Yamaha XJ 750 Gas problemen

Armani

Rookie
17 jun 2002
3
0
50
IJmuiden
Bezoek site
Hoi daar....

Ik heb een Yamaha XJ750 uit '83 met het volgende probleem...

Als ik enige tijd gereden heb, wil het gebeuren dat als in mij gas loslaat om te schakelen het gas (of eigenlijk het toerental niet minderd wordt. maw Hij blijft hoog in de toeren hangen. Als ik dan rem op de koppeling, zakt ie wel weer in. ALs tweede probleem is dat ongeacht hoelang ik gereden heb, hij niet mooi stationeer wil lopen.

Heb brandstof toevoer en carberateur al schoon gemaakt. En ook lucht filter gereinigd.Iemand nog enig idee??

Alvast bedankt.

Gr. Armani
 

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Ik denk ook aan valse lucht. Spuit je spruitstukken e.d eens in met WD40 ofzo terwijl de motor draait. Als je dan verandering in toerental hoort, dan heb je dus ergens een lek zitten.
Succes ermee! :)
 

jkoehorst

MF veteraan
5 dec 2001
6.667
1
40
Hengelo (ov.)
...
maw Hij blijft hoog in de toeren hangen.
..
Hoe hoog? 3000tpm?

Als het een eindje boven stationair is heeft het meestal te maken met de afstelling (mengsel & gelijkloop).
Je afstelling is dan zo slecht dat de stationairaanslag vrij hoog staat om toch de 1000-1500tpm te kunnen halen om stationair te kunnen draaien.
Doordat de stationairaanslag zo hoog staat gaat er ook veel lucht door het blok. Bij een goede afstelling staat de stationairaanslag zo laag dat de motor onmogelijk hoog in toeren kan blijven hangen (of naar toe slingeren). Hij word dan echt naar stationair 'gedwongen'.

Kortom: waarschijnlijk afstelling & gelijkloop nakijken.
 

T.K.

MF'er
20 jun 2002
80
0
Probleen heb ik ook gehad bij m'n eerste motor, een XJ 750 SECA.
De vorige eigenaar had de sproeier bezetting veranderd, terug gezet naar origineel en de problemen waren over.
 

Armani

Rookie
17 jun 2002
3
0
50
IJmuiden
Bezoek site
He Thunderace,

Misschien een gekke vraag hoor maar kun je me misschien even uitleggen wat je bedoeld met "de sproeier bezetting veranderd" en wat je moet doen om dit terug te zetten.

Ik kan en doe een hoop maar ben de benaming nog niet meester.
Voor de overige reactie .... badankt mensen maar heeft niets geholpen
 

T.K.

MF'er
20 jun 2002
80
0
Ik weet niet meer wat de originele bezetting is, bij elke bibliotheek hebben ze werkplaats hand
boeken met de juiste gegevens,alle gegevens die je nodig bent om dit te doen staan daar in, XJ 650 & XJ 750 zijn overegens gelijk.

succes.
 

P.H.C. Ritzen

MF veteraan
Donateur
12 dec 2001
8.136
38
Weert
Bezoek site
Een xj750 heeft aan de linkerzijde op de cylinderkop vóór/onder de inlaatrubbers een bout zitten waarachter een tunnel zit, waarmee de 4 inlaatkanalen met elkaar verbonden zijn (YICS)
deze bout kun je verloren zijn, waardoor er "valse" lucht wordt aangezogen.
Tevens is het mogelijk dat iemand geprobeerd heeft om de carburators synchroon te stellen zonder het stukje speciaalgereedschap te gebruiken wat in deze tunnel gemonteerd dient te worden bij deze afstelling.
In beide gevallen kun je een stationair onbetrouwbaar lopende motor krijgen.

Groeten Paul.
 

Rommelrijder

Die hard MF'er
12 mei 2002
395
0
Ik heb met vroeger een XS500 gehad welke dezelfde verschijnselen vertoonde met een van de
twee cilinders.De andere clinder functioneerde normaal.
Dat bleek een lekke inlaatklep te zijn.
Door de motor langzaam door de compressie te duwen was het verschil per cilinder al te merken.