet te soepel zijn want dan zit je alléén maar tegen die eindstop. Vandaar dat er redelijk stugge veren gemonteerd zijn.

Wat zou kunnen is dat de veerweg hier wordt bepaald (begrensd) door de gemonteerde veer-demperunit en dat er met een andere veer-demper ook een langere veerweg mogelijk is; dat zou je de mogelijkheid geven soepeler veren toe te passen.
 
Ik heb sinds dit voorjaar een X-Max 250. Ik kom van een BMW RT maar de scoot bevalt prima: comfortabel genoeg en makkelijk te hanteren. Maar..........bij meer dan halfgas optrekken klinkt er een geluid als van een klopboor en hoe meer gas hoe erger het wordt. Gas minderen en het verdwijnt weer. Klinkt als metaal tegen hardplastic en het lijkt er op dat het in het inlaattraject zit. Op een ander forum las ik dat het zou liggen aan de plastic kap boven het achterwiel. Die steunt op het transmissiehuis met een rubberstripje er tussen. Dat stripje zou onvoldoende zijn en een stuk tuinslang ertussen de oplossing. Niet dus. Ook de nummerplaathouder zou de oorzaak zijn, dus schuimrubber ertussen. Ook niet. Mijn dealer heeft 6 uur gezocht en kan niet vinden waar het vandaan komt. Iemand bekend met dit verschijnsel? Het is dusdanig irritant dat het rijplezier behoorlijk verstoord wordt.
 
Ik heb sinds dit voorjaar een X-Max 250. Ik kom van een BMW RT maar de scoot bevalt prima: comfortabel genoeg en makkelijk te hanteren. Maar..........bij meer dan halfgas optrekken klinkt er een geluid als van een klopboor en hoe meer gas hoe erger het wordt. Gas minderen en het verdwijnt weer. Klinkt als metaal tegen hardplastic en het lijkt er op dat het in het inlaattraject zit. Op een ander forum las ik dat het zou liggen aan de plastic kap boven het achterwiel. Die steunt op het transmissiehuis met een rubberstripje er tussen. Dat stripje zou onvoldoende zijn en een stuk tuinslang ertussen de oplossing. Niet dus. Ook de nummerplaathouder zou de oorzaak zijn, dus schuimrubber ertussen. Ook niet. Mijn dealer heeft 6 uur gezocht en kan niet vinden waar het vandaan komt. Iemand bekend met dit verschijnsel? Het is dusdanig irritant dat het rijplezier behoorlijk verstoord wordt.



Ja ik ken het geluid maar enkel bij een koude motor. Eénmaal de motor op temperatuur komt verdwijnt dat irritant geklop. Mij stoort het dus niet zo erg en ik heb dus ook nog niet geprobeerd een strip of zo tussen de transmissie en het spatbord te steken.
 
Sjoerdnl: Hoe zit het met het toerental van de motor. Grijpt de koppeling pas aan bij een hoger toerental dan standaard of niet?
 
Iemand al ervaring met de 300cc cylinder?
http://www.malossistore.be/Prodotto.aspx?type=M&MM=MO/YAXM500&C=31 9578
 
ja, klopt door dat de koppeling iets strakker staat grijpt hij iets later aan. niet dat je dat qua tijd merkt maar dat 'opgang kom moment' gaat daardoor wel weg. Ook trilt de scooter niet meer. (dat geroffel zoals bij een auto met een te laag toerental)
 
Ik had een tijdje last van getril en geroffel bij het wegrijden met mijn XMAX. De dealer wist niet wat hij hieraan moest doen. Ik hoorde dat meer mensen hiermee zaten. Ik ben nu zo ver met testen en uitzoeken dat het probleem is verholpen. Mijn koppeling grijpt nu vloeiend aan.
 
Laatst bewerkt:
Sinds een paar weken heb ik ook een X-Max 250 en wel een Black met een smoke sportruitje (foto volgt). Heb een Honda SH150i, Yamaha Majesty 400 en een Kawasaki ER-6N hiervoor gehad in die volgorde. Ben dus weer terug bij de scooter. De X-Max vind ik het prettigst van alle vier (ja, ook t.o.v. de Majesty). Ik heb er inmiddels 700 km op zitten, blijf tijdens het inrijden nog van de snelweg, dus dan zijn 1600 km inrijden heel veel uren rijden (wat erg).
 
Sinds een paar weken heb ik ook een X-Max 250 en wel een Black met een smoke sportruitje (foto volgt). Heb een Honda SH150i, Yamaha Majesty 400 en een Kawasaki ER-6N hiervoor gehad in die volgorde. Ben dus weer terug bij de scooter. De X-Max vind ik het prettigst van alle vier (ja, ook t.o.v. de Majesty). Ik heb er inmiddels 700 km op zitten, blijf tijdens het inrijden nog van de snelweg, dus dan zijn 1600 km inrijden heel veel uren rijden (wat erg).


Ha, een Blackmax broertje erbij! :Y
Welkom en gefeliciteerd met je mooie aankoop! _O-

Foto's..foto's! *O* *O* *O*
 
Nog even over het wegtrek geroffel

Na een aantal weken te hebben gereden grijpt de koppeling nog steeds als een zonnetje aan. Ik zat toen der tijd vrij met de handen in het haar. bij een brommer zaak hoorde ik dat ik de koppeling licht moest opschuren opschuren.

Door alleen dit te doen kwam ik niet veel verder. Omdat het echt uit de klauwen begon te lopen en zelfs mensen om mij heen het opviel werd het tijd voor maatregelen.

Hoewel de Km stand nog maar 16.000km bedroeg heb ik het volgende vervangen en opgeschoond.

- Rollers YAMAHA std €20
- Vario Vet €5
- nieuwe trekveren koppeling YAMAHA std €9
- nieuwe V-snaar Malossie. €66
- In te vetten delen, vers Lithiumvet, €15 euro levenslange pot

Dit alles koste respectievelijk weinig. Alleen de V-snaar hakte er in. 66 euro mallossie kevlar, iets goedkoper dan het origineel.

Vervolgens heb ik met fijn schuurpapier de koppelingschaal en de koppeling licht opgeschuurd. Daarna heb ik al het oude V-snaar stof uit de karter gehaald. Ook heb ik de koppeling uit elkaar gehaald en helemaal ontvet en ontstoft totdat hij weer nieuw was. Er zat zelfs wat roest op het asje van een koppelings part waardoor deze stroever liep dan de andere. Vervolgens de koppeling weer in elkaar gezet met de nieuwe trekveren.

Het ontvetten gaat makkelijk met remreiniger van de Action €1,50 p bus. Eerst het grovve stof verwijderen anders wordt het een zooitje.

Het resultaat was geweldig en bleef tot nu toe geweldig. Als hij koud is en je trekt weg heb je geen rare trillingen meer en hij loopt als nieuw. Of het nu door de rollers, trekveren of alleen het ontvetten komt weet ik niet. Daar heb ik niet genoeg ervaring mee. Maar als ik er dan toch aan begin sluit ik graag het een en ander uit, het zijn immers de variabelen in het systeem.

Het zelf doen is niet heel ingewikkeld maar vraagt wel speciaal gereedschap. zoals een variosleutel (de schaar met puntjes) een mogelijkheid om moer 46 los te draaien (ook inklemmen koppeling) en een moment sleutel om alles weer op moment terug te zetten. (aandraaimomenten haal je uit het werkplaats handboek)


Dus voor de mensen met dit probleem. Hierin ligt de oplossing!


(PS verschoon gelijk bij je koppeling het lagervet, lithiumvet. Dit was nog al zwart geworden met vuildeeltjes)

full


HO-7004.gif


A114759.jpg
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik 1200 km op de teller. Gisteren voor het eerst de snelweg op. Gas een paar keer helemaal opengedraaid en dan wachten, uiteindelijk ietsje meer dan 130 km/uur op de teller. Ik vond dat eigenlijk wel tegenvallen gezien het feit dat ik op dit forum lees dat 140 op de teller goed mogelijk is. Moet ik gewoon wachten en vaker volgas/snelweg rijden om hem sneller te maken?

Op zich vind ik trouwens 130 een prima snelheid, maar ik heb dan geen/weinig reserve meer. En de X-Max rijdt dan zo op zijn max, zal minder zijn voor de levensduur lijkt me.

De wegligging is trouwens prima, zelfs met de wind van gisteren op de snelweg. Ik zat er lekker relaxed op.
 
Inmiddels heb ik 1200 km op de teller. Gisteren voor het eerst de snelweg op. Gas een paar keer helemaal opengedraaid en dan wachten, uiteindelijk ietsje meer dan 130 km/uur op de teller. Ik vond dat eigenlijk wel tegenvallen gezien het feit dat ik op dit forum lees dat 140 op de teller goed mogelijk is. Moet ik gewoon wachten en vaker volgas/snelweg rijden om hem sneller te maken?

Op zich vind ik trouwens 130 een prima snelheid, maar ik heb dan geen/weinig reserve meer. En de X-Max rijdt dan zo op zijn max, zal minder zijn voor de levensduur lijkt me.

De wegligging is trouwens prima, zelfs met de wind van gisteren op de snelweg. Ik zat er lekker relaxed op.

Break In Secrets--How To Break In New Motorcycle and Car Engines For More Power

Deze methode gebruik ik met succes met het inrijden van scooters. De motor is na het goed inrijden vaak behoorlijk krachtiger, jouw motortje is dus nog niet ingereden. Lees de pagina maar even door, het is behoorlijk interessante info.

Voordat er een discussie over begint, iedereen zou moeten inrijden volgens zijn eigen manier en welke in zijn optiek de beste manier is. Ik ben nog geen onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek tegengekomen dat de verschillende manieren van inrijden beschrijft.
 
Hee Sjoerd, bevalt het niet, of weet je gewoon niet wat je wilt?
http://link.marktplaats.nl/291675314
 
Dag Sjoerd, het klinkt misschien raar, maar het gebeurd wel eens dat een koppeling krom trekt.

Meestal moet je bij een malossi Kevlar Belt ook een shimmy plaatsen omdat de snaar bij de meeste scooters iets breder is, maar als hij niet te laag in toeren wegtrekt dan is het niet nodig bij jou.
 
Die malossie Vario deed inderdaad niets. qua optrekken. hij werd er alleen wat nerveuzer van. Blijkbaar werkt het bij sommige scooters wel zoals in de afgelopen scootexpress te lezen is. Ik vond het allemaal aardig tegenvallen. Hij rijdt beter origineel.
 
Update
Op zich zeer goede verf alleen wordt de uitlaat veel heter dan 600C de verf brokkelt af, probeer verf tot hogere temperaturen! (de kapjes blijven wel gewoon netjes, met gamma zijdeglans gespoten)


De Uitlaat van de XMAX na alle het pekel maar eens gespoten. Ding zag er niet uit zeg! gelukkig was hij mooi verzinkt dus roest hij niet snel. de soort emaile achtige laag spatte er wel af en ook bij de katalysator sloeg hij wit uit.

Voor:
full

full

full



Goed schuren met een staalborstel en schuurpapier.

Tijd om een lekker met de spuitbus aan de slag te gaan.
full


full


full


full

Dacht nu we toch bezig zijn, laten we de beschermkapjes eens in het zwart proberen.

full

Ik ben wel tevreden over het resultaat. De hele zwarte uitlaat is even wennen maar ziet er best aardig uit al zeg ik het zelf. Ik ben benieuwd hoe hij nu de tijd doorstaat. En ach de spuitbus zit nog half vol...







full

Ook schroefjes maar vervangen voor RVS, wel even zwart gemaakt.

full

O, jah die had ik vorig jaar al gedaan. de stepjes
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Sjoerd :)

Klopt pekel is een smet voor je uitlaat vooral dit soort uitlaten (vespa is het nog erger)!

Ik zag dat je een DR SIEMER (lekker sapje) fan bent :)

view.medium.html



Trouwens, vroeg me af of de Leo 4 Road bij zware omstandigheden (pekel en regenwater) roest? Weet jij daar iets vanaf?
 
Laatst bewerkt:
Ziet er weer netjes uit, die uitlaat!
De uitlaat van mijn X-City ziet er nog netjes uit, ondanks 10k en winterritten door vorige eigenaar.
Maar misschien spoot ie 'm gewoon elke dag netjes af.. aan de andere kant, volgens mij heeft mijn X-City ook bijna een jaar bij de dealer gestaan.

Zodra mijn uitlaat serieus begint te rotten (en dat moet een veel verder stadium zijn dan die van jouw uitlaat, dat zou ik namelijk ook spuiten) komt er een Leovince 4road onder.
 
5 jaar een Leovince 4Road onder een scooter gehad, en nog steeds even mooi als nieuw.
Ieder jaar een keer met de polijstschijf erover.

Zomer en Winter mee gereden..
De RVS uitvoering is gewoon goed.
:W
 
Laatst bewerkt:
Bij mij scheurde de LeoVince uitlaat op de lassen. Ik heb hem vervolgens op mijn werk weer laten Tig lassen. Ze hadden hem professioneel gelast en het resultaat was veel belovend. ze waarschuwde me wel dat ze het materiaal nog al dun vonden.

Hij scheurde niet meer op de las. wel 5cm verder op op de volgende las.... |( Voor mij is dit weer een typisch geval van Italiaanse Kut zooi. (kwalitatief uitermate teleurstellend)


Ik ben nu ziels gelukkig met mn zwarte uitlaatje *O*

Hier een wat betere resultaat foto:
full
 
Laatst bewerkt:
Ja, de uitlaat op de SH is ook slecht van kwaliteit. Eens kijken wat ik daar an ga doen volgend jaar of zo. Tot nu toe zijn de meeste oplossingen niet erg veelbelovend geweest wat ik ervan heb gelezen.

@ Sjoerd: welke spuitbus heb je daarvoor gebruikt?. Hij ziet er weer super uit nu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan