Yamaha xj 600 uit 1990 maakt teveel bijgeluiden?

kwast22

MF'er
27 jun 2011
40
0
Arnhem
Ik heb mijn eerste motor gekocht. Op zich prima onderhouden en het ding heeft genoeg vermogen. De km-stand is net geen 80.000.

Als de motor stationair draait bij ongeveer 1100 toeren dan maakt de motor een 'kloppend' bijgeluid. Het geluid is direct weg als ik de koppeling op laat komen of iets gas bij geef.

Moet ik mij zorgen maken?

full
 
Laatst bewerkt:
Motor staat wel heel langzaam stationair. Werkplaatshandboek geeft tussen de 1200 en 1300 toeren stationair op.
Wel lastig om een antwoord te geven op een kloppend geluid. Wat wel eens wil gebeuren is dat de synchronisatie van de carburateurs niet helemaal goed staat. Dan geeft de motor geluid op de tandwielen van de versnellingsbak. Geluid is inderdaad weg als je de koppeling op laat komen. Carburateurs af laten stellen en synchroniseren is op dat moment geen overbodige luxe.
 
De motor maakt na het starten met de choke aan ongeveer 3100 toeren, is dat wel normaal?
Heb helaas geen sleutelboek voor deze motor. Misschien een leuk kado om aan mezelf te geven!

Overigens heeft de motor nog genoeg vermogen, heb vandaag 180 op de teller gereden. (Doodeng, vooral met de koffers er aan...)
 
Vermoedelijk moeten je carborateurs eens gesinchroniseerd worden , omdat door het onregelmatige lopen de zaak binnenin klappert ind. Als het een YICS uitvoering is( staat op zijkapje blok) dan heb je buiten vacuum meters of kwikkolommen nog een hulpstuk nodig ( destijds origineel yamaha gereedschap voor de dealers) . Dit hulpstuk dient om alle in de cilinderkop doorverbonden kanalen van de 4 inlaat spruitstukken ( waar de rubbers opkomen ) onderling af te kunnen sluiten , omdat je anders niet kunt stellen . Zelf heb destijds ook zo'n xj 600 gehad , welke enorm hoogfrequent trilde in het stuur , en het kuipje trilde ook enorm . Er waren veel mensen die er over klaagden , en heb de motor zelf hiervoor weg gedaan . Na heel wat speurwerk nadehand kwam ik te weten dat er wereldweid heel veel xj 600 motoren met heel slecht uitgebalanceerde krukassen uit geleverd zijn , die deze verschijnselen veroorzaakten .
 
Kan ik ook nog flink wat km maken zonder de carb. te synchroniseren? Ga de motor een kleine beurt geven. -Olie/filters/bougie's- De banden, remblokken en ketting zijn nog in prima staat.

Beetje zonde om aan deze fiets (veel) geld uit te geven, want ik heb het ding goedkoop overgenomen. Ik spaar liever nog een jaartje voor een wat jonger fietsje!


Vraagje: Kan ik aan de bougie's zien of de carb. goed staan afgesteld?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan