yamaha xj 600 diversion kabelboom (1995)

Jasper2takt

MF'er
22 feb 2020
204
52
beste lezer
zoals sommigen al weten heb ik onlangs een yamaha xj 600 diversion motorblok gekocht uit 1995. ik ben hier van plan mee om er een buggy mee te maken. enkel,nu heb ik een originele kabelboom,cdi en voltregulator gekocht. meer niet omdat ik dat niet allemaal nodig heb op een buggy zoals een lichtschakelaar,... alleen omdat ik dit niet heb gekocht moet er wat gedaan worden om de cdi werkend te krijgen(bv:schakelaars omzeilen). de voltregulator is al goed aangesloten. ik heb op internet al gezocht naar de schema's van deze kabelboom. deze vond ik,alleen ik heb meer kabels die naar de cdi gaan en de kleuren zijn niet altijd hetzelfde dan op het schema. hier het schema.
kabelboom.png

ik ben nu al een week bezig met een signaal uit de cdi te krijgen maar dit lukt mij tot nu toe niet. hiervoor mijn vraag weet er iemand waar het juiste schema staat en kan er mij iemand vertellen welke kabels er aan elkaar moeten verbonden worden om de cdi werkend te krijgen? de schakelaar om het blok uit te doen zal ik dan tussen de cdi en de bobines leggen. op het schema tussen de rood zwarte draad en de rood witte draad. als ik iets te weinig informatie heb gegeven mogen jullie dat zeker laten weten.
alvast bedankt
dit is het stekkertje van de cdi zodat jullie weten over welke cdi ik het heb.
xj600-cdi-cont-600x303.jpg
 
Laatst bewerkt:
je kan toch een schema lezen ?
ja dat wel. maar ik zat even te twijfelen omdat die blauw/gele draad op jouw schema al hangt aan zwart maar nu bedenk ik me dat jij dat heb aangepast. dom van mij. allesinds bedankt ik zal het nu zo aansluiten en zal zeggen of het werkt(waarschijnlijk wel maar je weet nooit)
 
kijk hier zit het probleem weer. 1 op het schema staat dat de rood witte kabel van de bobine zou moetten rechtstreeks zijn verbonden met de fuse block alleen dit is niet zo bij mij en 2 ik heb op mijn stekkertje bij mijn cdi geen blauw gele kabel. hieronder een foto van mijn stekkertje.
IMG_20210305_173656.jpg

hier zit ik terug vast.
zo zit hij aangesloten bij mij.
stekkertje.png
 
Laatst bewerkt:
Het 4BR staat voor het type en model motor dat je hebt.

Bijna alle specifieke onderdelen op jou Yamaha beginnen met 4BR, het tweede gedeelte van het onderdelnummer is ook universeel

Bijvoorbeeld een uitlaat is voor jou een 4BR-1461002 en een een uitlaat voor mijn FZR wat model 4JH is heeft een uiltaal 4JH-1461002, even globaal hoor, wantg er zit wat verfschil in modellen meg 1 of 2 auspuffen... Het laatste cijfer van het onderdelnummer geeft de uitgave aan, voor jou dus het derde model uitlaat (0-1-2)
 
Heb je de CDI en de kabelboom als set gekocht?
ik heb bij een winkel die 2 de hands motorblokken verkoopt dat blok gekocht(mag waarschijnlijk de naam niet zeggen op motorforum) toen ik dat blok had onvangen zei de persoon die hem bracht als je nog materiaal nodig hebt moet je het maar mailen. dus omdat ik er niet veel van ken van de zwaardere motoren heb ik gewoon gezegd. jij weet welk blok je mij geleverd hebt dus kan je mij de juiste cdi,kabelboom,voltregulator sturen. hij zei dat is geen probleen het is zoveel euro en stort het op mijn rekening ik zal dan alles opsturen. en zo kom ik aan de kabelboom en cdi
 
Heb je de CDI en de kabelboom als set gekocht?
maar er is wel op de kabelboom op sommige stekkertjes is er een stekkertje geplaatst met een boogje die de 2 kabels verbind. misschien heeft hij een kabelboom opgestuurd met tps en een cdi met tps en heeft hij zo(met de overbruggingen) de tps weg gekregen dat hij op het blok pas. en moet ik nu alleen nog zoeken naar de juiste kabels. zou het zo kunnen zijn of kan je die tps niet zomaar overbruggen
 
Je hoeft die TPS niet te overbruggen als je een set carbs met TPS koopt, of bouw je er iets anders op?

Een TPS is volgens mij een variabele weerstand gekoppeld aan hoever de gasklep is geopend. De CDI gebruikt die waarde om de ontsteking aan te passen. Wrs geeft de CDI zonder aangesloten TPS toch wel een signaal aan de bobines. Mss wil @Janbros een nieuw schema voor je maken op basis van het goede schema.

Volgens deze link was er in 1998 ook nog een 4BR CDI, dus dat zit wrs wel goed
 
Je hoeft die TPS niet te overbruggen als je een set carbs met TPS koopt, of bouw je er iets anders op?

Een TPS is volgens mij een variabele weerstand gekoppeld aan hoever de gasklep is geopend. De CDI gebruikt die waarde om de ontsteking aan te passen. Wrs geeft de CDI zonder aangesloten TPS toch wel een signaal aan de bobines. Mss wil @Janbros een nieuw schema voor je maken op basis van het goede schema.

Volgens deze link was er in 1998 ook nog een 4BR CDI, dus dat zit wrs wel goed
ja ik was van plan om iets anders te bouwen dan de originele carbs er op te plaatsen. als het echt niet anders kan zal ik wel moeten kijken voor de originele maar dan zal het nog even moeten wachten. omdat ik dan eerst nog wat moet verdienen natuurlijk. daarom hoop ik dat het kan zonder de originele. mijn systeem is al bijna af dus het zou wel jammer zijn dan.
 
Laatst bewerkt:
Je hoeft die TPS niet te overbruggen als je een set carbs met TPS koopt, of bouw je er iets anders op?

Een TPS is volgens mij een variabele weerstand gekoppeld aan hoever de gasklep is geopend. De CDI gebruikt die waarde om de ontsteking aan te passen. Wrs geeft de CDI zonder aangesloten TPS toch wel een signaal aan de bobines. Mss wil @Janbros een nieuw schema voor je maken op basis van het goede schema.

Volgens deze link was er in 1998 ook nog een 4BR CDI, dus dat zit wrs wel goed
het zou wel gemakkelijk zijn als @Janbros dat zou willen doen. alleen weet ik niet of hij hier nog zin in heeft.
 
wat wil je dat ik doe ? heb je een CDI die bij een motor hoort met TPS ? zo nee, valt er niets aan te passen. jij moet eerst uitzoeken wat je hebt van welke motor.
ik ben bijna volledig zeker dat ik een kabelboom heb met tps. ik heb even gekeken naar zo'n schema en bijna alle kabels kloppen enkel de 2 blauw/zwarte maar dat is volgens mij geen probleem want ik heb een rood blauwe over en een andere waar ik nu niet meteen kan op komen welke kleur hij heeft. ik heb me gebaseerd op het schema in de link als je hier klikt op pagina 303 alleen weet ik niet welke dat het is er zijn 2 verschillende schema's met dezelfde kabels op de cdi enkel op een andere plaats (pg303 schema 1,pg304 schema 2) ik ben dit bijna zeker omdat de kabels die naar de tps gaan blauw geel en zwart staan bij mij op 1 stekkertje aangesloten hier een foto van het stekkertje.
IMG_20210309_195734.jpg

dus daarom denk ik dat het 1 is met tps.
ik hoop dat jullie mij met deze informatie kunnen verder helpen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan