Yamaha XJ 400 elektronica

Thamell

MF'er
12 aug 2010
101
0
Hallo MF-ers,

Ik heb een oude XJ400 op de kop getikt. Nu blijkt het een goede koop te zijn geweest, maar het is overduidelijk dat de eigenaar heeft zitten prutsen met de elektronica, overal noodlassen, soldeerlassen, lasdopjes en andere zooi.

Ik zit zelf te denken om het geheel te vervangen, of in ieder geval het centrale deel.

Ik heb al op het forum en google zitten zoeken naar complete kabelbomen voor een XJ400, zonder resultaat.

Heeft iemand een idee waar die te vinden zijn of hoe ik het zelf oplos? een kleurenschema van de bedrading bijv.

bij voorbaat dank.
 
Misschien dat ze op motorsloperijen kabelbomen hebben ?
Maar zal wel lastig zijn, zeker van een XJ400.
En anders de bestaande kabelboom namaken. Is denk ik niet moeilijker of meer werk dan vanaf een schema er een maken. In een schema staat wel wat waar aan vast zit, maar meestal niet welke draden gebundeld zijn en waar de draden langs lopen. Blijft wel veel werk...
Misschien beter om de bestaande kabelboom zo goed mogelijk op te kalefateren.
 
Laatst bewerkt:
Ah ok.

Zoals ik er nu over denk ga ik eerst de huidige nalopen en opkalefateren. Maar ik hou de 600 ff in de gaten, ga ik nakijken.

Zijn er ergens schema's verkrijgbaar voor de kabelboom? Zou een hoop schelen natuurlijk.
 
Aan een schema of kabelboom van een 600 heb je natuurlijk helemaal niks, is een totaal andere motor.
Ga eens langs bij een Yamaha dealer, meestal willen ze wel een kopie van het schema voor je maken uit hun werkplaatshandboek van jouw motor.
 
de XJ 550 lijkt me ook een goede kandidaad, Volgens mij heeft deze alleen 150cc meer. Op ebay.de kan je de wereld aan 550 onderdelen vinden
 
Een 550 is nagenoeg dezelfde motor, in ieder geval de elektronica. Motorblok is opgeboord naar 150cc meer :)

Ik krijg nu wel een beetje kippevel, wat een kabeltjes!

Uitzoeken die hap :P
 
Goed doorgevloeide en afgeïsoleerde soldeerlassen zijn probleemloos; lasdoppen, kroonstenen en wat daar constructief ook maar enigszins op lijkt, zijn verderfelijk.
Ik moet mezelf hier corrigeren, werd vandaag terechtgewezen door een zeer ervaren motorrijder: soldeerlassen brengen breukrisico op trillende kabels .... knijpdingetjes op juiste maat en met de juiste tang duren het langst.

Sorry.

:$
 
Ik moet mezelf hier corrigeren, werd vandaag terechtgewezen door een zeer ervaren motorrijder: soldeerlassen brengen breukrisico op trillende kabels .... knijpdingetjes op juiste maat en met de juiste tang duren het langst.

Sorry.

:$

Och, als je de draden axiaal netjes in elkaar draait, flink door laat vloeien met tin, en dan over het geheel een of twee krimpkousje(s) doet dat ook een flink deel van de niet gesoldeerde delen van de draad omvat, dan weet ik het zo net nog niet. Voordeel is dat de las nauwelijks dikker is dan de draad, en waterdicht is. Als je veel draden dicht bij elkaar moet verlengen wordt het al gauw een zooitje met van die verleng knijpdingetjes.

Maar misschien zijn die knijpdingen ook wel beter.
Weten doe ik het ook niet, maar veel zal het wel niet uitmaken.

Wat ik in ieder geval niet zou doen is draden direct aan stekkertjes of contacten solderen, dan heb je inderdaad grote kans op lostrillen.

Ik zat trouwens nog te bedenken dat helemaal zelf een nieuwe kabelboom maken niet mee zal vallen, omdat er waarschijnlijk behoorlijk wat niet standaard connectoren zullen zitten hier en daar... Dus ook bij een nieuwe kabelboom maken zal je waarschijnlijk behoorlijk wat extra lassen moeten maken naar de speciale connectors van b.v. spanningsregelaar, knipperrelais, contactslot, en meer van dat soort dingen.

Zou dus de bestaande kabelboom oplappen, of een anders een kabelboom van een vergelijkbare motor scoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan