Yamaha XJ600 1991 terugvoeren

SwitchUp

MF'er
1 aug 2019
160
241
Amsterdam
Hallo allen,

Afgelopen zomervakantie heb ik een Yamaha XJ600 uit 1991 aangeschaft om deze op te lappen en deze dan na het behalen van mijn rijbewijs kan gebruiken.
Nu ik geslaagd ben voor A code 80 zal ik de fiets in kwestie eerst moeten terugvoeren voordat ik ermee de weg op mag.
Ik ging ervan uit dat dit bij iedere motor kon. Echter heb ik met twee garages gebeld waar er eentje beweerde dat dit model totaal niet meer teruggevoerd kon worden en de andere zou het moeten uitzoeken in detail omdat deze niet zeker wist of er een terug voer setje beschikbaar is voor deze fiets.

Maargoed wat ik wilde weten is hoe ik alsnog deze motor zou kunnen gebruiken op een legale wijze (lees: teruggevoerd).

Alvast bedankt,
Joris
 
Hoi Joris.
Wat ik in jouw geval zou doen is absoluut eens langsgaan bij een officiële Yamaha dealer/motorzaak, en dan de situatie eens voorleggen.
Daar kennen ze de motor hoogstwaarschijnlijk wel en kunnen jou dan gelijk vertellen of het daadwerkelijk mogelijk is om de motorfiets te kunnen terugvoeren.
Wellicht hadden die 2 andere garages net effe te weinig kennis ervan.
Succes en....een heel prettig weekend.
 
Dankjewel voor je reactie Dylan.
Een van de twee garages is wel al een officiële Yamaha dealer.
Zij waren alleen twijfelachtig over de mogelijkheid. Dus dat is vooralsnog even afwachten of ze er iets mee kunnen.
 
Hey SwitchUp,

Hier iemand met dezelfde vraag uit 2010.

https://www.motor-forum.nl/threads/yamaha-xj600-s-terug-voeren-naar-25-kw.261884/
-Iemand had hiervoor 4 rubbers die je luchtinlaat zouden begrenzen.
-Daarnaast werd er voorgesteld je je gaskabel / carberateurklep deels kan blokeren zodat je maar een bepaald percentage gas kan geven. Hierdoor zou je dan op max 35kw uitkomen. Of dit nu in 2019 nog mag weet ik niet zeker.
-Na een beetje zoeken heb ik ook gevonden dat je jouw motor op gasschuif kan begrenzen. Als het goed is heb je een vacuum carberateur aangedreven motor? (gezien het bouwjaar en foto's online)

Wat ik wel weet is dat je een officiële verklaring nodig hebt van een zaak, hoe de motor begrensd is met daarbij een vermogens uitdraai om hem administratief bij de RDW op 35kw kenteken te krijgen. (Werd mij door een RDW medewerker verteld).
 
Laatst bewerkt:
Het probleem is dat op het moment je de motor op 35 kW wil hebben en er geen officiële typegoedkeuring voor is, je de motor daarvoor moet laten keuren bij het RDW. Dit kan overigens alleen in Lelystad, omdat ze daar het testcentrum hebben en deze keuring kost je al gauw meer dan €400. Het is aan jou of je dit het waard vind.
Zelf heb ik 4 jaar lang met een uitdraai voor A2 rondgereden en dus een begrensde motor, maar op kenteken stond nog steeds het originele vermogen. Daarbij moet ik wel zeggen, dat ik nog nooit aangehouden ben tijdens het berijden van de motor. Mocht dit het geval zijn en je hebt een agent die je het niet gunt, heb je eigenlijk heel veel pech. Je zou dan dus de begrenzing voor 25 kW kunnen laten plaatsen (mits deze er is) voor het kenteken óf ook nog voor de verzekering de motor daadwerkelijk laten begrenzen op 35kW met een vermogensuitdraai voor die kwestie.
 
Het probleem is dat op het moment je de motor op 35 kW wil hebben en er geen officiële typegoedkeuring voor is, je de motor daarvoor moet laten keuren bij het RDW. Dit kan overigens alleen in Lelystad, omdat ze daar het testcentrum hebben en deze keuring kost je al gauw meer dan €400. Het is aan jou of je dit het waard vind.
Zelf heb ik 4 jaar lang met een uitdraai voor A2 rondgereden en dus een begrensde motor, maar op kenteken stond nog steeds het originele vermogen. Daarbij moet ik wel zeggen, dat ik nog nooit aangehouden ben tijdens het berijden van de motor. Mocht dit het geval zijn en je hebt een agent die je het niet gunt, heb je eigenlijk heel veel pech. Je zou dan dus de begrenzing voor 25 kW kunnen laten plaatsen (mits deze er is) voor het kenteken óf ook nog voor de verzekering de motor daadwerkelijk laten begrenzen op 35kW met een vermogensuitdraai voor die kwestie.

Ja is dat zo? De mevrouw van de RDW had mij aangegeven dat je met een verklaring van een officiele zaak en uitdraai ook een begrenzing kon aanvragen.

In deze verklaring moest staan wat er precies begrensd was en hoe. Of hier een typengoedkeuring aan hangt weet ik niet.

Dat men ook met zo'n uitdraai rijd heb ik vaker gehoord. De verzekering gaat hier vaker wel akkoord mee.

"Zolang jij kan aantonen dat hij daadwerkelijk 35kW heeft (iets dat makkelijk is bij lichte schade maar lastig als hij helemaal in de puin ligt) is dat prima. Ook wettelijk gezien is het dan prima, krijg je hooguit een boete voor het niet kloppend hebben van de kentekenpapieren. Je hebt een rijbewijs voor 35kW, maakt niet uit hoe je dit regelt zolang hij maar maximaal 35kW heeft, wettelijk gezien kunnen ze je daar dan niks mee maken (de wet stelt dat de motor 35kW moet hebben, niet dat dat op kenteken moet staan om erop te mogen rijden). Je maakt het jezelf natuurlijk wel extra lastig met allerhande procedures die je eventueel te wachten staan. Een verzekering als de KNMV of Combimotors (pas op met die laatste die berekenen onwettige kosten als je de verzekering opzegt) heeft in hun voorwaarden staan dat ze een uitdraai accepteren. "



Alleen als je een lastige agent hebt kan je toch gezeur / een boete krijgen heb ik gehoord. Dus niet zeker of dat ook zo is.


https://www.motor-forum.nl/threads/verzekeren-op-uitdraai.403265/
 
Zorg er in ieder geval voor dat alles volgens de wettelijke regels gaat. Mocht je onverhoopt een ongeluk krijgen en het klopt wettelijk niet bedenk dan dat het grote gevolgen kan hebben wat betreft verzekering. Als je niet aan alles voldoet kan een verzekering besluiten om niet uit te keren.
 
In dat geval denk ik dat deze mevrouw bij de RDW bedoelde, dat je bij de importeur dus zo'n begrenzing moet laten installeren waar een typegoedkeuring voor is. Daar krijg je een brief bij met een verklaring dat jouw motor met chassisnummer xxxx begrensd is volgens de typegoedkeuring en nu dus X vermogen heeft. Dit kan je inderdaad naar de RDW sturen met de aanvraag om je kenteken te wijzigen en als het goed is, krijg je dan binnen een aantal dagen een nieuwe kentekenkaart thuis gestuurd (gratis).
Hier kan je dat trouwens ook nog duidelijk teruglezen. Met name het stuk 'Vaststellen nieuw motorvermogen via RDW-keuring'.
En wat verzekering betreft... Je moet het zeker melden en zij zullen ook moeten accepteren dat de motor begrensd is op een dyno + uitdraai als bewijs. Voor jezelf is het wel fijn om een bevestiging op papier te hebben, dat ze op deze manier wel zullen uitkeren.
Ik heb tot in het heden geen topic voorbij zien komen van iemand, waarbij de verzekering niet uitkeerde in zo'n geval of zelfs dat dergelijk persoon uit eigen ervaring in dit soort topics reageert. Het zijn vaak de mensen die je het ten strengste af raden want misschien.... Uiteindelijk ligt de verantwoording uiteraard bij jezelf en als jij je er goed bij voelt, om de motor op een dyno te begrenzen en met een uitdraai naar de verzekering te stappen, zou ik dat doen. Ik heb het uiteindelijk zelf ook op die manier gedaan.
 
Ik heb me afgelopen tijd aardig verdiept in het aanpassen motorvermogen (ik wil van bromfiets naar motorfiets).

Eigenlijk is het aanpassen best simpel. De RDW vraagt om een uitdraai op een Dyno, voor het aanpassen hiervan staat ook een standaard bedrag op de site van de RDW. Laat je de vermogensuitdraai en alles doen via het RDW doen zijn de kosten ca €650 volgens hun site.
https://www.rdw.nl/zakelijk/branche...sen-motorvermogen-brommer-motor-trike-of-quad
 
Dat is nogal een bedrag dat je buiten de kosten wat het technisch kost ook nog moet betalen voor het wettelijk allemaal op orde te hebben. En dat dank zij de betuttelende maatregelen van onze overheid. Als iemand als 18 jarige net zijn autorijbewijs heeft mag hij in een auto stappen met ongelimiteerde pk's maar een beginnend motorrijder/ster van die leeftijd zit opgescheept met het stappen rijbewijs.👎
 
Hey SwitchUp,

Hier iemand met dezelfde vraag uit 2010.

https://www.motor-forum.nl/threads/yamaha-xj600-s-terug-voeren-naar-25-kw.261884/
-Iemand had hiervoor 4 rubbers die je luchtinlaat zouden begrenzen.
-Daarnaast werd er voorgesteld je je gaskabel / carberateurklep deels kan blokeren zodat je maar een bepaald percentage gas kan geven. Hierdoor zou je dan op max 35kw uitkomen. Of dit nu in 2019 nog mag weet ik niet zeker.
-Na een beetje zoeken heb ik ook gevonden dat je jouw motor op gasschuif kan begrenzen. Als het goed is heb je een vacuum carberateur aangedreven motor? (gezien het bouwjaar en foto's online)

Wat ik wel weet is dat je een officiële verklaring nodig hebt van een zaak, hoe de motor begrensd is met daarbij een vermogens uitdraai om hem administratief bij de RDW op 35kw kenteken te krijgen. (Werd mij door een RDW medewerker verteld).

Was dat draadje ook al tegen gekomen maar zit een beetje met de haalbaarheid hiervan want dat betreft het diversion model en ik weet niet of deze ook kunnen worden toegepast op de voorganger (mijn fiets). Het begrenzen op de gasschuif is ook nog een interessante, had ik nog niet eerder gezien maar het is een vacuum carberateur aangedreven motor dus dat klopt.

Voor mijzelf is het op dit punt voornamelijk het zodoende goed krijgen dat ik de fiets terug kan laten draaien en op basis van een uitdraai verzekerd kan zijn. Daarna geloof ik het op kenteken verzetten wel. Dit is iets waar nog steeds veel mensen niet eenduidig zijn maar over het algemeen lijkt het acceptabel te zijn maar kunnen ze je er ook mee naaien dus dat is een risico wat ik dan zou lopen.

De Yamaha dealer die ik vorige week vrijdag om informatie had gevraagd heeft helaas nog niks laten horen dus deze zal ik maandag opnieuw contacten voor de mogelijkheden en kosten. Mochten die te hoog zijn dan lap ik de fiets gewoon verder op en verkoop m dan. Heb er nu toch al 400 euro aan materiaal in zitten 8)7

Dank allen voor het meedenken
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Was dat draadje ook al tegen gekomen maar zit een beetje met de haalbaarheid hiervan want dat betreft het diversion model en ik weet niet of deze ook kunnen worden toegepast op de voorganger (mijn fiets). Het begrenzen op de gasschuif is ook nog een interessante, had ik nog niet eerder gezien maar het is een vacuum carberateur aangedreven motor dus dat klopt.

Voor mijzelf is het op dit punt voornamelijk het zodoende goed krijgen dat ik de fiets terug kan laten draaien en op basis van een uitdraai verzekerd kan zijn. Daarna geloof ik het op kenteken verzetten wel. Dit is iets waar nog steeds veel mensen niet eenduidig zijn maar over het algemeen lijkt het acceptabel te zijn maar kunnen ze je er ook mee naaien dus dat is een risico wat ik dan zou lopen.

De Yamaha dealer die ik vorige week vrijdag om informatie had gevraagd heeft helaas nog niks laten horen dus deze zal ik maandag opnieuw contacten voor de mogelijkheden en kosten. Mochten die te hoog zijn dan lap ik de fiets gewoon verder op en verkoop m dan. Heb er nu toch al 400 euro aan materiaal in zitten 8)7

Dank allen voor het meedenken

Stel je laat het toch bij een zaak doen dan zou ik meteen om een verklaring van terugvoering vragen en laten ondertekenen. Als je dan toch bezig bent. Want als je die hebt + een uitdraai kun je voor 10-30 euro het op kenteken laten veranderen. Weg risico.

Als je het zelf doet moet je idd maar het risico nemen. Of zelf snel bi jde KVK inschrijven, je bedrijf: Switchup Motoronderhoud noemen en dan zelf de verklaring ondertekenen. :P
 
Voor mijzelf is het op dit punt voornamelijk het zodoende goed krijgen dat ik de fiets terug kan laten draaien en op basis van een uitdraai verzekerd kan zijn. Daarna geloof ik het op kenteken verzetten wel. Dit is iets waar nog steeds veel mensen niet eenduidig zijn maar over het algemeen lijkt het acceptabel te zijn maar kunnen ze je er ook mee naaien dus dat is een risico wat ik dan zou lopen.

Ha SwitchUp,

De meeste verzekeraars accepteren niet alleen een uitdraai van vermogen van de dealer of garage. Een teruggetunede motor (naar bijvoorbeeld 25kW) moet opnieuw gekeurd worden. Dit moet dus op het kentekenbewijs staan. Ik kan me voorstellen dat veel verzekeringsmaatschappijen deze richtlijn hanteren. Wij doen dat in ieder geval wel.

Voor de zekerheid zou je natuurlijk eens kunnen bellen met een aantal verzekeringsmaatschappijen.


Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer
 
De Yamaha dealer heeft gereageerd en er is geen officiële wijze om de fiets terug te draaien naar 25kW / 35kW maar ze kunnen wel spelen met rubbertjes om zo het vermogen terug kunnen krijgen naar 35kW met een Dyno uitdraai waarmee ik deze dan zou kunnen verzekeren. Hangt wel van de verzekeraar af natuurlijk.
Dit non officiële terugdraaien kost 325 inclusief. Dus dat valt te overzien en is voor mij waarschijnlijk wat ik ga doen als ik een welwillende verzekeraar gevonden heb.

Dank voor alle input!
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
De Yamaha dealer heeft gereageerd en er is geen officiële wijze om de fiets terug te draaien naar 25kW / 35kW maar ze kunnen wel spelen met rubbertjes om zo het vermogen terug kunnen krijgen naar 35kW met een Dyno uitdraai waarmee ik deze dan zou kunnen verzekeren. Hangt wel van de verzekeraar af natuurlijk.
Dit non officiële terugdraaien kost 325 inclusief. Dus dat valt te overzien en is voor mij waarschijnlijk wat ik ga doen als ik een welwillende verzekeraar gevonden heb.

Dank voor alle input!

Succes!
 
Laatst bewerkt:
De garage die het voor mij deed, had eigenlijk dat soort werkzaamheden al aan de kant geschoven. Hij moest ervoor namelijk naar een andere zaak met een testbank. Die zaak was dan weer KMS motoren in Poeldijk, maar dat is zo te zien niet bepaald om de hoek voor je. Wellicht is het inderdaad een idee om een aantal bedrijven te benaderen die een testbank voor motoren hebben
 
De motor staat in Zeist dus regio Utrecht is wel optimaal. Maar ik ga even rond kijken dankjewel voor de tip!
 
De Yamaha dealer heeft gereageerd en er is geen officiële wijze om de fiets terug te draaien naar 25kW / 35kW maar ze kunnen wel spelen met rubbertjes om zo het vermogen terug kunnen krijgen naar 35kW met een Dyno uitdraai waarmee ik deze dan zou kunnen verzekeren. Hangt wel van de verzekeraar af natuurlijk.
Dit non officiële terugdraaien kost 325 inclusief. Dus dat valt te overzien en is voor mij waarschijnlijk wat ik ga doen als ik een welwillende verzekeraar gevonden

Bel Combi Motors eens, die doen op uitdraai. Maar denk er wel aan dat een overijverige agent je nog steeds een boete kan geven en ook de verzekering van de tegenpartij kan moeilijk gaan doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Als dat werkelijk zo is dat een verzekering van de tegenpartij moeilijk kan doen waarom dan in hemelsnaam dat risico nemen?
Je zou maar een ongeluk krijgen veroorzaakt door een ander en daardoor blijvend lichamelijk letsel oplopen en/of arbeidsongeschikt raken.
Indien de tegenpartij dan de schade niet zou vergoeden ben je letterlijk de sjaak voor de rest van je leven.
Wie zou in hemelsnaam zoiets nou willen riskeren??
Ga gewoon lekker een A2 motorfiets rijden waarbij wettelijk alles in orde is.
Kan je achteraf nooit spijt van krijgen indien het wel een keer fout mocht gaan.
 
Ik zeg niet dat een verzekering van de tegenpartij moeilijk doet, maar het zou wel kunnen. Aan de andere kant staat jouw verzekering garant om te betalen en is dan akkoord met uitdraai. Alleen er is echt een gigantische keuze aan A2-motoren die officieel qua papieren kloppen. Aan de andere kant is het ook wel echt weer iets Nederlands om moeilijk te doen.
 
Tja als ik het geld had zou ik het doen maar als een uit huis wonende student heb ik gekozen voor deze fiets omdat deze goedkoop was.

Achteraf gezien was het misschien niet de meest handige keuze maar dat is iets waar ik tot nu toe veel plezier aan heb met het opknappen alleen al.

Als de verzekering garant staat als Monomuis zegt zal het niet zo'n vaart lopen maar dat moet overlegd worden met de desbetreffende verzekeraar of deze het accepteert om onofficieel terug gedraaid te zijn of niet. Dat zullen we zien, is nog genoeg te doen :t
 
Tja als ik het geld had zou ik het doen maar als een uit huis wonende student heb ik gekozen voor deze fiets omdat deze goedkoop was.

Achteraf gezien was het misschien niet de meest handige keuze maar dat is iets waar ik tot nu toe veel plezier aan heb met het opknappen alleen al.

Als de verzekering garant staat als Monomuis zegt zal het niet zo'n vaart lopen maar dat moet overlegd worden met de desbetreffende verzekeraar of deze het accepteert om onofficieel terug gedraaid te zijn of niet. Dat zullen we zien, is nog genoeg te doen :t
Probeer eens een GS500. Kost even veel en is standaard al A2. (34KW)
 
Terug
Bovenaan Onderaan