yamaha xj 600 valt uit met hoge toeren

JurjenP

Rookie
2 apr 2020
6
0
Goedemiddag,

Ik kijk al een tijdje regelmatig op het forum dus heb ook maar een account aangemaakt! Ik heb een tijdje geleden een yamaha xj600 uit 1989 die verbouwd is naar cafe racer gekocht en helaas na de eerste zorgeloze 40km niets dan problemen.....

Ten eerste had de spanningsregelaar het begeven en zat er geen zekering achter.... spanningsregelaar, aantal lampen, accu, cdi vervangen en carbs professioneel laten checken en afstellen + nieuwe filters.

Helaas bleek het niet aan de niet volledig juist afgestelde carbs te liggen, de motor start nog steeds erg slecht (bijna niet) TENZIJ je hem aanduwt en valt uit bij hoge toeren. Je kunt hem daarna wel gewoon weer starten.

kleppen, zuigers, stator staan goed tenopzichte van elkaar (gecheckt, maar anders zou aanduwen ook een lastig verhaal worden).
startmotor doet het ook, killswitch staat goed. Lichten en tellers doen het, aarde ok.

de cdi die er origineel op zat was een TID14-78 A 3KM-01 en is vervangen door een TID14-79 A 3LT-01 afkomstig van een yamaha xj600 radian en volgens de winkelmedewerker zou dit geen probleem zijn, een van jullie hier toevallig ervaring mee? (gedachtengang: dat er wellicht een minescuul verschil in timing inzit waar hij met lage toeren mee door kan gaan maar bij hoge toeren het 'verschil' te groot wordt?)

Ik hoop dat er nog iemand is die hier de 'gouden tip' voor weet!

Groeten Jurjen
 
Laatst bewerkt:
de cdi die er origineel op zat was een TID14-78 A 3KM-01 en is vervangen door een TID14-79 A 3LT-01 afkomstig van een yamaha xj600 radian en volgens de winkelmedewerker zou dit geen probleem zijn, een van jullie hier toevallig ervaring mee? (gedachtengang: dat er wellicht een minescuul verschil in timing inzit waar hij met lage toeren mee door kan gaan maar bij hoge toeren het 'verschil' te groot wordt?)
Als die CDI niet uit had gemaakt zou er hetzelfde nummer op staan. Als je met de originele CDI hetzelfde probleem had is het gewoon het beste om die er weer op te zetten. De verschillen zijn miniem, maar ze zijn er...
 
Ik durf het haast niet te vragen. Maar hoe lang heeft-ie stilgestaan en wat tank je :X


1585947448058.png
 
Ik begrijp waar je naar toe wil, maar als het standaard zekeringenkastje er gewoon nog in zit met 4 zekeringen is zit daarop alles gezekerd dat gezekerd moet zijn... Eigenlijk is de spanningsregelaar zijn eigen zekering...

Café racer, dus houd rekening met verbeunde bedrading.
Maar waar ik inderdaad naar toe wil, de spanningsregelaar op zich, is niet afgezekerd.
 
Bedrijf met een testbank opzoeken en het ding goed af laten stellen.

Tijdens het afstellen van de carbs is hij op een testbank geweest met blijvend dezelfde problemen. Het bedrijf heeft de carbs ultrasoon gereinigd en afgesteld en hebben me daarna de keuze gegeven (omdat het probleem dus nog niet weg was) of ik zelf eerst wou proberen de storing te zoeken of dat hen dat doen maar dan zou dat een erg prijzig verhaal worden... Zij waren ook in de veronderstelling dat het ergens in het elektisch moet zitten.
 
Café racer, dus houd rekening met verbeunde bedrading.
Maar waar ik inderdaad naar toe wil, de spanningsregelaar op zich, is niet afgezekerd.

Er is inderdaad wel wat in omgeklooid, bij aankoop nooit naar gekeken omdat het ingebouwd zat en alles werkte toen. Zou ik er iets mee opschieten er een andere (originele) kabelboom op te monteren of zou dit (omdat de rest wel werkt) wat overbodig zijn?
 
Tijdens het afstellen van de carbs is hij op een testbank geweest met blijvend dezelfde problemen. Het bedrijf heeft de carbs ultrasoon gereinigd en afgesteld en hebben me daarna de keuze gegeven (omdat het probleem dus nog niet weg was) of ik zelf eerst wou proberen de storing te zoeken of dat hen dat doen maar dan zou dat een erg prijzig verhaal worden... Zij waren ook in de veronderstelling dat het ergens in het elektisch moet zitten.
Als die uitvalt in hoge toeren dan hebben zij hem op de testbank ook niet goed kunnen afstellen.
Zit er niet een te kleine hoofdsproeier in?
 
Echt niet? Waar is die linker zekering dan voor?

Accu.

Dan is hij toch afgezekerd? hadden ze dan tussen iedere fase een zekering moeten zetten?
Als de regelaar stuk gaat waardoor er een hoge stroom van de accu naar de regelaar loopt zal die zekering springen.

De zekering zal inderdaad springen, maar het enige wat beschermd wordt is de accu, de draad loopt rechtstreeks naar het contactslot.

Of zie ik iets over het hoofd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan