Yamaha xj550 '82 cilinderkop vervangen?

Yawnie

Rookie
3 jul 2018
6
2
Ik kan wel aardig sleutelen maar een motor blok uit elkaar halen is toch nog iets angstig en zou wel wat hulp kunnen gebruiken...
Ik heb een mooie yamaha xj550 omgebouwd tot cafe racer, nou moest ik de pakking van de kleppendeksel vervangen. Dit is prima gelukt, maar bij het aandraaien van 1 schroef brak er 1 beugelklem die om de nokkenas zit in 2... na veel zoeken voor een nieuwe ( en zonder resuktaat) werd me verteld dat als die stuk is je de complete cilinderkop moet vervangen.
Met nog meer zoeken uiteindelijk een knappe cilinderkop gevonden inc alle beugels en nu vraag ik me toch of ik niet alleen 1 zo'n beugel kan vervangen ipv de hele cilinderkop?

In het geval dat dit niet mogelijk is kan iemand me iets van korte voorlichting of tips geven voor het vervangen van me cilinderkop? Wat komt daar nog meer bij kijken en heb ik nog andere nieuwe onderdelen nodig? Moet er iets afgesteld worden?

Alle hulp is welkom! Dankjewel.

Gr Bas
 
Die beugels heten lagerkappen.
En die kun je niet los vervangen omdat ze gelijnboord zijn, zodat de nokkenas er zo nauwkeurig mogelijk in past.
Je mag ze dus ook niet onderling verwisselen.

De cilinderkop vervangen komt nogal wat bij kijken.
De distributie ketting moet er af, en dat betekent dat alles naderhand ook weer op tijd gezet moet worden.
De koppakking moet vervangen worden.
En als je toch bezig bent, controleer de klep speling ook gelijk.
De carburateurs moeten er af, en die moeten naderhand gesynchroniseerd worden voor het mooie.
De uitlaat moet er af, en ook hier moeten nieuwe pakkingen tussen.
En waarschijnlijk breken er een paar uitlaat bouten af dus die kun je beter ook vervangen.
Bij sommige motoren moeten ook de cilinderkop bouten vervangen worden.
En deze moeten op moment en of hoekverdraaing vastgezet worden, je hebt dus ook een momentsleutel nodig.
Best wel een klus.
 
Laatst bewerkt:
Ok, nu ga ik een paar mensen op de ziel trappen..
Maar de gemiddelde caferacer is geen kilometer vreter..
Ding is van '82 .. niet echt.. ehh.. -collectorsitem- ... of .. speciaal.

Ik zou gewoon de lagerkap wisselen en me een hoop werk / kosten uitsparen,
en een rondje om de kerk doen :)

-
 
Bedoel je dat er een schroefdraad die bovenop de lagerkap kapot is?

Ik heb geen idee of hier een helicol in kan maar misschien kan je er een tapeind in lijmen/lassen?
(Uiteraard dan met een moer + ringen bovenop het kleppendeksel vastmaken.)


IMG_9694.jpg
 
De klem was poreus en in 2e gebroken...

Geld is niet zo belangrijk heb de onderdelen al en voor mij is me cafe racer wel een pareltje die ik in leven wil houden naast me gsxr.

Nu zegt Stefan alleen lagerkap vervangen en red force zegt dat het niet mogelijk is?

Die beugels heten lagerkappen.
En die kun je niet los vervangen omdat ze gelijnboord zijn, zodat de nokkenas er zo nauwkeurig mogelijk in past.
Je mag ze dus ook niet onderling verwisselen.

De cilinderkop vervangen komt nogal wat bij kijken.
De distributie ketting moet er af, en dat betekent dat alles naderhand ook weer op tijd gezet moet worden.
De koppakking moet vervangen worden.
En als je toch bezig bent, controleer de klep speling ook gelijk.
De carburateurs moeten er af, en die moeten naderhand gesynchroniseerd worden voor het mooie.
De uitlaat moet er af, en ook hier moeten nieuwe pakkingen tussen.
En waarschijnlijk breken er een paar uitlaat bouten af dus die kun je beter ook vervangen.
Bij sommige motoren moeten ook de cilinderkop bouten vervangen worden.
En deze moeten op moment en of hoekverdraaing vastgezet worden, je hebt dus ook een momentsleutel nodig.
Best wel een klus.

Dat lukt me allemaal wel alleen het stukje van alles op tijd zetten wat houdt dat in?

Thanks voor de reacties
 
De nokkenassen moeten op de juiste positie ten opzichte van de krukas staan, ik adviseer je om een werkplaats handboek aan te schaffen, hier staat de procedure in beschreven.
 
Je kan zoals Stefan666 zegt, alleen de lagerkap vervangen.
Het risico hiervan is dat de nieuwe kap niet lekker past en de nokkenas opgevreten wordt.
Het kan goed gaan, maar je neemt een risico.
 
^^ dat bedoel ik..
De CORRECTE manier is , kop vervangen. Maar, inderdaad, veel werk, en als je het niet goed doet is het ook eindeloos kloten
om het goed te krijgen.

De.. * gezien bouwjaar.. geschatte kilometers dat het beestje gaat maken * .. andere manier is.. gewoon lagerkap ververvangen
en er van uitgaan dat het goed gaat.

Als het mijn caferacer zou zijn.. zou ik de lagerkap wisselen en er niet al te hard meer over nadenken
 
Ik heb eens een set van 8 lagerkappen gehaald voor weinig geld, dan kan je kijken welke het beste past. Als de lagerkap van aluminium is dan zal niet de nokkenas weg gevroten worden maar de lagerkap. Je krijgt wel sporen.

Je kan er ook speciaal gereedschap (plastigauge) voor kopen dat je de speling kan meten. Ze horen te draaien op olie en niet metaal op metaal. Soms zitten er losse lagerschalen in en kan je deze onderling wisselen of de juiste maat aanschaffen.

Als je dan alleen de lagerkap vervangt zou ik dat zo goed als mogelijk doen.

Je zegt poreus en gebroken, dat lijkt mij vrij onwaarschijnlijk maar ik heb er ook weinig ervaring mee. Niet verkeerd gemonteerd, geforceerd en toen gebroken?

Als deze niet goed is kan je met zekerheid zeggen dat de rest ook niet goed meer is.

En idd meteen kleppen stellen dan ben je daar voorlopig van af
 
Wat ik gedaan heb met mijn XJ toen het schroefdraad van de kleppendeksel stuk ging was een beugeltje maken over de lagerschaal heen met een moertje erop gelast. Die heb ik vastgezet met 2 langere boutjes op de lagerschaal..... Ging perfect
 
Terug
Bovenaan Onderaan