Yamaha X-max

(...)

Als 12 gram sliders weer te zwaar zijn, kan je nog om-en-om (12-11-12-11 gram sliders) erin zetten toch? Dan hoeft de boor er nog niet in om ze lichter te maken.
(...)

Ik denk niet dat dit zo een goed idee is.
De 12 gram sliders worden sterker naar buiten geduwd dan de 11 gram sliders. Ik verwacht dat uiteindelijk alleen de 12 gram sliders het echte werk zullen doen. En omdat er maar de helft zijn zullen die sneller slijten.
 
het geluid zelf heb ik geen problemen mee, maar wel met het binnenwerk er ligt wat los in, hij rammelt ontzettend als je er mee schud, vermoedelijk de katalysator die er los in ligt.
Vind het vervelend want dat hoor je met optrekken dus ook, zodra de zin er is flex ik hem open en haal die losse troep eruit, dicht lassen spuiten en klaar, zie je niets van terug.

11 gram zit er nu in, als de 12 me wel te zwaar is boortje erdoor en klaar, dat om en om weet niet als dat wel een optie is, met rollers van bromscooters deden ze dat wel, zelf maakte ik ze liever iets lichter.
kan de 12 gram er ook in doen en de drukveer vervangen, die worden in de loop der jaren wel wat slapper natuurlijk, kijk nog wel hoe dit bevalt en de wissel naar 12 even het verschil achterelkaar ervaren.
nieuwe filters schone olie is altijd een goed idee, en kleppen controleren en zo nodig stellen, dat moet ik ook nog doen, maar dat doen we later in het seizoen wel, als het niet meer zo warm is.
je remolie zag er ook wat donker uit, had ingezoomd op je foto misschien lijkt het ook wel zo

Mooie foto's van je xmax trouwens ;) ik post straks ff shot van mijn xmaxi

Een rammel is altijd irritant inderdaad, dacht dat je een wat luider uitlaat bedoelde.

Filters zijn vandaag binnen, maar ze waren helaas een onderdeel vergeten. Maar kan in ieder geval verse filters plaatsen.
En ja, remolie voor de voorrem is veel donkerder dan de achterrem, volgens mij hebben ze 't onderhoud lang geleden gedaan (misschien). B|
 
Mijn xmaxi: 8-)

20220726_175408(1).jpg20220726_175439(1).jpg20220816_165301.jpg
Hoe 't staat zonder windscherm, want heb met die standaard scherm wel veel gebulder op mijn helm op de snelweg. :/
dus zit nog te overwegen om een hoger scherm te halen of een sport scherm.
 
Dat gebulder ervaar ik ook als vervelend vermoeiend, wil er een sportscherm op hebben, ben dat gebulder helemaal beu, een hoog scherm heeft ook zijn voordelen, droger, en minder wind, nadeel vind het minder mooi.
Heb het hele topic doorgelezen en we zijn beslist niet de enigste die dat gebulder ervaarden, met een sportscherm is het opgelost, maar zit je wel meer in de wind. conclusie zonder, of met sportscherm mooiste

de remolie, ik heb met een spuit de olie uit het reservoir gezogen, nieuwe remolie erin en alles doorpompen er komt altijd een beetje lucht in 😊
heb de remblokken en de schijf ook vervangen, die oude remschijf was helemaal niks meer.
mooie nette Xmax is dat zo te zien, ook geen koffer achterop 😋 heb zelf wel een nieuwe liggen had die pas aangeschaft voor de Suzuki Sixteen daar heb ik de oude op laten zitten.
zit bij deze te twijfelen, heb nu wel flink ruimte onder het zadel dus ja wat doen we 😄
 
Laatst bewerkt:
Heb er omdat de accu minder bereikbaar is een battery guard op zitten Bluetooth accubewaking kun je zien hoe je accu er voor staat, met name in de winter wel handig als hij niet continu aan de druppelader staat.
De vorige eigenaar had dat erop gemonteerd, 26 euro dus kost de kop ook niet 😅
 

Bijlagen

  • 2FBC9118-7520-47B1-A45B-12143E08925B.jpeg
    2FBC9118-7520-47B1-A45B-12143E08925B.jpeg
    39,7 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Dat gebulder ervaar ik ook als vervelend vermoeiend, wil er een sportscherm op hebben, ben dat gebulder helemaal beu, een hoog scherm heeft ook zijn voordelen, droger, en minder wind, nadeel vind het minder mooi.
Heb het hele topic doorgelezen en we zijn beslist niet de enigste die dat gebulder ervaarden, met een sportscherm is het opgelost, maar zit je wel meer in de wind. conclusie zonder, of met sportscherm mooiste

de remolie, ik heb met een spuit de olie uit het reservoir gezogen, nieuwe remolie erin en alles doorpompen er komt altijd een beetje lucht in 😊
heb de remblokken en de schijf ook vervangen, die oude remschijf was helemaal niks meer.
mooie nette Xmax is dat zo te zien, ook geen koffer achterop 😋 heb zelf wel een nieuwe liggen had die pas aangeschaft voor de Suzuki Sixteen daar heb ik de oude op laten zitten.
zit bij deze te twijfelen, heb nu wel flink ruimte onder het zadel dus ja wat doen we 😄
Ja, sport scherm vind ik ook 't mooist. Ik heb nu ook van die handguards opzitten, dit scheelt wel veel wind op je handen. In Thailand en Malesie zie je wel heel veel mooie sportschermen en tuning parts. Voor onze model is er alleen weinig te vinden. Veel meer spul voor de nieuwere xmax 300. :?

Bij mij zijn de schijven nog goed, alleen beetje verweerd aan de binnenrand (rondom de boutjes), maar die heb ik met licht schuren wel weggekregen.
Voor het mooie zou ik persoonlijk die koffer weglaten, als we toch over looks hebben van de bike met of zonder hoog scherm :P
Heb er omdat de accu minder bereikbaar is een battery guard op zitten Bluetooth accubewaking kun je zien hoe je accu er voor staat, met name in de winter wel handig als hij niet continu aan de druppelader staat.
De vorige eigenaar had dat erop gemonteerd, 26 euro dus kost de kop ook niet 😅
Maar verbruikt dit zelf ook niet een kleine hoeveelheid stroom? Is de app er ook voor android?
*edit: al gevonden...verbruik 6-24MW en geschikt vanaf android versie 4.3 :)
 
(...)

Maar verbruikt dit zelf ook niet een kleine hoeveelheid stroom? Is de app er ook voor android?
*edit: al gevonden...verbruik 6-24MW en geschikt vanaf android versie 4.3 :)
6-24MW? MW is megawatt. Heb je bij jou thuis een elektriciteitscentrale staan?
Ik vermoed dat je mW bedoeld, milliwatt.
 
Vanochtend ook even een blokje om gereden, van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens een een paar foto’s te maken, die uitlaat is me ook nog niet naar mijn zin 😕
Hij trekt wel goed op maakt meer toeren dan met de 12 gram van dr pulley, als hij sneller of langzamer naar de bv 100 km u gaat durf ik niet te zeggen, vanuit stilstand is hij aardig vlotter met de dr pulley dan de originele dat is zeker.
Als ik op de 100 zit draait hij 5500 tpm dacht ik, met 12 gram 5000 die van jou is origineel hoe hard loopt die op topsnelheid, heb zelf niet eens op top gereden met de originele rollers 🫣
neem aan dat het met 140 wel gebeurd is,
de 12 gram ga ik ook nog weer mee rijden, dan rijd ik eerst met de 11 en dan wissel ik naar de 12 en meteen weer rijden dan heb je het beste gevoel, het is me alleen te warm om dat nu te doen
Ik heb net even opgelet hoeveel toeren die van mij rijd. Maar het is wel anders dan bij jou. Bij 100km/u draait die van mij rond 6000-6100 (teller) en bij 100km/u op gps dan draait die 6500 toeren.

Had net ook even geprobeerd max snelheid te halen, maar hij ging bij volgas van 100-105 naar 130km/u flink trillen. Maar geen idee wat dit kan zijn. Ik had dit voorheen niet. Zouden de trekveren slap zijn geworden? :/
 
Dat trillen had ik ook, die riem gaat vibreren, dit was bij mij de oorzaak, heb er nadat de zaak losgelopen was een nieuwe op gezet, en nu is het over, mijn vario was wel netjes dus die kon blijven zitten.
controleer maar eens hoe die erbij staat wellicht is die bij jou ook ingesleten, je kan het wel voelen, op de foto zie je het niet heel goed
 

Bijlagen

  • 5CD4A8BB-544E-47B6-9D30-7D22A0BFD362.jpeg
    5CD4A8BB-544E-47B6-9D30-7D22A0BFD362.jpeg
    107,7 KB · Weergaven: 6
Vandaag aandacht voor piepen, ontzettend irritant, met in veren piepte er ergens iets, dacht eerst de achterveren, alle scharnierpunten langs geweest en ingespoten met siliconen, niks hielp
wat bleek het te zijn, dat rubberen rolletje van de middenbok, als de middenbok inklapt ligt dat rubber tegen het blok aan, met in veren schuurde die tegen het blok omdat hij niet meer wilde rollen, hij zat muurvast.
in dat rubberen rolletje zit een busje dat moet zorgen dat het rubber mee beweegt met de scooter en dat zat natuurlijk muurvast, kon dat boutje er met geen mogelijkheid uit krijgen.
Uiteindelijk de flex gepakt en los geslepen, rubber in de bankschroef en het busje eruit gebeukt, nieuw busje gemaakt, gemonteerd en we zijn verlost van de piep, wat een klusje 2 uur werk om een rubber man man 😜
had ook simpel een nieuwe kunnen bestellen maar dan weer een dag verder en verzendkosten et
 

Bijlagen

  • 87F32B1D-28C6-4A4B-A514-102166E4277F.jpeg
    87F32B1D-28C6-4A4B-A514-102166E4277F.jpeg
    361,7 KB · Weergaven: 5
  • 479ED965-ED3C-4207-9268-6CB2D40B0AEA.jpeg
    479ED965-ED3C-4207-9268-6CB2D40B0AEA.jpeg
    301 KB · Weergaven: 6
Filters van jou zijn erg vuil, zeker het luchtfilter, ze hebben goed hun werk gedaan 😊
gisteren gereden ik zat bij
80 op 5250 toeren
100 op 6000 het varieert ook wel wat ivm wind dit zijn nog steeds de 11 gram sliders
 
Vanochtend met de hond uit, koffiedrinken en op de X gesprongen om de verschillen van de gewichten vast te leggen eerste rit met de 11 gram dr pulley
 

Bijlagen

  • 46686F73-566B-4651-ADE8-F1BCF775861B.jpeg
    46686F73-566B-4651-ADE8-F1BCF775861B.jpeg
    112,2 KB · Weergaven: 7
  • 433207B2-F754-4848-8B70-0CAC2EE9FC11.jpeg
    433207B2-F754-4848-8B70-0CAC2EE9FC11.jpeg
    104,4 KB · Weergaven: 8
  • 58EBA7C4-7811-4DA2-AC5C-EE74388D7071.jpeg
    58EBA7C4-7811-4DA2-AC5C-EE74388D7071.jpeg
    95,6 KB · Weergaven: 7
  • D58CAC11-2F0A-4741-9762-E2C9A02EEB38.jpeg
    D58CAC11-2F0A-4741-9762-E2C9A02EEB38.jpeg
    122,6 KB · Weergaven: 7
  • C8DB69AA-2BF1-459C-A1B1-B72425057DE6.jpeg
    C8DB69AA-2BF1-459C-A1B1-B72425057DE6.jpeg
    109,1 KB · Weergaven: 7
Hier de zaak los en de 12 gram erin gelegd uiteraard de moer meteen op 80 Nm vast gezet, geen risico 😬
 

Bijlagen

  • 5F478538-0232-4C63-84C8-56E3B4F00630.jpeg
    5F478538-0232-4C63-84C8-56E3B4F00630.jpeg
    213,7 KB · Weergaven: 6
  • 99FEA3DF-668F-418E-9C4D-4DEEEA47321D.jpeg
    99FEA3DF-668F-418E-9C4D-4DEEEA47321D.jpeg
    206,6 KB · Weergaven: 6
  • B0077A39-CAD9-40D3-B5C7-389AD2534EBE.jpeg
    B0077A39-CAD9-40D3-B5C7-389AD2534EBE.jpeg
    187,4 KB · Weergaven: 6
  • 8715D770-714F-4DE3-BAEE-E0E33A0D0097.jpeg
    8715D770-714F-4DE3-BAEE-E0E33A0D0097.jpeg
    189,2 KB · Weergaven: 6
  • AA429943-C607-42DD-B9E5-8E90783BE362.jpeg
    AA429943-C607-42DD-B9E5-8E90783BE362.jpeg
    269,3 KB · Weergaven: 6
  • 4745C10D-7945-4B7F-856A-B2BF24221788.jpeg
    4745C10D-7945-4B7F-856A-B2BF24221788.jpeg
    75,4 KB · Weergaven: 6
  • 409A132E-15F2-4E83-939D-AE614DEF3013.jpeg
    409A132E-15F2-4E83-939D-AE614DEF3013.jpeg
    135,6 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Rit nummer 2 en dit keer met de 12 gram dr pulley sliders aan boord, hij loopt met de 12 gram rustiger, trekt nog prima op, draait minder toeren, ik ben voor nu tevreden
 

Bijlagen

  • 11EA713A-8572-4534-9D63-B49D2448A77A.jpeg
    11EA713A-8572-4534-9D63-B49D2448A77A.jpeg
    120,9 KB · Weergaven: 9
  • E4F53D14-25C0-4809-9298-F92CD92BE937.jpeg
    E4F53D14-25C0-4809-9298-F92CD92BE937.jpeg
    98,3 KB · Weergaven: 9
  • 50B5243F-ED49-4A2E-B933-AE7B4295CD62.jpeg
    50B5243F-ED49-4A2E-B933-AE7B4295CD62.jpeg
    97,7 KB · Weergaven: 8
  • 538BACF8-6ED2-4D5E-B4D2-3F87C25FFDDE.jpeg
    538BACF8-6ED2-4D5E-B4D2-3F87C25FFDDE.jpeg
    130,6 KB · Weergaven: 7
  • 9143EC64-39F5-4657-8A97-40E0F2281632.jpeg
    9143EC64-39F5-4657-8A97-40E0F2281632.jpeg
    113,7 KB · Weergaven: 8
  • FD2A5B32-14B7-4EAC-A3D2-966E598D9AE3.jpeg
    FD2A5B32-14B7-4EAC-A3D2-966E598D9AE3.jpeg
    105,9 KB · Weergaven: 6
  • EE989515-1DF3-47FD-9289-33E4A0952A93.jpeg
    EE989515-1DF3-47FD-9289-33E4A0952A93.jpeg
    120,5 KB · Weergaven: 8
Wow, thanks voor het testen! Met de 12 grams lijkt t inderdaad wat rustiger. En optrekken is nog prima?

Maar dan ben ik wel benieuwd welke gewichten er nou in mijn Vario zitten. Aangezien de mijne bij 100 km/u wel iets over de 6000 toeren zit. 🤔

Je hebt wel flink wat werk verzet met dat piepje zeg 😅 Maar netjes gedaan hoor! 👍
 
Graag gedaan 😊
Bij jou zullen de originele rollers erin zitten ? dat is ook 12 gram
Vanmiddag een kleine 120 km gereden ben gematigd tevreden, ……. dus ga toch ook de drukveer vervangen
De huidige veer is ook alweer 10 jaar oud dus al 10 jaar onder spanning 😆
In de loop der jaren neemt de spanning geleidelijk aan af.
als de motor (vario) heet is draait hij minder toeren met voluit optrekken dan als hij kouder is
Ook voelde ik met 140 dat de riem, licht vibreerde dus die veer is aan vervanging toe
Kost de kop ook niet, en vervangen kan zeker geen kwaad
 
Graag gedaan 😊
Bij jou zullen de originele rollers erin zitten ? dat is ook 12 gram
Vanmiddag een kleine 120 km gereden ben gematigd tevreden, ……. dus ga toch ook de drukveer vervangen
De huidige veer is ook alweer 10 jaar oud dus al 10 jaar onder spanning 😆
In de loop der jaren neemt de spanning geleidelijk aan af.
als de motor (vario) heet is draait hij minder toeren met voluit optrekken dan als hij kouder is
Ook voelde ik met 140 dat de riem, licht vibreerde dus die veer is aan vervanging toe
Kost de kop ook niet, en vervangen kan zeker geen kwaad
Ja, ik gok dat de originele rollers erin zitten inderdaad. Geen idee wat er allemaal bij de vorige eigenaren is aangepast. Maar dat vibreren van de riem, dat heb ik dus ook volgens mij. Vooral met volgas vanaf 110 km/u. Dus die ga ik dan ook maar vervangen. Ga jij voor origineel of een malossi of iets? En de trekveren ook?
 
Ik heb nummer 5 vervangen inc dat lager en de 2 O ringetjes dat lager was aan de binnenkant uitgesleten, en 5 was ook flink ingesleten, en er een nieuwe polini belt op gezet, toen was er nog wel flink vibratie aanwezig vanaf 115 km u
Daarna was de zaak los gelopen en is nummer 2 vervangen, en is er een originele belt opgekomen, nu is het vibreren alleen nog licht aanwezig op topsnelheid, maar dat is te verwaarlozen, tot 130 a 135 is er niks aan de hand.
Maar toch, dat moet nog beter kunnen, de achterste poelie staat op top snelheid op zijn kleinst, als de drukveer wat slapper is kan het de oorzaak zijn, die vervang ik voor origineel.
Bij de sixteen is er een malossi in gegaan, omdat origineel slecht te krijgen was, duurde me te lang, de witte veer van malossi had nagenoeg dezelfde kracht.
de trekveren van de koppeling laat ik zo, die heb ik op de Suzuki Sixteen ook nooit veranderd, als je daar strakkere in zet dan pakt de koppeling later aan, dat vind ik niet nodig, slijt de koppeling overigens ook een stuk sneller van.
 

Bijlagen

  • 980B9363-88A6-4765-9637-8477BA27DF1D.jpeg
    980B9363-88A6-4765-9637-8477BA27DF1D.jpeg
    75,4 KB · Weergaven: 3
had ook een andere uitlaat gekocht, is voor de Xmax 300 en xmax 400 ook makkelijk pas te maken op de 250, de diameter is iets te groot om hem op de bocht van de 250 aan te sluiten.
Hij is gewoon nieuw, katalysator erin Db killer is er nooit uit geweest, zou hem monteren toen ik tegen een originele 250 aanliep, dus is de Yasuni over, dan ga ik er dus geen moeite in steken
de originele uitlaat van een 400 is spuuglelijk, dus voor deze zal wel liefhebberij zijn, en anders moet ik maar een 400 kopen, de demper heb ik al 🤣
 

Bijlagen

  • B979045F-2B70-494B-B41A-1D811B60312C.jpeg
    B979045F-2B70-494B-B41A-1D811B60312C.jpeg
    607,8 KB · Weergaven: 11
  • C9E90701-6BF2-4268-BF74-5319AA566489.jpeg
    C9E90701-6BF2-4268-BF74-5319AA566489.jpeg
    266,5 KB · Weergaven: 10
  • DF50C03B-331F-4A40-81EB-03E26F615D57.jpeg
    DF50C03B-331F-4A40-81EB-03E26F615D57.jpeg
    176,4 KB · Weergaven: 10
Gisteren de Xmax maar eens uit de winterslaap, en slaap van afgelopen zomer gehaald, accu erop, starten lopen, deze zomer gaan we er wel weer op uit, 2023 verhuisd, getrouwd, dus de prioriteiten waren niet bij motor rijden, nieuwe zomer, nieuwe kansen
 
Ik gisteren de scooter weer opgehaald uit de winterstalling, blijft met toch verbazen dat de scooter met 1 tikkie weer loopt als hoe deze het vorige seizoen heeft afgesloten. Wel de accu af en toe onder de druppellader gehad. Een lach maakt dan deel uit van die dag.
 
Een druppellader is zijn geld echt wel waard.
Het was alweer een week of 5 geleden dat ik nog met de Beverly heb gereden. Slecht weer of afspraken die dat onmogelijk maakten.

En zoals bij jouw XMAX hetzelfde met de Beverly: 1 tik op de starter en de motor draaide direct zo mooi regelmatig als altijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan