Yamaha xj 650

yamarob

MF'er
27 sep 2009
32
0
Zwolle
Beste motormensen:

Ik heb een yamaha xj 650 gekocht. bouwjaar 1980 het wordt een genot of een brok ellende. heb weinig kennis van deze motor. de plannen zijn om deze motor over te spuiten en weer goed rijdend te maken. wat vinden jullie van zo'n aankoop. doe maar, of: ga meteen maar voor de trein liggen? is er misschien iemand die speciale aandachtspunten van deze fiets kent?
groeten: Rob
 
Is natuurlijk een oud beestje, en de techniek is ook van die tijd... Maar het zijn of waren uiterst betrouwbare motoren, dus als je eenmaal weer in orde hebt heb je een motor waar je weinig omkijken meer naar hebt. Helemaal ideaal is dat er een cardan onder zit. Ze zijn wel vrij zeldzaam, maar onderdelen zijn nog wel verkrijgbaar ook al zul je soms moeten zoeken om ze betaalbaar te vinden.
 
Zie ook: Het Grote XJ / XS Topic deel III

Ik rij zelf een XJ 650 uit 1983 omgebouwd tot Caferacer met open in en uitlaten. Het beestje heeft er al 115000 km opzitten. Het is een betrouwbare fiets die niet zomaar stuk gaat. Het is wel een zware fiets die je niet snel van oor tot oor legt, maar als je er goed op kan rijden, kan je op alles rijden. Vermogen is wat weinig helemaal al omdat ze zo oud zijn. De blokken zijn bulletproof. Zelfs een zwijn moet er nog wel meer dan 100000 km mee kunnen rijden voordat er wat begint te roken.

De cardan is geen aandachtspunt. De balhoofdlagers en wiellagers zou ik wel even controleren.

De fiets is geen zak waard, dus zet er met een gerust hart de flex in als je daar zin in hebt ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan