Yamaha xj 600 met problemen

viagro

Rookie
3 sep 2005
12
0
Gouda
Hallo
Sinds een paar dagen rijd ik op de Yamaha XJ 600 van mijn dochter. Het ding heeft start problemen. Als er gestart wordt en een beetje gas gegeven slaat het ding onmiddellijk af. Na een aantal keren is de accu dus leeg. Als de accu een dagje onder de druppelaar heeft gestaan start de Yamaha in 1 keer. Wel slaat hij direct weer af als er gas gegeven wordt maar met een beetje experimenteren met het gas en de choke rijd ie dan toch weer. Is dit een gangbaar probleem en is er wat aan te doen????
 
Hallo iedereen
De nieuwe accu is geplaatst en het starten gaat prima. Ook het trucje met de benzine kraan op pri wordt toegepast. De oude accu heb ik toch maar even meegenomen zodat die nog eens als reserve kan dienen. Allemaal bedankt voor de hulp ook namens mijn dochter, en zwaai even als je ons tegen komt. :] :]
Harm
 
Bedank ook namens mij, Ik begin altijd trouw met het in de zon zetten van mijn motor i.v.m. het startprobleempje. (xj 600 1978) en moet dan indd. geregeld twee of drie keer starten. Met de benzine kraan op pri bij het naar voren uit de tuin reiden is dit over.

Had er nooit aan gedecht dat het daaraan kon lichen. Vond het gewoon mijn eersteoude motor. (of ben ik nu echt dom? :? )

groetjes,

Maarten
 
Wullebolle: die alternator KAN ongetwijfeld genoeg leveren en vooral als je lichten niet aanstaan
mjaaa .. motor laten warmdraaien bij stilstand is zowiso geen goed idee ivm smering. Rijden met lichten uit is ook geen goed idee. Ergo accu laden gebeurt dus quasi uitsluitend (exc de uitzonderingen) tijdens het rijden, met alle verlichting aan. Laden van de batterij dus enkel effectief bij iets hoger toerental dan stationair. Voor een goede batterij heb je na een 10tal minuten rijden echt wel genoeg bijgeladen om je normale startverbruik aan elektriek terug in je accu te stoppen.

De keren dat ik een "twijfel"-accu die het tijdens starten net niet meer haalde, aan een lader (richtwaarde 5 Amp) bijwerkte (zowel met brommers als voor de auto van mijn vrouw die te veel van de tijd stilstaat en te weinig forse ritten krijgt) was 1 uur gewoonlijk niet voldoende en 2 uren meestal wel.

Batterijen opladen met een snellader van 5amps is geen zo'n goed id. Teveel warmteontwikkeling, te agressief voor die ocharme kleine motor-accuutjes. Doe dit een paar keer voor een paar uur en hupsakee another one bites the dust. Een noodlading van een half uurtje kan wel. Veelal net voldoende om een zachte batterij op een winterse werkdag smorges nog effe genoeg 'oempf' te geven om op je werk te raken. Waarom denk je dat er drippelladers bestaan en dat die typisch slechs 300milliamps max geven?

condenswater uit de droogkast is MISSCHIEN veilig, maar bevat volgens de handleiding "pluis" en ik heb geen idee hoe lekker een accu dat wel vindt..

Aj, ik heb vergeten te zeggen dat as je geen goeje pluisfilter hebt, dat je het condenswater beter eerst door een nylonkous/koffiefilterpapier giet. Excuuz!

Levensduur accu's: ja, bij VEEL rijden en/of strict onderhoud bij stilstand gaat een accu soms ongelooflijk lang mee.
veel? 10.000km/jaar redelijk netjes verdeeld over 52 weken. Strict onderhoud? nee hoor ... enkel in de winter af en toe es de druppellader eraan, en paar keer per jaar de batterijpolen afkrabben en invetten met poolvet en wat water bijvullen,, thats it.

Hout vasthouden!

:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan