yamaha XC 125 TR Cygnus

mohowzeg

Rookie
30 jan 2013
11
0
Veurne
Hallo
Lang geleden dat ik hier nog eens was maar mede door corona heb ik nu eens tijd om alle rollend materiaal in orde te zetten ( we mogen toch nergens naartoe).
Ik heb hier een yamaha xc 125 tr cygnus staan van 98 met nog geen 10000 km p de teller . Deze rijd goed echter trekt maar matig op. Deze zou ik gebruiken om mee te nemen met de camper i.p.v de neos nu . De Neos 50cc 2T is opgevoerd en doet het wel degelijk zelfs me 2 personen, echter altijd kans om een boete .
Kan ik de trekkracht verbeteren van de Cygnus met een andere variomatic. Moet niet rapper rijden ,( ook wel niet trager).

Graag jullie mening .
Ps voor de zever koop u een echte moto heb ik geen zin want die hebben zowel mijn vrouw als ik namelijk een pan en een trophy maar die wegen te veel achterop de camper .
 
Hallo
Lang geleden dat ik hier nog eens was maar mede door corona heb ik nu eens tijd om alle rollend materiaal in orde te zetten ( we mogen toch nergens naartoe).
Ik heb hier een yamaha xc 125 tr cygnus staan van 98 met nog geen 10000 km p de teller . Deze rijd goed echter trekt maar matig op. Deze zou ik gebruiken om mee te nemen met de camper i.p.v de neos nu . De Neos 50cc 2T is opgevoerd en doet het wel degelijk zelfs me 2 personen, echter altijd kans om een boete .
Kan ik de trekkracht verbeteren van de Cygnus met een andere variomatic. Moet niet rapper rijden ,( ook wel niet trager).

Graag jullie mening .
Ps voor de zever koop u een echte moto heb ik geen zin want die hebben zowel mijn vrouw als ik namelijk een pan en een trophy maar die wegen te veel achterop de camper.
Heeft hij altijd zo matig opgetrokken of is dat vroeger beter geweest?
Hij is van 1998 met nog geen 10.000km op de teller. Zou het kunnen dat er nog nooit iets van onderhoud aan de vario gebeurd is?
Als dat inderdaad het geval is en hij vroeger beter trok zou ik beginnen met de vario eerst een onderhoudsbeurt te geven zodat die terug werkt zoals het bedoeld is. Pas als dat geen verbetering oplevert zou ik verder gaan kijken naar een wijziging aan de vario.
 
Het is nooit een echt vlug weg ding geweest . onderhoud is idd nog maar 1 keer gebeurd en staat eigenlijk wel veel stil wat ook niet altijd goed is .
Hij trok vroeger niet beter , daarom dacht ik algemeen onderhoud en ook eens de vario nazien met nieuwe snaar , alles uitkuisen en dacht het is dan toch open andere gewichten , trekveren en drukveer . Maar weet niet of dit in setvorm in de handel is voor deze scooter .
 
Ik denk dat een set wel te vinden is. Bij Yamaha zelf ongetwijfeld maar ook vb Malossi biedt een varioset aan voor de Yamaha Cygnus 125 4T.
 
Met zowel Cygnus en Cygnus(X) jarenlang ervaring met rijden en sleutelen. Rij er nog dagelijks op. Minarelli blokje is gewoon goed, met 4 kleppen zelfs genoeg vermogen voor een 125 luchtgekoeld. Het vermogen laat zich niet zonder meer verhogen en kost gewoon veel geld en moeite. Er is ontzettend veel spul voor te krijgen tot over de 250 cc sets, waterkoeling enz, enz. Echter elke wezenlijke verandering kan problemen opleveren met toelating en verzekering, zodat het wat mij betreft niet de moeite waard is.
Zou eerder er voor zorgen dat het onderhoud geheel en juist is uitgevoerd. Praktisch trekt hij best goed op, de top is ca 100Km/u zonder passagier. Met veel tegenwind en passagier kan het zakken naar 80km/u
Bedenkt dat het voor een 125cc luchtgekoeld scootertje nog best knap is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan